Kweek 2015

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

zilveroor1
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2015, 17:46
Locatie: Heist-aan-zee west vlaanderen belgié
Contacteer:

Zilveroor nachtegalen

Bericht door zilveroor1 » 19 apr 2015, 18:50

zilveroren zijn deze morgen begonnen met aanbouw van nest,zowel de pop als man ganse dag druk bezig, met resultaat dat er nu al een mooi nestje te zien is om deze tijd.ze laten zich evenwel niet storen door mij omdat ze het gewoon zijn dat ik nogal wat heen en weer loop voor de volliére,dus ik had het wel niet vroeger verwacht bij de temperaturen van de afgelopen weken.uit ondervinding weet ik dat het niks opbrengt als de dagen en nachten te koud zijn,dus nu maar hopen op een verder goed verloop en mooi weer.?...word vervolgd. :wink:

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door rickvgro » 21 apr 2015, 15:43

Mijn milnei's doen nog niets. Begin april heb ik (geloof de man) met wat in zijn snavel zien vliegen. Wel hoor ik ze meer. De pop is van vorig jaar dus wellicht een jaartje te jong.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door calocitta colliei » 21 apr 2015, 19:28

Hallo liefhebbers

ik hoop hier een begin gezien te hebben.de kitta's zijn druk in de weer bij 1 nestmand enige wat ze doen is het stro wat ik erin heb gedaan vorige maand eruit gooien.moet ik nou een cocos vezel mand van het tuincentrum erin doen of nu laten gaan?ze maken ook meer geluiden richting elkaar lijkt wel en als ik dat vergelijk met mijn zwartborst langstaart gaaien een paar jaar terug kan dat een teken zijn.

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door sroorda » 21 apr 2015, 19:56

Hallo Rick,

De milnei's zijn er het eerste jaar al klaar voor.
Vorig jaar een jonge pop van wb gekocht en direct dat jaar jongen.
Naar mijn mening zijn de meeste gaailijsters het eerste jaar al geslachtsrijp. Alleen van de bicolor weet ik dat het een jaar langer duurt.

Groeten Symen

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door rickvgro » 22 apr 2015, 20:25

Hi Symen,

Ik hoop dat ze wat gaan doen uiteraard. We wachten geduldig af. Heb je nog tips qua nestmateriaal en het in broedstemming krijgen. Ik krijg onlangs de tip dat morio's goed moeten werken...

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door sroorda » 22 apr 2015, 22:21

Hoi Rick,

Ik geef ze helemaal geen levend voer.
Heb op verschillende plaatsen een mandje in een conifeer geknoopt en zelf een nestje met cocos vezel gemaakt, wat oude bamboe blaadjes op de grond gegooid en daar hebben ze het nest mee afgemaakt. Ze zitten nu op eieren.

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door fazant » 26 apr 2015, 09:16

Mooie resultaten allemaal.

Bij mij zitten de grijskaplijsters op 5 eieren, driekleur glansspreeuwen op 4 en de witwangtoerakos op 1 ei.
De japanse nachtegalen hadden 2 eieren die nu uit het nest zijn.
Wat zou dat kunnen zijn? De man?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door minla » 26 apr 2015, 09:32

Dat ziet er veelbelovend uit :D Leggen toerakos vaker 1 ei? Ik dacht namelijk altijd twee of die toch?

Bij de nachtegalen kan het evengoed de man zijn als de pop. Maar het is meestal een andere factor....het nest bevalt toch niet (niet genoeg beschut), het bevalt ze niet dat er nestcontrole word gedaan door de mens, teveel meelwormen en andere eiwitten willen de broeddrift wel eens zo vergroten dat ze zo snel mogelijk een nieuw legsel willen maken, zitten ze alleen in de vlucht....anders kunnen andere vogels het ook nog doen. En zo zijn er nog wel meer reden te bedenken. Heb je er al eens mee gebroed met dit koppel?

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door fazant » 26 apr 2015, 10:27

De toerakos zijn van 2013 dit is hun eerste legsel dus vandaar denk ik 1 ei.
Leggen meestal 2 en soms 3.

De nachtegalen kan ook komen door nest controle. Zal de volgende keer (proberen) niet meer te doen.
Ze zitten alleen in een voliere

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 26 apr 2015, 11:04

fazant schreef: De nachtegalen kan ook komen door nest controle. Zal de volgende keer (proberen) niet meer te doen.
Ze zitten alleen in een voliere
Fazant,

Waarom 'nestcontrole' doen?
Als er eitjes in liggen dan liggen er eitjes in, als er geen of te weinig eitjes in liggen leg je dan zelf bij? :D
Wat is de meerwaarde van in een nest kijken anders dan de nieuwsgierigheid bevredigen? Eigenlijk kun je alleen maar verliezen. Japanse nachtegalen en aanverwante soorten zoals minla's en gaailijsters zijn extreem gevoelig voor verstoring. Eieren uit het nest gooien of opeten is dan hun 'normale' reactie

Hier trouwens nog weinig te melden. Onbevruchte legsels bij roodvleugels en geelkelen. Alleen nog maar jonge zanglijsters. Op eieren: witkelen (zouden vandaag of morgen moeten uitkomen), geelkelen, roodvleugels (2 koppels), blauwe eksters, merels en spreeuwen.

MVG

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Tarpon » 26 apr 2015, 11:18

Hoi fazant, hier bij mij hetzelfde als vorig jaar, de nachtegalen halen hier ook de eieren eruit.
Wat levend voer betreft word het voor mij wat moeilijker omdat niet te geven daar ze een voliere delen met een Schamaman en deze accepteert alleen levend of diepvries.
Wat wel lukte is dat ik iedere ochtend het gelegde ei uit het nest haalde ,en hier een kunstei voor terug plaatste.
Na het vierde ei gaat de pop vast broeden en wisselt dit dan met de man af.
Ze laten dan de eieren met rust, vind het vreemd dat ze dan de eieren met rust laten, maar het werkt bij mij op die manier.
Succes Johan

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door fazant » 26 apr 2015, 11:51

WB het is niet zo dat ik er de heledag bij zat.

Een paar keer kijken of er eieren waren en hoeveel om tekunnen uitrekenen waneer ze evt. Uitkomen zodat ik meer levendvoer kan voeren. Maar zal het vanaf nu niet meer doen

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 26 apr 2015, 12:39

Nee, dat snap ik wel.

Ik bedoelde eigenlijk dat je moet proberen om helemaal bij het nest weg te blijven.

Vanaf het moment dat je nog maar 1 nachtegaal ziet weet je dat ze zijn begonnen met broeden en dan kun je uitrekenen wanneer de eieren uit moeten komen, zonder in het nest te hoeven kijken.
Althans zo doe ik het met mijn gaailijsters :wink:

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 28 apr 2015, 18:58

Het lijkt er op dat er hier vandaag jonge witkeelgaailijsters in de grote gezelschapsvolière zijn geboren. Zowel man als pop vliegen ineens met levend voer naar het nest. Ik observeer de vogels vanaf grote afstand en zie dat de vogel die op dat moment op het nest zit deze verlaat bij nadering van de partner. De aanvliegende vogel zit duidelijk iets te voeren om zich vervolgens weer op het nest te laten zakken. Erg spannend. Een soort die ik nog niet eerder fokte :D Het kost me wel kapitalen aan levend voer want andere gaailijsters, blauwe eksters, lijsters, spreeuwen en buulbuuls eten allemaal mee. Ik denk dat er nu een liter diepvries voer(buffalo's pinkies, wasmot en soldatenvlieglarven) plus een halve kilo meelwormen per dag door heen gaat. :roll: Ja, je moet er wat voor over hebben om een paar gaailijsters te kweken... :mrgreen: Duimen dat het lukt. Het nest zit open en bloot bovenin een conifeer.

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Roy » 28 apr 2015, 20:13

Geweldig nieuws WB,
Hopen dat het goed blijft gaan,ik zal voor je duimen.
Ben je van plan om ze te ringen en weer hand opfok te doen of laat je ze maar met rust?
Gr. Roy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten