Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 24 apr 2008, 22:41

Precies,
Natuurlijk moet iedereen doen wat hij leuk vind en ik wil het ook niet veroordelen. Maar voor mij persoonlijk is het niks. Ik wil geen volières over mijn grasveld rollen. De vogels leven nu eenmaal in gevangenschap in een beperkte ruimte en zijn voor hun voedsel van mij afhankelijk. De uitdaging ligt er dan voor mij in om ze onder die omstandigheden tot voortplanting te krijgen. Dit probeer ik te doen door zelf o.a. het voer voor ze te kopen, te kweken of te verzamelen dat ze nodig hebben en proberen de kweek daarmee te laten slagen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 24 apr 2008, 22:50

Idem dito.

Ik heb er zelf plezier in om bv. speciale kleurtjes bij de voedermuizen te kweken. Gewoon een hobby in een hobby.
Zolang je in je volières goede kweekresultaten kan bekomen zou ik niemand aanraden zijn eigen systeem te wijzigen.
Zijn er problemen dan kan de raad van andere liefhebbers soms de ontbrekende schakel zijn.
Hoofdzaak is dat je er plezier aan beleeft.

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 24 apr 2008, 22:55

The only things that are the same in aviaries and nature are water and oxygen.
The point about the movable aviaries is not the aviaries, but what they do - what they achieve - and how they do it. There is not enough detail on the website, but the reason they work may be that the birds have to struggle to find enough food for the young - there are lots of possibilities - but if anyone wants to breeds European starlings they must ask the right questions to be able to find the correct answers. I do not believe that movable aviaries, and only movable aviaries, are the answer, but they do provide something that is the answer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 25 apr 2008, 20:26

Da's ook toevallig, Gaai. Ik kweek ook kleurmuizen en houd me een beetje bezig met de vererving van de vachtkleuren. Had op een gegeven momnet wel 15 verschillende kleuren en combinaties.Idd. een hobby in een hobby. De aparte kleuren houd ik en de gewone kleurtjes ziiten bij elkaar en de pasgeboren jongen(nestmuizen) voer ik soms aan de gaaien en eksters.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 25 apr 2008, 20:41

WB, hoe hou jij je muizen?
Ik heb enkele speciale kleurtjes apart zitten maar de meeste zitten in labobakken voor ratten. Daarin zitten dan een tiental muizen en twee mannetjes. De jonge nestmuizen raap er er vervolgens uit. Ik moet er wel snel bij zijn omdat er anders toch wel een deel wordt opgegeten. De mooiste en grootste vrouwtjes laat ik apart hun jongen grootbrengen. De wijfjes daarvan hou ik terug aan, de mannetjes gaan naar de kookaburra's. Alleen is het moeilijk om aan onverwante mooie mannetjes te geraken.
De muizen kregen een mengeling voor kleine knaagdieren, droge hondenbrokken en de overschot van de beokorrels.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 25 apr 2008, 22:06

Gaai,

Eigenlijk houd ik mijn muizen praktisch op dezelfde manier als jij. Ook in grote labobakken. Zomers staan ze in de schuur en 's winters in de plantenkas. In de winter komen er zelden of nooit jongen en als ze komen worden ze meestal opgegeten door soortgenoten. Hoe dit komt ben ik nooit achtergekomen. Meestal zet ik 1 mannetje op 5 vrouwtjes, maar soms ook wel 2 mannetjes op 8 vrouwtjes. In het begin gebruikte ik ook kleine labobakken om drachtige vrouwtjes apart te kunnen zetten, maar tegenwoordig laat ik ze in de groep. Het is bij mij een behoorlijke inteelt, want er is al 3 jaar geen onverwante muis binnengekomen en de hele groep stamt af van 4 a 5 onverwante muizen. Sommige kleurslagen zijn erg vitaal bijv. black and tan, die veel en ook gezonde jongen geven en zelf ook erg oud worden. (als ze niet in de maag van een gaai of ekster belanden, haha)
Moeilijkste kleur is rood satijn. Erg fraai, maar ze worden erg snel dik en bezitten een erfelijk bepaalde lethale factor. Voeding hetzelfde als jij geeft plus af en toe een halve appel.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 30 apr 2008, 23:08

Even een update.

De roodsnavelkitta's zijn nog steeds bezig met het maken van hun nest. Het gaat echter zeer traag vooruit.
Nadat ik vorige zaterdag bij mijn kookaburra's een paring had gezien heb ik ze tot nu niet meer kunnen betrappen. Ik heb wel al een nestblok gekocht maar dat moet nog in de volière geraken.
De incaman voert zijn pop doch meer gebeurt er nog niet.
De witkuifgaai man doet ook zijn best maar ook hier blijft mevrouw wat onverschillig.

Nog even wachten dus, ......, en bij jullie?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 02 mei 2008, 10:34

2 mei, het eerste EI.

En dan nog wel bij de incagaaien. Morgen dus veel te doen. Een liter levende meelwormen halen zodat ik binnen 2 à 3 weken voldoende witte meelwormen heb. Een bestelling plaatsen voor een hele hoop kleine levende krekels en hopen dat de muizen nog een hele hoop jongen krijgen.

Verder diepvries krekels, pinkies en buffalo's + nog een halve liter levende buffalo's om als "garniering" over het opfokvoer te strooien zodat alles wat "beweegt".

Ik mag niet te veel voor de feiten lopen maar als ik het nu allemaal niet aankoop is het binnen twee weken toch te laat.
Dus hopen maar!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 02 mei 2008, 16:48

Kalm aan Gaai,

Je bent niet gauw te laat, denk ik. Mijn ervaring is dat gaaien en eksters zijn niet zo erg veeleisend zijn wat opfokvoer betreft . Ik heb hier nu een nest vol jonge blauwe eksters (Cyanopica cooki) en die worden voornamelijk gevoerd met levende, bruine bepoederde meelwormen. Geen witte dus. Ik voer ook eendagskuikens, sprinkhanen, krekels en pinkies(alles diepvries)maar die worden allemaal maar heel mondjesmaat genomen. Ik heb al voor een kapitaal weg moeten gooien. De jongen in het nest zijn nu 5 dagen oud en zien er erg vitaal uit.
Het zou natuurlijk kunnen dat de inca's kieskeuiger zijn, maar dat moet ik , eerlijk gezegd, nog zien. Wel zijn gaaien erg nerveus als ze eieren hebben. Dus oppassen dat ze de boel niet in de steek laten of van de zenuwen hun eigen eieren gaan opeten.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 02 mei 2008, 19:38

hallo ik heb een nest met vier jonge boomeksters en die zijn heel kieskeurig
moriowormen en muisjes ze zijn intussen tien dagen oud en hebben al 400 muisjes op en hoef de voerbakjes niet vol te gooien want dan voert hij niet
black en whit heb je nog muisjes over

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 02 mei 2008, 21:57

Ik weet het WB, één ei maakt nog geen uitgevlogen jongen. Maar ja, zo zit ik een beetje in mekaar. Nu heb ik zo al ontgoochelingen opgelopen maar ook toch al wat successen geboekt.

Dit is de eerste keer dat ik met de inca's kans maak op een succesvolle kweek, dus ga ik hun de beste kansen geven. Blijkbaar wordt er met deze vogels ook maar weinig gekweekt, afgaande op de 0 reacties die ik al kreeg op een ander forumpunt, zodat ik denk dat alle kansen moeten benut worden.

Dus als er jongen komen zullen ze goed opfokvoer krijgen en anders kunnen al mijn andere vogels er ook maar eens goed van profiteren. Ik heb zo eens 250 euro aan voederdieren (krekels) uitgegeven om zes wildkleur spreeuwen groot te krijgen. En ik moet zeggen het waren "beren" van vogels. Als vogelliefhebber moet je soms een beetje "gek" zijn.

WB, zouden je eksters geen last krijgen van het bruine pantser van de meelwormen?
Of misschien valt dat bij deze grote vogels wel mee.

@ Pieter
Mijn roodsnavelkitta's werden voornamelijk grootgebracht met ééndagskuikens. De eerste dagen gaf ik ook veel muisjes en krekels maar ik merkte dat, toen de jongen wat groter werden, de oudervogels meer naar de kuikens toegingen als opfokvoer.

Overigens proficiat met deze kweek (voor het tweede jaar op rij)!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 02 mei 2008, 22:19

Pieter,

Ik heb nog een aardige voorraad muizen in de vriezer. Van alles door elkaar maar voornamelijk volwassen, dus weinig pasgeboren. Als je wilt mag je ze hebben.Mijn vogels redden het wel zonder muizen.
Mooi hoor, weer succes met die boomeksters. Typisch dat ze wel morio's pakken en geen meelwormen of buffalo's. Op zich ook wel weer makkelijk. Gewoon zorgen dat je genoeg muisjes en morio's in voorraad houd.
De blauwe eksters hier zijn minder dure klanten, wat voer betreft. Koppel 2 zit nu trouwens ook op bevruchte eieren(5 stuks)

Gaai,

Je hebt gelijk dat je ze de beste kansen wilt geven. Je kunt ze alleen niet dwingen. Het kan zo maar zijn dat bijv. diepvriespinkies bij hun favoriet zijn. Gewoon een heleboel soorten voer geven om uit te kiezen en dan het favoriete voer in grotere hoeveelheden geven en het andere minimaal (zodra de voorkeuren veranderen, weer aanpassen) Alles goed bepoederen, zodat de voedingswaardes van de soorten voer niet teveel verschillen en het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welk voer ze aan hun jongen geven. Ja, ik denk dat grotere soorten niet veel last hebben van het citinepantser van de meelwormen. Ook mijn spreeuwen en lijsters voeren hun jongen(die net in de veren zitten) zonder problemen ook bruine meelwormen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 02 mei 2008, 23:19

WB

Dat is inderdaad de beste methode. Ik heb al vaak gemerkt dat de "goesting" van de oudervogels veranderd tijdens de opfokperiode. Het komt erop aan om goed te observeren en op tijd de nodige aanpassingen te maken.

Welk poeder (merknaam) strooi jij op je insecten?
Ik gebruik nu iets van AVES, ik denk meelwormenpoeder of zoiets.
Trouwens, gefeliciteerd met de blauwe. Zorg dat je er niet teveel kweekt hé ;)

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 03 mei 2008, 02:24

De eerste kweekmaand April zit erop.
Hoever zijn wij.
Shama's 4 eieren.
Witkuifen zitten op hun allereerste nest waarschijnlijk 1 ei.
Witoorbuulbuuls hebben hun eerste jongen en schuimen de buurt weer af.
Witwang g.l. eerste nest verdroogde eieren (Ik ben er nog steeds niet uit waar dat door komt maar ja het was hun eerste nest).
Bruinmaskers eerste nest onbevrucht tweede nest bevrucht maar helaas na drie dagen broed overleed de pop de eieren zijn uitgebroed in de broedmachine en onder een koppel Shama's gelegd die op kunsteieren zaten omdat dat koppel beiden notoire eierpikkers zijn. Twee eieren zijn uitgekomen en de Shama's gedragen zich nu op dag 5 als volmaakte ouders.
Witkruinroodborst tapuiten twee prachtig mooie hoog op de poten staande jongen ruim een week uit het nest Ma zit alweer op nieuwe eieren.
Sneeuwkruinroodborst tapuiten twee zo te zien mooie jongen zaten vandaag op de rand van het nest morgen vliegen ze uit.
Eindelijk na 4 jaar hebben wij een goed koppel zwartkop sibia's ook eierpikkers maar nu zit ze eindelijk op de eieren en onze hoop is ze binnenkort bij ons door de tuin te zien vliegen. Dat zijn echte luchtacrobaten.
En als laatste de Kardinalen ze hadden 4 jongen maar alles binnen een dag dood. Oorzaak: Een te grote voerdrift van de ouders.
De jongen zitten vol dus sperren niet, met als gevolg dat ze aangepikt werden en gedood. Wij zitten nog te bedenken hoe wij dit op moeten lossen.

Ik weet zo te zien is het al een hele lijst maar bedenk wel dat er van alles mis kan gaan: eieren onbevrucht, jongen die dood gaan of gedood worden enz enz.

Al met al zijn tien koppels aan de gang. En dat is een voorlopig resultaat wat boven mijn verwachting was.
Mijn streven is 70% resultaat van de koppels en dat hoop ik te bereiken in 5 jaar. Wij zitten nu boven de 50% doeners maar er liggen nog een heleboel haken en ogen in het verschiet.

Verder verwacht ik eieren van de Grijsflanken het nest is klaar de man wil wel maar de pop heeft er nog geen zin in.
De roodvleugels ( Garrulax formosus) lopen wel te slepen maar hebben nog geen drie takjes op elkaar kunnen leggen.
net zoals de roodstaarten (Garrulax milnei) en de langstaart Sibia's de rest hebben wij überhaubt nog niets zien doen maar het is nog heel vroeg in het broedseizoen.

Kweken met VI is twee stapjes vooruit één stapje terug heel goed kijken opletten puzzelen en blijven proberen.
Ondertussen geniet je elke dag van hun schitterende voorkomen en hun zang en met veel geluk en wijsheid hou je de soorten in stand en kan je wat van het voer terugverdienen.

Ik voer zoveel mogelijk levend voer als de vogels een binnenhok hebben gaan de insecten in een grote plastic bak hebben ze dat niet dan worden de levende insecten even in de diepvries gezet waarna ze in de voerbak gaan.

Ik voer Meelworm Morio Buffalo Krekel Redrunner Kikkervis Fruitvlieg muizen moeten ze zelf maar vangen net zo als kikkers die ook plenty gevangen en met smaak verorberd worden alles wat geen fruit eet zoals Shama en Sneeuwkruin krijgt ook regenworm.
(Zodra een soort fruit eet is de combinatie met regenworm levens gevaarlijk i.v.m. het loeihoge ijzergehalte van de regenworm.

De insecten worden veredeld met Breedmax Carmix Brinta droogbrood vit.B complex Sepia rood intensief peen paardebloem zuring muur enz.
Als droogvoer krijgen ze pellets Unicomplet Beokorrels en kattenbrokken van Royalcanin.

Mensen veel succes met de kweek.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 03 mei 2008, 20:06

Gaai,

Vorig jaar gaf ik als toevoeging over het levend en diepvriesvoer Avian Nutriboost. Een prima vitamine en mineralenmengsel. Het enige is wel dat het wat bitter smaakt en dat de vogels om die reden soms de bepoederde voederdieren proberen schoon te vegen of zelfs weigeren en dat het spul razendsnel hard wordt als je het potje een tijdje open laat staan. Dit jaar geef ik tot nog toe Aves insectenstrooipoeder. Het spul hecht goed op de voederdieren en is smaakloos. Heb ook nog Carmix op de plank staan, maar zit er over te denken om weer een nieuwe 500 grams pot Aves strooipoeder te bestellen, want de pot gaat aardig snel leeg en de jonge vogels zien er allemaal heel vitaal uit.
Het broedseizoen is nu in volle gang. Er zijn hier ondertussen 12 verschillende soorten V&I eters bezig. In totaal zo'n 20 koppels hebben jongen, bouwen nesten of zitten op eieren. Het wachten is nu op de 8 overige soorten, w.o. enkele zeldzame, die tot op heden nog geen takje in de bek hebben genomen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten