Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 03 mei 2008, 22:57

WB, bedankt voor de info. Ik gebruik hetzelfde poeder. 28 soorten, dat is stof voor heel veel kweekverslagen. Laat zeker nog maar iets horen.

Ik heb van Ger een artikel toegestuurd gekregen van het jaar 1976.
Het gaat over de kweek met de witkuif gaailijster.
Deze kweek had plaats in een soort halfopen nestkast. Ik heb meteen een nestkast die ik nog had van mijn spreeuwenkweek verbouwd en hoop nu op succes.

Bij de inca's vandaag het tweede (grote) ei. Vanaf nu laat ik ze gerust en binnen 14 dagen zien we wel.
Laatst gewijzigd door Gaai op 03 mei 2008, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 03 mei 2008, 23:52

Haha, Gaai. Ik heb aardig wat soorten vogels, maar geen 28. Twaalf aan de gang plus 8 die nog niets doen maakt 20.
Verstandig om die gaaien met rust te laten. Het heeft ook geen zin om steeds te gaan koekeloeren of er weer een eitje bijgekomen is. Als ze hun eieren opvreten kun je er toch niks aan doen. Bij lijster en spreeuwensoorten valt er vaak wel wat te redden door eieren over te leggen naar andere nesten of de eierpikkende man af te zonderen, maar bij die Inca's kun je dat wel vergeten. Zo min mogelijk naar kijken of aan zitten. Incubatietijd van de eieren is volgens Crows and Jays onbekend, maar ik denk dat die ergens tussen de 17 en 19 dagen zal liggen, want dat is bij enkele nauwverwante soorten de tijd die de eieren nodig hebben om uit te komen.
Voert de man de pop geregeld?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 04 mei 2008, 10:23

Dag WB,

De man voert de pop heel regelmatig. Het hangt wel af van het voer dat ze krijgen. Ik begin nu stilaan met dagelijks wat meer naakte muisjes te geven maar ik moet zien dat ik er daarvan genoeg over heb voor de eventuele jongen.
Verder alle dagen twee naakte ratjes, zes kuikenhartjes en dan natuurlijk de krekels (levend en diepvries).
Ik heb lang schrik gehad dat de pop niet goed zat. Ik vond deze winter dat de pop wat losser in het verenpak zat maar blijkbaar is ze wel tiptop. Ik ben wel verrast dat de eieren nogal groot blijken te zijn.

De man houdt intussen de wacht op anderhalve meter van het nest. Het nest is trouwens volledig door mij gemaakt. In een rieten korfje heb ik met cocosvezel een nestkom gemaakt ter groote van deze van een merel. Als afwerking lag er nog vanalles op de volièrebodem maar de pop heeft het nest dus gewoon zo in gebruik genomen. Het rieten korfje staat op een plank op ongeveer 1,75 meter hoogte. Rond het korfje zijn enkele kale takken van de haagbeuk aangebracht om een beetje beschutting te geven. Vanuit het nest heeft de pop zicht op de hele tuin.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 04 mei 2008, 11:44

Klinkt allemaal goed, Gaai.
Dat in gebruik nemen van een kant en klaar niet zelfgebouwd nest is een bekend verschijnsel, vraag maar aan Pieter met zijn langstaartgaaien. Ook die hebben de afgelopen jaren nooit een nest gebouwd en hun eieren gewoon in een kant en klaar nest gelegd. Ikzelf zie het hier bij de Aziatische blauwe eksters, die in tegenstelling tot hun nauwverwante Europese familie keer op keer een gebouwd nest tot de grond toe afbreken...
Ook mooi dat die Incaman de wacht houd. Het betekent dat de band tussen beide vogels erg goed is: een zeer grote kans op bevruchte eieren en succesvolle opfok van de jongen. Idd. wel apart dat die eieren zo groot zijn. Bij mijn blauwe gaaien waren ze vorig jaar vrij klein. Formaat van een lijster ongeveer. Ook de blauwe eksters leggen piepkleine eitjes.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 04 mei 2008, 14:53

hallo gaai m,n langstaarten hebben inmiddels zes eitjes maken helemaal geen nest als het eerste ei er in legt maak ik het nest
voor hem op .ik ken iemand die deedt het bij het zesde ei de eitjes werden allemaal kapot gepikt.
als ze eenmaal jongen hebben begin ik met pinky,s wasmotten en krekkels en witte meelwormen en eendagsmuisjes.
hebben jullie mischien een oplossing voor me.m,n boomeksters hebben vier jongen van twee weken oud maar de pop .
heeft al weer drie eitjes in het zelfde nest gelegt de jongen moeten nog een week zitten er uit halen dan ben ik bang dat ik het verstoor .groetjes pieter

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 04 mei 2008, 16:13

Pieter - the female will push the young from the nest when she has another clutch, if she wants to incubate the new eggs - this happens here with lijster and spreuw. Often the young have to leave home 4-5+ days too early. If the weather is kind, the young will not come to harm - the male will feed them and they will be OK. The problem will come if the weather is cold or wet and the young sit in an exposed position. If the weather is not good when the female pushes the young from the nest, you can hand-rear them, or perhaps you can move them to a dry and sheltered perch in the aviary. If your aviary has a complete, covered roof, there should be no problem.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 04 mei 2008, 17:29

Dag Pieter,

Het is maar een idee maar als je naast het ene nest een ander nest zou maken waarin je dan de jongen kan zetten?
Het is een gok maar ik denk dat anders de eieren toch verloren zullen gaan.

Ofwel kunsteieren leggen en de echte eieren gedurende een week in een broedkast leggen? Na een week de echte eieren terugleggen.

Voor je in het nest moet zijn eerst vers voedsel geven, bij voorkeur hun lievelingsvoedsel en de pop nooit afjagen.

Ik hoop dat je het tweede nest kan redden. Met hetgeen u kan kweken en hetgeen er hier en daar nog zit kan deze soort misschien in de volière behouden blijven. Ik heb minder geluk met de zoektocht naar de indische boomekster. Ik vrees dat deze soort gaat verdwijnen. Jammer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 04 mei 2008, 17:37

Ik sluit mij aan bij Softbill. Had vorig jaar hetzelfde probleem met de blauwe eksters. Een paar dagen voor het uitvliegen lagen er alweer 2 eieren tussen de jongen. Ik heb toen een nestkast met afdak een eindje naast het oude nest op de zelfde hoogte opgehangen. Daar de jongen in gezet. Geen enkel probleem voor de vogels. De man voerde de jongen op de nieuwe lokatie en de pop ging verder met broeden. Je moet je voorstellen dat jonge vogels op deze leeftijd de ouders lokken en overhalen te voeren met een speciaal geluid. Dit is bedoeld om de ouders het terugvinden van de jongen in dichte struiken en planten te vergemakkelijken. Dit geluid maken ze al dagen voor het uitvliegen en het is voor de oudervogels dus niet onnatuurlijk als de jongen ineens op een andere plaats zitten. De vogels zitten ook helemaal in de veren en hoeven niet meer verwarmd te worden. Het is zowiezo aan te raden de jongen te verplaatsen omdat er anders behoorlijk veel kans is op beschadiging van het nieuwe legsel. Mocht het allemaal niet lukken, dan is handopfok natuurlijk de oplossing.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 mei 2008, 18:41

Toen Ger via dit forum aanbood om enkele kweekverslagen van gaaien en kitta's over te maken was ik er als de kippen bij. Vandaag ontving ik reeds acht kweekverslagen, waarvoor nogmaals dank.

Mijn oog viel meteen op het kweekverslag van de incagaaien. De naam van de kweker klonk mij heel bekend in de oren, ik heb namelijk mijn koppel incagaaien bij deze kweker gekocht. Vermoedelijk gaat het zelfs om hetzelfde koppel.

Bij het lezen van het artikel las ik iets dat mij nu toch wel wat verontrust en mij voor een dilemma heeft geplaatst.

De kweker vermelde dat de jongen na het ringen uit het nest werden gegooid en verminkt. Ik weet niet of de ringen afgeplakt waren maar het viel op dat het enige niet-geringde jong nog in het nest lag, weliswaar ook dood. De ouders waren niet geringd en brachten het tweede nest gewoon groot. Enige verschil was dat deze jongen niet geringd werden.

De kweker heeft daarna de oudervogels een open ring aangedaan om te wennen.

Mijn dilemma gaat nu over het feit of ik mijn eventuele jonge inca's ga ringen of niet. Iedereen heeft denk ik wel de voorkeur voor gesloten geringde vogels, maar wat als je daarmee je zeldzame jongen verspeelt?

Ik ben er nog zeker niet uit! Ringen of niet?
Laatst gewijzigd door Gaai op 05 mei 2008, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 05 mei 2008, 21:00

Gaai,

Ik zou ze niet ringen. Ik heb een paar keer gesproken met een Duitse kweker van allerlei soorten vogels w.o raven, notenkrakers, blauwe eksters en blauwe gaaien en hij ringt altijd alles behalve... de blauwe gaaien. Net als de Inca's gooien die hun jongen er subiet uit als ze een ring om hebben. Of je zou moeten wachten tot ze in de stoppels komen, een iets wijdere ring om en dan handopfok. Maar ik zou er eerst maar eens een paar zonder ring fokken en dan kan je later altijd nog zien. Het zijn behoorlijk zeldzame(en kostbare) vogels aan het worden, dus waarom het risico nemen?
Wel een verschil met mijn blauwe eksters. Die ringde ik van de week zonder zelfs de ringen te tapen...

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 mei 2008, 21:23

WB,

Ik was ook al in die richting aan het denken. Mochten ze er komen, dan ga ik ze niet ringen. Het is het mij niet waard om op dergelijke manier vogels te verliezen. Er zijn wel allerlei trukjes maar het risico is mij te groot. En ik zou wel graag natuurbroed jongen bekomen.

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 06 mei 2008, 22:21

Gaai waarom ring je ze niet na het uitvliegen. De poten zijn dan al wel fors maar greoeien nog een heel eind.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 06 mei 2008, 22:29

Arjan,

Ik kan dat wel proberen. Ik heb 2 ringmaten beschikbaar, nl. 5,5 en 6 mm.
Wat denkt u?

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 07 mei 2008, 17:38

Ik denk dat je het met een zes net niet red tenzij je hem een beetje uit kan boren met een Dremel.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Niltava » 07 mei 2008, 20:40

Let dan wel op met scherpe randjes, niet dat de poot beschadigd.
Eventueel wat slaolie gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten