Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 07 mei 2008, 21:00

Ik denk dat ik het eens zal proberen als de jongen net zijn uitgevlogen maar ik ga zeker niets forceren. Ik zal al blij zijn als ik uitgevlogen jongen heb. De pop zit nu de derde dag te broeden maar ik weet niet op hoeveel eieren. Ik laat ze volledig met rust.

En wie heeft al uitgevlogen jongen?

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 08 mei 2008, 23:36

De jongen van mijn koppel blauwooggaailijsters zouden normaal gezien zaterdag of zondag moeten uitkomen, dit is nu al de tweede keer. Voorlopig loopt alles nog prima, ik heb ze nog niet samen van de nest gezien, dat was bij de vorige ronde wel het geval! Ik houd julie op de hoogte.

Groetjes

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 08 mei 2008, 23:44

sorry, had het niet goed gelezen, bij mij zijn ze dus helemaal nog niet uitgekomen, laat staan uitgevlogen.

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 10 mei 2008, 15:37

Hier zijn gisteren drie bruine maskergaailijsters geboren. Ik heb er niets van gemerkt. Ik heb nergens eierschalen gezien of een oudervogel ermee zien vliegen. Ook van voeren heb ik nog niets gemerkt. Dat doen ze blijkbaar ook nogal stiekum. Omdat ik dacht dat de eieren dan wel onbevrucht zouden zijn heb ik maar even gevoeld voor de zekerheid en ja hoor 3 jongen. Nu maar hopen dat alles verder goed gaat.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 11 mei 2008, 09:37

hallo gaai we hebben intussen ook jonge inca,s we voeren eendagsmuisjes en morio,s m,n langstaarten hebben de eerste jongen
en de boomeksters zijn uitgevlogen weet iemand hoe lang een scharelaar zit te broeden wat ringen betreft ik doe het niet . heb er jongen mee verloren , m,n langstaarten gooien ze uit het nest

groetjes pieter

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 11 mei 2008, 11:46

Pieter,

Blij te horen dat er jonge inca's zijn geboren. Bij mij zitten ze nu voor de 7de dag te broeden. Hoe lang heeft het broeden bij jullie geduurd? Mijn opfokvoer zal ongeveer hetzelfde zijn. Ik ga ze ook niet ringen. Ik hoop dat het mij lukt om jongen groot te krijgen en daarna nemen we misschien nog eens contact.

Weet iemand iets over groene kitta's. Zijn er daarvan nog kwekers gekend (buiten H.D. uit R.)?

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 11 mei 2008, 15:10

hallo gaai
ik ken iemand uit denemarken en deze man kweekt ook met groene kitta,s.
we zijn er al twee keer geweest om langstaart gaaien te ruilen hij had toen ook jonge groene kitta,s zitten je kan me altijd bellen

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 11 mei 2008, 15:20

Dat gaat lekker jongens dit seizoen, met de gaaien en eksters. Dat is wel eens anders geweest...Hopen dat ze allemaal veilig en gezond volwassen worden.
Hier nu in totaal 10 jonge blauwe eksters, verdeeld over 2 nesten. De jongen van het oudste nest zitten helemaal in de veren en zullen, als het goed gaat, over 2 dagen uitvliegen. Bij het jongste nest constateer ik leeftijdsverschillen van 3 dagen tussen het oudste en jongste vogeltje.
Opfok bij de blauwe eksters vrijwel uitsluitend met bepoederde meelwormen, diepvriespinkies en een enkele treksprinkhaan. Krekels, buffalo's en eendagskuikens worden niet aangeraakt. De vogels zonder jongen pakken deze overigens wel...

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 11 mei 2008, 15:31

For much more than a year 2-1 lilaborst scharrelaar lived together here in one aviary with no problem, but I removed 1-0 last spring when 2 birds seemed to have paired.
They nested only once last year - 2 young - 2-2 lived together, no problems until early this year when I removed the young to make new pairs.
One small problem here - because the nest is not cleaned, fly maggots will grow in the nest after about 2 weeks - I did not want to risk a problem, so I cleaned the nestbox and put new material in the box. They made no nest - just a scrape in the bark/sand that I put in the box. The hen sat on the nest very tight - I could open the box and lift her out with my hand - but she made lots of noise when I did it.
Ring size - 7mm.
Laatst gewijzigd door Softbill op 11 mei 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 11 mei 2008, 20:06

Pieter,

In "Onze Vogels" van een paar jaar terug staat een goed artikel van de heer Lammers.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 12 mei 2008, 10:32

Bedankt Ger,

Ik wist dat het er was, alleen niet meer waar ;)
Ik denk zelfs dat het er twee moeten zijn.
Van twee exotische soorten (vorkstaart en blauwbuik).
Ze staan beiden in "Onze Vogels".
Laatst gewijzigd door Gaai op 12 mei 2008, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 12 mei 2008, 18:16

Blue-breasted rollers (blauwbuik) are very different - they nest in colonies in the wild - the first breeding in the UK was with a group. They will also breed as pairs and they will breed in their first year. I do not know how old lilac-breasted (lilaborst) will be before they breed.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door GAAILIJSTER » 12 mei 2008, 21:30

HALLO

ik heb een vraag over gaailijsters ,
de blauwooggaailijster heeft voor er een nest was al drie eieren gelegd ik denk zo van stok af,daarna een paar weken met nestmateriaal aan het slepen geweest en op twee plekken een nest gemaakt, maar tot op heden geen eieren meer is hier een verklaring voor
de bruinmaskers hebben na 16 dagen het nest verlaten ,de eieren bleken onbevrucht en zijn weer op nieuw begonnen
de witkelen zijn al meer dan een week aan het bouwen aan een nest,de witwangen beginnen nu met een enkel takje rond te vliegen
de roodstaart man begint sinds enkele dagen s óchtends vroeg te zingen heeft de hele winter geen geluid voort gebracht
rest de witkuifen hebben ruim twee weken over hun nest gedaan lijkt nu af te komen ,doen gaailijsters altijd lang over het bouwen van een nest(als ik een zanglijster in de tuin bezig zie is hij er met een week wel klaar mee)
nu maar hopen op eieren(ik vraag mij overgens af of deze het eerste jaar al voor nageslacht kunnen zorgen,misschien weet iemand dit)

gaailijster

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 12 mei 2008, 23:55

Dag Gaailijster,

welkom op het forum, ik heb zelf ook een koppel blauwooggaailijsters, ik kan je hier misschien iets over vertellen, over de andere weet ik niets...

Ik heb uit ervaring geleerd, als de vogels zich goed voelen en de tijd is er, dat het bouwen vanzelf gaat..., ze moeten gewoon het geschikte plekje vinden, vaak eentje niet aangeboden door de liefhebber, allezins niet rechtstreeks. Bij mij zitten ze nu in een bouwsel, welk op 3 dagen klaar was..., het is heel mooi afgewerkt enz... , het nest bevind zich in een kamperfoelie (lonicera henryii), moet je eens proberen, mijn japanse nachtegalen hebben er vorig jaar ook succesvol in gebroed, het zorgt voor een dichte wirewar van takken en slingerende plantenstengels, welk dus ideaal is om een nest in te bouwen. Ik moet zeggen dat ze in het begin ook serieus op mijn zenuwen hebben gewerkt met het bouwen van een nest, heel de tijd maar shouwen maar er kwam niks van, tot ik een nest aanbood, waarvan ze de bodem niet goed hebben opgevuld, met afkoeling van de eieren tot gevolg en dus geen resultaat. Ik wacht bang af of het iets wordt met hun nieuwe bouwsel, denk van wel, aangezien ze mooi blijven doorbroeden, koester er wel niet TE VEEL hoop op, zodat de ontgoocheling niet te groot zou zijn. Alvast veel succes met jouw vogels, ik post mijn verdere ervaringen altijd op het forum. Ik hoor het ook graag van jou, wanneer er jongen zijn.

Mvg Jan

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 13 mei 2008, 00:34

Hallo Gaailijster

Zo te lezen heb je een mooie verzameling.
Helaas is het niet zo dat je maar een tweetal vogels bij elkaar kan zetten en achter overleunend kan zitten wachten op resultaat.
De valkuilen en teleurstellingen zijn legio.
Soms zijn de gaailijsters gewoon niet tevreden over de vlucht oorzaak vaak te weinig begroeiing of zinnen de buren hen niet.
Soms liggen ze elkaar niet. Die Blauwogen daar moet je gewoon geduld mee hebben.
De eerste ronde van bruinmaskers is bijna altijd onbevrucht.
De witkelen en roodstaarten doen bij mij ook nog niets en daarvan verwacht ik in Juni pas wat van als de planten als jasmijn en vlinderstruik echt weer goed in het blad staan.
De witkuif is een waardeloze nestbouwer die het liefst een oud tweede hands nest in gebruik neemt.
Ik heb ze dit jaar nog met geen enkel strootje in de snavel gezien en het eerste legsel verraste mij dan ook maar vandaag werd er driftig gevoerd dus daar ligt in ieder geval een jong in.
Nest controlle staan ze niet toe en ik wil dit eerste nest niet verstoren dus verder kan ik er niets over vertellen.
Als de vogels van vorig jaar vroeg zijn moet broeden tot de mogelijkheid behoren als het late jongen waren zullen ze dit jaar waarschijnlijk overslaan.
Uiteraard moet je er wel 100% zeker van zijn dat het allemaal man en pop zijn anders wordt het een heel langdurig verhaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten