Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 13 mei 2008, 08:40

Dag Gaailijster,

Wat de kweek met éénjarige vogels betreft.

Ik heb dit jaar zelf ook bijna allemaal éénjarige koppels (roodsnavelkitta's, witkuifgaailijsters en kookaburra's).
De roodsnavels hebben wel met nestmateriaal gevlogen doch slagen er niet in een nest te maken. Door mij gemaakte nesten breken ze af.
De kookaburra's heb ik al zien paren. Ik heb echter al van een paar liefhebbers gehoord dat deze vogels, en dan vooral de pop, 2 jaar oud moeten zijn.
De witkuiven maken veel kabaal en het mannetje maakt het vrouwtje het hof doch ook hier nog geen nestpogingen.
Echter nu ik de reactie van Arjan lees ga ik eens proberen om hier ook zelf een nest te maken. Van Ger kreeg ik reeds tips inzake een mogelijke nestgelegenheid (spreeuwenbroedkast met 2/3 open voorkant). Hopelijk lukt het, we zien wel.

Bij de incagaaien had ik zelf een nest gemaakt in een rieten mandje en de pop heeft in dit nest al zeker 2 eieren gelegd en is dan gaan broeden. Na het leggen van het tweede ei heb ik ze gerust gelaten. Ze heeft aan het door mij gemaakte nest niets veranderd.

De vogels waarvan jij spreekt worden allemaal tamelijk oud. Ik zou zeker niet ontgoocheld zijn mocht de kweek het eerste jaar niet lukken. Hopelijk laat je zeker iets weten via dit forum. Je steekt toch altijd wat op.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 13 mei 2008, 22:41

hallo ik heb intussen m,n witwang gaailijster op 4 eitjes zitten heb wel ervaring met gaaien wat voeding betreft maar wat voeren
julie. had zelf gedacht krekkels pinky ,s morio,s is er iemand ervaring ?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 13 mei 2008, 23:39

Dag Pieter,

Ik denk dat je met de krekels en pinkies al goed zit. Alleen weet ik niet of de toch krachtige morio's goed zijn voor de jongen tijdens de eerste dagen. Geef je de morio's levend als de jongen nog heel klein zijn, of geef je ze als ze pas verveld zijn?

Ik heb al eens naakte muizen gegeven aan mijn witkuiven maar buiten wat spelen doen ze er weinig mee. Ik zou het toch zeker eens aanbieden aangezien ik op de video van Arjan gezien heb dat deze vogels zelfs kikkers vangen.

Als je de kans hebt zou ik ook wel nog witte pas vervelde meelwormen geven. Misschien als vervanging voor de morio's tijdens de eerste dagen.

Ikzelf geef ook nog levende buffalowormpjes die ik in kleine hoeveelheden over het diepvries voer strooi. De bewegende buffalo's lokken de oudervogels uit om in het diepvriesvoer te gaan pikken zodat ze dit ook blijven geven en niet alleen op levend voer overschakelen.

Soms sta je versteld van de gedragswijziging van de oudervogels eens er jongen zijn. Mijn pestvogels aten eivoer met diepvriesinsecten zolang de jongen niet uitgekomen waren. Vanaf het uitkomen wilden ze echter geen eivoer met diepvries insecten meer eten. Ze gingen aan de draad hangen en probeerden de insecten te vangen die buiten de volière rondvlogen. Gevolg : dode pestvogeljongen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 14 mei 2008, 20:42

Gaai,

De luxe om het eerste kweekjaar na hun geboortejaar over te slaan zonder te nestelen hebben de meeste vogels niet. Ze worden in de natuur soms niet ouder dan een jaar of 2, dus ieder broedseizoen telt. Bij mij zijn alle eerstejaars('07)vogels (een stuk of 8 spreeuwen, lijsters en eksters) aan het broeden of hebben jongen. Slechts 1 eerstejaars zwarte spreeuw laat het tot nog toe afweten.
Ik zou, als ik jou was, dus alles en iedereen nestelmateriaal en nestkasten geven. Je weet maar nooit...

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 14 mei 2008, 21:03

white blackbird

heb jij nog ruimte ik moet m,n boom eksters even kwijt want anders doen de
ouders geen tweede ronde heb inmiddels jonge langstaarten hoeveel weet ik niet .ze zijn nogal agresief m,n purpertoerako,s kunnen elk moment uitkomen
hoe gaat het met de amerikanen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 14 mei 2008, 21:22

Dag WB,

Ze hebben allemaal wel nestmateriaal en nestgelegenheid hoor. Ze krijgen dezelfde rijke voeding als mijn broedende inca's maar ik verwacht er gewoon niet echt iets van. Bij een koppel roodsnavelkitta's bedelt de pop bij de man om voedsel net zoals de pas uitgevlogen jongen dat doen (zelfde bedelgeluid). Ze slagen er echter niet in om een nest te maken en de door mij gemaakte nesten breken ze af. De witkuifman maakt de pop het hof maar voor de rest nog geen broedpogingen gedaan. Ik heb nu zelf een nest in een open nestkast gemaakt. Bij het andere koppel kitta's mag ik alle dagen een hoop nestmateriaal uit de waterbak halen. De pop blijft zich echter verstoppen en komt niet op het door mij gemaakte nest. De man van dit koppel heeft wel al de haagbeuk en de klimop gesloopt (bladeren aftrekken).

Na 22 jaar vogels kweken probeer ik mezelf niet te veel meer te laten ontgoochelen. Daarom heb ik in het eerste jaar ook geen verwachtingen en beschouw dit als een "kennismakingsjaar". Door observatie ben ik te weten gekomen dat de kookaburra's een goed koppel vormen, een koppel roodsnavels ook zeer goed overeenkomen waarbij de man de pop voedert. Dus dat zijn al twee beloftevolle koppels aan het begin van hun "carrière" als kweekvogel.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 14 mei 2008, 22:02

Gaai, dat zijn zeker beloftevolle vogels...
Nee, ik had even het idee dat je ze geen nest gaf, zuiver en alleen omdat ze eerstejaars waren.
Hier is het ook niet altijd het eerste jaar geweldig. Soms hele goede eerstejaarsvogels, maar net zo vaak ook tegenvallend. Het 2e jaar kunnen dit soort vogels soms heel goed zijn.

Pieter,
Ik moet even kijken. Vanavond vlogen er bij mij de eerste blauwe eksters uit. De vlucht ernaast(6x3x3) zitten een zwarte spreeuw, een kramsvogel, een merel en een losse blauwe ekster. Daar zouden ze evt. in kunnen. Ook is er nog een 4 metervluchtje leeg, maar ik heb zelf natuurlijk ook jonge vogels die straks apart moeten. Maar hoe zelfstandig zijn je boomeksters? Worden ze niet meer gevoerd?Kom anders van de week even hier kijken of je een geschikte vlucht ziet.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 14 mei 2008, 22:32

Pieter,

Hoe heb je het probleem van de nieuwe eieren van de 2e ronde in het nest bij de nog niet uitgevlogen jonge boomeksters kunnen oplossen?
Laatst gewijzigd door Gaai op 14 mei 2008, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 16 mei 2008, 22:14

De incagaaien zijn nu voor de 14de dag aan het broeden. Alles verloopt voorspoedig. De vogels hebben ineens wel een voorkeur gekregen voor witte meelwormen. Gelukkig heb ik voldoende bakken staan om er genoeg witte uit te halen. Bij de muizen heeft een geboortegolf ervoor gezorgd dat ik nu een 600-tal naakte muisjes er beschikking heb. Samen met 400 krekels wachten we nu vol spanning af. Nog een 3 à 4-tal dagen.

Bij de andere koppels nog niets.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 16 mei 2008, 23:38

3 sperrende jongen van de blauwooggaailijsters, ze zijn allemaal even groot en zien er gezond uit! Ik weet nog niet dat ik ze ga ringen, ik denk dat ik ga wachten tot ze zijn uitgevlogen. De ouders voederen goed, al blijken ze alleen meelwormen te willen voederen (niet alleen witte). Misschien verandert dit nog wel, de man heeft de omgeving al is verkend, maar blijkt niet echt naar voedsel te willen zoeken, ze kiezen beiden toch meer voor de volière dan voor de vrijheid, mssn leent de omgeving zich daar niet zo toe of verandert dit naar gelang de jongen ouder worden. Ik vind het alvast een heel goede start :), na wat er met de eerste nest is gebeurt.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 17 mei 2008, 00:39

Jandb,

Kweekt u ook zoals Arjan met open volière en wat bedoel je met de omgeving leent er zich misschien niet toe?

Ikzelf zou ook eens willen proberen om een koppel in vrijheid te laten als ze jongen hebben. Alleen lenen mijn huidige koppels zich daar denk ik niet toe. Het moet wel mooi zijn om je eigen vogels door de tuin te zien vliegen.

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 17 mei 2008, 12:59

Gaailijsters zijn vogels van bossen en struiken. Als het te kaal is om je voliere zullen ze er niet uit willen. Is er wel vee begroeing dan zullen ze nog moeten wennen.

Hier vloog vorige week nog een sperwer door de tuin die een mus probeerde te vangen. Hoewel ik mijn japanse nachtegalen altijd heb losgelaten ga ik dat met mijn gaailijsters niet doen vanwege de sperwers.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 17 mei 2008, 18:11

Hier kwam tot begin mei ook een sperwer, maar die is nu al een hele tijd weg, nu denk ik niet dat hij een gaailijster zal willen pakken..., volgens mij pakt die eerder tot de grote van een merel. Een havik zou dit mssn wel kunnen, maar die hebben we hier gelukkig niet. Er is wel veel groen, daarstraks is de man er spontaan uit geweest, dichte begroeing zeg je..., hier wil hij liever rond de volière in de gazon rondhippen, terwijl er een klein bosje achter de volière ligt, welk hij de eerste keer is ingevlogen, daarna nog wat verder, tot nu toe komt hij niet verder dan een straal van een paar meter rond de volière, ik heb hem daarstraks een langer vluchtje door de tuin zine doen tot een 12 m van de volière, was sinds die eerste keer een record. Ik denk dat hij de eerste keer gewoon geschrokken was dat hij plots buiten was en daarmee wat verder wegvloog, hij moet idd nog wennen, komt nog wel denk ik. De pop heeft nog geen pogingen ondernomen om de volière te verlaten.
@Gaailijster: Ik doe inderdaad zoals Arjan aan wildbroed, het is zeker heel erg speciaal om een gaailijster door je tuin te hebben vliegen als hij er al is uitkomt, ongeloofelijk om ze in de vrije natuur te zien, zonder draad en hippend over de gazon :) Een aanrader, ik vond het eerst ook een beetje riskant, maar het gaat vrij vlot, je moet ze wel wat trainen om de volière te verlaten, hang wat voer aan de andere kant aan een stok onder de opening zodat ze naar buiten moeten om er te gaan eten ofzo. Hou het wel goed in het oog, dat ze dit zeker doen en kunnen eten.

Veel succes!

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 17 mei 2008, 18:53

Bij mij is er denk ik wel voldoende begroeing. Ikzelf heb een paar donkere plekjes in de tuin, evenals mijn ouders die naast mij wonen. Aan de achterzijde van mijn tuin is er een klein bosje met hoge bomen en een verwilderd stuk bouwgrond met vlierstruiken. Echter dat stuk grond ligt al op een kleine 50 meter.
Ik heb echter wel nog last van katten en af en toe een sperwer.

Net zoals Timalie heb ik voorlopig enkel een koppel witkuifgaailijsters waarmee ik dat zou kunnen proberen. Ik vind het risico om dergelijke vogels los te laten echter toch nog te groot.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 17 mei 2008, 20:26

Bij mij deden de sperwers dit jaar een nestelpoging achterin de tuin...
Vooral nestelende vogels waren aan het begin van het broedseizoen de klos. De helft van van de meer dan 20 nestkasten die bij mij in de tuin hangen is dit jaar dan ook leeggebeleven. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren toen alle kasten bezet waren...
Een gaailijster is een ideale prooi voor een sperwerwijfje, die graag vogels van het formaat lijster tot gaai of duif pakt.
Nee, dat los laten vliegen vind ik maar niks. Dan kun je beter je hele tuin overspannen. Hetzelfde effect en veel veiliger voor de vogels.
Was gisteren nog bij J.te E. Die heeft een volière van 40 bij 20 meter. O, wat een zaligheid...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten