Kweek met Senegalese brilvogel

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Wouard » 29 jul 2008, 15:40

Weer een teleurstellend jaar met mijn brilvogels.

Op dit moment zitten ze voor de 5e tot 6e keer op 2 eieren te broeden. 1 maal hebben ze 3 eieren gehad. Het oudste jong is 9 dagen geworden. Ik ben dus wel al 3 keer zo ver gekomen als vorig jaar, maar nog geen jonge brilvogels op stok.

Ik heb geprobeerd met meelwormen bij het menu, maar dit was geen succes. Jongen uit, man direct op zoek naar een nieuwe nestplaats en pop ging mee.

Het levend voer wat ze kregen was het volgende:
* Fruitvliegen
* buffalowormen
* diepvriespinkies
* krekels (maat 3, ze namen ze totaal niet op, misschien niet vreemd voor een boomvogel?)
* insekten uit de lichtval
* enkele wasmot.

Ze broeden steeds heel goed. De jongen worden tussen de 3 en 9 dagen verwijderd. Tot het moment dat ze verwijderd worden, lijken ze goed gevoerd te worden. De ouders hebben stereke voorkeur voor de buffalowormen, die ik 1 maal per dag bepoederd aanbied en daarnaast nog 2 tot 3 keer onbepoederd, zodat ze er altijd staan. Verder krijgen ze fruit, universeel en eivoer.

Iemand nog tips of ideeenn voor volgend jaar, of het komende nest?

Tim

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Tim » 29 jul 2008, 18:02

hey wouard,

een spijtig relaas. Ik zelf heb geen brilvogels.En ik heb alles behalve veel ervaring. maar toen ik je relaas las kwamen er enkele vragen in me op. Zoals: zou het kunnen dat er enige vorm van agressie is?
Als je schrijft dat de jongen verwijderd zijn, vind je ze dan op de bodem van je vlucht? Zijn ze verdwenen?
En als je ze vind, vertonen ze kwetsuren?

Ik weet niet of je brilvogels kunt vergelijken met jap.nachtegalen. Maar ik denk ook zoiets voor te hebben, ik heb de man geruild en nu zit het popje weer te broeden. Op hoop van zegen.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Wouard » 01 aug 2008, 15:52

Tim,

De jongen vind ik niet weer terug. Ze worden gewoon uit het nest gehaald. Ik vermoed dat er gestopt wordt met voeren. Jongen dood en dan verwijderd, maar zeker weten doe ik dit niet. Agressie is het niet.

Zelf denk ik dat het voer nog niet optimaal is. Toen ze de beschikking over fruitvleigen kregen voor de eerste dagen werden de jongen al wat ouder. Krekels nemen ze niet op, levende pinkies ook niet. Wasmotten lijken me te groot en te vet en meelwormen, dan beginnen de vogels opnieuw een nest te bouwen.

Tim

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Tim » 01 aug 2008, 16:14

Wouard,

een laatste vraagje, anders weet ik het ook niet, en kan ik je niet helpen.
heb je last van muizen of ander ongedierte?

ik weet niet wat brilvogelels doen als hun jongen sterven, maar als ze ze verwijderen moeten ze toch ergens terug te vinden zijn? of eten ze ze op? dat vind ik een beetje vreemd.

maar nogmaals ben maar een leek en wat brilvogels betreft, weet ik het al helemaal niet.
groetjes

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Wouard » 01 aug 2008, 18:41

Nee ik heb ook geen last van muizen. Jonge vogels vind je in mijn volires nooit terug, zelfs kardinalen niet. De voliere is 12m2 en stevig bepalnt. Als een jong uitgeworpen wordt verdroogt deze vrij snel of anders verregent hij helemaal

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Wouard » 18 mei 2009, 20:08

Nu naar 2 jaar nesten en uitgeworpen jongen en meerdere jaren proberen is het eerste legsel van 2009 meteen raak, 2 uitgevlogen jongen. De brilvogels zitten nog steeds in dezelfde voliere, die ze delen met een koppel japanse nachtegalen. Ze hebben 3 eieren gelegd waarvan er 2 zijn uitgekomen. Deze jongen vliegen nu een week door de voliere. Ik heb nu dus 4 senegalese brilvogels. De jongen moeten nog wel zelfstandig worden, maar daar verwacht ik geen problemen mee, gezien de gesteldheid van de jongen en de weersvoorspellingen voor komende dagen (de slechte dagen zijn ze goed en droog doorgekomen hoewel ze geen nachthok hebben).

De jongen zijn enkel gevoerd met buffalowormen, die af en toe (niet eens dagelijks) bepoederd werden. Daarnaast kregen ze 's ochtends en 's avonds wasmotlarven, net zo veel uit de hand gevoerd tot ze de jongen niet meer voerden, omdat ze vol waren. Enkel haalde ik deze wasmotten door Orlux Opti breed.

Toen de jongen 1 week oud waren zag ik de ouders ook universeel voeren aan de jongen. Daarnaast staat de voliere onder een eikenboom, waaruit nu ook nog de nodige groene rupsen vallen. Nu de jongen zijn uitgevlogen heb ik het idee dat de ouders veel minder insekten voeren, maar meer fruit en universeel. Het universeel moet wel wat grover van structuur zijn. De fijne korreltjes voeren ze niet. De grotere stukken uit Orlux uni complet en cede universeel (vooral de laatste) voeren ze aan de jongen.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door minla » 18 mei 2009, 20:59

Gefeliciteerd met de twee jongen brillies :D Heb het hele topic even doorgespit en zo zie je maar dat de aanhouder wint! Waar denk je zelf dat het nu aan gelegen heeft dat het vorige jaren niet wilde lukken? Teveel vitamines , of het aanbod groene rupsen op dit moment?

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kweek met Senegalese brilvogel

Bericht door Wouard » 20 mei 2009, 20:47

Ik zelf denk dat het aan het toevoegen van wasmotten heeft gelegen. Ik heb ze niet genoeg groene rupsen gegeven, om de jongen hier groot mee te krijgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten