Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 24 mar 2011, 20:58

Beste liefhebbers,
Wie veel haalt, moet ook iets brengen. En er valt veel interessante informatie te lezen op deze pagina´s. Daarom zo nu en dan een korte reactie en verslag over de kweek in mijn vluchten. Twee weken geleden heb ik het schot tussen het vorstvrije (kerstverlichting in pvc buis)wintervluchtje van de witborstrallen met de beplante vlucht weggehaald. Na een paar dagen was ik de pop kwijt. Ze zat gelukkig in het blokje in het binnenhok te broeden. Man en pop lossen elkaar keurig af. Mogelijk hebben we over anderhalve week jongen. De witwanggaailijsters hebben volop gezongen. Vanmorgen zag ik alleen de man. De pop bleek op het nest te zitten. Ik heb de echte bouwactiviteiten gemist, wel veel gesleep met krantensnippers. De kastanjevleugels balsen volop. Dit komt o.a. door de witwang man die de lokroep van de kastanjevleugel sprekend kan nabootsen en daarmee de buren helemaal op tilt kan krijgen. Ze hadden een slordig nest gebouwd in een dode spar. Gisteren heb ik dit onder luid protest van een ondergrond van gaas voorzien. Ik weet nog niet of ze hiermee akkoord gaan. Tijdens de winterperiode geeft ik een keer per week geknipte wasmotten besproeid met bogena vitaminedruppels. Deze gele vloeistof pakt niet op de buitenkant van de wasmot, maar wel op de snijvlakken. Mijn vogels reageren erg goed op deze vitaminestoten.
Kan iemand mij aan een beschrijving van krekelbakken helpen waarbij ik geen schimmelige bodemlaag krijg ? Vorig jaar lukte de kweek wel , maar de opbrengst was smerig en waarschijnlijk een bron van infectie. vrgroet en succes!

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 27 mar 2011, 20:36

bij mijn maina's zijn er ook een aantal vogels die niet heel veel vlees hebben op de borst. met name de poppen lijken dit meer te hebben dan de mannen. verder zijn ze goed in conditie.
als er collega's info hebben over de kweek ( broedgelegenheid , grootte en vorm kast c.q. natuurblok, voeding, nestmateriaal etc. van oever-, kuif en of java maina's hebben , hoor ik dat graag. bvd. bert

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 03 apr 2011, 09:03

Hier is het kweekseizoen nu overduidelijk begonnen:

De roodstaartgaailijsters zijn met nestelmateriaal aan het slepen en ook de geelkeelgaailijsters zijn duidelijk een nest aan het bouwen.
2 koppels blauwe eksters en een koppel witkeelgaailijsters hebben hun nest klaar en ik heb 1 spreeuw op (bevruchte) eieren.

Ondertussen heb ik gisteren nog wat meer nestmandjes en nestkasten opgehangen.
De drukste tijd van het vogeljaar gaat beginnen. Binnenkort maar eens wat levend voer bestellen... :wink:

MVG

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Gaai » 03 apr 2011, 16:38

Hier alles rustig. Omdat ik toch wel vogels wou blijven houden heb ik dit jaar enkel twee koppels spreeuwen, een koppel japanse nachtegalen en een koppel zilveroornachtegalen opgezet. Dit soort vogels laat zich nu éénmaal beter houden in kleine kweekbakken als straks mijn verhuis eraankomt.

Bij de Japanse nachtegalen sleept de pop wel al met nestmateriaal doch de man (2010) is nog totaal niet op zang. Ik verwacht meer van de zilveroren. De pop is van 2009 en de man van 2010. Aan de waterbak, waarin regelmatig wat nestmateriaal ligt, zie ik dat de vogels al wat in stemming komen. Het koppel komt ook supergoed overeen. Afwachten dus.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door pieter » 06 apr 2011, 18:58

hallo
ik ga het dit jaar proberen met vijf koppels toerako,s.purper.livingstone.witwang.fisherie.hartlaub.hyacintgaaien .middelbeo,s
zwartborstlangstaartgaaien.er zijn al koppels aan het nestelen.
dus ik hoop dat het een mooi kweek seizoen wordt

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 16 apr 2011, 18:15

hallo iedereen,

vandaag is er bij ons een paring waargenomen van de inca gaaien. Ik had binnen een maand wel wat verwacht omdat ze kwa gedrag en kwa geluid waren verwanderd. Dus het ging sneller dan verwacht. ben echt super blij :D :D . Nu de rest nog.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 16 apr 2011, 21:19

Hallo,

Hopenlijk kweek je met die inca's Monileger, want ze zijn erg zeldzaam geworden...
Op dit moment hier op eieren:

Roodstaartgaailijsters, blauwe eksters, spreeuwen en (witte)heggemussen.
Witkeel en geelkeelgaailijsters hebben nesten gebouwd, maar ik zie nog geen eieren verschijnen.

De andere soorten houden zich nog rustig. Wel wordt er heel veel gezongen door de verschillende lijstersoorten.

MVG

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 16 apr 2011, 21:41

Molineger, ik duim voor je. zou mooi zijn als het lukt.

bij mij hadden de witwanggaailijster 3 eieren maar die zijn nu verdwenen. een koppel roodstaartgaailijster (met een nieuwe man) hebben vandaag het 2 de ei. een koppel java maina's legden eieren alleen die maakten ze kapot ,. ws omdat hij nest helemaal niet klaar was en ze op de harde bodem van een natuurblok lagen.
een koppel kastanjevleugel gaailijsters hebben ook een nest klaar.
mvg bert

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door GAAILIJSTER » 17 apr 2011, 13:14

Hallo

Bij mij is de stand als volgt

Blauwooggaailijster na eerste legsel na 3 dagen uit het nest te hebben gekiepert zitten ze voor de tweede maal op eieren
De roodveugelgaailijster hebben sinds 2 dagen minimaal 1 jong,witkeelgaailijsters hebben hun nest al twee weken klaar maar er gebeurt nu weinig meer
Witwanggaailijsters vliegen enkel nog met nestmateriaal in het rond
Kleine spiegelgaailijsters zijn reeds twee en halve week met een nest in de weer

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 20 apr 2011, 22:49

goede avond,

nadat mijn vader vorige week een paring had waargenomen van de inca gaaien volgden er geen eieren, dus ik denk dat de paring nog niet goed was. een paar dagen later zagen we een mooi balts spel van bijde vogels waarna er bijna een paring volgde. maar die man gleed er af.

Vandaag hebben we dan wel een echt goede paring gezien van de inca gaaien. Dus we hopen nu wel deze week eieren.

mvg monileger.

aschwin
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 apr 2009, 17:23
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door aschwin » 21 apr 2011, 13:20

Hopelijk komen er nu eieren bij jouw incagaaien.
Bij een kennis zitten ze inmiddels te broeden, hopelijk komen er jongen van.
En bij een ander, is de groene ondersoort, aan het nestelen.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door J.J. » 21 apr 2011, 20:45

Hier is het nog rustig: de roodoorbuulbuuls zijn met nestmateriaal rond aan het vliegen en gaan zo nu en dan naar de nestplaats van vorig jaar heen, maar daar blijft het tot nu toe bij.
Ik hoop dat ze wat gaan doen, de afgelopen weken hier een verbouwing gehad en zodoende veel onrust rond de voliere.....afwachten

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 21 apr 2011, 20:48

Hallo,
Wie kan mij advies geven : Mijn kastanjevleugel gaailijsters hebben inmiddels 3 keer de eieren opgevreten. Het is een tweejarig koppel dat vorig jaar een aantal dagen broedde, maar dan de eieren uitgooide. Geef ik te eiwitrijk voedsel of duidt het op een eiwittekort en moet ik meer eivoer en insecten voeren. De witwangen en roodstaarten doen het goed op hetzelfde voer en hebben jongen.
Bedankt,
Rob

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 21 apr 2011, 21:43

Beste Rob,

Het is een bekend fenomeen dat eieren vreten bij gaaien, gaailijsters en lijsters en heeft waarschijnlijk weinig met eiwitrijk of eiwit arm voedsel te maken. Enfin, dat kun je wel zien bij je andere vogels die op het zelfde dieet geen probleemgedrag vertonen. Bij gaailijsters is volgens ervaren kwekers de nestplaats erg belangrijk. Als de nestplek op een verstoringsgevoelige plek zit of te veel in het zicht of te dicht bij waar de verzorger of anderen kunnen komen etc. dan heb je al enkele belangrijke redenen voor eieren pikken. Andere oorzaken kunnen zijn: de relatie die de oudervogels onderling hebben. Als die niet 100% is bijv. de man te dominant of de pop te dominant of het klikt niet helemaal, dan gaan de eieren er onherroepelijk aan. Of de vogels zijn erg nerveus als ze een nest hebben en maken de eieren stuk door stress. Opvallend verschil tussen gaailijsters en lijsters is overigens dat gaailijsters na enkele ronden eieren stukmaken in het zelfde seizoen soms toch een legsel heel laten. Iets dat je bij lijsters maar zelden meemaakt. Als die eenmaal beginnen met eieren pikken is dat gedrag erg moeilijk af te leren... Je zou kunnen beginnen een of twee zeer donkere beschutte nestplekken voor je kastanjevleugels te maken dmv. een grote bij elkaar gebonden bos coniferen-takken over een rieten mandje heen te laten zakken en het geheel goed vast te maken in een hoek van de volière. Slecht 2 kleine openingetjes in deze 'wigwam' en de vogels wanen zich onbespied als ze er gaan nestelen. Beslist geen nestcontroles toe passen of er steeds vlakbij gaan staan kijken.

MVG

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door ekin » 21 apr 2011, 21:56

hallo,maandag zijn bij mij 2 jonge roodoorbuulbuuls uitgevlogen,ze werden goed gevoerd in het nest maar na het uitvliegen niet meer dinsdag lag de eerste dood en gisteren de tweede.Weet iemand misschien een mogelijke oorzaak.(als voer kregen ze diepvries pinkys,buffeloos,wasmotten,krekels en soldatenvliegen dit alles werd om de beurt bepoedert met insectenpoeder en spirulina)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten