Kweek 2012

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door wjvdlinden » 29 mei 2012, 22:23

Afgelopen zaterdag was ik zo hoopvol gestemd. Drie jonge japanse nachtegalen. Gisteren werden ze uit het nest gegooid. Ik had het idee dat de jongen niet of nauwelijks werden gevoerd. De ouder vogels kwamen bijna niet van het nest. Nog tips?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 01 jun 2012, 20:40

Hoi Wim,

Misschien zat het nest op de verkeerde plek waardoor de vogels niet van de jongen af durfden.
Misschien heb je nestcontrole toegepast, waardoor de vogels te 'vast' op de jongen gaan zitten en durfden ze niet meer uitgebreid voer te verzamelen. Misschien niet het het juiste levend voer aangeboden. Onervarenheid van de oudervogels. Jongen zijn besmet met een ziekte of parasieten enz enz.
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het mis is gegaan.
Hopenlijk bij de volgende ronde meer succes!

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 01 jun 2012, 20:53

Hallo collegavogelliefhebbers.

Even een kleine update van het seizoen tot nog toe. Het gaat hier redelijk. Tot nog toe 21 vogels gekweekt van in totaal 5 soorten w.o. blauwe eksters, roodstaartgaailijsters en Siberische lijsters.
Het meest blij ben ik met 3 jonge roodstaartgaailijsters en 6 jonge witte spreeuwen. Vandaag moet er nog een nestje roodstaartgaailijsters uitkomen en zowel de geelkeelgaailijsters als de blue jays hebben hun nest gereed. Als ik met een van deze laatst genoemde soorten kweek is het seizoen wat mij betreft helemaal geslaagd :roll:
Ik hoor nogal wisselende berichten van het kweekfront. Bij veel mensen zit de kweek behoorlijk tegen.
Zelf heb ik dit seizoen behoorlijk veel last gehad van Atoxoplasmose bij de vogels,
maar dankzij de Baycox zijn er geen jonge vogels gestorven.
Hoe is het met jouw blauwe eksters trouwens afgelopen Wimp?

MVG

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door wjvdlinden » 01 jun 2012, 21:15

White_Blackbird schreef:Hoi Wim,

Misschien zat het nest op de verkeerde plek waardoor de vogels niet van de jongen af durfden.
Misschien heb je nestcontrole toegepast, waardoor de vogels te 'vast' op de jongen gaan zitten en durfden ze niet meer uitgebreid voer te verzamelen. Misschien niet het het juiste levend voer aangeboden. Onervarenheid van de oudervogels. Jongen zijn besmet met een ziekte of parasieten enz enz.
Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het mis is gegaan.
Hopenlijk bij de volgende ronde meer succes!

MVG
Ha WB,

Wat zou u de jongen voeren? Pop is van ek 2011 man is wildvang. Maar komt uit Spanje of Portugal.

groet
Wim

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 02 jun 2012, 00:01

Beste WB,

Ik weet uit eigen ervaring dat atoxplasmose goed te behandelen is met ESB3 of te voorkomen, maar Baycox is mij nooit voor geschreven door bv Hetwig v d Horst. Maar goed te horen dat er nog een middel werkt tegen die ellendige atoxplasmose die veel meer dode vogels veroorzaakt dan wordt beseft.


En forum lezers let op, een van de meest waarschijnlijke bronnen van atoxplasmose zijn muizen, het werkt ongeveer als volgt een atoxplasmuis heeft geen blaas maar urineert al lopend, en besmet op die manier via het voer van onze vogels.
Vorig jaar nog bij iemand zo'n situatie meegemaakt, constant jonge vogels dood door atoxplasmose in verschillende kooien en de eigenaar was overtuigd dat hij geen muizen had, tot er wat dubbelwandige schotten open gebroken werden, muizen in overvloed.
Vallen gezet, vergif gezet en ESB3 continue gegeven via het drinkwater, dit seizoen nog geen dode jongen.
Niet alle vogels zijn even gevoelig voor atoxplasmose, maar ik ben overtuigd dat indien u muizen weert, u een mogelijke veroorzaker uitschakeld.

VrGr

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 02 jun 2012, 11:30

Ger schreef:Allen,

Grond, houtsnippers, bladafval e.d. door katten bevuild kunnen ook met atoxoplasmose besmet zijn.
Kijk dus uit bij het verversen van je grond, grond waar veel katten lopen moet je NOOIT voor je volière gebruiken.

Ger.
Beste Ger, ik denk dat je hier Toxoplasmose bedoeld, een specifiek door katten overgebrachte ziekte. Dit is wat anders dan Atoxoplasmose. Overigens is iedere grond waar veel andere dieren hun behoefte doen ongeschikt als volièregrond. Denk dan bijv. aan parasitaire wormen.

Goede tips Hwamei,

Inderdaad ziet het er naar uit dat muizen voor de verspreiding van atoxoplasmose verantwoordelijk zijn. Helaas zijn de muizen hier bij mij moeilijk te bestrijden. Ik heb een bosrijke tuin waar het stikt van de bos, veld en spitsmuizen.
Continu Esb3 door het drinkwater houd de atoxoplasmose aardig in toom, maar dan moet je wel geheel bedekte volières hebben. Bij mij zijn de volières half afgedekt en drinken de vogels ook vaak regenwater.
Van een succesvolle Duitse geelkeelgaailijsterkweker hoorde ik dat hij zijn gaailijsters 2 x per jaar met Baycox kuurt: 2 ml. op 0,5 liter water en dat 3 dagen achter elkaar. Dan 3 dagen stoppen en nog eens 3 dagen kuren. Gebruikte concentratie Baycox 2,5 %

MVG

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Wimp » 02 jun 2012, 11:33

WB,

Ik ben sinds gister gestart met de tweede kuur baycox voor drie dagen. Beide jongen zijn aardig hersteld. Ik had de hoop eigenlijk een beetje opgegeven, 2 á 3 dgn geleden zaten ze al wel opstok, maar ze hadden de nek nog wel scheef, hierdoor hebben ze geen orientatie en is vliegen bijna onmogelijk. Verder zien ze er goed en gezond uit. Sinds gister is het een heel ander verhaal. Eén van de twee is zo goed als hersteld, de andere houdt het hoofd nog wel achterover, maar ook hier zie ik vooruitgang.
De meng de baycox niet alleen in het water, ik besproei de meelwormen ook met een plantenspuit en bepoeder ze hierna met AVES insectenstrooipoeder. De blauw eksters nemen het goed op.
Zo weet ik zeker dat de jongen voldoende binnen krijgen en ik heb het idee dat ook de werking beter is.

Verder gaat alles perfect. Ze groeien als kool en ik denk dat ze binnen een aantal dagen zelfstandig gaan eten. Ik heb reeds een alluminium voliere besteld, waar ik ze tijdelijk in doe, zodat de ouders met de volgende ronde kunnen beginnen.
Sanblassen doe helaas nog helemaal niks.

Gr. Wim

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 02 jun 2012, 14:14

hallo allemaal.

bij mij gaan de groene hoppen steeds vaker het nestblok in waar ik grond in heb gedaan. Daar had een kweeker resultaat me om er grond of zand in te doen. Dus hopen op eieren.

Ik had in januari / februari een witkruinroodborst tapuit man geleent voor een seizoen om die bij 1 van mijn poppen te zetten. De eerste dag gelijk veel bijna paringen gezien. De man had een paar jaar alleen gezeten dus het ging veel te wilt. Na de eerste dag geen paring meer gezien, de pop bood zich wel 20 keer aan per dag maar de man negeerde haar volkomen. Nu had ik ze naar een grotere voliere gedaan omdat ik mijn gaailijsters verkocht had. Vandaag 2-6-2012 werd ik gebeld door mij vader van ik zie nestel gedrag van de tapuiten.

ik thuisgekomen en toch even kijken, blijkt het nest al bijna af te wezen. Dus hoop dat het wat word met de tapuiten.

Donderdag krijg ik uit duitsland een prachtige zilveroornachtegaal man daar hoop ik dit jaar ook nog mee te kweken.

mvg monileger.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 02 jun 2012, 15:57

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GQ88UHVZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QVYEL8OI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EF6CTYLU.jpg

de foto's goed laten zien lukt me nog niet maar klik erop en je ziet mijn zwartborst langstaart gaai met jong

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door Vagabunda » 02 jun 2012, 16:29

Heel leuk nieuws!
Je hebt er blijkbaar zelf een stuk van je dak voor af geknipt om controle te kunnen uitvoeren?! :mrgreen:

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door calocitta colliei » 02 jun 2012, 19:51

Vagabunda schreef:Heel leuk nieuws!
Je hebt er blijkbaar zelf een stuk van je dak voor af geknipt om controle te kunnen uitvoeren?! :mrgreen:
ja dat klopt aan 2 kanten ingeknipt zodat het een soort klepje is.
moest wel want pa viel me bijna aan.en wilde het niet verstoren
heb ze nu pas 5 maanden dus dit is al mooi
als je op het linkje klikt zie je me volieres.
in de lange zitten de zwartborsten links in het hoekje op het jong nu.
in die andere zou ik eventueel ook een gaaien soort willen enig advies wat voor soorten denk zelf een kleinere soort
formosa zal niet gaan denk ik.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=GCE8EFHU

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 03 jun 2012, 21:06

hallo allemaal.

vandaag nog een keer gekeken bij het nest van de witkruinroodborst tapuiten die opeens een nest aan het maken zijn. Die is zo goed als af en vandaag zijn ook meerdere paringen gezien door mijn vader die thuis was. Dus ik verwacht deze week eieren van de witkruinroodborsttapuiten.

spannend :d

mvg monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door monileger » 07 jun 2012, 12:21

hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag het eerste ei van de witkruinroodborst tapuit gespot :D . De pop zit er goed op, ze hebben een nest gemaakt in een broedblok waar de voorkant vanaf kan.
De voorkant had ik verwijderd en toen gingen ze nestelen.

Ze zit met haar rug naar mij toe als ik langsloop dus ze blijft lekker zitten.
Ik verwacht morgen het 2e ei en dan gaat ze als het goed is broeden.

14 tot 16 dagen broeden heb ik gelezen.

ik heb deze vogels nog nooit gekweekt dus wil even vragen of er mensen zijn die deze soort al eens gekweekt hebben. Wat pakken ze het liefst voor de jongen zodat ik het goede kan aanbieden.

Ik heb het kweekverslag gelezen op de site. Ook kweek ervaringen met de sneeuwkruin en de natal tapuit zijn welkom.
Wat is de ringmaat van deze vogels?

mvg Monileger

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door hwamei » 13 jun 2012, 23:56

Beste W.B,

Ik heb begrepen dat jij veel ervaring hebt met handopfok, nu moet ik 2 masker gaaitjes (die op uitvliegen stonden) noodgedwongen (ouders zijn beide vermoord) met de hand grootbrengen, ik heb echter geen ervaring.
Wil jij mij informatie verstrekken zoals hoe vaak ik ze moet voeren, ik dacht zelf om het uur met levend voer, ik weet dat de grootste fout is overvoederen, en wat mij ook opviel van de ouders toen deze nog leefde dat ze vaak hun snavel in de snavel van de jonge stopte (zonder iets in hun snavel) zodat deze slikbewegingen vertoonde en daardoor weer ontlasting produceerde, dit was volgens mij voor de ouders heel belangrijk, ze waren gefixceerd op dat er ontlasting moest komen.
Ik weet dat jij met avian werkt en geweekte honde brokjes maar stel dat ik het met alleen levend voer(witte meelwormen en wasmot larven, buffalo wormpjes, bestrooit met vitaminen) wil proberen waar moet ik dan op letten ?

Alvast bedankt voor je adviezen

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2012

Bericht door White_Blackbird » 14 jun 2012, 09:23

Beste Hwamei,

Het met de hand grootbrengen van gaailijsters is vrij eenvoudig.
Ikzelf doe de jonge vogels in eerste instantie in een emmer met op de bodem een flinke laag houtkrullen. Hierdoor hoef je niet bij elke voeding de ontlasting te verwijderen. Pas als de vogels uit de emmer beginnen de springen worden ze in een speciale kist met aan de bovenzijde tralies gedaan. In een grote TT kooi kan natuurlijk ook of grote emmer met gaas er op, maar houd er rekening mee dat uitgevlogen jonge vogels vaak tegen de avond heel actief worden en bijna dwangmatig alsmaar tegen het gaas of tralies gaan springen, waardoor ze kunnen beschadigen.
Natuurlijk kun je de vogels met bepoederde insecten groot brengen, maar dit is vrij omslachtig omdat je de insecten slechts met hele kleine beetjes tegelijk kan geven. Geweekte puppybrok (Eukanuba) afgewisseld met Avian is echt veel makkelijker en je krijgt er mooie grote vogels door. Dit seizoen heb ik ook vogels alleen puppybrok gevoerd en die zijn ook prachtig groot geworden. Je kunt hierbij natuurlijk ook af en toe wat meelwormen geven en dat mogen gewoon bruine zijn, want vogels die al in de veren zitten hebben daar beslist geen moeite mee.Voeren ongeveer om de 1,5 uur. Bij verhindering mag die tussenpoos ook wel eens langer. Ongeveer van 's ochtends half 8 tot 's avonds 9 uur met opgegeven tussenpozen voeren. Elke keer zoveel geven tot ze stoppen met sperren. Voor het voeren van brokken of insecten is een zgn. postzegelpincet erg handig. Dit is een pincet met afgeronde spatelvormige uiteinden. Vogels worden bij handopfok erg tam, wat voor de kweek in latere jaren natuurlijk wel practisch is. Bij mij zit nu een handopfok milnei van vorig jaar op eieren. Het nest gewoon open en bloot, niet verstopt waarschijnlijk omdat ze geen angst voor mij heeft.
Succes met de maskergaailijsters en houd ons op de hoogte!

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 14 jun 2012, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten