witwanggaailijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 18 aug 2009, 16:57

Hoi Martien,

Nee, dat lijkt me geen atoxoplasmose als ik jouw stukje zo lees. Als de jongen atoxoplasmose hebben, dan zitten ze vaak goed in het vlees, maar de buik is zeer donker, soms bijna zwart. Als ze net ziek zijn zie je alleen een donkere plek onder het borstbeen die zich snel uitbreid in een dag of 2.
Moeilijk te zeggen waar jouw jonge vogels dan aan zijn overleden. Goed idee om er bij een eventuele volgende keer eentje te laten onderzoeken.

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 19 aug 2009, 21:47

Martien,
Weet waar je aan begint.
Je kunt bepoederde insecten voeren en b.v. geweekte kattenbrokken. zo weet je iets zekerder dat ze alles binnen krijgen.
Als je de jongen er net voor het uitvliegen uithaalt ben je nog zeker 3 weken bezig met handopfok. Je voert om de 1.5 uur net zoveel als ze lusten van zeven uur in de morgen tot 8 uur in de avond.
Als je ze er eerder uithaalt sperren ze wel makkelijker maar zit je er veel langer aan vast. Jongen wennen redelijk snel aan handopfok want ze krijgen namelijk erge honger en sperren na een dag of wat wel zelf. Niet aan snavels gaan wrikken om ze open te krijgen! Licht duwen aan de zijkant van de snavel met het insect werkt vaak goed.
Als jongen dood gaan net na het uitvliegen kunnen ze vitaminen of mineralen tekorten hebben gehad maar het kan ook b.v. een bacterie zijn of inderdaad atoxoplasmose.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 20 aug 2009, 22:34

Hallo ime bedankt ik kijk even af hoe de ouders voeren maar wil ingrijpen als de ouders weer eenzijdig voeren
groeten martien

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 25 aug 2009, 23:38

Hallo de eieren zijn alle drie uitgekomen voer nu mondjesmaat witte meelwormen, redrunners (zijn best duur)
enkele wasmotlarven wasmotten een a twee morios plus wat babymuisjes de vogels voeren nu alles
heb de meelwormen goed gevoerd heb nu ook voldoende witte
door dat ik nu kleine porties voer word alles gevoerd
hoop dat het nu beter gaat
groeten martien

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door Gaai » 26 aug 2009, 11:42

Martien,

Toen ik nog spreeuwen kweekte was mijn beste kweekjaar toen ik een maand thuis was bij de geboorte van mijn oudste dochter. Ik had veel tijd voor observatie en kon toen vaststellen dat het voederen van kleine porties op regelmatige tijdstippen het beste resultaat opleverde. Dat is natuurlijk niet voor iedereen en altijd haalbaar. Probeer ook eens de diepvries krekels. Daarmee heb ik meerdere jongen kunnen grootkrijgen.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 26 aug 2009, 23:09

Hallo gaai heb het al geprobeerd met diepvries krekels die werden niet gevoerd heb vandaag wat veldkrekels gevoerd grootste maat die werden ook goed gevoerd de morios knip ik nu in stukken zodat er ook poeder op de binnenkant blijft zitten ze voeren de inhoud van de morios en slikken het omhulsel zelf in
de jongen zien er goed uit roze en levendig
groeten martien

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 01 sep 2009, 23:54

Hallo de jonge witwangen doen het goed zijn nu 1 week oud en groeien beter als de jongen uit het eerste nest.
Voer nu alleen levende insekten veldkrekels, redrunners, witte meelwormen,morios, en wasmot die ik op honingraat kweek
heb de indruk dat vooral de krekels en de redrunners de jongen erg goed bekomen faforiet bij de ouders zijn toch de wasmotten die zitten vol met verse honingraat
de vorigge keer heb ik bij gebrek aan verse voedseldieren veel diepvries gevoerd waar volgens mij te weinig vocht inzit
wat meschien ook wel bijgedragen heeft aan het overlijden na het uitvliegen.
ga ze morgen ringen met 6 mm.laat ze voorlopig bij de ouders
groeten martien

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 03 sep 2009, 23:29

Hallo ik heb de witwangen geringd ,dat ging niet echt goed veel geweld en na het terug zetten sprong een jong uit het nest het ander sprong op de rand, heb het jong terug gezet maar die was er even later al weer uit zit nu ergens op de grond de ander zit nog steeds op de rand ,een zit nog in het nest en word nog door de pop warm gehouden .
ik had gehoopt dat het jong op de rand terug in het nest zou gaan maar zat net nog op de rand (23.15).
Ze zijn nu met de dag van geboorte meegerekend 10 dagen lijkt me erg vroeg om het nest te verlaten ga morgen kijken of ik het jong van de grond kan pakken het is best koud nu en echt veel veren zitten er niet op .
Zagen er wel goed uit mooie buiken en goed in het vlees .
Heeft iemand van jullie dit ook al eens meegemaakt zo ja wat heb je toen gedaan

groeten martien

Arjan

Re: witwanggaailijsters

Bericht door Arjan » 04 sep 2009, 12:56

Hallo Martien
Even een snelle reactie want anders ben je die jongen kwijt.
Wat je moet doen is :
Hang een emmer in een boom op een droge beschutte plaats leg daarin een wollige handdoek.
De jongen zet je in de emmer.
Je zal zien dat de ouders na enige paniek de jongen weer gaan voeren.
En de jongen zijn nog te klein om de emmer uit te vliegen maar zo zitten ze in ieder geval warm en droog.
Succes

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 04 sep 2009, 14:48

Mooi dat de jongen al zo ver zijn Martien.
Je had ze beter eerder kunnen ringen! Het beste is op de vijfde dag en dan met ringmaat 5. Maat 6 zit straks waarschijnlijk te ruim.
Normaal is dat witwanggaailijsters (en de meeste andere timalies) op de 13e dag uitvliegen.
Maar rond een dag of 10 krijgen de jongen het instinct om bij bedreiging uit het nest te springen. (beter te vroeg uitvliegen dan te worden gepakt door een nestrover) Je krijgt ze er niet meer in. Aangezien de gaailijster meteen begint te broeden kan er een leeftijdverschil van een paar dagen zijn tussen de oudste en de jongste. De oudste springt er uit. De middelste zit op de rand en de jongste kan nog niks dus die blijft onder de pop.
Jongen van 12 dagen zijn volledig in de veren. Jongere vogels niet. De kans is inderdaad groot dat ze nu teveel afkoelen of nat worden en dood gaan. Zitten de vogels overdekt/droog? Kunnen ze van de grond komen?? dan zou ik me geen zorgen maken maar anders gaan die jongen het wel moeilijk krijgen.
Ik vind in een emmer doen wel riskant. Voor hetzelfde geld durven de ouders de emmer niet in om te voeren. Ook dat geeft trouwens weer veel stress en geschreeuw. De ouders roepen de jongen naar zich toe maar de jongen kunnen niet komen en zullen onnodig veel energie verspillen om uit de emmer te komen.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 04 sep 2009, 22:51

Hallo ime en arjan bedankt voor de reacties mijn kooi is van voor open maar geheel overdekt .
Ik heb nog geprobeerd het jong van de grond te pakken maar de ouders reageerde gelijk toen ik de kooi in kwam,
heb het laten zitten en gewacht tot de morgen het jong op de grond zat tussen wat gras en bladeren heb het opgepakt en terug in het nest gezet het bleef nu wel zitten en zat er vanavond nog in .
het jong dat op de rand van het nest zat heeft de nacht niet overleefd , ik had gehoopt dat het zelf terug het nest in zou gaan ,maar helaas , de andere worden weer goed gevoerd .
heb de jongen met het ringen goed bekeken hebben mooie blanke buiken en zijn goed gezond .
De ringmaat 6 had ik van een lijst van internet ging er maar net om maar zal het volgende keer eerder en met 5 doen.
De jongen waren op de zelfde dag uitgekomen (de eerste keer ook )de pop ging ook pas na het derde ei zitten

groeten martien

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 09 sep 2009, 23:08

Hallo even een opdate de jongen zijn al 4 dagen uit het nest gaat nog steeds goed een heeft wel een beschadeging aan zijn ringpoot maar dat valt wel mee denk dat een van de ouders er aangetrokken heeft ze zitten steeds op een ander plek en worden goed gevoerd.
groeten martien

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 24 sep 2009, 23:49

Hallo Ime ik heb je bericht ontvangen bedankt voor de belangstelling maar de jongen hebben het niet gehaald.
ze zijn wel ouder geworden als de vorrigge keer maar na en dag of tien gingen ze weer meer op de grond zitten en zijn met een tussenpoos van een paar dagen dood gegaan
ik had het idee dat de ouders nog steeds goed voerde maar deze keer waren de jongen mager ,ik heb de vogels zelf onderzocht de ingewanden zagen er goed uit maar er zat bijna niets in de maag .
de vogels waren ook weer aan het baltsen wat meschien een verklaring is .

groeten martien

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 27 sep 2009, 22:22

Jammer Martien van je jonge witwang gaailijsters. Ik denk toch dat er iets in de voeding niet goed zat. Ik denk dan niet aan vitaminen en mineralen. Die geven we onderhand wel genoeg denk ik. Bij mij zijn vlak na het uitvliegen een aantal bruine maskergaailijsters dood gegaan. Ik denk door een bacterie infectie. Was er aan jouw jonge vogels iets te zien of te merken? B.v. bevuild achterwerk/diarree?

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 27 sep 2009, 23:47

Hallo ime de jongen hadden geen diaree het ging goed tot een dag of tien na het uitvliegen de jongen vlogen al behoorlijk rond maar de laatste dagen bleven ze weer op de grond en laag in de struiken
maar als ik zo de fokverslagen lees en ervaringen van kwekers hoor gaat het dikwijls mis na het uitvliegen
ik weet niet wat de resultaten zijn als je de vogels vanaf een dag of 8 met de hand grootbrengt .
gaan er dan ook veel dood in de zelfde periode tussen dag 13 en dag 25 ?
de jongen waren beide in de nacht overleden en hadden bijna geen voeding in de maag kan dus ook wel zijn dat de dagen al te kort zijn en de jongen daardoor te lange tijd geen voer binnen kregen

groeten martien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast