KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door PRODIER » 21 jun 2013, 10:23

Ondanks een tegenvaller met het laatste nest van 4 jongen hebben we toch alvast 2 jonge popjes van onze geelkelen op stok gekregen, wel doormiddel van handvoeding maar toch...
Inmiddels zijn ze 6 weken en op dit moment zijn ze redelijk zelfstandig aan het worden
Op aanraden van WB heb ik ze dit jaar eens met geweekte puppybrokken gevoerd en het gaat gewoon TOP !
Bij deze een kort filmpje van deze jongen dat ze een week of 3 zijn.
WB. bedankt voor de tip in deze...!

Gr. Mart

http://www.youtube.com/watch?v=q6hUKROPZy8

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 21 jun 2013, 12:43

hallo,

Ik heb de beo's net kunnen ringen met 7 mm. ik had geen dag moeten wachten want dan was 7 mm te krap.
ze zijn nu 9 en 8 dagen oud. Ze groeien erg goed.

De jonge hop vliegt goed door de volière heen. Na het seksen blijkt het een mooie pop te zijn.
Wij verwachten snel weer eieren van de hoppen, de eerste paringen zijn weer gezien.

groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 21 jun 2013, 15:04

PRODIER schreef:Ondanks een tegenvaller met het laatste nest van 4 jongen hebben we toch alvast 2 jonge popjes van onze geelkelen op stok gekregen, wel doormiddel van handvoeding maar toch...
Inmiddels zijn ze 6 weken en op dit moment zijn ze redelijk zelfstandig aan het worden
Op aanraden van WB heb ik ze dit jaar eens met geweekte puppybrokken gevoerd en het gaat gewoon TOP !
Bij deze een kort filmpje van deze jongen dat ze een week of 3 zijn.
WB. bedankt voor de tip in deze...!

Gr. Mart

http://www.youtube.com/watch?v=q6hUKROPZy8
Geen dank Mart,
ik ben blij dat het gelukt is met de 2 jonge geelkelen. Wat ging er mis met het nestje van 4 ?
Hier had ik alleen onbevruchte eieren bij mijn geelkelen. Ik ga deze volgend jaar in andere volières houden, want ik krijg de indruk dat ze het waarschijnlijk beter doen in dichtbegroeide volières. De roodstaarten en roodvleugels moeten maar even plaats maken :D
Van die laatste 2 soorten heb ik er nu 10 gekweekt. Er kunnen er nog wat bij komen, want vandaag zouden er weer roodvleugelgaailijster eieren moeten uitkomen.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 21 jun 2013, 15:20

Zozo WB,

Dat is een mooi aantal aan gaailijsters. ik mag ook een succesje melden van de milnei. Net het eerste ei gevonden.
Is een man van jou van 2012. de pop is ook van 2012 maar erg vroeg.

Klopt het dat het wat langwerpige eieren zijn?

groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 21 jun 2013, 15:35

Hoi Monileger,

Nee, normaal gesproken zijn de eieren niet opvallend langwerpig. Maar dit kan natuurlijk altijd bij het eerste ei van een nog jonge pop. De eieren zijn wit met roodbruine stippeltjes. Dat jouw 2012 Milnei's al aan de leg zijn verbaast mij niks. Een broertje (uit September 2012 !) en zusje van jouw vogel, die ik aan iemand in Drachten verkocht, zitten ook al te broeden :D
We zullen de gaailijsterstand in Nederland eens even flink opvoeren :mrgreen:

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 21 jun 2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 21 jun 2013, 19:04

hoi WB,

we gaan het afwachten of er uit dit ei en hopelijk nog 3 jongen komen.

Weet iemand wat er voor voeidings waarde in naaktslakken zit en of het slecht is als de beo's dit veel binnen krijgen. Ik zal er niet veel aan kunnen veranderen want op deze vochtige dagen zijn ze er in overvloed. Ik zie de beo's geregeld met naaktslakjes naar de jongen vliegen. zelf zie ik het ze nooit eten.

Zou ik het ook gewoon kunnen vangen en geven, of zeggen jullie met mondjesmaat wat ze zelf vangen?

groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 21 jun 2013, 19:06

Hoi Monileger,

Altijd uitkijken met het voeren van slakken. Veel slakken zijn tussengastheren van verschillende soorten parasitaire wormen!

MVG

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door PRODIER » 21 jun 2013, 20:22

Beste WB,

Heel erg jammer van je eieren maar ik hoop/verwacht dat je geelkelen het nog wel een keer gaan doen dit jaar...
Bij ons ging het met het laatste nest van 4 stuks ook niet zo goed en dat kwam waarschijnlijk doordat we een koppel eksters met jongen in de buurt hadden met de gewoonte om in de dakgoot bij de buren te gaan badderen onder begeleiding van een hoop herrie, en dat op 2 meter afstand van het nest met jonge geelkeeltjes
Ik heb het gewoon te laat in de gaten gehad en zag pas in de middag dat de man aldoor met voer in z'n bek rondvloog, zonder dat het afgenomen werd.
Je staat overigens te kijken hoe snel deze jongen alweer vergeten waren want na 6 dagen waren er alweer nieuwe eieren, welke als het goed gaat woensdag uit moeten komen.
Aan de eksters hebben we wat gedaan (goot afgedekt met gaas) en afgesproken met de buren dat ze voorlopig geen kauwen, vlaamse gaaien en eksters meer voeren.

Wordt hopelijk vervolgd

Gr. Mart

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door pieter » 23 jun 2013, 21:51

WB hoe gaat het met de witkelen? hier eindelijk jongen de zwartborstlangstaartgaaien ze hebben het druk met voeren van hun jongen.
ik dacht zelf dat ze te oud waren dit is hun veertiende jaar dat ze jongen hebben .
kun je toch zien dat deze vogels oud kunnen worden.
met mijn middel beo,s verwacht ik ook elk moment hun eerste eieren (ook het eerste legsel onbevrucht)
dus toch nog een beetje hoop hier in het hoge noorden. :lol: :lol: :lol:

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 24 jun 2013, 11:43

hallo,

hier zitten de milnei's te broeden. alleen een beetje jammer dat het maar 1 ei is. Dus verwacht hier vrij weinig van. Ze broeden wel alle 2.

De beo's groeien als een gek. De ouders doen het weer zo goed als bij ronde 1. hopen dat ze het tot het einde goed doen.

De hop vliegt lekker rond. al paringen gezien, dus misschien nog een ronde.

mvg monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 24 jun 2013, 14:15

JanV schreef:Goedemorgen,
ik heb inmiddels ook 3 geringde japanse nachtegalen die al weer een week uitgevlogen zijn(na 2 mislukte nesten en 4 gebroken eieren) De oudervogels zitten nog los in de tuin (natuurbroed noemen jullie dat) en vliegen af en aan de voliëre in. ik heb wel het idee dat ze als ze mij zien als een speer terug vliegen om de wasmotlarven en witte meelwormen in ontvangst te nemen. Ik denk toch dat ze onvoldoende in staan zijn om de jongen volledig uit de natuur te voeden. Ik ieder geval neem ik het risico niet. Ik geef levende buffallo"s, witte meelwormen en diepvries wasmotlarven. in het begin ook pinkies maar die drogen nogal snel uit.
Heeft er nog iemand ervaring met losvliegende nachtegalen? wat ik graag zou willen weten is, wat is het beste moment om de kooi weer te sluiten. Als de jongen met vliegen beginnen (Zitten nu nog steeds in het onderste deel van de voliëre en komen nog niet op het idee om naar boven te vliegen waar de opening zit). Zijn er ook kwekers die de jongen nog mee los laten vliegen bijvoorbeeld of is dat te riskant.
Groet,
Jan
Hallo Jan,

Mooi dat je jongen hebt. Ik heb internet de afgelopen jaren ook behoorlijk afgespeurd. Hier op het forum is het meeste geschreven over de Japanse nachtegaal. Het terugvinden is niet altijd even makkelijk. Ik heb geen ervaring natuurbroed, we hebben ontzettend veel katten in de buurt anders zou ik het zeker ook proberen. Nu in deze tijd van het jaar denk ik inderdaad dat het nog wat karig is met de insecten, althans, hier is erg weinig! Ik weet niet beter dan dat je de kooi sluit zodra de jongen zijn uitgevlogen. Maar ik weet ook dat ze nog wat dagen alleen op de grond zitten. Nu ze een week uitgevlogen zijn zou ik de oude vogels opsluiten en geen risico nemen. De jongen redden het nu wel met levend voer (beetje vitamine en kalk erover). Als je de jongen mee uitlaat verwacht ik dat de oude steeds verder weg trekken voor insecten, jongen erachteraan, alles kwijt.

Groet

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 25 jun 2013, 21:04

pieter schreef:WB hoe gaat het met de witkelen?
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 25 jun 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 25 jun 2013, 21:04

Gaat goed. De witkeelgaailijsters hebben het erg naar hun zin in de grote volière. Ze hadden de voerstations binnen het uur gevonden en waren eigenlijk binnen een dag gewend aan hun nieuwe onderkomen. Wie weet gaan ze nog een broedpoging wagen. Of zouden ze hun kruit cq eieren al bij jou verschoten hebben Pieter? :D

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 30 jun 2013, 15:58

hallo,

hier gaat het nog steeds goed met de jonge beo's. Ze groeien erg hard op het moment. ze zijn nu 2,5 weken oud.
De veren beginnen al goed door te komen.

Het jonge hopje doet het ook erg goed. Is denk ik binnen een week zelfstandig. De ouders zien we wel weer steeds het blok ingaan maar nog geen nieuwe eieren.

Pieter heb jij al eieren of jongen van je beo's? of ben ik de enige die jonge beo's heb zitten.

Bij de milnei was het ei opeens verdwenen wat ik ook wel verwacht had. Ik zie nog niet echt activiteit voor een nieuw nest. Volgend jaar zijn ze voor het eggie aan de beurt.

groet monileger

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door René » 30 jun 2013, 16:32

Bij mij zijn de Livingstone toerako's uitgevlogen.
Ik heb er 1 kunnen ringen met 8 mm, de tweede had al zulke dikke poten dat dat niet meer ging!
De Groene toerako's ( Persa persa ) zitten op 2 eieren.
En de Roodkuiven zitten ook weer op het nest, ik weet nog niet hoeveel eieren.
Afbeelding
René
Webmaster

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten