gaailijsterkwekers gezocht

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door White_Blackbird » 03 mei 2013, 07:54

Hoi,

Even een vraagje voor de gaailijsterliefhebbers.
Zitten er eigenlijk nog kwekers van deze vogels op het forum.
Zo ja, laat eens wat van je horen.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door monileger » 03 mei 2013, 08:42

Hoi wb

Ik probeer dit jaar met de grijsflank en de milnei te kweken.

Wat wil je nog meer weten?

Groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door White_Blackbird » 03 mei 2013, 10:16

Hoi Monileger,

Er zitten verscheidene mensen met gaailijsters op dit forum, maar wie kweekt er echt mee?
Ik wil proberen om kweekervaringen over gaailijsters uit te wisselen, maar het lijkt wel of vrijwel niemand kweekt met deze vogels. Het initiatief om een clubje van gaailijsterkwekers te vormen is een paar jaar geleden ook al een stille dood gestorven :shock:

MVG

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door smoke » 03 mei 2013, 21:16

WB

Ik denk eerlijk gezegd dat er wel wat mensen gaailijsters hebben.

maar dat er echt maar een handvol echt mee kan kweken.

Ik heb ook de indruk dat vooral de gaailijsters in nederland gekweekt worden.

In belgie ken ik er niet veel die er mee kweken.

En de omstandigheden om met gaailijsters te kweken moet gewoon goed zijn.

Ik heb wel mooie volieres met veel planten,maar er lopen hier kinderen rond in de tuin en ik denk dat je het dan al kan vergeten.

GR SMoke.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door monileger » 03 mei 2013, 23:20

hoi smoke,

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat als je kinderen heb of in de omgeving heb het kweken met gaailijsters onmogelijk is.
Mijn ervaring met het kweken van gaailijsters is dat ze zeer vast broeden ( onverstoorbaar ) voor geluid of als je langs loopt.

Die vogels passen zich ook heel erg goed aan, aan hun omgeving. Bij mijn koppel garrulax monilegers die ik in 2009 had kon ik elke dag kijken bij de eieren / jongen. helemaal niks aan de hand.
ze ging er pas af als ik er onder stond. Denk dat er gewoon gedacht moet worden aan een nest plek waar ze zich helemaal in weg kunnen duiken. Het koppel monilegers zat in een berkenblok waarvan ze zelf het dak van kapot gehakt hadden. Het was een vrij verrot blok. Ze konden zich onzichtbaar maken. ik zag alleen een staart tegen het hout omhoog steken.

Later het zelfde met een diepe mand. Ik sloot de jongen elke keer op in het nachthok ( tegen de regen en de vijver ). De ouders wilden de jongen in het nachthok goed kunnen zien. Dus op een gegeven moment doken ze in de diepe mand in het nachthok.

Dus ik denk dat het daar aan licht, een mogelijkheid geven om helemaal weg te duiken. zodat niemand ze ziet.

mvg monileger

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door e v/d zande » 12 mei 2013, 10:41

Hier kweek ik met de witwangen.
Tis een zeer goed koppel die vorig jaar 5 ronden heeft gedaan.
Maar het is met dit koppel wel, als ze jongen hebben kan ik geen nestcontrole meer uitvoeren.
Had ik vorig jaar 2 x gedaan , en een half uur later lagen de jongen dood gepikt op de grond.
Dus helaas kan ik de vogels niet ringen.
mvg

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door Henri » 24 sep 2013, 17:05

Geldt voor alle gaailijstersoorten dat ze extreem gevoelig zijn voor verstoring in de broedperiode?
Is het dan wel verstandig om jonge gaailijsters na 5 dagen in het nest te ringen?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door monileger » 24 sep 2013, 19:00

hoi Henri,

Het geldt zeker niet bij elke soort. Ik heb een koppel garrulax monilegers gehad waarbij ik elke dag kon kijken bij de eieren en de jongen.
Ik hoefde zelfs de ringen niet af te plakken.

Misschien verschilt het per vogel als persoon.

groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door Henri » 24 sep 2013, 19:34

Als de vogels weten dat je elke dag een paar keer in de volière komt, zijn ze meer aan je gewend.
Dit kan de storingsgevoeligheid in de broedperiode wellicht positief beïnvloeden.

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door fazant » 05 okt 2013, 18:54

Ik heb sinds enkele maanden een koppel witwangen uit 2010
Nu las ik dat ze een ziekte bij zich kunnen dragen wat de jongen fataal kan zijn.
Wat moet ik er tegen doen dat dit mij niet over komt?
Preventief behandelen?

Het is verder een goed koppel zitten vaak tegen elkaar aan en de man plukt de pop een beetje in de nek.

Mvg

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door Henri » 05 okt 2013, 19:54

Als de vogels kerngezond zijn, zou ik helemaal niets doen.
Je neemt zelf ook geen aspirientje voor het geval je hoofdpijn krijgt, toch?

Is het echt plukken zodat er een kale plek ontstaat of zijn ze aan het kroelen uit genegenheid voor elkaar?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door White_Blackbird » 05 okt 2013, 20:26

Hoi,
Over het preventief kuren verschillen de meningen nogal en de discussies over dit onderwerp zijn dan ook al heel wat keren gevoerd. Iedere liefhebber moet zelf maar uitmaken wat hem het beste lijkt. :D

Veel gaaien, lijsters, spreeuwen, gaailijsters, maar ook andere soorten Timalies zoals Japanse nachtegalen zijn dragers van Atoxoplasmose, een parasiet waar de meeste volwassen vogels wel weerstand tegen hebben, maar waar met name veel jonge vogels aan sterven. Veelal in de eerste week na het uitvliegen, maar ook wel in het nest.
Toch sterven er geregeld ook volwassen vogels aan deze vervelende ziekte, vooral in de ruitijd en in periodes van stress, bijv. tijdens het uitvangen en/of verplaatsen van de vogels naar een andere volière, het afsteken van vuurwerk in de buurt van de volière etc. Het beste is om de ouderdieren in ieder geval vlak voor het broedseizoen te kuren met Baycox of Esb3 en de jongen en oude vogels vlak na het uitvliegen nogmaals te kuren. Mijn favoriete middel is Baycox en dan de 2,5 % oplossing. Ik los 4 ml. Baycox op in 1 liter drinkwater en geef dit minstens 3 dagen achter elkaar aan de vogels.
Zieke vogels kunnen het beste wat langer worden gekuurd bij. 3 dagen kuren 2 dagen niet en dan weer 3 dagen kuren. Beginnende Atoxoplasmose is vaak herkenbaar aan de donker wordende rand vlak onder het borstbeen: dit is de lever die is aangetast. Als de vogel uiteindelijk sterft is de hele buik vaak donker gekleurd. Als de zieke vogel behalve de donkere lever duidelijk last heeft van darminfecties kan de Baycox ook gemengd worden met Baytril. Een uitstekende cocktail die bij mij enkele keren doodzieke vogels heeft genezen.

Het nek of halsplukken van de ene gaailijster bij de ander is een echte gaailijsterkwaal, hoewel ik het idee heb dat het bij de ene soort wel wat meer voorkomt dan bij de ander. Bij mij zijn het met name de witkeelgaailijsters die dit gedrag vertonen. Het is moeilijk uit te bannen. Het is geen fraai gezicht, maar het hoeft geen beletsel te zijn voor een succesvolle kweek.

MVG
fazant schreef:Ik heb sinds enkele maanden een koppel witwangen uit 2010
Nu las ik dat ze een ziekte bij zich kunnen dragen wat de jongen fataal kan zijn.
Wat moet ik er tegen doen dat dit mij niet over komt?
Preventief behandelen?

Het is verder een goed koppel zitten vaak tegen elkaar aan en de man plukt de pop een beetje in de nek.

Mvg

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door Henri » 06 okt 2013, 19:04

Het toedienen van middeltjes tegen ziektes waarvan niet is vastgesteld dat die in je bestand voorkomen lijkt me weinig zinvol. Het lijkt me logischer om een behandeling in te zetten nadat een echte vogeldierenarts heeft vastgesteld, middels bijvoorbeeld mestonderzoek of autopsie, dat er een virus in je vogelbestand rondwaart. Ik kies hiervoor omdat je dan een ziekte bestrijdt die ook daadwerkelijk aanwezig is. Daarnaast is het zo dat de conditie en weerstand van de vogel zeker niet zal verbeteren door het regelmatig toedienen van medicijnen zonder aanwijsbare noodzaak.

Is er iets bekend over de oorzaken van het verenplukken bij gaailijsters?
Is dit bijvoorbeeld gedrag wat ze in een kleine volière vertonen maar niet in een grote volière omdat ze dan meer dan voldoende afleiding hebben?
Ik heb dit gedrag ook gezien bij balispreeuwen en heb het vermoeden dat ze het van de ouders meekrijgen!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door White_Blackbird » 06 okt 2013, 19:27

Henri schreef:Het toedienen van middeltjes tegen ziektes waarvan niet is vastgesteld dat die in je bestand voorkomen lijkt me weinig zinvol. Het lijkt me logischer om een behandeling in te zetten nadat een echte vogeldierenarts heeft vastgesteld, middels bijvoorbeeld mestonderzoek of autopsie, dat er een virus in je vogelbestand rondwaart. Ik kies hiervoor omdat je dan een ziekte bestrijdt die ook daadwerkelijk aanwezig is. Daarnaast is het zo dat de conditie en weerstand van de vogel zeker niet zal verbeteren door het regelmatig toedienen van medicijnen zonder aanwijsbare noodzaak.
Vroeger dacht ik er net zo over als Henri. Er is ook best wat voor te zeggen, maar als je deze redenatie consequent zou doorvoeren zouden bijv. kinderen ook niet meer ingeënt mogen worden tegen bepaalde kinderziektes :shock:
De praktijk van jarenlang (zeldzame)V&I etende vogels fokken heeft mij geleerd dat preventief kuren (helaas) onvermijdelijk is wil men van bepaalde soorten gaaien, lijsters en gaailijsters stabiele vogelbestanden opbouwen.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gaailijsterkwekers gezocht

Bericht door Henri » 06 okt 2013, 21:11

Bij mij is het precies omgekeerd. Vroeger kuurde ik mijn Australische parkieten een paar keer per jaar preventief.
Sinds 6 jaar kuur ik mijn insecteneters niet meer en het bevalt mij en de vogels prima tot op heden. Afkloppen!

Het kuren van vogels is een ritueel dat 1 of meerdere keren per jaar terugkeert terwijl het inenten van kinderen veelal éenmalig is. Zou het kuren van vogels éenmalig zijn, dan zou ik er direct voor kiezen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten