mijn kweek met japanse nachtegalen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
JanV
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 dec 2012, 12:22
Contacteer:

mijn kweek met japanse nachtegalen

Bericht door JanV » 09 mei 2013, 10:10

ik heb de volgende vraag. ik had een leuk koppel japanners. vorig jaar 2 nesten grootgebracht. Bij het 3e nest ben ik de man kwijtgeraakt. Was al een wat oudere man en ik doe aan "natuurbroed" dus dat is een risico.
Ik heb een van mijn jonge vogels van de winter ingeruild voor een jonge man van 2012. het klikte meteen prima, is ook een prachtige zanger en heel mooi van kleur.
in april met dat koude voorjaar ging de pop alweer aan het bouwen. ongeveer twee weken voor Koninginnedag begon ze vast te broeden op 2 eitjes. die nacht en de volgende dag stormde het nogal en op 18 april lag het nest om (in bamboestruik) en de eieren stuk op de grond. enige weken later ontdekte ik aan de andere kant van de struik een nieuw nest met daarin één nieuw ei. Goed nieuws dacht ik, helaas de volgende dag was het ei alweer verdwenen. nog 2 dagen later vond ik nieuwe nest op zijn kant in de struik en dat kwam dit keer niet door het weer. Ik heb het nest stevig in de bamboestruik teruggeduwd en er 2 kunst eieren van hetzelfde formaat ingedaan. Sindsdien gebeurt er niets meer. in die volière.
voor de duidelijkheid, de volière is op dit moment dicht en er zitten behalve dat koppel japanners geen andere vogels bij.
moet ik nu gewoon geduld hebben of heb ik te maken met een man die de eieren opeet?
graag jullie reactie

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: mijn kweek met japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 09 mei 2013, 14:40

Hallo Jan,

Ik zou geduld hebben. Ik kan me voorstellen dat de man een eierpikker is, maar niet een vogel die het hele nest op de kop krijgt.
Ik snap wel dat de vogel niet meer op de kunsteieren gaat zitten als het nest op de kop heeft gehangen.
Ik zou de nesten weghalen en gewoon helemaal opnieuw laten beginnen. Het is immers vroeg genoeg dacht ik zo.
Wel het volgende nest goed verstevigen. Zodra je ze naar een plek ziet vliegen; nestmandje eronder.
Als je helemaal van voor af aan begint en het gehele ritueel herhaald zich, dan weet je voldoende dacht ik zo. Echter wel uitsluiten dat het nest niet gewoon te slap is (daarom een mandje eronder).

Hoe gaat dat met de natuurbroed? Woon je ergens waar (bijna) geen katten zitten ofzo?
Mijn nachtegalen heb ik vandaag zien paren, echter nog niet zien slepen of bouwen... heb jij deze volgorde wel eens gezien?

Groet

JanV
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 dec 2012, 12:22
Contacteer:

Re: mijn kweek met japanse nachtegalen

Bericht door JanV » 09 mei 2013, 14:55

hallo Bart,
ik ga het oude nest morgen verwijderen en eens kijken of ik wat mandjes hier en daar in de bamboestruik kan bevestigen.
ik heb aan de bovenkant van de volière een deurtje/luikje gemaakt van ongeveer 80/40 cm, daar kan geen kat bijkomen dankzij het kattenschrikdraad. er zijn genoeg katten in de buurt, maar ik dacht dat een japanse nachtegaal op zich snel genoeg is. als de jongen 14 dagen uit het nest zijn gaan ze langzaam aan vliegen en komen ook in het hogere gedeelte van de volière, dan gaat het luikje weer dicht totdat ik de jongen kan uitvangen. wat betreft de nestbouw heb ik voornamelijk de pop aan het werk gezien waarbij de man op een afstandje toekeek. groet,
Jan

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: mijn kweek met japanse nachtegalen

Bericht door bart1 » 09 mei 2013, 16:18

Hallo Jan,

Even nog. Het ophangen van een nestmandje 'her en der' is meestal weinig zinvol.
Zodra je ze een paar keer naar de zelfde plek ziet vliegen, en er wat vezels gevlochten worden, dan pas hang je op die plek een nestmandje neer. Zelf doe ik er dan een stuk of 10 kokosvezels in. Vanaf dat moment bouwen ze zelf verder.

Wel mooi dat natuurbroed, maar ik durf het niet.... als ik soms zie hoe onze eigen kat de vogels uit de tuin vangt ben ik toch bang dat de 'op de grond scharrelende' nachtegalen een keer ten prooi vallen. Maar je hebt het bewijs, het gaat ook vaak goed. Erg mooi!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten