gaailijsterkweek

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

gaailijsterkweek

Bericht door White_Blackbird » 03 jun 2013, 21:42

Hallo gaailijsterliefhebbers,

De kweek gaat hier nog altijd voorspoedig. In totaal nu 9 jonge gaailijsters (4 roodvleugels en 5 roodstaartgaailijsters).
Verder nog een koppel roodstaarten op eieren. Vandaag ook een 3e soort op eieren: de geelkeel of courtoisi gaailijster. Deze hebben een stokoud en gammel tralie-nestkastje uitgekozen als nestplaats. Drie sprietjes hooi in een kokosnestje en dat is het wel zo'n beetje...Wel 3 mooie witte eitjes. Moet eerlijk gezegd nog zien dat het wat wordt. Duimen dat het toch gaat lukken ::)

Robert

Afbeelding

3 jonge roodvleugelgaailijsters

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: gaailijsterkweek

Bericht door calocitta colliei » 03 jun 2013, 22:33

echt gaaf dat het allemaal lukt met de gaailijsters.daar zouden er meer van moeten volgen.veel succes.heb je buiten deze ook nog andere soorten.ik zag gister nog een koppel goudvleugel gaailijsters te koop?

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: gaailijsterkweek

Bericht door PRODIER » 04 jun 2013, 08:42

Beste WB,

Geweldig om te horen dat het goed gaat met je gaailijsters en dan in het speciaal de Courtoisi's !
Bij ons zijn de eerste 2 jongen van deze soort nu 4 weken oud en pakken nu af en toe een wit meelwormpje, buffalootje of wasmotlarfje en het blijken 2 popjes te zijn.
Inmiddels zijn er afgelopen weekend ook weer 4 jongen geboren van het volgende nest, want nadat ik het vorige nest moest uithalen na de stortbuien, waren er binnen een week weer nieuwe eieren !
Kwamen overigens voorgaande jaren de jongen dag voor dag uit... nu komen ze allemaal op 1 dag uit dus is dit jaar de pop vanaf het laatste ei gaan zitten.
Erg frappant trouwens dat ook jou vogels het goed doen in het oudste nest dat je ze voorzet, want dat wordt ook door onze stellen gebruikt met dezelfde anderhalve kokosvezel als nestmateriaal.

Succes met de kweek...en dat geldt natuurlijk ook voor de rest van de liefhebbers op dit forum !

Gr. Mart

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaailijsterkweek

Bericht door White_Blackbird » 04 jun 2013, 19:51

Hoi Mart,

Dat gaat nu wel heel goed daar bij jou met de Courtoisi kweek. Maar liefst 4 jongen, schitterend! Het weer zit nu ook mee voor de komende dagen. Hopenlijk geen stortbuien meer.
Ben benieuwd of je gaat kiezen voor natuurbroed of voor zekerheid kiest en de jongen met de hand grootbrengt.
De geelkeel zit bij mij nu vast te broeden, maar het lijkt wel of er maar 1 vogel broedt en dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Maar het blijft moeilijk te zien, want er vliegen er 5 door elkaar en wordt daar maar eens wijs uit :shock:

Hoi Calocitta,

ja, ik heb ook nog wat andere soorten zitten (goudvleugel, Elliot, kleine borstband en witkeelgaailijster, maar dit zijn voornamelijk losse mannen ) Ik heb verder nog een koppel witkelen uitgeleend. Ja dat koppel goudvleugels ken ik. Die hebben al heel wat eigenaren gehad o.a iemand op dit forum :D Heb nog gereageerd op de advertentie dat ik ze wel wilde kopen, maar niks meer van gehoord.

MVG

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: gaailijsterkweek

Bericht door PRODIER » 04 jun 2013, 20:17

WB.
Ook bij ons broeden alleen de 2 poppen en alleen als de pop er eventjes af moet nemen de mannen het eventjes over voor een minuut of 10.
Na het succes met handopfok na een dag of 8 ga ik toch maar voor zeker en haal de jongen er na 8 dagen uit... wordt vervolgd.

Gr. Mart

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaailijsterkweek

Bericht door White_Blackbird » 14 jun 2013, 14:01

Zojuist de uitslagen van 3 jonge roodvleugels binnen gekregen: 1 man en 2 poppen. Perfect! Ik heb dit jaar nu 1 man en 3 poppen gekweekt en er zijn nogal wat losse mannen in omloop. Daar kunnen mooie kweekkoppels mee gevormd worden. :D Ik heb zelf trouwens ook nog een losse onverwante man zitten. Ondertussen hebben de roodstaartgaailijsters ook weer jongen, waarmee het totale aantal nu op 6 staat. Als het goed is komen er volgende week ook weer nieuwe jongen van de roodvleugels uit het ei.

Het is overigens niet alleen rozegeur en maneschijn hier: de eieren van de geelkeelgaailijsters waren helaas onbevrucht en vanochtend vond ik 2 dode jonge Siberische lijsters...

MVG

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten