Eieren rapen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Eieren rapen

Bericht door Niltava » 14 jun 2004, 20:17

Ben totaal nieuw op het gebied van Insecteneters , heb wel enige ervaring met Europese cultuurvogels en zebravinken , maar dat is totaal anders , zeker de laatste.<br>Nu vraag ik mij af , rapen jullie de eitjes van jullie vogels , zodat deze gelijktijdig uitkomen ?<br>(Of vraag ik nu iets heel doms?)<br>Of verschild dat per soort , de ene wel de andere niet ?<br><br>Graag jullie reacties .

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Eieren rapen

Bericht door akosua » 14 jun 2004, 21:09

Hallo Huub,<br><br>Ik raap geen eieren bij de insekteneters, komen inderdaad niet gelijktijdig uit.<br>Heb hier echter nog geen negatieve ervaringen mee.
v

ime

Re: Eieren rapen

Bericht door ime » 12 nov 2005, 20:02

Hallo,<br><br>Ik heb dit jaar voor het eerst een keer eieren geraapt bij mijn nachtegalen. Dat is uitstekend gelukt. Het resultaat was vier gelijk grote jongen. <br>Anders discrimineren de ouders hun jongen. Nummer een krijgt het meest dan twee. Nummer drie en vier krijgen door leeftijd verschil vaak te weinig voedsel. Zij verdwijnen vaak over de nestrand of vliegen kleiner en zwakker uit.<br><br>Bij vier gelijk oude jongen moet je echter zeker zorgen dat er altijd meer dan genoeg voer is anders krijg je vier zwakke jongen.<br><br>Nummers drie en vier zijn in de natuur namelijk reserve jongen die als het meezit (erg veel voer) groot worden (veel vogelsoorten leggen reserve eieren). Is er minder voer dan hoeven de jongen geen heftige concurrentiestrijd te voeren maar verhongeren de jongsten gewoon.<br><br>Ik ga het zeker weer doen.<br><br>Ime

Arjan

Re: Eieren rapen

Bericht door Arjan » 14 nov 2005, 11:39

Hallo Ime<br><br>Even een vraagje over dat eieren rapen.<br>Leg je dan een ander ei terug of laat je het nest gewoon leeg?

ime

Re: Eieren rapen

Bericht door ime » 14 nov 2005, 13:13

Hallo Arjan,<br><br>Iedere dag na het leggen een nepei in de plaats leggen. Bij het vierde ei alles weer terug leggen.<br>Dan merken de vogels het bedrog niet.<br>Merken ze wel iets, b.v. als je steeds een ei weghaalt en niet een nep terug legt, dan verlaten ze het nest en <br>beginnen opnieuw.<br><br>De ene vogelsoort maakt geen verschil tussen de jongen en zorgt dat ze allemaal tegelijk uitkomen. <br>Andere soorten b.v. japanse nachtegaal doen dat niet en zorgen dat de jongen ongelijk uitkomen. Is er schaarste dan vallen de kleinste ongemerkt af.<br><br>In de voliere zorgen wij als het goed is steeds voor goed en voldoende voer. Om alle jongen een goede kans te geven kun je eieren rapen om te zorgen dat ze gelijke kansen krijgen. (iedere vogel is ons perslot even veel waard.) <br><br>Bij kanaries wordt dit al eeuwen gedaan. De ouders brengen steeds alle jongen gelijk groot.<br>Doe je dit niet dan voeren de ouders bijna alleen het oudste jong en krijgen de jongsten vrijwel niets.<br><br>Heb je soorten waarbij dat niets uitmaakt dan heeft eieren rapen natuurlijk geen enkel nut. Ik weet niet hoe het bij andere vruchten of insekteneters is.<br><br>Ime<br><br>

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Eieren rapen

Bericht door akosua » 14 nov 2005, 22:56

Hallo Ime,<br><br>Het eieren rapen gaat inderdaad, echter heb ik zelf zilveroreren en japanners gehad waar ik niet aan het nest mocht komen.<br>Dan gaat het verhaal van rapen over.<br>Indien je een koppel hebt wat dit toelaat heb je natuurlijk geluk en kan je rapen.<br>Je hebt gelijk dat we moeten proberen iedere vogel door te krijgen.
v

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten