bastaarden

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

bastaarden

Bericht door minla » 30 dec 2013, 13:50

In het verleden heb ik ze wel eens op het internet gezien....bastaarden van insecteneters. Japanse nachtegaal x zilveroor nachtegaal, en de witwanggaailijster x zwartwanggaailijster. Zijn er zo nog meer bekend of hebben jullie zoiets al eens per ongeluk gekweekt?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door Vagabunda » 30 dec 2013, 14:13

wat heb je er aan?
Ten eerste zijn vele soorten al zeldzaam genoeg in avicultuur om er mee te gaan experimenteren, deze vogels hadden gebruikt kunnen worden om hun eigen soort in stand te houden. Vervolgens heb je nog dat kruisingsproducten die niet opvallend als kruisingsproduct bestempeld kunnen worden, en welke weer in de handel terrecht komen, een heel bestand zuivere wilvorm dieren kan verzieken en het hele genetische patroon van een soort in avicultuur om zeep helpt!

Niet mee experimenteren, zonde van de boel om zeep te helpen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door Henri » 30 dec 2013, 18:16

Helemaal mee eens!
Het is onze plicht als vogelliefhebbers om er alles aan te doen om de verschillende soorten zo zuiver mogelijk te kweken.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door minla » 30 dec 2013, 21:28

Daar ben ik het ook mee eens. Het is mijn vraag ook of er wel eens van die ongelukjes gebeurt zijn.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door smoke » 30 dec 2013, 22:15

En wat denken jullie dan van de vele onder soorten shamas die gemixt worden ?

Ik denk dat er nog maar weinig zuivere shamas zitten in onze volières !

Of vergis ik me?

Natuurlijk ben ik ook voorstander om alles zuiver t houden, maar als je naar de zilveroornachtegaal gaat kijken worden de gele en de rode ook gemixt wat ik zonde vind!

Ik heb ooit wel een bastaard gezien van zilveroornachtegaal en de Japanse nachtegaal, geen mooi gezicht hoor.

Smoke

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door Vagabunda » 31 dec 2013, 08:10

In het geval van de shama's zeg ik voor mezelf: afblijven ;)

Kwam zo even geleden een zwartrug fluitvogel tegen, prachtige man welke zeker in mijn bestand zou passen, maar ik heb enkel zuivere witruggen en zwartrug vrouwen zijn moeilijk genoeg te vinden, dan laat je dat zitten he, met veel spijt in het hart, maar ook van deze twee zijn er al genoeg kruisingsproducten!

Ondersoorten bij de meyerpapegaai, wat een knoeiboel! Gelukkig dat sommigen dat nog in ere houden met een kleine genetische stam zuiveren, maar als deze daar mee ophouden!

Ondersoorten bij de rietganzen en canadaganzen voor de aviornisliefhebbers, ik ken maar 1 persoon in heel europa die nog de moeite doet al die ondersoortjes zuiver te houden en aan de man te brengen, die de moeite doet!

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door René » 31 dec 2013, 10:12

Ik heb ooit van een Belg een kruising overgenomen van een Roodoorbuulbuul met een Vinksnavelbuulbuul. Was wel een leuke vogel trouwens. Ik had toen 10 soorten buulbuuls en vond het leuk om deze vogel een oude dag te geven. Deze waren ook bij toeval gefokt. 3 stuks in een nest.
René
Webmaster

aschwin
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 apr 2009, 17:23
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: bastaarden

Bericht door aschwin » 31 dec 2013, 13:10

Mooi, die fluitvogels, zeker niet gaan kruizen. Wie mij kent, ik heb beide in de collectie!
Ik zag laatst een advertentie op Tierflomarkt, deze man bood een kruizing aan van een Victoria kroonduif met Scheepsmakers kroonduif, erg jammer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten