Roodstaartgaailijster

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 15 jan 2014, 19:20

Vandaag is de man van mijn koppel roodstaartgaailijsters van 2013 helaas overleden.
Ik heb het koppel in december aangeschaft.
Een mooie pop en een forse man die wat losser in de veren zat en de poten iets verder uit elkaar zette.
De man verloor kort na aanschaf veren in de nek en op de kop.
Twee weken geleden kwamen er weer veertjes terug.
De man toonde zich wat fierder en begon zelfs te zingen.
Vandaag lag de man dood op de bodem van het nachthok.
Het lichaam was verstijfd, de buik was normaal van kleur, de nek was losjes/flexibel en de vogel was niet extreem mager.
Ik zag dat de huid op de kop en in de nek rood was en dat er veel te weinig veertjes zaten.
Er liggen ook veertjes op de bodem van het nachthok.
Is de pop de schuldige?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door smoke » 15 jan 2014, 20:57

Henry

Dat is slecht nieuws man ongelooflijk

Verdenk je de pop ervan?

Wat ik af weet van de geschiedenis van die vogels dat ze al van augustus samen zaten met elkaar

Ik dacht ook niet dat roodstaartgaailijsters aggresief waren naar elkaar, maar een uitzondering kan altijd

Ik vind het verschrikkelijk nieuws voor je het zag er zo goed uit

Smoke

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door monileger » 16 jan 2014, 12:04

Hoi henri,

Enorm balen man. Als het gaat om het koppel dat bij mij vandaan komt kan ik je verzekeren dat er nooit pluk gedrag is geweest, ook hebben wij nooit ruzie en vecht gedrag gezien.

Misschien ligt het aan wat anders. Ik las best vaak jou berichten over voeding aan de vogels. Ik weet niet of je steeds nieuwe soorten voer bent gaan geven. Als dat wel het geval is kan het mss daaraan liggen.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 16 jan 2014, 21:05

Goedenavond Julien,

Met het koppel dat van jou komt, gaat het prima.
Het gaat om een jong koppel van 2013 dat ik afgelopen december heb gekocht.
Ik heb al enkele jaren niets meer aan de voeding voor de vogels veranderd.
Het vreemde bij dit koppel is dat ze 's avonds dicht tegen elkaar aanzitten zoals gaailijsters dat kunnen maar dat de man vervolgens enkele dagen na aanschaf een kale nek en kop heeft. Dit leek zich te herstellen maar gisteren was de man dus dood met een rode, geïrriteerde huid in de nek en op de kop en veel te weinig veertjes.
Op de bodem van het nachthok liggen aardig wat veertjes dus ik krijg de indruk dat de pop dubbelspel speelt.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door monileger » 17 jan 2014, 07:04

Hoi henri,

Ik las het verkeerd zie inderdaad vogels van 2013.

Zijn het geen mijten geweest?

Als je de pop ervan verdacht waarom heb je dan niet 1 van de twee eruit gehaald en op kracht laten komen. Misschien had je dan een goed antwoord gekregen.

Groet julien

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 17 jan 2014, 10:21

Hallo Julien,

nee, het zijn geen mijten geweest.

In eerste instantie heb ik de pop niet verdacht.
Ik ging er vanuit dat de man door de verhuizing in de rui was gevallen.
Het was al wel laat in december maar het was een jonge vogel en het weer was zacht dus rui zou een mogelijkheid kunnen zijn.
De rui leek zich later ook te herstellen.
Pas bij de dode vogel zag ik weer dat er veel veertjes in de nek en op de kop weg waren en dat de huid hier rood en geìrriteerd was.
Ik verwachtte niet dat de pop achter de man aan zou zitten en al helemaal niet dat de pop de man zou plukken temeer daar ze ´s avonds dicht tegen elkaar aan zaten.
Is de pop dan toch de schuldige geweest?

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door sroorda » 17 jan 2014, 17:01

Ik denk dat het een gevalletje van stress is geweest,
Denk niet dat de pop het heeft gedaan, dan was de vogel meer
beschadigd geweest. wel jammer.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 17 jan 2014, 21:26

Stress als doodsoorzaak 6 weken na aanschaf?
De veren vielen na aanschaf uit en vervolgens leek de vogel zich na een week of 3 weer te herstellen.
Toen de vogel dood was, bleek hij toch nog de nodige veren te missen en was de hoofd- en nekhuid rood en geïrriteerd.
Ik vind het wel vreemd, dat de man 6 weken na aanschaf aan stress overlijdt terwijl er niets voor de vogel is veranderd in de afgelopen 6 weken.
Als stress de oorzaak zou zijn, was het dan niet veel logischer geweest als de vogel kort na aanschaf was overleden?

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door sroorda » 18 jan 2014, 08:53

Ik denk gewoon dat de pop het niet heeft gedaan.
hij kan ook ziek geweest zijn. Waarom heb je hem niet laten onderzoeken?
Dan weet je het!

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 18 jan 2014, 21:27

Ik denk ook dat de pop het niet gedaan heeft want dan zou de man tekenen van verwondingen hebben.
De man is van het ene op het andere moment uitgevallen dus als het een ziekte betreft is het een bijzonder acute ziekte en de pop, die in dezelfde ruimte verblijft, is kerngezond.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door smoke » 18 jan 2014, 21:39

Nog meer slecht nieuws

Ik heb net nog contact gehad met twee andere gaailijster kwekers of bezitters

De ene is zijn garrulax monileger verloren deze week en de andere zijn kweekman roodstaartgaailijsters

Dat zijn weer twee mooie vogels minder om iets mee te doen

Mss bewijst dit toch weer de stelling van wb,
Dat het beter is te kuren dan niets te doen

Ik heb mijn gaailijsters alleszins 3dagen gekuurd met baycoks.

Hier zijn de monilegers nu wel met nestmateriaal rond aan het vliegen,en voorlopig gaat het zeer goed tussen het koppel

Smoke

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 19 jan 2014, 17:18

Weet je ook wat de doodsoorzaak van deze vogels is?
Mijn roodstaartgaailijsterman vertoonde geen enkel teken van ziekte en viel acuut uit.
Preventief kuren is pas zinvol als je weet of de vogel wel iets onder de leden heeft en als je weet wat de vogel exact mankeert.
Enkele overwegingen bij jouw kuur van 3 dagen:
* heeft de vogel wel de ziekte onder de leden waartegen je kuurt?
* hoe lang werkt zo'n kuur voordat je weer moet herhalen?
* tegen welke virussen en bacteriën heb je niet gekuurd?
* hoe bevorderlijk is al dat kuren voor de weerstand van de vogels?
Het zal je dus niet verbazen dat ik niet preventief kuur maar handel afhankelijk van het gedrag van de vogels.
Ik kies ervoor om mijn vogels vaak te observeren en ook dan kun je voor vervelende verrassingen komen te staan, helaas!

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door smoke » 19 jan 2014, 17:24

Henri

De kleine spiegelgaailijster is duidelijk gestorven aan de leverziekte

De lever was donker gekleurd

Ook de pop van dit koppel is enkele weken al overleden ik geloof dat ze beiden van 2013 waren de vogels

De roodstaartgaai man weet ik niet

Het was 1 van de twee kweekkoppels waar jou jongen van Daan kwamen , waarvan nu de man is gestorven dus van T H zijn kweekkoppel

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door Henri » 19 jan 2014, 18:15

Goedenavond Smoke
Kun jij achterhalen waaraan de roodstaartgaailijsterkweekman van T H is overleden?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijster

Bericht door White_Blackbird » 19 jan 2014, 18:50

Hoi,
Verstandig van Smoke dat hij zijn vogels gekuurd heeft met Baycox. Vrijwel alle gaailijsters die acuut omvallen hebben Atoxoplasmose onder de leden. Ook jouw overgebleven milnei man heb ik in zijn jeugd ooit gekuurd Henri. Misschien leeft hij daarom nog steeds...Ben trouwens benieuwd of T.H. zijn vogels wel eens kuurt tegen Atoxoplasmose.
Tegenwoordig kuur ik elke nieuwe gaailijster vrijwel direct na aankoop en sowieso vlak voor en vlak na het broedseizoen (voor de rui).

Zo ruilde ik 2 maanden terug nog een e.k. milneipop tegen een jonge witkeelgaailijsterpop. De witkeel leek in redelijke conditie, maar ik vond het geen topper. De vleugels stonden mij wat te wijd uit elkaar en de man die ik hier al enkele jaren plus het andere kweekkoppel heb zitten zaten gewoon strakker. Vogel uitgevangen en ja hoor; een klein donker streepje onder het borstbeen...Direct de gaailijster apart gezet, ontwormt en daarna 3 dagen Baycox, 3 dagen niets en nog eens 3 dagen Baycox door het drinkwater. Dat was zoals gezegd 2 maanden terug en deze witkeelgaailijster zit nu weer zo mooi strak. Een plezier om naar te kijken.

Natuurlijk moet iedereen lekker doen wat hij of zij goed lijkt en ik wil ook niemand iets opdringen, maar het probleem van een afwachtende tactiek is dat je vrijwel altijd te laat bent en daardoor onnodig vogels verliest. Het verloop van Atoxoplasmose gaat zo razendsnel. De ene dag zit de vogel nog redelijk vief te kijken, de andere dag ligt hij dood.

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten