nestbouw bij spreeuwen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
wannes
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2013, 09:36
Contacteer:

nestbouw bij spreeuwen

Bericht door wannes » 14 feb 2014, 18:57

hallo,


zijn er nog mensen met euro. of zwarte spreeuwen ?
Bij mij zijn ze al begonnen met de nestkast aan te kleden , in de voliere staan verschillende planten die de euro. spreeuw man helemaal sloopt
en in de nest legt . En daarna de pop stevig opjaagt door de voliere .
De zwarte spreeuwen doen nog niets , tot nu toe .

is dit niet vroeg dat de nestbouw begint ? dacht dat ze rond half maart pas zoude beginnen .


vriendelijke groeten,

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nestbouw bij spreeuwen

Bericht door White_Blackbird » 14 feb 2014, 19:09

Hoi Wannes,

Ik heb zowel Europese spreeuwen (wildkleur split en witte zwartoog mutatie) als Zwarte spreeuwen. In totaal 11 vogels.
Ook bij mij zie ik al weken flinke activiteit bij de Europese spreeuwen. Er wordt veel gezongen, nestkasten opgeschoond en de mannen beginnen achter de poppen aan te jagen. Dit is vrij normaal onder deze weersomstandigheden. Ik heb in het verleden ook wel eieren in maart gehad. Deze waren bijna altijd onbevrucht. Daarom heb ik liever dat ze pas in april starten met leggen. Eind maart begin ik met het verstrekken van nestelmateriaal. Meestal op het moment dat ik de wilde spreeuwen in de tuin met nestelmateriaal zie vliegen. :wink:

MVG

Afbeelding

Zingende eerstejaars zwarte spreeuwman (de spikkels in het verenkleed verdwijnen na het eerste jaar)
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 14 feb 2014, 20:00, 3 keer totaal gewijzigd.

wannes
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2013, 09:36
Contacteer:

Re: nestbouw bij spreeuwen

Bericht door wannes » 14 feb 2014, 19:32

dan zal ik me maar geen zorgen maken over de wilde achtervolgingen .
nestmateriaal geef ik ook nog niet , maar die pakken ze zelf wel uit de vlucht ( bamboe bladeren en dunne stengels laurierbladeren ).

bedankt voor de reactie

groeten,

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: nestbouw bij spreeuwen

Bericht door Gaai » 16 feb 2014, 12:27

Dat najagen is zeker een normaal verschijnsel. Bij mij zitten de koppels nog allemaal samen in een kleine box. Er wordt al duchtig gezongen en binnen een tweetal weken verhuizen ze naar de open en beplante kweekvlucht van 7,20 op 3,60 meter en 2,50 meter hoog. Ik ga het dit jaar proberen om twee koppels spreeuwen (eumo/phaeo, bruin en satinet) en een koppel merels (blauwe siam met witte pop) samen te laten kweken. Normaal moet dit in dergelijke vlucht wel lukken. De mannen kunnen tegen elkaar ruzie maken en laten op die manier hun poppen en de nesten met rust. De bodem is gewone grond zodat ze hier ook nog voldoende afleiding kunnen vinden.

wannes
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2013, 09:36
Contacteer:

Re: nestbouw bij spreeuwen

Bericht door wannes » 20 feb 2014, 20:26

gaai,

mooie grote vlucht om enkele koppels aan het broeden te krijgen.
moest je enkele bruine kunnen kweken en 1 op overschot hebben dan hoor ik dat graag :wink:
hier heb ik nog niet echt gevechten gehad tussen de mannen, eerder krijsende poppen .


wens iedereen succes toe met de kweek,

groeten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten