Eiren afstoten

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 00:28

Beste leden,
Mijn herdermaians hebben twee keer gebroed, eerst keer kwamen alle eitjes uit maar na 4 dagen werden ze niet gevoerd. Tweede rond na 12 dagen heeft de pop de eiren afgestoten zij ging niet meer op zitten. Ik heb een voliere van 3x3 en een nachthok van 2x2 meter. De voliere is voor balispreeuwen en in nachthok broeden de herdermainas. Qua voeding voer F16 koreltje en fruit. Wat doe ik fout? Graag hulp

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 13 jun 2014, 08:09

hoi,

Ik lees dat je alleen fruit als voeding geeft. Is dat ook tijdens dat ze jongen hebben? Je moet ze als er jongen zijn veel insecten tegenaan gooien.

Anders ga je veel jongen verliezen, denk aan meelwormen, wasmotten, krekels.

groet monileger

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 13:47

na het uitkomen van eiren gaaf ik ze pinkies, buffolo warmpjes, het is me geadviseerd om meelwormen pas na de eerste week geven, helaas ben ik nooit zo ver gekomen.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 13 jun 2014, 15:16

hoi,

Dan ligt het waarschijnlijk daaraan. Waarschijnlijk willen ze de buflo's en pinkys niet.

Denk dat je toch wat groter moet geven. Dus als je pas na een week meelwormen wilt geven prima. maar zorg dan dat je wasmotten en krekels voor ze heb.
Nu zijn er ook weer kleine kruisspinnen word ook goed gegeten bij onze vogels.

Je kan wel meelwormen geven maar doe dan desnoods witte meelwormen. Bij mijn beo's heb ik nooit problemen gehad met meelwormen voeren.

groet monileger

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 15:48

monileger schreef:hoi,

Dan ligt het waarschijnlijk daaraan. Waarschijnlijk willen ze de buflo's en pinkys niet.

Denk dat je toch wat groter moet geven. Dus als je pas na een week meelwormen wilt geven prima. maar zorg dan dat je wasmotten en krekels voor ze heb.
Nu zijn er ook weer kleine kruisspinnen word ook goed gegeten bij onze vogels.

Je kan wel meelwormen geven maar doe dan desnoods witte meelwormen. Bij mijn beo's heb ik nooit problemen gehad met meelwormen voeren.

groet monileger
Hoi,
wordt het mannetje niet aggressief als ik ze vanaf eerst dag meelwormen geef? bedankt voor de reacties

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 13 jun 2014, 16:01

hoi,

Dat zal misschien per vogel verschillen. Beo's zijn iets anders dan maina's. Maar bij mij heb ik nooit agressie gezien onderling of naar de medebewoners.

Je kan gewoon meelwormen voeren. Maar probeer de eerste dagen de witte en na 6 dagen gewoon ook de normale.

Maar er is genoeg om de jongen groot te krijgen, dus het gaat niet alleen om meelwormen. Misschien af en toe met een schepnet door het hoge gras gaan voor wat grotere vliegen soorten of hommels.

bij mij wilden de beo's en afrikaanse hoppen geen pinky en dat dat zijn ook grotere vogels.

succes groet monileger

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 16:06

Hoi,
Ik zag dat u ook balispreeuwen hebt. ik heb een koppel van 2013. de man zingt en doet allerlei dingen, het vrouwtje zit soms naast hem en dan doen ze hun nek beetje omhoog en lijkt alsof ze elkaar kussen. echter van nest maken is er geen teken. denkt u dat ze dit jaar nog gaan broeden.
alvast bedankt

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 17:35

monileger schreef:hoi,

Dat zal misschien per vogel verschillen. Beo's zijn iets anders dan maina's. Maar bij mij heb ik nooit agressie gezien onderling of naar de medebewoners.

Je kan gewoon meelwormen voeren. Maar probeer de eerste dagen de witte en na 6 dagen gewoon ook de normale.

Maar er is genoeg om de jongen groot te krijgen, dus het gaat niet alleen om meelwormen. Misschien af en toe met een schepnet door het hoge gras gaan voor wat grotere vliegen soorten of hommels.

bij mij wilden de beo's en afrikaanse hoppen geen pinky en dat dat zijn ook grotere vogels.

succes groet monileger

Hoi,
Ik zag dat u ook balispreeuwen hebt. ik heb een koppel van 2013. de man zingt en doet allerlei dingen, het vrouwtje zit soms naast hem en dan doen ze hun nek beetje omhoog en lijkt alsof ze elkaar kussen. echter van nest maken is er geen teken. denkt u dat ze dit jaar nog gaan broeden.
alvast bedankt

balimynah
Forumlid

Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jun 2014, 21:22

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 13 jun 2014, 18:50

Hoi.

Ik heb even geen vogels meer. Ik woon sinds december in een appartement. Mijn vader had idd wel bali spreeuwen. Ook van 2013. Maar die heeft hij reeds weggedaan. Hij had er niet zo'n klik mee.

Ze kunnen nog wel wat gaan doen hoor. Kijk maar bij kweek daar heeft rijk van Groningen een jonge bali bij ouders van 2013.

Groet monileger

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 13 jun 2014, 19:41

monileger schreef:Hoi.

Ik heb even geen vogels meer. Ik woon sinds december in een appartement. Mijn vader had idd wel bali spreeuwen. Ook van 2013. Maar die heeft hij reeds weggedaan. Hij had er niet zo'n klik mee.

Ze kunnen nog wel wat gaan doen hoor. Kijk maar bij kweek daar heeft rijk van Groningen een jonge bali bij ouders van 2013.

Groet monileger
Hoi,
wat is rijk van Groningen?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 13 jun 2014, 21:53

Sorry moet rick van Groningen zijn. Mijn telefoon maakt af en toe mooie woorden

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door rickvgro » 14 jun 2014, 09:33

IK heb inderdaad op het moment een jonge Balispreeuw liggen. De ouders zijn van half juni 2013, dus nu net een jaar oud. Ik heb de eerste dagen veel buffalo's gevoerd, maar ook meelwormen. Ook voer ik diepvries krekels. Afgelopen week heb ik wasmotlarven, sprinkhanen, diepvries eendagsmuisjes, runderhart en lamshart gehaald. Het hart laten ze links liggen. De muisjes voer ik nu 2 per dag. Ik kan echter niet zien of ze deze aan het jong voeren of zelf erg lekker vinden.

Naast al het bovenstaande voer heb ik een Mo-El insectivoro lamp gekocht. Deze heeft een blauwe, ronde TL-buis en daarachter een fan. 's Nachts zet ik deze aan in de tuin. Motjes en andere vliegende insecten komen hierop af en worden naar binnen gezogen. Er zit een soort cassette in waar de insecten invallen. Deze haal ik eruit en doe ik zo'n 15 minuten in de vriezer. Dan doe ik alle gevangen insecten in een bak, beetje bepoederen en opvoeren. Prima!!

Het is de zesde lamp.
http://www.vanhattemhoreca.nl/contents/ ... anger.html .

Groeten,

Rick

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 15 jun 2014, 16:38

Bedankt voor de tips'maar ik heb een vraagje, is rundenhart niet doodelijk voor bali het bevat veel ijzer?

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door balimynah » 15 jun 2014, 16:39

monileger schreef:Sorry moet rick van Groningen zijn. Mijn telefoon maakt af en toe mooie woorden
Thanxx

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Eiren afstoten

Bericht door monileger » 15 jun 2014, 19:01

hoi,

Ik denk ook dat je beter geen runderhart kan voeren aan bali spreeuwen. Volgens mij zijn bali spreeuwen ook ijzer gevoelig. Net als de beo.

uit voorzorg zou ik het niet doen.

groet monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten