Aziatische Glansspreeuw

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Aziatische Glansspreeuw

Bericht door Ducula2013 » 08 jul 2014, 09:09

Hallo allemaal,

Mijn koppel Aziatische Glansspreeuwen heeft ongeveer twee weken geleden een nestkast uitgekozen, waarin zij vervolgens een nest hebben gebouwd. Paar dagen later lagen er twee eieren. Het vrouwtje is vervolgens keurig gaan broeden. Gister zag ik echter dat zij van het nest was afgegaan. Ik wachtte de hele dag met de hoop dat zij weer zal gaan broeden, maar helaas bleef zij buiten. Dit jong vrouwtje heeft al twee keer eieren gelegd, een keer op een tak (waarna zij gelijk op de vloer terecht waren gekomen... ;)) en een keer in een nestblok van een Dwergooruil... Die was er ook niet zo blij mee... ;) Nu zitten ze apart en zou ik ze graag de kans geven om te gaan broeden.
Mijn idee is om de eieren (die nu toch niet meer goed zijn) weg te halen, om ze zo te 'motiveren' om nog een nest te produceren voor het einde van het seizoen... Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht suggesties?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,

Groet,

Nick.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Aziatische Glansspreeuw

Bericht door monileger » 08 jul 2014, 11:13

hoi,

ik zou zeker de eieren weghalen als je zeker weet dat ze er niet meer op gaat zitten. Als ik het goed heb is het een kolonie spreeuw misschien ligt het daaraan. misschien moet je er een koppel bij zetten of gewoon nog on ervaren.

groet monileger

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Aziatische Glansspreeuw

Bericht door rickvgro » 08 jul 2014, 11:24

Hi Nick,

Ik kreeg voor mijn Balispreeuwen de tip om het nestmateriaal er ook uit te halen. Zodat de vogels ook worden gestimuleerd om een nieuw nest te bouwen. Voor 'n Balispreeuwen was het niet nodig want die zitten alweer op 3 eieren... :lol: .

Jammer dat je zaterdag niet bij Jaqueline was!

Groeten,

Rick

Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Re: Aziatische Glansspreeuw

Bericht door Ducula2013 » 08 jul 2014, 12:14

Bedankt voor jullie tips! Ik ga vanmiddag het nest en eieren weghalen. Eieren zijn dan een leuke toevoeging aan mijn 'taxidermische' collectie... ;) Ik hoop dat zij dit seizoen nog een poging gaan wagen.

Volgens mij is de Eilandspreeuw (Aplonis cantoroides) een kolonie vogel. Die komt voor op eilanden ten oosten van Papua Nieuw Guinea. Deze soort lijkt veel op mijn soort, de Aziatische Glansspreeuw qua uiterlijke kenmerken.

Rick, inderdaad jammer dat ik niet naar Jaqueline kon komen. Ik moest helaas werken. Hoe gaat het met je? En jouw vogels? Ik heb jouw Facebook bekeken (boeken forum). Erg interessant en ziet er goed uit. Ik zit zelf niet meer op FB, anders had ik er zeker deel aan genomen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten