kweek gaailijsters 2014

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

kweek gaailijsters 2014

Bericht door Henri » 03 okt 2014, 14:02

Goedenmiddag gaailijsterliefhebbers,

op dit forum reageren nauwelijks liefhebbers die gaailijsters houden en/of kweken.
Laat eens van je horen als je dit jaar met gaailijsters hebt gekweekt en vertel eens over je ervaringen.
Natuurlijk zijn ook alle andere wetenswaardigheden over gaailijsters zeer welkom op dit forum.
Zo komt er wellicht weer enig leven in de brouwerij op dit forum.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door Henri » 04 okt 2014, 20:01

Geen enkele reactie!
Hoe is het mogelijk!
Zijn nu echt alle gaailijsterliefhebbers van dit forum verdwenen!

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door secundo » 04 okt 2014, 20:22

ik heb sinds dit jaar gaailijsters.

Toen ik dit in februari een 'nieuwe' 2-dehandse volière kocht, kreeg ik er een oude blauwooggaailijster/kastanjevleugelgaalijster man bij. Na enige maanden zoeken vond ik in juli een pop voor erbij. Ze zitten nu dus een 3-tal maanden samen in een volière van +/- 10mx10m en doen het heel goed samen. Beide vogels zijn ongeringd en dus waarschijnlijk al redelijk oud.

Maar aangezien de titel van dit topic 'kweek gaailijsters 2014' is, was ik eigenlijk niet van plan om te reageren. Met de kweek heb ik dus geen ervaring...

Maar het zijn wél prachtige vogels om in de volière te hebben.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door hwamei » 04 okt 2014, 23:18

Hallo Henri,
Je kan op dit forum alles terugvinden over het kweken met allerlei insecteneters waaronder gaaien en gaailijsters, en ook in de kweekverslagen, je kan hier vragen stellen die altijd wel door iemand beantwoordt worden.
Kijk in grote lijnen komt het hier op neer, je koopt een koppel vogels geeft ze een voliere met wat groen, op het moment dat ze jongen hebben bestrooi je het levend voer met een vitaminen poeder en dat is het, blijft voorop staan dat ze onvoorspelbaar zijn, het ene koppel doet het onder alle omstandigheden een ander koppel van de zelfde soort doet het veel moeilijker en weer een ander doet het niet.
En laatst werd gevraagd naar de resultaten van dit jaar, vind ik niet zo slim om dit melden, als je dit forum volgt dan kan je vaak aan de hand van de berichten achterhalen wie achter een forum naam zit, ga je dan vertellen wat je hebt gekweekt dan maak je een boodschappen lijstje voor het tuig dat s'nachts volieres bezoekt,zeker als je interessant gekweekt hebt.
Bv er is iemand die heeft gekweekt met een niet zo vaak voorkomende soort, vertelt hierover op dit forum, meld dat een van de tien gekweekte jongen blind is aan een oog met een hangend vleugeltje, doet dit onder de naam "smartguy", zet vervolgens drie weken later onder de naam piet de Visser, ik heb een aantal jonge vogels te koop waaronder eentje met een oog en een hangend vleugeltje, vraag ik me af waarom Piet de Visser zich op dit Forum Smartguy noemt want 1 en 1 = 2.
Ik vind het mooie van dit forum, vragen stellen, antwoorden krijgen van diegene die daar iets over willen vertellen, en hier haal je dan uit wat je kan toepassen.

Gr van een van de vele gaai liefhebbers :D

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door Henri » 05 okt 2014, 13:25

Goedenmiddag vogelliefhebbers,

Ik ben al blij dat jullie reageren secundo en hwamei.
Dat is een mooi begin en ik reken op een nog mooier vervolg!
Zijn jouw blauwogen ook zulke goede zangers, secundo?
Niet alleen liefhebbers die met gaailijsters kweken maar ook liefhebbers die gaailijsters houden, roep ik op om hun persoonlijke ervaringen over deze mooie vogels met ons te delen.
Ik ben persoonlijk niet op zoek naar algemene informatie over gaailijsters maar juist naar de ervaringen en adviezen van echte gaailijsterliefhebbers.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door Roy » 05 okt 2014, 14:45

Hoi Hwamei,
Wat is het toch een rare wereld hè dat je zo moet oppassen met wat je op internet schrijft. :?
Ik hoop dat je in ieder geval een goed seizoen achter de rug hebt en nog wat van deze mooie vogels hebt kunnen kweken.
Het blijft natuurlijk wel de vraag of smartguy ook wel echt Piet de Visser is :wink:
Nog een vraagje,zie jij je gaailijsters ook veel groen eten of geef jij ze groenvoer te eten zo ja wat.

Groeten. Roy

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door secundo » 05 okt 2014, 20:08

De blauwooggaailijster zingt inderdaad heel mooi. Maar sinds er een pop bij zit, hoor ik hem toch wat minder. En daar komt nu ook nog de rui bij... Maar zelf even fluiten en hij antwoordt gegarandeerd.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door hwamei » 05 okt 2014, 22:18

Hoi roy

Ik geef ze nooit groen, ik denk ook niet dat ze groen eten, ze slopen wel eens wat groen, maar eten heb ik nooit gezien.

Gr

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door Roy » 06 okt 2014, 06:32

Hoi Hwamei,

Mijn Witwangen zijn echt gek op,Ipheion uniflorum (Oude wijfjes, voorjaarster) deze plant behoord tot de lookfamilie en wordt bijna dagelijks gegeten,dit weet ik zeker de ontlasting is zelfs groen.
Als de sering (Syringa vulgaris) in bloei staat dan eten ze ook graag de bloemen op. In Maleisië heb ik de Garrulax mitratus ook verschillende keren bloemen zien eten.

Wie kent dit gedrag?

Groeten.Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kweek gaailijsters 2014

Bericht door Henri » 11 okt 2014, 20:15

Ook nu reageren er weer weinig gaailijsterliefhebbers op dit item.
Is het uit angst voor diefstal dat men geen informatie over deze interessante vogels durft te geven?
Gaailijsters zijn zeker geen makkelijke vogels om mee te kweken en als dan ook de informatieverstrekking over deze zeldzame vogels op een laag pitje komt te staan, vrees ik het ergste voor het voortbestaan van de gaailijsters.
Er worden zelfs gaailijsters, waarvoor liefhebbers in de rij staan, aan handelaren verkocht. Uit angst voor diefstal?
Angst is een zeer slechte raadgever vandaar mijn oproep om elkaar als gaailijsterliefhebbers te blijven ondersteunen.
Dit forum zou de ideale plek moeten zijn voor informatie uitwisseling over insecteneters dus ook over gaailijsters.
Al geruime tijd lijkt het wel alsof de gaailijsterliefhebbers dit forum de rug hebben toegekeerd en dat is ontzettend zonde!
Vandaar mijn oproep aan alle gaailijsterliefhebbers om op deze oproep te reageren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten