Roodstaartgaailijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door Henri » 02 nov 2014, 20:10

Nee, ik heb geen Roodstaart Gaailijster van Gino want hij heeft er nog geen DNA bij.

Is het niet verstandiger om nog een maand of 3 te wachten zodat het popje een half jaar oud is en wat sterker in de schoenen staat?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door Henri » 27 nov 2014, 21:19

Het valt me op dat sommige overjarige Roodstaart Gaailijsters mooi rood zijn gekleurd en dat andere exemplaren oranje zijn.
Wie weet waar dat aan ligt?

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door J.J. » 28 nov 2014, 14:13

Henri schreef:Het valt me op dat sommige overjarige Roodstaart Gaailijsters mooi rood zijn gekleurd en dat andere exemplaren oranje zijn.
Wie weet waar dat aan ligt?
Het voer??

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door Henri » 13 dec 2014, 17:21

Heeft iemand enig idee waarom er dit jaar minder Roodstaart Gaailijster mannen lijken te zijn dan poppen?

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door van Tuijl » 14 dec 2014, 07:15

wat voor soort antwoord verwacht je daarop Henri?

Niemand anders dan de vogels zelf (ja, dit is inmiddels in bijvoorbeeld Gouldamadines bewezen) kunnen bepalen wat hun nageslacht wordt. het is onduidelijk wat hierop invloed heeft. wat in het algemeen aangenomen wordt is dat de natuur naar balans zoekt (zoals altijd) als er veel mannen in een omgeving zijn, worden er veel vrouwen geboren. maar aangezien de meeste slechts koppels houden (dus gelijke verhoudingen) is het niet hieraan te wijten en lijkt me de vraag dus niet te beantwoorden.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door monileger » 14 dec 2014, 10:27

Goede morgen,

Ik hoor wel eens zeggen dag vogels afstammen van de reptielen. Als dat zo zou zijn dan kan de buiten temperatuur bepalen of er meer mannen of poppen geboren word.

Lage temperatuur vrouwen en hoge mannen. Kan ook anders om zijn.

Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat er minder van iets gekweekt is maar dat het gewoon niet via Internet verkocht word.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door Henri » 14 dec 2014, 17:33

Het verbaast mij dat er kwekers zijn, die éen of meer losse poppen hebben zitten en er, ondanks hun contacten in het vogelwereldje, maar niet in slagen om een man te vinden. Mocht iemand nog een mooie man (of een koppel) weten te zitten, dan hoor ik het graag.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door smoke » 15 dec 2014, 12:05

Ik denk dat het weinig met temperatuur te maken heeft

Mijn schamas hadden afgelopen jaar telkens 3 mannen en twee poppen in elk broedsel

En dat heb ik van shamas al meer gehoord.

Dat de nesten altijd of toch veel dezelfde geslacht voortbrengen.

Smoke

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door gem » 15 dec 2014, 13:05

Van roofvogelkwekers hoorde ik hetvolgende:rijkelijk eten geven,geeft mannen,omdat het voortbestaan van de soort dan niet in gevaar is.Minder eten geeft ook minder eieren maar meer poppen.
Vogels zijn beestig tof!

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door van Tuijl » 16 dec 2014, 04:07

monileger schreef:Ik hoor wel eens zeggen dag vogels afstammen van de reptielen. Als dat zo zou zijn dan kan de buiten temperatuur bepalen of er meer mannen of poppen geboren word.
Deze vergelijking is niet gek, maar ik denk, net als Smoke, dat temp. geen tot weinig invloed heeft. de verschillen reptiel - vogel is te groot. denk aan aantal eieren per nest, schaal structuur, broedmethode etc.

Gem, jouw idee klinkt evolutionair gezien zo gek nog niet. maar waarom is er bij voldoende voedsel een overschot aan mannen, waarom mannen? om in het voorbeeld van roofvogels te blijven: de meeste roofvogels zijn monogaam en een overvloed aan een bepaald geslacht heeft dus geen invloed op het aantal van de nieuwe generatie. daarnaast is het wijf groter dan de tarsel, meer eten nodig om een wijf groot te brengen, waarom dus in schaarse tijd?

Ik denk dat 'we' wetenschappelijk gezien nog niet ver op zijn. al wordt er wel aan gewerkt. Ik ben van mening dat de vogels (lees: ouders) hier zelf een groot aandeel in hebben maar ik kan niet bedenken wat hun triggerd tot een bepaalde beslissing.

stof tot nadenken: vergelijkbaar met het shamalijsterverhaal, duiven leggen vaak 2 eieren, in bijna alle gevallen is dit een doffer en een duivin. hoe komt dit dan?

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door van Tuijl » 16 dec 2014, 04:12

nu ik nadenk over wat ik schreef over de roofvogels, denk ik dat het antwoord in mijn vraag ligt.

omdat in schaarse tijden roofvogel jongen moeten vechten om eten zullen de kleinere tarsels het afleggen tegen de grotere wijfjes. wat dus relatief veel wijfjes oplevert. in betere tijden is er voldoende voedsel, dus minder competitie in het nest waardoor relatief meer mannen overleven.

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door gem » 16 dec 2014, 16:48

Als er weinig voedsel is,zal het wijf minder eieren leggen maar er komen dan meer wijven dan tarsels uit voort.Zo is de soort niet in gevaar.Soms overleeft maar 1 jong en je zal zien dat het een wijf is.
(Tarsel komt van het Franse tière,wat een derde betekent-1 derde kleiner dan het wijf)
Vogels zijn beestig tof!

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door sroorda » 23 mar 2015, 18:28

Ik zag net een advertentie op vogelmarktplaats.nl. Daar staat een koppel roodstaarten met een losse pop tekoop. Meende dat Henri nog een pop zocht. Staat verder geen leeftijd bij maar je kan het altijd proberen. Zelf denk ik dat iemand goede kweekvogels niet gaat verkopen net voor de kweek. Dat zou ik tenminste niet doen.

Mvg

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door Tarpon » 24 mar 2015, 07:44

Hoi Sroorda, ik denk dat zo ieder zijn reden heb om zijn of haar vogels te verkopen.
En dat hoeft natuurlijk niet dat ze per definitie slecht zijn.
Mijn mening is gewoon gaan kijken als je de soort zoekt.
Denk dat het al genoeg keren bewezen is dat vele vogels anders reageren op een nieuwe omgeving of andere kweker.
Mvgr Johan

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Roodstaartgaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 24 mar 2015, 09:02

Zouden het soms de vogels van Henri zijn die hier worden aangeboden?
Die had ook 1-2 Roodstaartgaailijsters zitten... :shock:

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten