Kweek 2015

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door René » 15 apr 2015, 12:13

Ja het ei ligt er nog onder maar de pop is gisteren een hele tijd van het nest geweest. De man zat haar continue achterna, die wilde haar terugsturen volgens mij! Maar in de amiddag ging ze weer terug en vanmorgen zat ze er ook nog. Dus nog even afwachten, het ei zou morgen moeten uitkomen.
René
Webmaster

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door monileger » 15 apr 2015, 20:00

Hallo,

Vraagje: wij hebben het er altijd over dat het nog erg vroeg is voor jonge vogels. Alleen als ik om me heen kijk in het twiske groot recreatie gebied en het vondolpark dan zie ik daar ouder vogels zoals mussen en merels af en aan vliegen met muggen.

Zelfs als uitgevlogen merels gezien.

Waarom beginnen de volière vogels pas zo laat als je al buiten jongen ziet?

Groet monileger

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door minla » 15 apr 2015, 20:18

Misschien dat het komt doordat we de volières toch vaak aan 1 zijde of meerdere zijdes dicht hebben door plaat of metselwerk en daardoor toch minder licht bij de vogels komt? Vandaar dat WB misschien al vrij vroeg nestbouwende koppels heeft?

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door secundo » 15 apr 2015, 20:40

Bij de gaailijsters gaat het niet zo goed :(

Bij de blauwogen heeft de pop 2 eieren gelegd en ook enkele dagen gebroed. De man broedde niet mee en de pop heeft er uiteindelijk de brui aan gegeven. Jonge pop en oude man, waarschijnlijk niet zo'n goede combinatie...
Bij de goudvleugelgaailijsters zit de man al een drietal dagen te broeden op een leeg nest. De pop wisselt niet af en heeft ook géén ei gelegd. Jonge man en oude pop, waarschijnlijk niet zo'n goede combinatie...

Hoe los ik dit op. Voor de blauwogen heb ik er wel hoop op een jongere man te vinden. Maar een jonge goudvleugelpop??? Waar haal ik die?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 16 apr 2015, 09:00

Hoi,

Ook hier hetzelfde beeld met de goudvleugels. Een man die een nest bouwt en een oude pop die geen eieren meer legt. Ik denk dat we realistisch moeten zijn en de goudvleugels als verloren voor de volière moeten beschouwen. Er zijn er zat geweest in het verleden, maar vrijwel niemand nam de moeite om er gericht mee te kweken. Wie weet vind er stiekem nog wat import plaats, maar dan nog zie ik het somber in. Bepaalde soorten Gaailijsters zijn gewoon lastig om te kweken en het aantal mensen met de juiste instelling en/of geschikte volières is veel te klein om gezonde, levensvatbare populaties in stand te houden...

De combinatie oude man - jonge pop hoeft niet perse een slechte te zijn. Ik vind hem veel beter dan de combi jonge man - oude pop (zie boven) Mannen zijn tot op hoge leeftijd vruchtbaar, i.t.t. poppen die op een bepaald moment uitgelegd zijn. De eierstokken zijn dan leeg... :shock:

V.w.b. de vraag van Monileger. Daar heb ik hele andere ervaringen mee. De afgelopen jaren had ik vaak al broedende vogels in februari/maart. Sommige soorten waren zelfs sneller dan hun soortgenoten in het wild. Bij de spreeuw die normaal in de natuur vanaf half april begint te leggen had ik in de volière soms al 3 weken eerder eieren.

De eerste resultaten houden dit jaar overigens niet over: de eerste legsels van roodvleugel en geelkeelgaailijsters bleken onbevrucht. Op het moment zitten hier nu te broeden:
zanglijsters, spreeuwen, blauwe eksters, roodvleugelgaailijsters en witkeelgaailijsters 8)

MVG

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door sroorda » 16 apr 2015, 11:13

Hoi wb en secundo,

Is het geen idee om die 2 koppels bij elkaar te plaatsen om te kijken of er zich zo een koppel vormt?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door minla » 16 apr 2015, 12:20

Ik denk dat het risico te groot is dan dat er vogels sneuvelen Door stress of gevechten. Ik zou het blijven proberen zo en de eventuele import in de gaten houden en advertenties zetten op buitenlandse sites.

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door sroorda » 16 apr 2015, 12:51

Wb heeft een volière van 500 m2, denk dat dat wel meevalt.
Of de jonge vogels bij elkaar zetten.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door secundo » 16 apr 2015, 12:53

het koppel goudvleugels klikt wel: ze hebben ook samen het nest gebouwd en dergelijke. Alleen volgt er géén ei...
Jammer, want de mannen blijken dan wel geschikt te zijn: mooi nest bouwen, broeden, ...

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 16 apr 2015, 12:54

Ja, als je ze 2 stellen bij elkaar plaatst wordt het een slachtpartij. Buiten het kweekseizoen zijn de vogels veel socialer en is er meer mogelijk. Maar het probleem zit hem niet in het al of niet "klikken", maar in het feit dat de poppen waarschijnlijk te oud zijn.
Het koppel dat hier zit is dol op elkaar. Je kunt wisselen wat je wilt, maar een vogel die geen eieren meer legt, daar kweek je helaas niets meer mee. >:(
Ja, wie weet komt er nog eens een importje...Voorlopig focus ik me maar op de jonge, vitale koppels van de andere soorten die ik heb.

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 16 apr 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door secundo » 16 apr 2015, 12:56

probleem is dat in beide gevallen de jonge vogel de man is en de oude vogel een niet (meer) leggende pop is.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Roy » 16 apr 2015, 20:45

Hoi Secundo,
Jammer dat het niets geworden is bij je gaailijsters :(
Het had ook wel een stunt geweest als het was gelukt 8)

WB leuk dat je witkeelgaailijsters zitten te broeden,was toch een van de soorten waar je dit seizoen voor wilde gaan,zitten ze in je grote voliere ?

Bij mijn Witwanggaailijsters is het nest klaar maar nog geen eieren.

Gr. Roy

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 16 apr 2015, 21:16

Hallo Roy,

Ja in de grote volière. Ze zitten in de hoek waar normaal de blauwe eksters broeden, maar die werden door de witkelen gesommeerd elders te gaan nestelen en die zitten nu dus 25 meter verderop te broeden in een halfopen nestkast.
De gaailijsters die de baas zijn over alles en iedereen in de grote vlucht(zelfs sperwers worden door het gaas heen aangevallen!) zitten met hun zelfgebouwde nest (zonder mandje o.i.d.) bovenin een dunne conifeer. Geen enkele dekking. Bij harde wind beweegt het (stevige) nest behoorlijk heen en weer en ook de regen heeft vrij spel. Dat wordt spannend. :shock: De man is onderhand hoogbejaard, maar nog erg vitaal. Daarbij zijn witkeelgaailijsters hele sterke vogels die goed tegen barre weersomstandigheden kunnen, dus wie weet gaat het nog lukken ook...Beide vogels wisselen elkaar af bij het broeden, maar de pop neemt zo te zien de meeste broedzorg voor haar rekening. Ze leggen trouwens prachtige eieren. Zie bijgaande foto van vorig jaar.

Afbeelding

MVG

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Omei » 19 apr 2015, 12:26

Hier is vanmorgen na 4 weken in het blok te hebben gezeten, het 1e jonge hopje uitgevlogen.
De schama's hebben nest met 3 eieren ( broed nog niet)
Witwangen zitten nu 1 week te broeden op 3 eieren
Omei timalie heugelini roodborst tapuit en roodwang timalie zijn aan het bouwen ( of nesten klaar zijn weet ik niet, probeer geen nestkontrole te toen. Heeft mij vorig jaar 2 nestjes roodwangen gekost, zijn ze beide van het nest denk je ff kijken op ze jongen hebben (en de volgende dag was het nest vervolgens leeg))

Ik denk dat dat er wel meer nesten verloren gaan, gewoon omdat we te nieuwschierig zijn :mrgreen:

Witkuif gaailijsters zitten wel af en toe op nest maar volgens mij geen ei

Gr. Omei

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door smoke » 19 apr 2015, 13:52

Hier ook een nest voor de schamas
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe man gekocht voor bij de pop

Deze week heeft de pop een nest gemaakt
Normaal begint ze woensdag te broeden
Hopelijk heeft de nieuwe man bevrucht

Omei , ik zag vandaag voor het eerst de witkuiven ieders om te beurt achter elkaar aan vliegen

Is dat baltsgedrag voor deze soort?
Weet iemand dat?
Gr smoke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten