Kweek 2015

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Gaai » 07 mei 2015, 19:13

Bij de kweekverslagen op deze site staat nog een kweekverslag van mijn kitta's. Misschien heb je daar al iets aan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 07 mei 2015, 21:15

Omei schreef:hoi wb,

heb je de witkelen inmiddels op de handopfok (gezien het slechte weer afgelopen dagen)?

witkuiven hier hadden onbevruchte eieren, of door eigenlijk geen nestbouw misschien onderkoelt geweest (hebben paar koude nachten met nachtvost gehad toen ze net begonnen met broeden), zijn nu in hetzelfde korfje met kokosvezel toch meer een nest aan het bouwen. eens kijken of het nu wel wil lukken?

gr. omei
Hoi Omei,
Ik ben van plan om de witkelen morgen uit te gaan halen, Ze zijn dan een dag of 10 oud en zouden al een beetje in de veren moeten zitten. Ben benieuwd hoeveel het er zijn, want ik zie vanuit de verte steeds maar 1 kopje boven de nestrand uitsteken. Geelkelen hebben gisteren waarschijnlijk voor de 2e maal hun jongen uit het nest geworpen. Mocht er nog een 3e legsel komen, dan gaan de eieren vlak voor uitkomst in de broedmachine. Dan maar vanaf dag 1 handopfok. Niet makkelijk, maar er zit weinig anders op :shock: Verder komen hier morgen nog 4 spreeuwen in de handopfok w.o. 2 witte exemplaren.

Jammer van die witkuiven! Hier ook opvallend veel onbevruchte eieren bij de roodvleugels... :roll:

MVG

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door René » 12 mei 2015, 08:41

Bij mij hebben de Roodkuiftoerako's nu twee eieren. Maar daar verwacht ik nog niet teveel van omdat ze af en toe beide van het nest af zijn. Dat gebeurde vorig jaar nooit.
Bij de Groene toerako's ligt sinds vandaag ook een ei in het nest.
René
Webmaster

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door calocitta colliei » 12 mei 2015, 12:19

Leuk rene succes afwachten of het wat wordt.
ik heb gisteren de laatste keer gekeken er liggen 5 eieren in het nest en wordt goed bebroed ik verwachteind deze maand wat lleven in het nest als hij zijn werk goed gedaan heeft.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door René » 12 mei 2015, 12:44

Leuk! Nu inderdaad afwachten of ze bevrucht zijn!
René
Webmaster

Maina
Junior Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2014, 20:45
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Maina » 12 mei 2015, 20:02

Hier is vandaag het tweede nest van de oevermainas uitgevlogen, vier stuks.
https://youtu.be/nyeNHwitkyc
Mijn twee andere koppels doen nog niks misschien wachten ze op warmer weer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2015, 21:33

Die jonge maina's zien er heel goed uit, Maina. Het is half mei, dus die andere koppels zouden nog best kunnen beginnen.
Hier begonnen vandaag 2 koppels Siberische lijsters tegelijkertijd met de nestbouw. Het mooie van deze lijstersoort is dat de man en pop het nest samen bouwen en ook beiden broeden. 8)

MVG

https://www.youtube.com/watch?v=5D1vZ3OfAB0

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door monileger » 12 mei 2015, 21:56

Mooie soort die Siberische lijsters.

Succes ermee. De temperatuur gaat goed omhoog. Dat helpt zeker.

Groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 13 mei 2015, 16:14

Bedankt voor de goede wensen...

Dat de temperatuur omhoog gaat is juist ongunstig voor deze soort, die dol is op kou en regen :shock:

MVG

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door René » 13 mei 2015, 18:41

Bij de Groene toerako's ligt nog steeds één ei, maar wat me echt opvalt is dat de man bijna al het broedwerk doet! De pop neemt het heel af en toe over. Ben benieuwd of deze onervaren man van een jaar dat gaat redden!
René
Webmaster

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Omei » 22 mei 2015, 19:49

hallo,

even een update om de stilte te doorbreken :D

Hoppen hebben 2e ronde van de 7 eieren 4 jongen (3 bleken onbevrucht), zijn inmiddels alle 4 geringt.
Shama's hebben van 4 eieren gisteren 2 jongen (de 2 eieren zullen denk ik ook wel onbevrucht zijn)
De roodwangtimalie en de omei zitten allebei nu een week te broeden (heb geen nestcontrole uitgevoerd, dus weet ook niet op hoeveel eieren ze zitten. heb in de voliere wel 1 kapot ei opgeraapt (vermoedelijk van de omei, want 2 dagen later zat ze te broeden)
de witwangen en kuiven zijn weer in de weer met nestmateriaal.

van de 2 jonge witwangen is er 1 jong wat slecht kan vliegen, ong. een 20 cm hoog. het jongste jong vliegt een stuk beter maar deze komt ook niet hoger als 1.5 meter!

iemand die hier een antwoord op heeft, dacht toch dat ik voldoende multivitaminen over het voer had gestrooid

gr. omei

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door minla » 22 mei 2015, 20:29

Dat gaat lekker bij jou Omei! Kunnen de slecht vliegende jongen misschien te vet zijn? Door bijvoorbeeld teveel masmotten?

Ik heb helaas de Goudkapfiskalen te koop staan. Ik ga me even alleen richten op andere soorten die ik heb, geen v&I etende soorten.

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door Omei » 22 mei 2015, 20:37

Hoi minla,

Ze hebben tijdens kweek geen wasmot gezien.
Meelwormen, krekels diepvries en morio ook diepvries.

Zonde om de goudkappen weg te doen, zou je dat niet beter na het kweekseizoen kunnen doen.
Staan in ieders geval ook ergens op mijn verlanglijstje :D

Gr. Omei

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door White_Blackbird » 22 mei 2015, 21:46

Moeilijk te zeggen wat de oorzaak voor het slechte vliegen zou kunnen zijn Omei. Jonge gaailijsters zijn sowieso hele slechte vliegers. Het zijn goede klauteraars, dus ik zou me voorlopig nog niet te veel zorgen maken.

Ik hoor het van verschillende kanten en ook hier bij mij heb ik dit jaar erg veel last van onbevruchte legsels. :shock: Zijn er meer op het forum die dit ook hebben? Tot nog toe zeker 5 legsels(!) van 2 koppels roodvleugelgaailijsters onbevrucht, grijsvleugellijster onbevrucht, zwartborst x witkoplijster onbevrucht, 6 eieren van de blauwe eksters, slechts 2 bevrucht enz enz. De resultaten zijn dus bepaald niet denderend. Tot nog toe op stok:
2 witkeelgaailijsters
2 blauwe eksters, hier in de handopfok: https://www.youtube.com/watch?v=armyofPYG_8
2 merels
4 spreeuwen
2 zanglijsters
Het is 2e helft mei, dus alles is nog mogelijk...
Op eieren:
1 koppel roodstaartgaailijsters (eindelijk)
2 koppels Siberische lijsters
1 koppel blauwe eksters

MVG

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2015

Bericht door secundo » 23 mei 2015, 20:01

White_Blackbird schreef: Ik hoor het van verschillende kanten en ook hier bij mij heb ik dit jaar erg veel last van onbevruchte legsels. :shock: Zijn er meer op het forum die dit ook hebben?
Hier hetzelfde: van beide koppels zilveroornachtegalen nog geen enkel bevrucht ei (1 koppel deed al 2 rondes, het andere nog maar 1 ronde).
Japanse nachtegalen: 1 van de 3 eieren bevrucht
Braziliaanse blauwe bisschoppen: 2 rondes: allemaal onbevruchte eieren (is wel het eerste kweekjaar van de man)

Enkel bij het koppel grasparkietjes van mijn zoontje zijn alle eieren bevrucht ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten