Hop, Upupa epops

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Hop, Upupa epops

Bericht door van Tuijl » 11 feb 2015, 08:12

Ik las zojuist dat een 'nieuw' forum lid ('Omei') zich bezig houd met de kweek van hoppen Upupa epops. Dit leek me wel een mooie soort om een nieuw onderwerp over te openen aangezien deze soort nog nooit op dit forum is besproken.

nu heb ik over de hop nooit gek veel over gelezen. tijdens het googlen kwam ik oa een verslag tegen van San Diego en dergelijke verslagen zijn altijd toch wel informatief.
maar ik vroeg me af hoe de hop binnen de avicultuur in Nederland is gevestigd.

Wat voor vluchten/volieres worden voor de hop geadviseerd? wat voor soort broedblok wordt er gebruikt? wat vormt het dieet? Hoe is de relatie met andere soorten?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door minla » 11 feb 2015, 09:28

Ik ken een kweker die de hoppen alleen op meelwormen houdt. Natuurlijk krijgen die wel een vitamine preparaat. Ik geloof ook dat ze niet drinken, maar alleen hun vocht uit meelwormen halen.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door monileger » 11 feb 2015, 09:53

Hallo,

De hop eet inderdaad alleen insecten. Ik vind het wel jammer dat ze bij de meeste kwekers op alleen meelwormen gehouden worden. Dit kan toch nooit echt goed zijn.
Daarnaast drinken de hoppen niet. Mij is niet bekend of ze eventueel wel fruit eten. Want wij hadden een aantal jaren de groene kakkelaar. Die eet dus wel graag fruit. En komt zo dus toch aan zijn vocht. Die waren ook dol op badderen tussen de natte bosjes.

Ik heb gezien dat de hoppen gewoon tussen andere vogels vlogen en broeden. lijsters, Europese blauwe eksters, maar ook bij kleiner spul, putters, groenlingen.

groet monileger

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door van Tuijl » 11 feb 2015, 10:52

niet drinken? dat is wel een interessant verhaal.

hoe zit het met afmetingen van de voliere? en worden ze veel gehouden? of is het niet gemakkelijk een koppel aan te schaffen.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door monileger » 11 feb 2015, 11:35

Hoi,

Nee ze drinken totaal niet. Ze zullen hun vocht wel krijgen van de insecten.

Ik heb deze soort nooit gehad. Maar hebben we een mooie vlucht. Dus om dat goed te kunnen zien moet de volière wel ruim zijn.

Ze worden heel veel gehouden en goed gekweekt.

Groet monileger

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door fazant » 11 feb 2015, 16:40

Hoppen drinken niet met als tokken dit ik niet doen geloof ik.
Tijdens het broeden maken ze een zooi van het nest heb ik gehoord.
Zijn mooie vogels wil ze graag ook nog ooit houden.

http://youtu.be/G06qiyYtPyc

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door Omei » 11 feb 2015, 18:43

hoppen kun je in principe overal bij zetten ( heb wel ooit verhalen gehoord dat ze eieren van andere vogels roofden, maar daar heb ik nog nooit last van gehad (en dit is mijn 3e koppel)).
Dat hoppen niet drinken en hun vocht uit de insecten halen klopt, volgens mij bestaat een meelworm voor ca. 60% uit vocht. Dat enkel meelwormen verstrekken eenzijdig zou zijn, in denk dat dit geen probleem hoeft te zijn mits je de meelwormen maar goed verzorgt. Dus goed voeren en bij warm droog weer ook wat groente of appelschil oid, om het vochtgehalte van de meelworm op peil te houden. Ben dus van mening dat wat je in de meelworm stopt kom ook in de vogel!

Dat hoppen zouden stinken als ze jongen hebben kan ik niet zeggen. een kleine kippenren met vochtig weer stinkt harder.
Je kunt het vergelijken met een nestkast met jonge parkieten. Een parkietenblok voor grote parkieten is overigens een goede maat nestkast voor de hoppen. Een laagje zwarte grond met evt. Wat tuinturf als bodem is voldoende (nestbouw zelf doen ze niet).

Ik persoonlijk vind een vlucht van een meter of 7 bij 2 wel het minimum, al is dit dat de vliegkunst van de hoppen beter tot zijn recht komen. Maar denk dat als je ze plaatst in een vlucht van 4 bij 1 je er ook mee kunt kweken

Gr. Omei

steltloper
Junior Forumlid
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2013, 19:50
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door steltloper » 19 mar 2015, 16:47

zijn er hier mensen die me kunnen laten zien hoe ze de hoppen houden regio vlaanderen (belgie )

arian
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2016, 13:20
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door arian » 29 jan 2016, 10:22

goedendag allemaal

ik wel graag vogelpaar hop hebben
waar kan ik ze kopen ??

alvast bedankt

steltloper
Junior Forumlid
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2013, 19:50
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door steltloper » 07 mar 2016, 19:50

ik heb koppel hoppen , d vraag die ik graag wil horen wat is het vlieggat van een nestkast of broedblok

steltloper
Junior Forumlid
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2013, 19:50
Contacteer:

Re: Hop, Upupa epops

Bericht door steltloper » 20 jul 2016, 18:32

heb nu zo 5tal jonge uitvliegen helaas maar een pop bij de rest mannen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten