temperatuur zieken/broedkooi

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door ime » 01 jul 2004, 14:53

Door storm en regen van de laatste tijd heb ik een jonge japanse nachtegaal van 1 week oud in huis in een ziekenkooi geplaatst omdat deze ondervoed was. Wie weet wat de temperatuur in de kooi dient te zijn voor een dergelijk jonge vogel. Voeren op zich is geen probleem. De termomether geeft nu 35 C aan en het jong ligt nu te hijgen. De veren beginnen te komen maar het jong is nog bloot. De broedtemperatuur is toch ongeveer 40 C.<br><br>groet,<br>Ime

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door akosua » 01 jul 2004, 16:16

Hallo Ime,<br><br>Temperatuur van 25 tot 30 graden is ruim voldoende.<br>Prachtvinken kunnen iets hoger.<br>
v

ime

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door ime » 01 jul 2004, 21:42

Hallo Wil, <br><br>Bedankt voor je reactie. Heb de vogel iets verder van de lamp gezet. Voelt zich nu wel ok.<br>Hoe vaak voer je? Ik geef zo ongeveer ieder uur twee insekten. Is dit genoeg?<br><br>Ime

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door akosua » 02 jul 2004, 09:50

Hallo Ime,<br><br>Ik geef ze gewoon hun standaard voer in een bakje d.w.z. voor een zaadeter zaad en een insekteneter universeel.<br>Dit vul ik aan met levendvoer naar behoefte en eventueel vitamine in het drinkwater of medicijnen indien nodig.<br>
v

ime

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door ime » 02 jul 2004, 10:29

Beste Wil,<br><br>Uit een bakje eten lijkt me niet. Het vogeltje heeft de ogen nog gesloten. Het is niet een week uitgevlogen, het is een week oud. Moet met de pincet gevoerd worden. <br><br>groet,<br>Ime

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door akosua » 02 jul 2004, 13:51

Hallo Ime,<br><br>Dat verandert de zaak natuurlijk.<br>Je zou het recept van Ger Tummers kunnen voeren (magnetronvoer) daar zitten alle stoffen in die ze nodig hebben.<br>Bij mij eten de vogels het graag.<br>
v

geess
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2004, 18:58
Contacteer:

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door geess » 02 jul 2004, 20:43

Hallo Ime,<br><br>Ik wil even wat temperaturen aan je doorgeven.<br>Dit dan uit praktijk ervaringen.<br><br>De broedmachine temperatuur mag niet hoger zijn dan 37.2 - 37.4° C. Bij 40° C liggen de eieren wel te koken.<br>De vochtigheidsgraad is ongeveer 65%.<br><br>Maar in jou geval moet je naar de couveuse temperatuur kijken.<br>Deze moet ongeveer 30° C zijn.<br>Je moet echter ook naar de vochtigheidsgraad kijken.<br>De RH = relatieve vochtigheidsgraad moet ongeveer 70 - 75% zijn.<br><br>De jonge vogel moet je niet zo maar op de bodem van de couveuse liggen, hij heeft een soort kunstnestje nodig. Dus een klein bakje met een zacht doekje is behaaglijk voor de kleine vogel. Hij moet zich thuis voelen en het voorkomt ook dat hij spreidpootjes krijgt.<br><br>Het magnetronvoer uit VE 3 is aan te bevelen.<br><br>Om de 2 uur voeren is genoeg en dan niet langer door gaan dan zonsondergang. 's Nachts wordt hij normaal ook niet door zijn ouders gevoerd.<br><br>Let wel op dat je hem niet overvoert, als de krop vol zit moet je niet doorgaan. Ook als de krop nog niet leeg is na de 2 uur dan moet je hem niet gaan overvoeren.<br><br>Ime ik zou zeggen veel succes met de opfok van de kleine.<br><br>Groeten,<br>geess.<br>

ime

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door ime » 02 jul 2004, 22:11

Gees bedankt voor je uitgebreide reactie.<br>Bij de jonge vogel is geen krop te zien! Het voer verdwijnt helemaal in het lichaam en is niet meer te zien.<br><br>Hoe kun je dan zien dat de vogel nog vol zit??<br>Ik merk wel dat hij zijn snavel niet opent als hij vol is.<br><br>Ime<br>

geess
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2004, 18:58
Contacteer:

Re: temperatuur zieken/broedkooi

Bericht door geess » 03 jul 2004, 15:05

Ja, als alles gelijk in het lichaam verdwijnt valt er weinig te controleren.<br><br>Maar als hij zijn snavel niet meer opent zal hij waarschijnlijk geen trek meer hebben.<br><br>Succes ermee.<br><br>Geess.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten