Vogels in broedstemming krijgen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door Roy » 17 feb 2015, 20:21

Goedenavond liefhebbers,
Hebben jullie nog specialen dingen die jullie doen zo voor het begin van het broedseizoen?
Zo las ik wat over,papaya en overstappen van T16 naar T20.
Wat houden jullie aan met het aanbieden van nest gelegenheid,het weer of een bepaalde maand?
Gr. Roy

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door White_Blackbird » 17 feb 2015, 21:11

Hallo Roy,

Ikzelf geloof niet zo in dat ' vogels in broedstemming krijgen '
Gezonde vogels worden m.i. getriggerd door het lengen van de dagen, het stijgen van de temperatuur, toenemen van licht intensiteit, veranderende zonnestand etc. Het geven van ander voer zal ongetwijfeld ook wel wat invloed hebben, maar ik hou ervan om de vogels juist vrij schraal te voeren. Veel mensen geven hun vogels nogal rijk voer(veel suikers, koolhydraten) of heel veel levend voer, wat volgens mij in de beperkte ruimte van een volière niet altijd verstandig is. Ik wil ook voorkomen dat de partners uit de pas gaan lopen en dat de mannen bijv. al in de broedstemming komen en de poppen nog niet. Dat geeft alleen maar ellende zoals schermutselingen, onbevruchte eieren etc. Ik geef door het jaar heen ook weinig of geen levend voer. Pas als de eieren op uitkomen staan begin ik op flinke schaal levend voer te verstrekken. Nestelmateriaal geef ik meestal pas als ik de vogels zie slepen of aan grassprieten zie trekken. Overigens zijn er hier al 3 soorten gaailijsters aan het rondvliegen met takjes en grassprieten, maar die moeten maar mooi even wachten tot half maart voor ze nestmandjes e.d. krijgen :shock:

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door Roy » 18 feb 2015, 20:58

Hoi WB,
Bedankt voor je reactie een duidelijk verhaal waar ik mij ook goed in kan vinden.
Vorig jaar heb ik ook niets speciaals gedaan aan het begin van het broedseizoen,maar het leek mij wel leuk om te kijken wat de anderen doen :D
Ook bij mij zijn de gaailijster al rond aan het vliegen met takjes 8) 8)

Wat doet de rest??

Gr Roy.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door smoke » 18 feb 2015, 21:24

Hier zijn de shamas nog aan het overwinteren in het tuinhuis ik denk ze eind maart buiten te zetten

De witkuifgaailijsters denken er nog niet aan om zelfs maar met takjes rond te vliegen

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door J.J. » 20 feb 2015, 14:16

Bij mij zit alles in een buitenvoliere.
Ik doe eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven: Ik wacht tot medio maart voordat de nestkastjes en -materiaal in de voliere komen.
Trouwens: ik heb de vogels tot nu toe niet zien vliegen met oud nestmateriaal.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door Henri » 20 feb 2015, 19:00

Gezonde vogels in conditie geraken door het hopelijk zonnige voorjaarsweer vanzelf wel in broedconditie.
In de volières hangen nog oude nestmandjes en daar voeg ik begin april enkele nieuwe mandjes aan toe.
Ook krijgen ze dan extra natuurlijk nestmateriaal gemengd met bamboebladeren in de volières.
In het dagelijkse voedselmenu wijzig ik weinig, hooguit iets meer variatie in de voedseldieren.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door rickvgro » 22 feb 2015, 13:01

Ik heb mijn milnei's nog niet zien slepen. Ik ben erg benieuwd wat voor nestmateriaal iedereen aanbiedt. Ik heb nu een kapelletje gekocht met een mandje erin. Ik kreeg een tip om een oud merelnest aan te bieden. Iemand hier ervaring mee? Volgens mij heb ik in mijn schutting nog een oud nest zitten...

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door monileger » 22 feb 2015, 13:40

Ha rick

Ik heb dat ook wel eens aangeboden maar dat werd niet heel erg gebruikt. Gaailijsters die ik heb gehad maakte vaak zelf een nest. Bijvoorbeeld in een nest blok zonder bovenkant.

Een voordeel als ze hierin gaan ze helemaal weg kunnen duiken. Wat veel beschrijven dat gaailijsters schuwe broeders zijn kan dan goed van pas komen.

Ik ging in het voorjaar altijd een pakje in. Daar pakte ik dan een zak vol buigzame takjes. Dat werd altijd goed gebruikt.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door Henri » 22 feb 2015, 18:27

Goeienavond,

je hoort en leest inderdaad vaak dat gaailijsters schuwe broeders zijn.
Volgens mij zijn de gaailijsters van Roy helemaal niet zo schuw tijdens het broedproces, toch?
Zou het dan verstandig zijn om de gaailijsters natuurbroedblokken zonder deksel aan te bieden?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door monileger » 22 feb 2015, 19:17

Heeft denk ik niks met verstandigheid te maken. Is ook weer een verreikende factor.

Doelde meer naar rick.

Groet monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door calocitta colliei » 22 feb 2015, 21:35

He rick

ja daar hebben Julien en ik inderdaad ervaring mee.
we hebben meerdere malen wat nesten opgehangen en verscholen tussen de coniferen of andere struiken 1e keer gebruikte de merels die me pa had ze en waar we nu wonen hebben inca gaaien het gebruikt.de monilegers hebben het broedblok uitgekozen waar ze het verrotte dak van afgehakt hebben.maar je kan ze misschien wel helpen.
Succes

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door Roy » 23 feb 2015, 06:21

Ik had bij mijn witwangen na jullie verhaal ook een holle boomstronk opgehangen maar ze bouwden toch hun nest in het groen.
Gr. Roy

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Vogels in broedstemming krijgen

Bericht door monileger » 23 feb 2015, 09:13

Hoi Roy,

Ik had het ook nog nooit meegemaakt tot 2009 de monilegers het wel deden. Maar dat blok was ook helemaal verrot. Dus daar zou ook nog verschil in kunnen zitten.

Zoals je deed kan je wel wat aanbieden en mss maken ze er opeens gebruik van.

Groet monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten