opjagende herdermaina man

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 07 apr 2015, 16:04

Sinds medio april wordt herdermain pop constant gejaagd door de man, arme pop kan geen second stil zitten. moet ik me zorgen maken moet ik iets doen? of is het normaal?

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 10 apr 2015, 15:30

WOW 34 keer bekeken!! maar geen een reactie :( :( :(

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door René » 10 apr 2015, 15:37

Je moet zelf beoordelen wat verantwoord is.
Wat ik in zo'n geval nog wel eens doe is bij de man een paar vleugelpennen trekken, dan is hij niet zo snel meer en geeft hij de pop wat rust.
Je kunt een van de twee ook ff apart zetten. Dan kan de pop ff bijkomen en het dan later weer proberen. Wel is dan heb beste om de pop in haar vertrouwde omgeving te laten en de man uit te vangen.
René
Webmaster

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door minla » 10 apr 2015, 15:38

Dat kan ook komen omdat geen van de bekijkers ervaring heeft met maina's. Het verschilt erg per soort hoe de aanloop naar de paring of broedtijd verloopt. Van Amerikaanse sijzen is bv bekend dat ze continu achter aan elkaar aanjagen, terwijl andere soorten alleen wat meer gaan zingen. Ik zou proberen fokverslagen te lezen en misschien achter kwekers hun telnr te komen en ze om info vragen. En in ieder geval de man en pop even apart zetten en op adem laten komen.

Succes, helaas heb ik ook geen ervaring met maina's anders had ik wel eerder gereageerd.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door luc » 10 apr 2015, 15:46

Dat is eigenlijk wel normaal gedrag,de man is dominant en om de pop rust te geven kan men extra schuilplaatsen voorzien(extra beplanting)of de man een tijdje uitvangen en elders onderbrengen.
Indien de pop steeds opgejaagd word gaat deze in de kortste keren onder stress komen te zitten waardoor ze gaat verzwakken en risico oploopt voor ziekten en sterfte.
Eventueel een extra voederplaats voorzien kan ook reeds helpen.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 10 apr 2015, 15:53

Hoi,

Bij deze bedank ik Rene, Minla en Luc voor jullie reacties. Ik heb de man inmiddels apart gezet, zodat pop wat rust krijgt.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door rockarolla » 10 apr 2015, 18:41

Ik had vorig jaar ook een koppel waarvan de man in het voorjaar constant achter de pop jaagde. Toen ook via fora dezelfde vraag gesteld, maar weinig reacties gekregen.
Ik dacht dat ik misschien toch 2 mannen zou hebben.
Ik kon toen een andere man op de kop tikken, die had echter slechts 1 oog.
Ik heb de pop een 3-tal dagen apart in de voliere laten zitten en dan deze nieuwe man erbij gezet. Dit koppel heeft ook wel wat geruzied maar niet zo erg en ze hebben in 2 rondes 2 jongen grootgebracht.
Dit jaar heb ik 2 koppels, voorlopig nog geen schermutselingen.
1 koppel heeft al een 3-tal weken een mooi nest, maar de eieren blijven achterwege.
Het andere koppel zie ik de laatste dagen met mondjesmaat met nestmateriaal sleuren.

Zitten man en pop nu in aangrenzende kooien ? Of zien ze elkaar ?
Ik zou dat doen, als je merkt dat de pop met nestmateriaal draagt, de man terug erbij.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 10 apr 2015, 22:55

rockarolla schreef:Ik had vorig jaar ook een koppel waarvan de man in het voorjaar constant achter de pop jaagde. Toen ook via fora dezelfde vraag gesteld, maar weinig reacties gekregen.
Ik dacht dat ik misschien toch 2 mannen zou hebben.
Ik kon toen een andere man op de kop tikken, die had echter slechts 1 oog.
Ik heb de pop een 3-tal dagen apart in de voliere laten zitten en dan deze nieuwe man erbij gezet. Dit koppel heeft ook wel wat geruzied maar niet zo erg en ze hebben in 2 rondes 2 jongen grootgebracht.
Dit jaar heb ik 2 koppels, voorlopig nog geen schermutselingen.
1 koppel heeft al een 3-tal weken een mooi nest, maar de eieren blijven achterwege.
Het andere koppel zie ik de laatste dagen met mondjesmaat met nestmateriaal sleuren.

Zitten man en pop nu in aangrenzende kooien ? Of zien ze elkaar ?
Ik zou dat doen, als je merkt dat de pop met nestmateriaal draagt, de man terug erbij.
Hoi
pop zit nog in grote volière waar zij samen met de man zat, man heb ik een kooi van 1x1 meter onder gebracht. maar de pop doet helemaal niks qua nesten bouwen of zo. vorige jaar had ik 16 jonkies gehad maar ik kreeg ze niet op de stok de man gooide ze steeds uit de nestblok. dit jaar ziet er ook niet veel belovend uit misschien moet ik een andere pop vinden want deze pop toont geen interesse in man. mijn balispreeuwen zijn gelukkig heel vredig bezig met nest bouwen, daarom denk ik dat het niks wordt met mijn herdermainas.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door luc » 11 apr 2015, 19:18

Niet klikkende vogels als paar bestaan er overal,maar ik zou toch proberen zoals hierboven reeds beschreven.Lukt het dan nog niet kan men best 1 vogel omruilen.Geduld is dikwijls een mooie gave :)

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 12 apr 2015, 12:36

kunnen jullie zien of mijn herdermaina pop in rui is of gaat het om iets anders?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bedankt.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door rockarolla » 12 apr 2015, 15:35

Dat de pop nu in rui is zou me wel verbazen.

Gewoon even geduld hebben. Perfect zoals de vogels nu zitten.
Man gewoon basisvoer geven.
Pop kan je wat meelwormen en evt. andere levend voer aanbieden.
De man zou ik geen levend voer meer aanbieden.

Misschien ook eens een andere nestkast erbij, of de nestkast een weekje uit de voliere halen.
De volgende dagen regelmatig wat divers nestmateriaal in de voliere gooien : takken, naalden, bladeren, mos, ....
En dan dus de nestkast eind van de week of misschien nog meer geduld terughangen.
En weer wat nieuw nestmateriaal aanbieden.

Dit kan allemaal helpen om de pop broedrijp te maken.

Dan gewoon een week of 2, 3 geduld hebben. als de pop dan nog geen nest maakt, de man er toch nog eens bijlaten en kijken wat er gebeurt.
Hou ons op de hoogte en zien dan wel weer wat er kan.

Je kan je pop natuurlijk ook ruilen, maar als de man vorig jaar de jongen uit het nest gooien, lijkt een andere pop me niet de beste oplossing.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door rockarolla » 12 apr 2015, 15:37

Nog even dit : man zit in een kooi van 1 x 1. Staat deze kooi in de voliere bij de pop ?
Dat zou ik in elk geval doen.
Als dat niet kan met deze kooi, dan een andere kooi nemen, desnoods gewoon een TT-kooi voor spreeuwen en die in de voliere zetten.

Zo zien en horen de man en pop elkaar, zonder dat elkaar kunnen verjagen.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 12 apr 2015, 21:31

rockarolla schreef:Nog even dit : man zit in een kooi van 1 x 1. Staat deze kooi in de voliere bij de pop ?
Dat zou ik in elk geval doen.
Als dat niet kan met deze kooi, dan een andere kooi nemen, desnoods gewoon een TT-kooi voor spreeuwen en die in de voliere zetten.

Zo zien en horen de man en pop elkaar, zonder dat elkaar kunnen verjagen.
bedankt voor je tips, ik ga morgen man in een TT kooi zitten. pop tont geen interesse in man daarom dacht ik misschien in zij in rui , vandaar dat ik de fotos had geplaatst.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door White_Blackbird » 12 apr 2015, 21:46

Hoi,
Ik heb helaas geen ervaring met herdermaina's, maar wel met het kweken van 5 andere soorten (Aziatische) spreeuwen...Spreeuwen en maina's zijn bepaald geen zachtzinnige minnaars. :shock: Het is bij dit soort vogels vrij normaal dat de mannen in de broedtijd stevig achter de poppen aanjagen en het kan er soms inderdaad heftig aan toe gaan. De pop vliegt krijsend in de rondte en af en toe hoor je een enorm gestommel in een nestkast of rollen de vogels over de volièrebodem. Maar het hoort er allemaal bij. Sterker nog, als de man niet jaagt krijg je meestal onbevruchte eieren. Dus ik haal, als ik wil kweken, zulke vogels juist niet uit elkaar.

MVG

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: opjagende herdermaina man

Bericht door balimynah » 13 apr 2015, 00:28

White_Blackbird schreef:Hoi,
Ik heb helaas geen ervaring met herdermaina's, maar wel met het kweken van 5 andere soorten (Aziatische) spreeuwen...Spreeuwen en maina's zijn bepaald geen zachtzinnige minnaars. :shock: Het is bij dit soort vogels vrij normaal dat de mannen in de broedtijd stevig achter de poppen aanjagen en het kan er soms inderdaad heftig aan toe gaan. De pop vliegt krijsend in de rondte en af en toe hoor je een enorm gestommel in een nestkast of rollen de vogels over de volièrebodem. Maar het hoort er allemaal bij. Sterker nog, als de man niet jaagt krijg je meestal onbevruchte eieren. Dus ik haal, als ik wil kweken, zulke vogels juist niet uit elkaar.

MVG
bedankt voor de tips en reactie, dus ik moet ze niet uit elkaar halen. mijn laatste vraag. kun je op de fotos zien of de pop in rui is? het lijkt me niet onmogelijk om nu in rui te zijn :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten