witkeelgaailijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door monileger » 08 mei 2015, 15:11

Ha wb,

Gaaf man. Mooi dat het er twee zijn. Mooie vogels zijn het.

Succes maar dat moet wel lukken. Groet monileger

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door Omei » 10 mei 2015, 10:39

Hier zijn 2 witwanggaailijsters uitgevlogen, het nestje van de witkuiven was onbevrucht (zijn nu wel een echt nest aan het maken, hoop dat het nu wel gaat lukken).
Hoppen hebben 1e jong van 2e ronde
Schama's hebben nu 2 eitjes ( broed nog niet)

Wb.

Succes met de handopfok (ikzelf heb nog nooit geen handopfok gedaan)
welk merk puppiebrokken gebruik je?
En Bij welke temp. Zitten de jongen?

Gr. Omei

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 10 mei 2015, 15:08

Hoi Omei,

Mooie resultaten. Maar hou ze in de gaten, die jonge witwangen.
Ook na het uitvliegen kunnen ze nog sneuvelen...

Jonge vogels (spreeuwen, witkelen en blauwe eksters) zitten allemaal in emmers onder 1 warmtelamp.
Temp. ongeveer 26 graden. Over een dag of wat, als ze goed in de veren zitten kunnen ze allemaal op kamertemperatuur.

Ik geef puppybrok van Eukanuba, maar het bevalt me dit jaar niet echt. De vogels eten het niet graag. De hele kleine brokjes die ik normaal altijd gaf zijn niet meer te krijgen. Moet op zoek naar iets anders,vrees ik. Ben uit arren moede maar insecten aan het voeren. :roll:

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2015, 09:46

De 2 jonge witkelen groeien goed. Het kleinere exemplaar is mooi bijgetrokken. Ze krijgen voornamelijk geweekte puppybrok met af en toe wat bepoederde meelwormen of wasmotlarven. De ouders zijn ondertussen in de grote volière weer een nest aan het bouwen...

MVG

Afbeelding

Jonge witkeelgaailijster van 15 dagen oud.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 16 mei 2015, 14:05

De jonge Witkeelgaailijsters zijn 'uitgevlogen' en zitten nu in een kleine volière. 8)
Hier is te zien hoe ze hun veren poetsen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y0AyBeR ... e=youtu.be

MVG

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door secundo » 16 mei 2015, 14:16

Héél mooi!

Misschien een tip: als er 2 jongen zijn, kan je ze elk aan een andere poot ringen. Zo kan je later ook op het zicht weten om welke vogel het gaat.
Bijvoorbeeld: toen je ze uit het nest haalde, was één van beide vogels iets kleiner. Door die kleinere vogel aan de linkerpoot te ringen en de andere aan de rechterpoot (of omgekeerd), kan je altijd in één oogopslag weten om welke vogel het gaat.
Bij 3 of meer jongen gaat dit natuurlijk niet meer en moet heil gezocht worden bij kleurringen...

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 16 mei 2015, 14:44

Hoi Secundo,

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik ring de vogels aan 2 poten. Behalve de officiële gesloten aluminium ring aan de linkerpoot hebben ze ook nog een kunststof 'click' ring aan de rechterpoot. Deze ringen heb ik in 4 verschillende kleuren. Ook makkelijk met uitvangen of DNA sexen. Omdat ik 4 kleuren gebruik hoef ik alleen als een nest meer dan 4 jongen bevat ringen te wisselen. Ik houd een jonge vogel altijd met de kop naar achteren en het achterlijf naar voren tijdens het ringen en daardoor is het ringen van de linkerpoot altijd wat makkelijker dan de rechterpoot. :lol: Zijn meer die dit ook vinden?

MVG

Afbeelding

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: witkeelgaailijsters

Bericht door secundo » 16 mei 2015, 21:10

ok, logisch. Ik dacht aan de vogel die zich even opheft géén ring gezien te hebben aan de rechterpoot, vandaar mijn opmerking.

Dit is een gewoonte die ik overgehouden heb aan mijn watervogelhobby: mannen leewieken en ringen aan de rechtervleugel/rechterpoot en hennen aan de linkervleugel/linkerpoot. Jammergenoeg kan dit bij insecteneters niet...

Ikzelf probeer mijn insecteneters toch altijd 'gespreid' te ringen. De helft van het nest aan de ene poot, de andere helft aan de andere poot. Later -eenmaal zelfstandig- krijgen ze ook een kleurringetje om.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten