balispreeuw

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

balispreeuw

Bericht door balimynah » 08 jul 2015, 20:00

vandaag was mijn balispreeuw jonki 23 oud helaas vond ik hem dood op de voliere grond hij is uit de broedblok gegooid door een van de ouders. eerst week voer ik ze buffalowromen en pinkies. later kregen ze wasmotten witte meelwormen, krekel sprinkhaanen en wat insencten die ze zelf vingen.

weet iemand wat ik fout doe want dit is tweede rond die mis ging precies na zoveel dagen. Graag wat praktische tips.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 09 jul 2015, 22:51

Mijn bericht is net niet interesant genoeg voor een reactie maar jullie lezen het wel.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door minla » 10 jul 2015, 11:19

Interessant is het wel anders word het niet gelezen....maar niet iedereen weet het antwoord op jouw vraag. Tegenwoordig word men al boos als de vraag niet binnen een bepaalde tijd word beantwoord lijkt het wel... :(

Heeft u uw vogels al eens gekuurd? Ontwormd? De jongen lijken namelijk genoeg voer te krijgen....ik neem aan dat het voer geprepareerd word met een vitaminepreparaat? Misschien dat de ouders dragers zijn van wormen of atoxoplasmose oid en zijn ze zelf sterk genoeg het te overleven, maar sterven de jongen eraan. Probeer eens aan baycox te komen en kuur ze maar eens.....en ontwormen misschien als dat al niet gebeurd is.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 10 jul 2015, 12:20

minla schreef:Interessant is het wel anders word het niet gelezen....maar niet iedereen weet het antwoord op jouw vraag. Tegenwoordig word men al boos als de vraag niet binnen een bepaalde tijd word beantwoord lijkt het wel... :(

Heeft u uw vogels al eens gekuurd? Ontwormd? De jongen lijken namelijk genoeg voer te krijgen....ik neem aan dat het voer geprepareerd word met een vitaminepreparaat? Misschien dat de ouders dragers zijn van wormen of atoxoplasmose oid en zijn ze zelf sterk genoeg het te overleven, maar sterven de jongen eraan. Probeer eens aan baycox te komen en kuur ze maar eens.....en ontwormen misschien als dat al niet gebeurd is.
Bedankt voor uw antwoord, het mag een beetje minder sarcastisch volgende keer

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door smoke » 10 jul 2015, 14:39

Vergeet zeker niet insectenstrooipoeder op de insecten te doen
En witte meelwormen????

Waar dat vandaan komt moet je niet geloven
Gewoon bruine meelwormen is goed en zelfs nog beter dan witte
Dat is mijn ervaring
Als het dan nog misgaat is 1 van de ouders schuldig en kan je mss proberen net voor die tijd de man ff weg te zetten
Smoke

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door Henri » 10 jul 2015, 14:53

Hallo Smoke,

kun je eens toelichten waarom het beter is om bruine meelwormen aan de jonge vogels te voeren.

Groet,

Henri

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 10 jul 2015, 18:40

smoke schreef:Vergeet zeker niet insectenstrooipoeder op de insecten te doen
En witte meelwormen????

Waar dat vandaan komt moet je niet geloven
Gewoon bruine meelwormen is goed en zelfs nog beter dan witte
Dat is mijn ervaring
Als het dan nog misgaat is 1 van de ouders schuldig en kan je mss proberen net voor die tijd de man ff weg te zetten
Smoke
Thanks, ik ga dat proberen. Nu is het te laat om te ontwormen of kan dat nog?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door White_Blackbird » 10 jul 2015, 19:15

balimynah schreef:vandaag was mijn balispreeuw jonki 23 oud helaas vond ik hem dood op de voliere grond hij is uit de broedblok gegooid door een van de ouders. eerst week voer ik ze buffalowromen en pinkies. later kregen ze wasmotten witte meelwormen, krekel sprinkhaanen en wat insencten die ze zelf vingen.

weet iemand wat ik fout doe want dit is tweede rond die mis ging precies na zoveel dagen. Graag wat praktische tips.
Had het bericht ook gelezen, maar dit probleem is al zo vaak behandeld op het forum dat ik weinig puf had om alles weer uit te leggen...Nou vooruit, nog maar een keer dan :D :

Gezien het uitstekende dieet dat de vogels krijgen zijn de oude Bali spreeuwen vrijwel zeker drager van Atoxoplasmose wat voor vroegtijdige sterfte van de nestjongen zorgt. Als je de vogels vlak voor het broedseizoen had gekuurd hadden veel problemen voorkomen kunnen worden. Maar beter laat dan nooit. Probeer aan Baycox 2,5 % te komen en kuur ze (4 ml. op 1 liter drinkwater) Twee dagen geven, twee dagen niet en weer 2 dagen geven. Voor uitgebreidere info: lees de discussies aangaande dit onderwerp op de oude topics van dit forum nog eens door.

Succes,

MVG

PS. Ontwormen kan elk gewenst moment van het jaar.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door smoke » 10 jul 2015, 19:44

henri

Simpel , ik heb op 2 seizoenen 30 shamas gekweekt van 1 koppel met vanaf dag 3 bruine meelwormen.
Kom dan maar eens af dat het niet goed voor ze is .

Trouwens 1van de forum leden die nu niet meer actief is Arjan genoemd , heeft het op dit forum al eens gehad over de maaginhoud van witte en bruine meelwormen

Ik heb de man ooit ontmoet en zijn collectie vogels gezien
Hij samen met ime waren echte kenners volgens mij.
Of heb jij al wetenschappelijk onderzoek laten doen mss?
Gr smoke

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 10 jul 2015, 19:51

White_blackbird bedankt, dus het ligt niet aan ouders maar aan die virus/ziekte? Ik dacht dat ze jonkies uit de nesr gooien en daarom gaan ze dood nooit gedacht dat ze dode jonkies weg gooien wat natuurlijk heel logisch is

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door hwamei » 11 jul 2015, 08:25

De meeste vogelouders wachten niet tot een jonge vogel dood is met het eruit gooien maar doen dit al veel eerder, als er vier jongen in het nest liggen en eentje blijft teveel achter en toont zich hierdoor dus zwakker vliegt deze het nest al uit, een dood jong in nest stinkt namelijk en trekt rovers aan en dat willen ze niet, dus vaker vliegen ze er nog levend uit en soms dood, maar dan denk ik dat in het laatste geval de dood erg snel intrad, natuur is keihard !

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door White_Blackbird » 11 jul 2015, 08:51

Klopt helemaal. De oudervogels zien feilloos als de jongen iets mankeren. Zodra ze slechter beginnen te sperren en vermageren of zich anderszins abnormaal gedragen worden ze subiet bij de lurven gepakt en uit het nest geworpen. En inderdaad per soort en per individu kunnen er wel verschillen zijn. Sommige vogels gooien hun zieke jongen al uit het nest als deze nog leven, anderen verwijderen alleen dode jongen of pas als het dode jong een rottingsgeur begint af te geven.

MVG

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 11 jul 2015, 21:56

Vandaag ligt weer een ei in broedblok, beetje gemeengde gevoelens ik wil niet weer die teleurstelling meemaken. Vandaag ben ik gestart met bycox kuur maar ik ben bang dat het zou weinig effect hebben, want de eerste ei is er al :cry: . Maar goed ik hoop dat ik ze op stok kan krijgen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door White_Blackbird » 12 jul 2015, 10:01

De parasiet wordt ook vaak overgebracht op de jongen tijdens het voeren. Dus beginnen met kuren na het leggen van het eerste ei kan zeker zin hebben! Ik deed hetzelfde bij mijn Siberische lijsters en heb nu voor het eerst sinds jaren weer eens een flink aantal jongen van deze zeldzame soort op stok gekregen...

MVG

Afbeelding

Siberische lijsterman op het nest. Bij deze soort broeden zowel man als pop.

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: balispreeuw

Bericht door balimynah » 14 jul 2015, 01:59

Ok duidelijk, bedankt voor de tips en advies. Ze zitten op 3 eiren ik zal jullie updaten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten