opendak voliere

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

opendak voliere

Bericht door balimynah » 14 feb 2016, 21:56

Beste vogelvrienden,

Ik ben van plan om mijn volière te verbouwen en uitbreiden. wat is wijsheid open dak of helemaal overdekt. dat is bestemd voor schams en balispreeuwen. ik heb niet veel planten maar dat kan veranderen.

alvast bedankt voor jullie tips en advies.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door René » 15 feb 2016, 16:21

Ik heb al mijn volières half open. Dan kunnen de vogels ook in de regen zitten als ze dat willen.
René
Webmaster

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door minla » 15 feb 2016, 21:54

Ik ben zelf ook een nieuwe voliere aan het bouwen. De vluchten van 3 x 1.25 meter worden geheel overdekt omdat de kans op schimmels en andere ziekte anders daarin te groot word. De grote voliere is voor het grootste gedeelte ( 5 x 3.75) overdekt, maar daaraan vast komt een gedeelte van 2 x 3 meter waar een vijvertje inkomt en daarom heen komen kiezels en keien zodat het regenwater er snel naar beneden wegstroomt. Zo hoop ik de ziekteverwekkers zo veel mogelijk uit de voliere te houden.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door White_Blackbird » 17 feb 2016, 12:36

Hoi,
Ik heb zowel open als gedeeltelijk overdekte volières. Bijna helemaal open kan, maar je zult altijd iets van een afdakje nodig hebben om het voer droog te houden en ook hebben de vogels een luwe plek nodig waar ze, als ze dat zouden willen, kunnen schuilen voor de regen.
Ik zou voor gedeeltelijk overdekken kiezen, want af en toe een stevige regenbui komt de vogels en je beplanting zeker ten goede. Ook geeft een open stuk de vogels meer kans de onmisbare UV straling op te vangen.
Mvg.

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door gem » 23 feb 2016, 08:11

Ik heb mijn volieres voor het grootste gedeelte overdekt.Ik heb wel hier en daar een lek.Iemand zei van er (meer) dennenschors in te gooien tegen coccidiose.Fabeltje?
Vogels zijn beestig tof!

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door luc » 24 feb 2016, 08:36

gem schreef:Ik heb mijn volieres voor het grootste gedeelte overdekt.Ik heb wel hier en daar een lek.Iemand zei van er (meer) dennenschors in te gooien tegen coccidiose.Fabeltje?
Wij deden vroeger bladaarde en bosaarde in onze volieres om een natuurlijk biotoop na te bootsen voor onze grondlijsters en pitta's.
Dit had eigenlijk veel meer nadelen dan voordelen.
Werd de bodem vochtig begon het te schimmelen,lieten we het verdrogen dan was het weer te stoffig.
Daarna hebben we het ook geprobeerd met naaldboomschors,maar ook dit had dezelfde nadelen.Of het ziektewerend zou zijn durf ik te betwijfen.
Het gebruik van lange afgevallen dennennaalden zou dan weer positief zijn,en tevens schimmelwerend (??)
Met oprechte overtuiging kan ik melden dat bouwzand/rijnzand nog de beste oplossing bied voor insekten en fruitetende vogelsoorten wegens niet organisch,goedkoop,vlug te reinigen,stoft en schimmelt niet.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door René » 24 feb 2016, 09:45

Ik heb gewoon vette klei onderin liggen, met veel beplanting. Ik spuit af en toe de bladeren schoon en de rest doet de natuur! :D
René
Webmaster

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door White_Blackbird » 24 feb 2016, 10:07

Hoi,

Houtsnippers, schors e.d. is vragen om moeilijkheden. In vochtige omstandigheden en in combinatie met uitwerpselen kunnen daarin allerlei schimmels welig tieren. Ook parasieteneitjes hebben het er naar hun zin. :shock:
In mijn ogen is de beste oplossing een kalkrijke bodem. Denk aan een flinke laag landbouwkalk met daar bovenop een laag gewassen Noordzee schelpen. Uitwerpselen spoelen tussen de schelpen door en worden in de kalk geneutraliseerd. De vogels kunnen daarbij ook nog eens stukjes schelp oppikken wat kan helpen bij de spijsvertering en de vorming van eierschalen.

Mvg

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: opendak voliere

Bericht door fazant » 24 feb 2016, 19:05

Ik heb mijn voliere helemaal overdekt.
Zo kan ik zelf kiezen waneer ik alles nat maak zodat de vogels met winterweer niet onnodig nat worden.
Ik heb er een beregeningsslang boven over liggen voor zomerdagen te beregenen voor de afkoeling van de vogels.

Ik heb gewoon zand grond heb ook houtsnippers gehad. Dat keek super mooi maar word een schimmel bende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten