Kweek 2016

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Kweek 2016

Bericht door smoke » 16 mar 2016, 10:14

Een nieuw kweekseizoen , nieuwe kansen.
De vorige twee jaar had ik telkens 17 jongen van 1 koppel schamalijsters.
Het eerste jaar 17 op stok en 4 uitval
Vorig jaar 10 op stok , de rest is gepakt door een roofdier, en doodgegaan in het nestblok toen er 5 jongen klaar waren om uit te vliegen en de hitte toesloeg.

Maar aal bij al was ik tevreden.

Ik ga dit jaar weer proberen met de schamas. En ook de witkuifgaailijsters
Maar dat blijkt voor mij de grootste uitdaging.
Gr smoke

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door monileger » 25 mar 2016, 12:14

Ha Liefhebbers.

Het seizoen staat weer op het punt van beginnen. Allemaal weer spannend. Wat gaat er lukken en wat niet.

Ik heb direct een vraag. Bij mijn vader hebben de beo's afgelopen week een paring gehad. Waarop er blijkbaar ook vrij vlot een ei gelegd is.
Alleen dit ei lag vervolgens kapot op de grond.

Het gaat om een beo man die ik zelf gekweekt heb en misschien net een jaar broed rijp is. Want vorige winter zijn er ook eieren geweest die eruit gegooid zijn.

Hoe kunnen wij die gaan voorkomen eventueel zonder de man erbij vandaan te halen. Weet ook niet direct of de man het gedaan zou hebben.

Zelf heb ik alleen ervaring gehad met voorbeeldige ouders als beo's.

groet monileger.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door hwamei » 27 mar 2016, 10:42

Een echte oplossing is er niet, ( als iemand hier de oplossing voor had zouden velen dit willen weten) duimen dat het een volgende ronde niet gebeurt, gaaienkwekers weten hier alles van, eenmaal de smaak van een ei geproefd kan een of beide ouders bedorven zijn met dit gedrag en dan wordt het een mission impossible om hier mee te kweken.
deze vogels gaan dan de handel weer in zonder deze informatie uiteraard en blijven dan van eigenaar naar eigenaar gaan.
Maar nogmaals het kan een eenmalige actie zijn en dat het hierna niet meer gebeurt.

Hwamei

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door balimynah » 29 mar 2016, 00:39

Hallo allemaal,

Ik heb een koppel schamalijster man en pop apart. wanneer mogen ze in buiten voliere?
momenteel zitten ze in twee aparte kooien onverwarmd binnen, dus temperatuur rond 10 geraden.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door smoke » 03 apr 2016, 22:36

Mijn schamas zitten al van begin maart buiten,maar hebben heel de winter wel koud gezeten dus net vorst maar geen harde vorst wegens gevaar afvriezen tenen.

Het voordeel is dat ze dan rapper buiten kunnen in get voorjaar en ze zijn nu volop nest aan het maken.

Ik zou schamas die altijd op 10 graden binnen zitten pas buiten zetten als het buiten snachts ook in die buurt komt rond een graad of 8.

Gr smoke

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door balimynah » 05 apr 2016, 16:46

Bedankt voor je reactie smoke,

ze zitten al paar dagen in buiten voliere, alleen de man wil niet vliegen die is al 2 dagen op voliere grond. Hij is verder gezond eet en drinkt goed. Hij was afgelopen jaar in een kooi van 80 cm x80 cm. ik heb hem uitgevangen en liet him los in woonkamer hij wil maar niet vliegen. hij doet van die korte vliegen zo een meter van de grond af dan gaat hij zitten. kan het zijn dat hij vliegen verleert heeft? wat kan ik doen om him toch weer aan vliegen te krijgen? bestaan iets als supplement of vitamins ? hij is niet oud hoor hij is van 2014.

alvast bedankt

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door smoke » 05 apr 2016, 22:35

Het vliegen verleerd?

Ik denk het niet ,want ik heb schamas in zangkooien gehad die later terug in de voliere zijn gezet zonder problemen.

Maar zeker ben ik er ook niet van hoor.

Blijft moeilijk oordelen vanop afstand.

Je kan wel veel hier op het forum vinden over voeding en kuren van vogels.

Ik denk dat je die raad toepast, dat je al een heel eind ver komt

Gr smoke

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door monileger » 18 apr 2016, 12:43

Goedemiddag,

Bij mijn vader hebben de beo's nu 2 eieren laten liggen.

Ben erg benieuwd of het vanaf nu goed gaat.

Groet Monileger

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door smoke » 18 apr 2016, 20:25

Ik verwacht zaterdag men eerste jonge schamas,dan is de pop 12 dagen aan het broeden op 5 eieren.


Smoke

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door hwamei » 20 apr 2016, 22:04

He Smoke moeten we dan op kraamvisite komen ipv van naar de Shamachai te gaan

:D :D :D

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door balimynah » 21 apr 2016, 19:31

mijn balispreeuwen hebben 3 jonkies, een is door de ouders gegeten weet ik niet waarom. ik trof de resten op de voliere grond. de andere twee zijn een week houd. ik hoop dat ik ze op stok krijg. ik heb een koppel schama man is van 2014 pop van eerste rond 2015 , daar zie ik geen actie. is het nog te vroeg ?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door smoke » 22 apr 2016, 21:17

Hwamei,
Altijd welkom , maar naar de shamashai ga ik ook zeker kijken en vooral luisteren :)


Gr smoke

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door smoke » 28 apr 2016, 20:36

2 jongen in het nest bij de shamas op dit moment
De andere twee eieren onbevrucht en nog een derde het jong in het ei gestorven .

Al bij al goed voor de eerste ronde van het jaar.
Gr smoke

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door calocitta colliei » 16 mei 2016, 20:54

Hallo liefhebbers

Top smoken alvast een leuk begin

Ik heb een paar weken geleden een koppel samengesteld van de green jays.zijn nog wel erg schuw naar ons maar toch komen ze al vaker buiten.
Toch heb ik een vraag over hun.ik zie dat de pop continu op haar poten op en neer gaat en een soort robot geluid erbij maakt meestal als de man in de buurt is.is dit contact zoeken met elkaar pronken baltsen zou het graag weten.ik kan me herrinneren dat de gele inca dat in de voliere van mijn vader ook deden naar elkaar.hoop op een reactie terug van jullie.

Romkes
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:39
Contacteer:

Re: Kweek 2016

Bericht door Romkes » 09 jun 2016, 13:39

Hallo alllemaal,

Altijd meegelezen en nooit wat geplaatst, maar wordt wel eens tijd. Mijn vader heeft twee koppels schamalijsters en nu bij het eerste koppel drie jongen op stok. Tweede koppel had ook eieren, maar jongen overleden eigenlijk direct na het uitkomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten