Witkuifgaailijster

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jordy
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2015, 11:16
Contacteer:

Witkuifgaailijster

Bericht door Jordy » 31 mei 2016, 08:14

Hallo,

Ik ben zo hard opzoek naar info over witkuifgaailijsters maar kan helemaal niets vinden en op deze site is de zoek functie weg ::) .
Wie kan mij daar bij helpen, een site of boeke of gewoon ervaringen.
Ik kweek nu (probeer) japanse nachtegalen. Vorig jaar paar dompers gehad maar ja dat hoord erbij.
Wilde misschien volgend jaar over stappen op een jong koppel zou het zeer op prijs stellen wat info te krijgen

Alvast bedankt :mrgreen:

Groet jordy

Jordy
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2015, 11:16
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door Jordy » 02 jun 2016, 23:02

o valt niet mee dus :?

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door René » 03 jun 2016, 08:07

Ik ben aan het onderzoeken waarom de zoekfunctie niet meer werkt want er staat veel over op het forum.
Maar ik kan het nog niet vinden!
René
Webmaster

Jordy
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2015, 11:16
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door Jordy » 03 jun 2016, 09:36

Hallo Rene

ja ik had het gelezen ja dat hij ineens weg was vreemd maar ik heb er ook helaas geen verstand van en ik ken verder ook niemand.
maar ik wacht gewoon even af en als er nu iemand toch iets kwijt wilt op deze topic dan ben ik blij.

Jordy
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2015, 11:16
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door Jordy » 22 jun 2016, 08:15

Heb ik nou zn aparte vogels waar niemand iets van weet :roll:

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door calocitta colliei » 11 aug 2016, 22:34

Hallo jordy

Ik heb ze zelf ook het zijn heel erg leuke vogels.
Ze make luide geluiden en kunnen ook zingen.
Erg ondernemende vogels net als alle gaailijsters.
Ik heb nog meer informatie over hun gevonden voor je.

Witkuifgaailijster - Garrulax leucolophus - White-crested Laughingthrush
De witkuifgaailijster valt onder de familie Timalia's en is een van de grotere gaailijsters. Hij meet rond de 30 cm. Hij komt voor in dichte wouden op berghellingen van de Himalaya, vaak in bamboebossen.
De soort is voor het eerst beschreven in 1815 door Thomas Hardwicke, een Engelse majoor-generaal en natuurkundige. Hij heeft tijdens zijn tijd in India vele diersoorten beschreven.
Inmiddels zijn er 4 ondersoorten beschreven:
Garrulax leucolophus leucolophus
Garrulax leucolophus patkaicus
Garrulax leucolophus belangeri
Garrulax leucolophus diardi
Eén vogel, de Garrulax bicolor (zwarte witkuif gaailijster), is ook als ondersoort gezien maar is later toch als aparte soort vermeld. Deze soort heeft geen bruin in zijn verenkleed.
Witkuifgaailijsters zijn sociale vogels die leven in grote familiegroepen met per groep een flink territorium. Ze trekken vaak door de dichte middenlaag van het oerwoud maar scharrelen ook als groep over de bodem. Ze hippen op en tussen takken en zoeken tussen bladeren en schors naar voedsel. Het is een zeer luidruchtige soort, ze houden bijna continue contact met elkaar door naar elkaar te roepen. Regelmatig maken ze allemaal tegelijk geluid en daarbij flapperen ze met hun vleugels als ware het een soort ritueel. Als ze allemaal tegelijk zo roepen, kan het een flink kabaal geven en dat geluid wordt wel vergeleken met schaterlachen. Hieraan danken de gaailijsters de Engelse naam Laughingthrush.
Het hoofdvoedsel van deze gaailijsters bestaat uit dierlijk voedsel. Ze eten vooral insecten en allerlei kleine gewervelde dieren als hagedissen, Daarnaast eten ze fruit, nectar en wat zaden.
Ondanks dat witkuifgaailijsters het hele jaar door in groepen leven, zijn de vogels monogaam. Een eenmaal gevormd koppel blijft voor het leven samen. Normaliter broeden per familiegroep slechts een paar koppels per seizoen, deze koppels scheiden zich dan tijdelijk af van de groep maar de groep blijft wel in de buurt.
Zo'n broedrijp stel maakt samen een paar meter boven de grond een nest van bamboebladeren en bekleedt dit met mos. De pop legt 3 of 4 witte eieren, die door beide oudervogels afwisselend worden uitgebroed. Na 15 dagen komen de jongen ter wereld en deze worden door beide ouders met voornamelijk dierlijk voer grootgebracht. Als de jongen ruim 2 weken oud zijn, vliegen ze uit en ze worden dan behalve door de ouders vaak ook door oudere jongen gevoerd.
De vogels zijn geslachtsrijp als ze een vol jaar oud zijn en de levensverwachting in het wild is 15 jaar.

Jordy
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2015, 11:16
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door Jordy » 03 feb 2017, 17:16

Bedankt voor je info zou wel mooi zijn al zou je een hele groep zien.
Nog mense hier die ze ook kweken of gekweekt hebben met succes?

Gr

Robwaasdorp
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2016, 09:25
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door Robwaasdorp » 18 mar 2017, 22:48

Ik ben er nu dit jaar mee begonnen te kweken ze zijn al druk bezig met nest materiaal bij elkaar te zoeken

aart polhout
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2010, 20:44
Contacteer:

Re: Witkuifgaailijster

Bericht door aart polhout » 16 apr 2017, 21:39

Hallo.
Mijn koppel zit momenteel te broeden op 2 eieren en allebei bevrucht.
Zijn bijzonder leuke vogels die bezoekers altijd welkom heten met hun machtige geluiden.
Heb er bijzonder veel plezier aan hoop dat ze de jongen groot brengen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten