De angel uit de agressieve vogel halen???

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

De angel uit de agressieve vogel halen???

Bericht door Arjan » 21 apr 2007, 01:43

Ik heb daar meerdere vragen over over de mail gekregen.
En het is ook een werkelijk probleem zowel in een gemeenschaps volière als in een kweekvlucht.
In een gemeenschaps volière heb ik het mee gemaakt dat ik er een echte killer tussen had zitten dat was een geelkop troepiaal Mike heette hij naar Mike Tysan een voormalig bokser met een dodelijke stoot.
Hoeveel vogels deze knaap mij gekost heeft weet ik niet meer maar het was gelukkig voordat de prijzen zo omhoogschoten.
Maar alles wat hem vijandig leek qua kleur vorm of zang ging eraan.
Toen ik mij in hem ging verdiepen kon ik dat ook allemaal wel plaatsen echter ik was er niet gelukkig mee.
De vogels waren niet aan te slepen en daarnaast zo wil je ook geen vogels houden.
Het was tijdens een bijna gelijk opgaande strijd tussen een glansspreeuw en Mike dat ik op het idee kwam om de angel uit mike te halen.
Helaas voor de spreeuw duurde het vangen van Mikey te lang ( Het kreng had alles door)
Uiteindelijk had ik hem bij de staart en heb ik gedaan wat ik bedacht had en was het probleem geheel opgelost.
Kort geleden had ik weer zo'n probleem en in een antwoord op een mail heb ik mijn oplossing beschreven.
Het gaat over een vreselijk agressieve sneeuwkuin man naar zijn pop maar het kan ook een Shama zijn of een gaallijster enfin het relaas:

Ik kreeg een maand geleden een pop sneeuwkruintapuit van Dio waar mijn man ook zo vreselijk op jaagde ik heb hem toen meteen apart gezet in een vlucht daarnaast en af en toe liet ik hem bij de pop om te kijken hoe het ging nou dat duurde nooit langer dan een kwartier. Toen kreeg ik een tip van Kees de Groot om de man op te kooien in de vlucht bij de pop en dan na een week maar weer eens proberen. Nou dat hielp ook voor geen meter.
Dan maar het uiterste redmiddel ik doe dat niet graag maar soms kan het gewoon niet anders.
Ik heb toen samen met Anita van beide vleugels van 3 vleugelpennen de baarden geknipt let wel alleen de baarden niet de pennen die laat je intact met deze handeling haal je de vaart uit de vlucht van de man en heeft de pop het voordeel van haar snelheid.
Nou dat ging een halfuur goed toen moest echt de 4 de veer er aan geloven en die deed het tij keren.
Met deze handeling mutileer je de vogel niet en de vlucht blijft prima je reduceerd alleen de topsnelheid en ja wildbroed is dus uitgesloten.
Toch kreeg de man de pop van de week te pakken hij had haar op haar rug op de grond.
Maar hij pikte haar niet en verdomd als het niet waar is vanaf dat moment is de pop niet meer zo bang voor hem durft nu ook het nachthok in waar ze echt niet inging bang voor de man en zit nu zelfs al wat te slepen met nestmatriaal.
Misschien is dit ook de oplossing voor jouw Shama's.

Dat was het verhaal dus een soort kortwieken maar aan twee kanten zodat de vlucht recht blijft. zelfs als je dat doet zie je er als bewonderaar niets van een echte kenner zal iets vermoeden maar de vogel behoud zijn schoonheid kan ook nog uistekend vliegen maar net iets minder hard dan zijn pop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten