Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 14 jun 2008, 20:19

Proficiat met jullie resultaten. Jonge timalies nooit bij de ouders weghalen als ze aan een tweede ronde beginnen. Japanse nachtegalen, gaailijsters etc. hebben het bijvoeren van de ouder (vader) nog zeker drie weken na het uitvliegen nodig! Haal je ze eerder weg heb je kans dat de jongen verhongeren of verdorsten omdat ze onvoldoende zelf eten. Ik merk nu ook weer dat b.v. gaailijster jongen pas zelf proberen te eten drie weken na het uitvliegen. Ze verlaten zo onaf het nest dat ze de verzorging nog erg nodig hebben. Bovendien begint de pop al na een week weer aan het volgend nest. Eerdere ronde dus niet weghalen!!!
De ouders doen ze geen kwaad.

Tim

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Tim » 15 jun 2008, 17:33

wat je wel eventueel kan doen, is ze in een broedkooi zetten,
dit werkte voor mijn jap. nachtegalen.

tt-kooi in de vlucht hangen, jonge vogels erin. niet vergeten ze eten en drinken te geven. Ouders zullen de jongen nog voeren, maar ze zullen al snel zelf proberen te eten en te drinken.

het heeft een aantal voordelen:
- je hoeft de jongen daarna niet meer uit te vangen, dus geen herrie in je hok. dat eventueel je volgende ronde kan verstoren
-je kan makkelijk zien of ze zelfstandig zijn.
- als je een beetje de plaats goed kiest kan je het voeren observeren.

nadelen:
- jongen zullen , eenmaal zelfstandig, een beetje achter staan op vliegen.

enkele dingen waar je het best op let.

-hang de kooi uit de regen, beschut tegen wind en de zon.
-probeer je kooi te voorzien van een zitstok die voor de tralies hangt. zodat de ouders en jongen makkelijk elkaar kunnen vinden.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 18 jun 2008, 21:37

Hoi allemaal, ik ben er even tussenuit geweest ivm examens, toch wil ik even tijd vrijmaken, om verslagje uit te brengen, over de stand van zaken.

Wat men hier voor zij over een topjaar of niet , kan wel kloppen, bij een kennis van mij is het dit jaar ook geen topjaar. Bij mij gaat het voorlopig echt super, het kweekkoppel japanse nachtegalen van vorig jaar, had ik vorig jaar 1 jong van, andere eieren onbevrucht, tweede ronde nest scheefgezakt. Dit jaar was het bijna weer van dat, na een zoektocht in toch wel een klein oerwoud..., vond ik een nest van de jappen, het was mooi gebouwt, maar niet erg stevig... het zakte weer één kant uit.

Ik heb dezelfde dag nog een rietenmandje, wel STEVIG bevestigd in de vlier, ze waren toch gestopt blijkbaar met die losse nest. Na een paar dagen, zag ik ze weer zoeken naar cocosvezels, kleine worteltjes en vezels, van gedroogde waterplanten, resten van het uitbreken van de vijver.. Jawel, een paar dagen later zag ik steeds één ouder, ik wist nog niet waar ze het nu hadden gebouwd, maar ze hadden blijkbaar mooi gebruik gemaakt van het door mij bevestigde rietenmandje. Fantastisch, alles bleef echt goed gaan, ik wist niet exact wanneer de eieren gelegd, waren aangezien ik alles met rust heb gelaten, maar gisteren zag ik dat de pop vliegjes aan de draad kwam pakken en mij nogal vragend aankeek, dus ik wist meteen wat mij te doen stond.Helaas was de stock met insecten volledig leeg, door die hongerige jonge gaailijsters, dus meteen naar dichtsbijzijnde winkel gereden, een reptielenwinkel.. Ze hadden er alleen maar levend voer, dus gauw wat buffalo's, levende wasmotlarven en sprinkhanen aangeschaft.

De sprinkhanen waren meer als hapje voor de gaailijsters, spijtig genoeg vielen ze niet in de smaak, het was een soort met zwart en oranje delen, nooit eerder gezien.. Pinkies hadden ze natuurlijk niet, bij een kennis binnengevallen, die kon mij gelukkig helpen, alsnog met diepvrieswasmotlarven en krekels. Dus heel de stock weer netjes aangevuld ik naar huis. Niets viel in de smaak bij de jappen... :(( Het leek echt, omdat het moet, zullen we het maar nemen... Ze vingen heel de tijd insecten in de volière, nu zag ik na een aantal uren, dat ze toch wat namen van de levende buffalo's, ander levend voer werd niet aangeraakt...
Ik was erg ongerust, ook nog examens enzo, dus veel tijd voor het opvolgen was er niet. Net bij alles te verversen, heb ik de man even van de nest (gejaagd), er lagen drie mooie, nog heel kleine jongen in. Ze leken mij toch nog erg levendig en ze sperden niet, mssn toch de magen gevuld?

Het was hetzelfde verhaal met de gaailijsters, die wouden ook niet voederen, het einde van dag twee werd er toch plots uitgebreid gevoederd, met bekken vol vlogen ze naar het nest. Deze zijn nu bijna niet meer te onderscheiden van de ouders, er is één die wat dikker is, dan maar een dikkertje :p Nu maar afwachten wat het wordt. Ik hoop wel dat de inspringende verzorgen (want ik vertrek ver op reis (tanzania)), het red.. Ik zou niet graag de nachtegalen verliezen. Het is echt een prachtkoppel!

ps: Voor de geïnteresseerden, ik verkoop mijn koppel diadeemtimalies, toch het liefst te ruilen tegen een koppel sneeuwkruintapuiten, eventueel bijbetaling aan mijn zijde. Daarbij verkoop ik één eigenkweek correct geringde blauwooggaailijster, de andere zijn spijtig genoeg al gereserveerd. Indien gewenst, laat ik hem seksen. Vragen hierover liefst via e-mail of PB, kwestie van het topic niet te onderbreken.

(de_beck_jan@hotmail.com)

Mvg Jan (De Beck)

(kort: - 3 blauwooggaailijsters op stok
- 3 jonge japanse nachtegalen in de nest (1.5 dag oud, denk ik..)
Laatst gewijzigd door Jandb op 18 jun 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 19 jun 2008, 21:14

Even proberen

Afbeelding

Eigenlijk heel simpel. Dit is nu mijn jonge incagaai. Beetje wazige foto maar heb hem net genomen bij slecht licht.
Laatst gewijzigd door Gaai op 19 jun 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 19 jun 2008, 22:44

Ziet er goed uit, Gaai. Netjes geringd ook. Zie dat je ook Fotopocket gebruikt, haha
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 19 jun 2008, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 19 jun 2008, 22:55

Ja, ik wist niet dat het eigenlijk zo gemakkelijk was.
Ik denk dat het een mooie zaak is voor dit forum en als je je eigen foto's gebruikt is er geen enkel problem.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 20 jun 2008, 17:14

Heel mooi die inca, al vind ik die op de achtergrond toch mooier :p

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 20 jun 2008, 17:22

Even een vraagje, ik zie dat er tussen de ring en de poot veel minder plaats is dan bij mijn jonge blauwogen... Ik had ringmaat 6 gevraagd, omdat ik ergens gelezen had (Arjan), om te ringen na uitvliegen. De ring blijft wel aan de poot, maar is het dan wel correct geringd, vraag ik mij toch een beetje af. Kan men dan niet denken, dat ik die ring er achteraf heb overgeschoven... Ik weet of dit zou lukken, ga dit ook niet proberen! Maar voor de volgende keren, zou ik het toch graag weten.

Groetjes

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 21 jun 2008, 13:43

Dag Jan,

Ik heb de inca geringd met een 6 mm. Hij was echter al zeker 10 dagen oud toen ik hem heb geringd. De eerste keer was hij 6 à 7 dagen oud en toen is de ring er meteen afgegaan. Bij 10 dagen was hij al genoeg gegroeid om er hopelijk voor te zorgen dat de oudervogels hem niet meer uit het nest konden trekken. De ring lag toen ook mooi onder het jong en niet echt meer zichtbaar voor de ouders. De afstand tussen poot en ring is misschien wel verraderlijk, hij is immers ingetaped met pleisterverband. Voor mij was het een gok, die gelukkig goed is uitgedraaid.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door GAAILIJSTER » 23 jun 2008, 19:24

Hallo

Weet iemand of de broedtijd van de roodstaartgaailijster even lang is als van de witkuifgaailijster
de roodstaart gooide namelijk tot nu toe 8 eieren uit het nest kapot ,uiteindelijk heb ik er 1 kunnen redden ,deze heb ik nu bij de witkuif gelegd want deze had op het moment 2 eieren
Vandaar deze vraag

De witwanggaailijsters hebben uit 2 eieren ,2 jongen die het tot nu toe goed doen (ongeveer 8 dagen oud)

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 23 jun 2008, 22:37

Afbeelding

Het 2e nest jonge blauwe eksters vrijwel zelfstandig...Een 3e broedsel is onderweg.

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door lijster » 23 jun 2008, 22:45

Prachtige vogels  White Blackbird , gefeliciteerd !!

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 24 jun 2008, 01:07

Prachtige vogels mensen gefeliciteerd.
Ik zal morgen als ik er aan toe kom ook wat foto's van het jonge spul plaatsen.
Ondertussen ook weer wat geprobeerd met de handopfok.
Een jonge zilveroor gaailijster het ei was samen met een ander ei uit het nest gegooid maar deze was heel gebleven.
Ik heb eerst geprobeerd het jong toen het uit gekomen was, onder een shama te schuiven maar die accepteerde het niet en gooide het jong uit het nest.
Dus moesten wij er zelf aan geloven.
Na 20 uur, het geel was bijna uit de maag verdwenen kreeg het zijn eerste voeding Avian opfok voer.
De eerste twee dagen gingen redelijk, maar daarna toch bergafwaards het kreeg maag darm problemen op het laatst poepte het niet meer.
Helaas had ik het die dag razend druk dus geen tijd voor het jong s'avonds heb ik het zieltogend jong nog wel van een hele hoop poep kunnen bevrijden maar kort daarna sliep het in, 5 dagen oud.
Mogelijke oorzaak te nat voer en te grote hapjes waardoor het zich wellicht verslikt heeft.
De warmte kast was niet goed te regelen dat is inmiddels verbeterd.
Ik heb nu weer een nieuwe kandidaat laatst vonden wij twee uit het nest gegooide eieren van de sneeuwkruinen één ei was heel maar onbebroed of onbevrucht het andere ei was bebroed en bevrucht het halve ei zat vol maar de schaal was ingedeukt toch in de broedmachine gelegd en verdomd terwijl ik het 0% kans gegeven had lag er vanavond een jong in de machine.
Even nog wat vragen beantwoorden.
Jan over dat correct ringen.
Daar wordt in België en Nederland verschillend over gedacht.
In het kort komt het hier op neer.
Alle vogels die onder Cites vallen dienen correct geringt te worden met de voorgeschreven ringmaat.
99% van de exotische VI vogels vallen niet onder de Cites en daar is dus ook geen ringmaat voorgeschreven.
Echter in België zijn er nogal wat vogelliefhebbers die er een sport van maken om met hun vogels naar wedstrijden te gaan om prijzen te winnen. Daar wordt dan vaak wel gesproken over correct ringen en zijn er min of meer voorgeschreven ringmaten.
In Nederland doen wij daar niet aan als de vogel geringd is dan is dat meegenomen.
Ik persoonlijk zal, als het niet moet, nooit het leven van een jong in de waagschaal leggen om een jong in het nest te ringen.
Ik wacht wel tot het jong uitgevlogen is en plaats dan de ring die past.
Erger nog en dat zal voor velen een gruwel zijn.
Ik zit er totaal niet mee om een ring uit te boren.
Vandaag nog gedaan voor twee witkruin tapuitjes. Die vliegen pas na 16 dagen uit en zijn dan al echte monsters zes mm. was net te groot dan liever een ring maat 5 die ik net zo lang uitboor dat hij er precies overheen kan.
Voor mij betekend correct ringen: Een vaste voetring met de juiste gegevens die er niet vanaf kan vallen en die de vogel geen gevaar kan opleveren.
Dan de vraag van Gaailijster. Hoe lang is de broed van een minlei (roodstaart)?
Hoe kleiner de soort hoe korter de broed een cinaraceus (bruinmasker) is 13 dagen de locolophus (witkuif) is 15 dagen de cearulatus (blauwoog) 16 dagen. De roodstaart is iets grooter dan de bruinmasker dus reken op 14 dagen.
Maar dat even terzijde ik vraag mij af of het wel kan immers de eieren van de roodstaart zijn groen blauw die typische gaailijster kleur maar die van de witkuif zijn spierwit dus ik vraag mij af of dat wel kan? Ik hoop dat het goed gegaan is. Ik ben benieuwd.

Dan als laatste nog een rotverhaal.
Voetbal ik kan daar intens van genieten en zoals Nederland speelde de eerste twee wedstrijden daar kan ik weer jaren op teren.
Helaas werden ze uitgeschakeld.
Helaas heb je dan ook van dat jonge spul die dan denken dat ze hun dingen moeten doen zoals brandjes stichten rotzooi schoppen etc.
Zo vonden ze het bij ons nodig, eerst een brandje te stichten en daarna om omstreeks 3 uur een soort bom ter explosie te brengen
Niet erg bevordelijk voor de nachtrust maar als je dan de volgende ochtend je witkuif man met een gebroken nek aantreft dan willen er wel eens gevoelens naar boven kruipen die ik hier niet zal verwoorden.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door GAAILIJSTER » 24 jun 2008, 18:50

hallo arjan

jammer van de witkuif

nog even over de roodstaart (milnei)
deze legt bij mij witte eieren met rode stipjes
vanmorgen zat de witkuif er nog goed op

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 24 jun 2008, 20:25

Heel erg waardeloos als je op zo'n manier een vogel verliest! Dat is een van de redenen dat ik op het platteland ben gaan wonen. Iedere jaarwisseling weer die angst of je vogels wel heelhuids het vuurwerkgebeuren zullen doorkomen. Ik herinner mij nog goed dat jaren geleden de buurman eens een zo'n hele grote mitrailleurband besloot af te steken op 10 meter van de dichtsbijzijnde volières. Ach de vogels leefden nog wel, maar hadden nog maar weinig veren rond de snavel over...
Heerlijk als je dan in het buitengebied woont. Alleen maar het ruisen van de wind in de bomen, soms het geluid van een trekker die aan het ploegen is en vooral het gekwinkeleer van de vogels!
Als ik jou was Arjan, dan ging ik eens kijken op de Paradijsvogelweg(hoe toepasselijk). Een rustig gedeelte van jouw woonplaats, waar huizen staan met veel (volièrebouw)grond er omheen en met een zeer lage voetbalsupportersdichtheid...
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 24 jun 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten