Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 02 aug 2008, 11:48

Ziezo, we zijn weer terug. Toch wel even wennen aan dit nieuwe forum.

Deze nacht thuisgekomen en deze morgen meteen naar de vogels. Mijn moeder heeft weer puik werk geleverd, alle vogels zitten mooi verzorgd. Voor de meesten is de rui al ingetreden. De jonge incagaai is al helemaal het evenbeeld van zijn ouders geworden op vlak van het verenkleed.

Alleen spijtig van mijn pop witkuifgaailijster. Net voor mijn vertrek zag ik dat deze wat los in de veren zat. Dat kon twee dingen betekenen. Ofwel moest ze een ei leggen ofwel was ze ziek. Het bleek het laatste te zijn. De dag na mijn vertrek vond mijn moeder haar dood terug. Blijft mij dus enkel nog de man.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 03 aug 2008, 18:47

Hoi Marc,

ik ben sinds donderdag terug van Tanzania, wat een vogelparadijs zeg. Ik heb er visarenden, zwarte wouwen, palmgieren, bijeneters, muisvogels, sunbirds en nog veel meer gezien. Het is echt zoals ik het mij had voorgesteld. De minder bekende parken, ruaha, udzungwa, hebben nog een on te evenaren natuur. De speciale soorten die ik gezien heb: Grey backed camaroptera, Narina Trogon, Black backed weaver, African jacana, red capped robinchat, lilac breasted roller, green bulbul, drogon. Dan de kers op de taart, bij onze excursie naar de mangrove (aan de wami river), de African paradise flycatcher, ik ben er nog altijd onderste boven van, dat ik deze soort heb kunnen spotten, vanop een paar meter afstand. De meeste van de speciale soorten heb ik in rainforest kunnen spotten, in een flok. Het baltsgedrag van de green bulbul en de drongo's is mij het meest bijgebleven. De drogon, vliegt weg van zijn tak en land terug op zelfde plaats en maakt bij het wegvliegen een zoomend geluid met zijn vleugels, je hoort hem echt flapperen met zijn vleugels, heel speciaal om waar te nemen. Nu ik de red capped robinchat in de natuur heb gezien, ben ik helemaal verkocht. Ik weet dat er in nederland kwekers zijn, die zich speciaal toeleggen op tapuiten. Kan iemand mij daar misschien bij helpen.

Ik heb momenteel het volgende gekweekt dit jaar: 3 blauwooggaailijsters, twee mannen en een pop, twee japanse nachtegalen (man en pop), er liggen er momenteel nog twee in de nest (van volgende ronde). De chestnutbuulbuuls doen niets.

Ik moet ook erg wennen aan het nieuwe forum
Laatst gewijzigd door Jandb op 03 aug 2008, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 03 aug 2008, 19:04

Dag Jan,

Dat lijkt mij een zeer boeiende reis. Ik ben net terug van Spanje en heb mij daar zot gezocht naar de blauwe ekster. Doch niet gevonden. Wel een roodkopklauwier, een vale gier en wat meer voorkomende soorten die je ook hier ziet.

Als kweekresultaat blijft hij dit jaar bij mij bij 1 incagaai. Maar ik toch ben tevreden. Ik heb voor 2009 goede hoop op de kookaburra's.

Daarnet heb ik in de nestkast van de witkuifgaaien gekeken. Vier mooie eieren in het nest. Misschien was de pop te jong en is ze aan het eileggen kapot gegaan. Ze had al zeker vier eieren op de grond laten vallen alvorens de nestkast te aanvaarden. Ik ga de man nu overlaten en mij opnieuw een koppel mutatie vlaamse gaaien opzetten, een grote jeugdliefde die maar niet slijt.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 03 aug 2008, 19:29

Dat was het zeer zeker gaai. Wanneer ik uit mijn tent stapte, welke we op een campsite in het wildpark ruaha hadden opgezet, was het net alsof je middenin een natuurdocumentaire staat. Nijlpaarden in een rivier, op nog geen 150m van je vandaan, african fisheagles, in de boomtoppen, naast de rivier, heb zelf het beroemde tafereel mogen meemaken, dat ze elkaar vastgrijpen met hun klauwen in elkaar gehaakt en door de lucht naar beneden tuimelen. Spijtig dat je de blauwe eksters niet hebt gevonden, ik weet dat je ze met 100 % zekerheid in Extremandura kan zien, althans dat dacht ik toch... Toch een roodkopklauwier gezien, ik spijtig genoeg nog niet... Wel een mooie soort waar je succes mee hebt, incagaai op stok, kan ik alleen maar jaloers op zijn :)

Ik ga maar weer is, tot de volgende ;)

Het forum lijkt me erg dood, vooral dit topic, wat voor ik vertrok nog een hot topic was....

Groetjes

adminrobin
Administrator
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:00
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door adminrobin » 04 aug 2008, 17:26

offtopic: Hallo 'Jandb' en 'Gaai' ik las dat jullie even moesten wennen aan het forum. Mochten jullie nu toch nog met vragen/opmerkingen zitten dan hoor ik het graag. Het is sowieso allemaal net iets anders qua knoppen e.d. maar na enige tijd weet je niet beter.

Het forum is met name vernieuwd omdat het oude forum qua aanmelden en script een stuk meer problemen gaf (foto links knoppen, smilies e.d. werkten daar niet). Dit is de laatst nieuwe versie van phpbb script (een veel gebruikt gratis forum script). Ik ben sowieso blij dat alle gebruikers en berichten over zijn gezet en terug zijn te zoeken.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 05 aug 2008, 15:54

Bedankt Admin, geen enkel probleem hoor, ben eigelijk nog wel best tevreden over de update :mrgreen:

Offtopic: Ik heb een jonge pop roodstaartgaailijster 07 en zoek hiervoor een man, voorwaarde: geringd, geen gebreken en liefst geen al te oude vogel.

Indien je mij hierbij kunt helpen, laat gerust iets weten, via een persoonlijk bericht, via het forum of via e-mail.

Mvg

Jan

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 21 aug 2008, 12:55

Mijn bruine maskergaailijsters doen het goed. Vandaag zijn er weer twee eitjes uitgekomen. Ik denk/hoop de laatste van het seizoen. De vogels zijn zelfs al aan het ruien maar gaan nog steeds door met broeden en voeden.
Tot dusver vier door de ouders groot gebrachte jongen (twee nesten van twee eitjes) en hopenlijk brengen ze de laatste twee ook nog groot.
Wat me opvalt is dat de jongen al snel onderling agressief zijn en ook de ouders heel agressief doen tegen hun oudere jongen. Alles zit dan ook netjes van elkaar gescheiden anders zouden er zeker doden vallen.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door minla » 21 aug 2008, 15:06

Mooi resultaat zeg Ime , na maar hopen dat ze die twee ook op stok krijgen! Mag ik vragen wat je de ouder vogels te voeren geeft en de hoeveelheid hiervan?

Tot nu toe heb ik twee witoorbuulbuul's op stok gekregen , en 1 geelkaptroepiaal is maandag uitgevlogen en geringt. Mijn witoren hebben nu weer 4 jongen en ik probeer het nu zonder de man erbij groot te krijgen. En mijn Chinese spotlijsters zit op eitjes , ik weet alleen niet hoeveel . En die is as zondag twee weken geleden gaan zitten, dus die ga ik nu heel goed in de gaten houden.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 21 aug 2008, 18:37

Ik denk dat er toch weer mooie resultaten zijn geboekt dit jaar. Proficiat, en misschien na de rui nog wat foto's?

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 21 aug 2008, 22:26

Minla, hopenlijk gaat het lukken met je chinese spotlijsters. Koelen de jonge buulbuuls niet teveel af als de pop alleen de opvoeding moet doen omdat ze vaker en langer van het nest moet?

Mijn gaailijsters hebben de hele dag de beschikking over levend voer, eivoer, grit.
Als levend voer geef ik meelwormen (eerste 5-7 dagen witte), krekels en redrunners. De ouders wisselen deze insekten steeds af en eten er zelf ook de hele dag van. De meelwormen en krekels geef ik "gezond" te eten en bepoeder ik met gistocal.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door minla » 22 aug 2008, 08:56

Bedankt Ime voor de informatie!

Om op de buulbuul's terug te komen ; waarom ik de man apart gezet heb? Het eerste nest ging aardig goed dit jaar. Ze hadden 3 eitjes en twee ervan waren bevrucht. Deze twee groeide uit tot twee zelfstandige jongen. Alleen hielp de man helemaal niet met opvoeden. Vanaf dat de jongen 5 dagen oud waren begon hij met nestmateriaal rond te vliegen , maar kon geen goede tweede nestplaats vinden. En dus was hij dag in dag uit bezig met het zoeken van een nestplaats totdat de jongen waren uitgevlogen en hij het "oude" begon op te knappen. De 3 nesten erna waarbij ze telkens 4 jongen in het nest hadden liggen ging er iets mis. Omdat ik na het eerste nest diversen traliekastjes had opgehangen, zodat de man toch kon beginnen met bouwen als er jongen nog in het nest lagen. Ik wilde de vogels helpen , maar het pakte juist averechts uit. De man had alle 3 de keren in no-time het volgende nest alweer klaar. Hij voede de jongen niet , maar pakte zelf wel heel veel levend voer voor zichzelf waardoor hij nog eens extra in broedstemming kwam. Daardoor begon hij als een bezetene achter de pop aan te jagen en te zingen ,lokken en paren waardoor de pop zelf ook niet meer aan voeren toe kwam en de jongen langzamerhand in de steek liet . En zelfs al begon te broeden op het andere nest terwijl de jongen in het ene nest nog leefde. Vandaar dat ik het nu zo probeer dat ik de man apart in een grote tt kooi in de vlucht zet totdat de jongen denk ik zelfstandig zijn.

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 22 aug 2008, 22:47

Lijkt me de moeite van het proberen waard. Heeft iemand anders ervaring met buulbuuls die te snel overnieuw beginnen?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 11 sep 2008, 18:01

Vandaag het resultaat van het DNA-onderzoek ontvangen.
Het kon niet beter zijn. Mijn jonge gekweekte incagaai blijkt een pop te zijn.
Ik denk dat iedereen wel kan indenken hoe tevreden ik ben.

Misschien moeten we al eens beginnen denken aan een nieuwe rubriek "Kweekresultaten seizoen 2008" of zoiets?

Wie begint?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 12 sep 2008, 14:14

Dag Ger,

Het artikel voor het clubblad is reeds klaar, je krijgt het vanavond doorgestuurd.
Alleen de foto's willen niet echt lukken. Van het jong in het nest heb ik geen foto's genomen.
Er staat wel ergens een foto van de jonge vogel (met gesloten ring) in deze rubriek.

Mvg, Marc

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door GAAILIJSTER » 16 sep 2008, 20:45

woensdag 10 sept 2 eieren uitgekomen bij de witkuifgaailijster ,ik had er eigenlijk niets van verwacht maar ze doen het nog prima
als ik ze groot krijg zal ik een verslag voor vogel expresse maken ik heb al een paar foto's gemaakt
heeft iemand anders ervaring met jongen in deze maand

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten