handopfok station

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

handopfok station

Bericht door Arjan » 30 jan 2009, 03:54

Handopfok.
Het is al een paar keer besproken op dit forum.
De zin en de onzin ervan.
Maar laten wij elkaar nu eens recht in de ogen kijken.
Hoeveel eieren hadden jullie afgelopen kweekseizoen en wat was het percentage jongen dat je uiteindelijk op stok gekregen hebt.
Als je geluk hebt dan krijg je met veel geluk, kunde en een klein kapitaal aan voedseldieren een redelijk broedresultaat maar helaas, vaak worden de eieren vernield of wordt er niet gebroed of worden de jongen uit het nest gegooid enz., enz., enz.
Er zijn allerlei dingen die wij niet in de hand hebben.
Natuurlijk kan je de oorzaak van de mislukking gooien op de vlucht die niet optimaal is of de onjuiste keuze van voedseldieren of vitamines en mineralen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar zover ik nu weet hoeft het daar niet aan te liggen, ik ken kweekvrienden met vluchten van 500 vierkante meter die met een bepaald koppel, waar ik mee kweek en die maar 4 vierkante meter hebben, niet die resultaten hebben.
Begrijp mij niet verkeerd want er zijn weinig dingen op deze wereld die zo mooi zijn als een koppel Grijsflank (blauwoog) gaailijsters rond te zien vliegen in een vlucht van 500 misschien was het wel 600 vierkante meter.
Maar ja die moesten zij wel delen met 2 andere koppels gaailijsters en dan ga je alweer.
Want en daar ben ik ook alweer achter gekomen hoe groter de vlucht hoe terratorialer ze worden.
Nu hebben wij nog een mooie grote variëteit aan vogels omdat onze doelgroep vrij lang kan overleven in onze voliëres, maar wat is daar nog van over in laten wij zeggen een tiental jaar.
En nu heb ik het niet over de Japanse nachtegaal maar over de Witkuif gaailijster, de Palmlijster, de Sunbirds, Shama's enz.
Zou het niet geweldig zijn als wij een adres zouden hebben waar wij onze eieren naar toe konden brengen en waar wij tegen een geldelijke vergoeding na een aantal weken gezonde jonge vogels op konden halen.
Want waar heb ik het over: Een station waar je eieren naar toe brengt, die daar uitgebroed worden in een broedmachine en waar nadat de eieren uitkomen de jongen elke dag vanaf dag één totdat ze zelfstandig zijn met de hand groot gebracht worden.
Een waar monniken werk want een dagje er tussenuit is geen optie de dag begint om 07.00 uur en eindigt om 19.00 uur 7 dagen per week vanaf April/Mei tot okt/nov.
Daarnaast moet die persoon ook nog eens weten wat hij doet en adequaat moeten reageren op ook maar de kleinste verschijnselen.
Kortom wat wij nodig hebben is een combinatie tussen een monnik en een vogel whisperer.
Maar er leven zo'n 300 miljoen mensen in Europa en ik ken er één die aan deze qualificatie voldoet.
Vorig jaar heb ik hem twee eitjes gegeven van een koppel prachtige Sumatra Shama's waarvan de broed telkens mislukte, nu heeft hij twee prachtige mannen één voor hem één voor mij. Maar hij heeft het eerder gedaan met Japanse nachtegalen, de Bruinmasker gaailijsters, Merels, duifjes enz.
Ik zit hem al een tijdje te pushen om zelfstandig een kweekstation te beginnen voor Insecteneters. Want als er iemand het kan is hij het.
Hij zit nu op de valreep zal ik het doen of zal ik het niet doen?
Want laten wij wel ons even realiseren als hij het doet dan gaat hij een verbintenis aan die heel, heel ver gaat. Immers hij verplicht zich om zich persoonlijk te verbinden met jouw jongen dag in, dag uit, weken lang 12 uur per dag.
Daar mag hij ook een geldelijke vergoeding tegenover stellen.
Als je het op basis van een redelijke vergoeding gaat bekijken is de inspanning en de verplichting die deze persoon aangaat in geen enkele verhouding met de waarde van de vogels die hij tot zelfstandigheid zal brengen.
Denk zelf maar na en reken mee. Zeven dagen per week maal 12 uur is 84 uur en dat gedurende 4 weken voor een witwang gaailijster die een verkoopwaarde heeft van 400 Euro.
Dat is dus geen haalbare kaart.
Het is in eerste instantie ook alleen voorbehouden aan de hele dure soorten denk aan Inca gaaien, Witkuifen, Kortom de gewilde zeldzame soorten.
Hij zal het dus ook moeten zoeken in quantiteit immers 20 jongen grootbrengen per maand, dan is het haalbaar als je een vergoeding vraagt tussen de 175 en 225 Euro per afgeleverde vogel.
Maar ja dan moet je ook een beetje weten op hoeveel animo je kan rekenen voor dit plan.
Ik ben beniewd naar de reacties.

ime

Re: handopfok station

Bericht door ime » 30 jan 2009, 18:10

Arjan, ik durf na je betoog haast niet te reageren maar ik wil inderdaad een handopfokstation beginnen.

Ik beperk me hierbij echter niet tot de dure en heel zeldzame soorten. Ik wil voor mensen handopfok doen vanaf ei tot zelfstandige vogel. Je mag jonge vogels brengen maar ook eieren als het in dat stadium al misgaat.

Alle soorten insectenetende,allesetende, vlees/visetende vogels mag men brengen.
Timalies, niltava's, bladvogels, gaaien, gaailijsters, lijsters, kraaien, eksters, scharrelaars etc. Alles is welkom!

Ik kan voor mensen het hele seizoen handopfok doen. Ik heb de tijd en de kennis voor maar ik moet echter wel voldoende aanbiedingen krijgen anders kan het handopfokstation niet van start gaan! Ik moet ook eten.

We willen allemaal dat onze vogels in onze bestanden blijven en zich voortplanten. Soms kan het ondanks de goede zorg van de eigenaar toch misgaan en komen jongen niet groot of worden eieren verlaten of gegeten. Jonge vogels verloren laten gaan is jammer en niet nodig. Handopfok kan dan een uitkomst zijn.

Let wel iedereen is vrij om ervoor of ertegen te zijn. Maar mijn mening is dat als je vogels samen grootbrengt het risico van foute inprenting niet aanwezig is. Wel zijn deze vogels gemiddeld tammer. De jonge schamalijsters zijn b.v. wel tam naar mij maar gaan gewoon met elkaar om.

groet, Ime

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door Gaai » 30 jan 2009, 21:58

Natuurbroed is heel mooi, dat is een feit. Echter om steeds maar je jongen kwijt te spelen is ook niet alles. Ik heb niet de tijd om aan handopfok te doen maar ik zou zeker overwegen om de eieren of jongen van mijn blauwvleugelkookaburra's naar zo'n handopfok station te brengen. Ik heb al kunnen vergelijken en als ik moet kiezen tussen een blauwvleugelkookaburra die zich stukvliegt tegen de draad of een blauwvleugelkookaburra die stout in je ogen kijkt, dan heb ik mijn keuze al gemaakt.

amathist

Re: handopfok station

Bericht door amathist » 31 jan 2009, 23:46

Als liefhebber van papagaaien en vruchten en insectenetende vogels heb ik het ,,vooroordeel,, dat dit het begin van het einde is.

In de papagaaien,,kwekers,,wereld is het uitbroeden van eieren en handopfok voor vele de gewoonste zaak van de wereld.

Er zijn diverse opfokadressen die voor een 25 euro per week een ,,baby,,papagaai voeren .

Dit zijn mensen die dit vanuit de hobby zijn gaan doen;na verloop van tijd zijn dit veelal tussenhandelaren geworden,die achter elk ei € tekens zetten.

om het een beetje rendabeler te maken,en omdat 10 jongen voeren relatief gezien bijna net zoveel werk is als 20 jongen voeren,brengt men voor jan en alleman de jongen groot.

het gevolg kan zijn dat men een verzamel plaats van ziektes wordt(ook eieren kunnen besmet zijn met ziektes)

Het gevolg van deze handopfokadressen is veelal dat de ,,kweker,, een ei al als € gaat zien en niet meer het risico wil gaan lopen dat het weleens ooit verkeerd zou kunnen gaan dus al bij voorbaat de eieren rapen.

dit gaat van kwaad tot erger.

Ik kies bij de papagaaien voor natuurbroed ,en voor mijn vruchten en insecteneters ga ik hier ook zeker niet vanaf wijken.

Ik zie juist een uitdaging in het oplossen van deze kweekproblemen.

Maar dit is slechts zoals ik het zie :)

Groeten Rene
Laatst gewijzigd door amathist op 31 jan 2009, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

amathist

Re: handopfok station

Bericht door amathist » 31 jan 2009, 23:46

1 keer is voldoende
Laatst gewijzigd door amathist op 31 jan 2009, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

amathist

Re: handopfok station

Bericht door amathist » 31 jan 2009, 23:47

idem

Arjan

Re: handopfok station

Bericht door Arjan » 01 feb 2009, 02:55

René het begin van het einde is voor een aantal soorten ingezet bij het stoppen van de vogelhandel.
Hoe tegenstrijdig dit misschien ook lijkt, ben ik daar niet heel erg rouwig om, omdat dat ook heel veel vogelleed met zich bracht.
Natuurlijk is natuurbroed prachtig en altijd te verkiezen boven handopfok.
Natuurlijk moeten wij ook doorgaan in het proberen te kweken op een zo natuurlijke manier.
Leren van elkaar, kweekverslagen lezen, omstandigheden optimaliseren, enz.
Echter dat sluit niet uit dat het soms bij bepaalde soorten of bij een bepaald koppel gewoon niet wil lukken.
En in die gevallen kan handopfok een uitkomst bieden.
De handopfok van kromsnavels is niet te vergelijken met die van een insecten eter.
Een handopfok van een kromsnavel is in bepaalde gevallen maanden maar dat weet jij beter dan ik. Die van een insecten eter soms slechts weken.
Echter de handopfok van een insecten eter vanaf het ei is giga moeilijk, en nu chargeer ik, Het is echt geen kropje vullen met prefab voer uit een spuitje, er zijn maar weinig mensen mondiaal gezien die dat kunnen.
Als wij iemand in ons midden hebben die dat kan dan moeten wij daar gewoon trots op zijn.
Iedereen die Ime kent weet dat hij een geweldige vogel liefhebber is en dat hij zijn talenten wil gaan gebruiken ten behoeve van het in stand houden van onze vogelsoorten vind ik geweldig.
Mag hij er dan ook wat aan verdienen? Natuurlijk zo werkt ons systeem toch. Hij commiteerd zich en daar staat een tegenprestatie tegenover.
Op deze manier omzeilen wij gewoon een heleboel dingen die wij nu nog niet op orde hebben.
En geloof mij René, Ime is iemand die ik goed ken en daar sta ik garant voor. Dat is echt geen broodkweker maar een vogelliefhebber met bijzondere kwaliteiten die hij hopelijk ten dienste aan gaat bieden aan ons kwekers.
Heus René dit mag je gewoon niet zien vanuit de Euro tekens.
En nu ga ik even een beetje uit de school klappen.
Ime ken ik al jaren en hij kweekt met de zelfde vogels waar wij mee kweken vandaar dat wij veel contact hebben.
Het was mij al opgevallen dat hij een bijzonder opname vermogen heeft bij het observeren.
Nu ben ik helemaal Shama gek ik had twee koppels één koppel was geen enkel probleem die hadden de mooiste jongen bij de vleet het andere koppel wilde maar niet lukken. Wel jongen maar na het uitvliegen ging het elke keer mis.
Echter als ik deze ondersoort van de Shama in stand wil houden dan zit ik toch te springen om bloedverversing.
Toen Ime een keer tegen mij zei dat hij toch ook wel Shama's van mij wilde dacht ik meteen nu heb ik je.
Kweek ze maar lekker zelf op. Twee eitjes met een broedmachine naar zijn huis gebracht met de deal één voor jou één voor mij als je het helemaal lukt.
En ja hoor hij heeft het voor elkaar gekregen 2 prachtige mannen.
Het DNA van mijn tweede koppel Shama,s is veilig gesteld.
René ik kan mij herinneren dat jij een probleem had met een koppel Kaketoes en het wilde maar niet lukken. Wel, als je dan zo'n persoon hebt als Ime dan is het toch een uitkomst .

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door minla » 01 feb 2009, 08:11

Eindelijk weer leven op het forum :wink:

Mij lijkt het een goed idee om een handopfokstation te beginnen voor V&I etende vogels voor de instanthouding van bepaalde soorten. Maar er zal idd uitgekeken worden moeten worden dat het geen broedplaats word voor bacterien ( lees ziektes). En dat het geen business wordt , want als ergens geld mee kan worden verdiend zijn er altijd meedere mensen die er mee gaan beginnen die het niet alleen uit liefhebberij doen.

Zelf heb ik van een bepaalde soort timalie twee kweekkoppels . Ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Het koppel wat ik al wat langer heb bezorgt me bevruchte eitjes , maar deze komen niet uit. Heb al van alles geprobeert ( vitaminen kuur , eitjes besprenkelen , kalk toevoegen) maar het wil maar niet. Nu zijn ze zeer zeldzaam en ben ik naar mijn weten zo'n beetje de enigste in Nederland die uberhaupt een kweekkoppel bezit. Voor mij zou het dus een uitkomst zijn om straks het eerste nestje weg te brengen en en de soort daarmee veilig te stellen.

Maar hoe zit het wanneer deze jongen weer jonkies krijgen? Kunnen zij gewoon jongen opvoeden?

amathist

Re: handopfok station

Bericht door amathist » 01 feb 2009, 10:09

René ik kan mij herinneren dat jij een probleem had met een koppel Kaketoes en het wilde maar niet lukken. Wel, als je dan zo'n persoon hebt als Ime dan is het toch een uitkomst .Arjan
Goed geheugen Arjan :)

Ik heb in principe alles voor handopfok in huis;een goede broedmachine een goede warmte /ziekekooi(met automastische luchtvochtigheidsregeling,dit kan belangrijk zijn als je jongen met de hand groot wil brengen).
En mijn vrouw zou het geen probleem vinden om vogels groot te brengen.

5 km van mij vandaan woond iemand die al een 15 jaar een handopfokstation heeft,gemiddeld een 20 papagaaien per week van diverse kwekers'.

Toch maak ik van beide mogelijkheden geen gebruik, en wel om de reden die Minla zich afvraagd.
Kunnen zij gewoon jongen opvoeden
Ik heb dit in mijn eerste reactie niet benoemd omdat papagaaien en VI vogels totaal verschillend zijn.

Het zou dus mee kunnen vallen met de verkeerde inprent van VI vogels.
Dit zal de tijd uiywijzen

Al heb ik wel ooit gehoord,gelezen dat bij touracos handopfok wel tot gestoord gedrag zou leiden.

Ik blijf dus zoeken naar oplossingen om tot een goede kweek te komen,en zie kunstbroed en handopfok niet als een oplossing op lange termijn.

Helaas heeft men door de gemiddelde kortere levensduur van VI vogels hier minder tijd voor.

Groeten Rene

P.S over de gevaren die het op zou kunnen brengen voor de hobby,sprak ik in zijn algemeenheid en dus niet over Ime.
Ik Geloof direct dat hij een echte oprechte liefhebber is zonder eurotekens in de ogen.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat de mensen met de eurotekens waarschijnlijk vanzelf gaan komen,en dit ten nadele van onze mooie hobby kan zijn.

.

ime

Re: handopfok station

Bericht door ime » 01 feb 2009, 12:30

Handopfok van kromsnavels is niet te vergelijken met die van insecteneters.
Bij kromsnavel voer je met een spuitje en voer je een paar keer per dag. Insecteneters voer je iedere 3 kwartier tot iedere 1,5 uur en dat weken lang. Dat is veel arbeidsintensiever. Die hebben namelijk geen krop die je even vol kunt spuiten.
Ik wist trouwens niet dat er zo'n negatief beeld hing rond opfokstation. Ik wist niet van het bestaan van die papegaaien broodfokkers.

Papegaaien hebben erg snel last van foutieve inprenting. Die maken hun verzorger wel zes weken bewust mee. Dat geld niet voor insectivore/omnivore/piscivore vogels als je ze in een groepje groot brengt en meteen na het uitvliegen ook met soortgenoten om laat gaan.
De vogels die ik tot dusver met de hand heb groot gebracht hadden geen van allen een foute inprenting.
Nestenbouwen, broeden en jongen voeren is allemaal aangeboren gedrag en wordt niet van de ouders geleerd (dat zien ze immers niet) dus dat gaan de vogels vanzelf goed doen of fout net zoals veel wildvang/natuurbroed vogels.

Omdat ik niet als hobbiest te boek wilde staan heb ik de opleiding dierverzorging op volwassen leeftijd alsnog gedaan. Hygiëne is natuurlijk een zeer belangrijke zaak als je je bezig wilt gaan houden met het grootbrengen van heel jonge vogels en reinigen en desinfecteren is een dagelijkse bezigheid. Een broedplaats van ziektes krijg je alleen als je niet oplet.
Juiste temperatuur en luchtvochtigheid zijn vanzelfsprekend.

Je kan wel over euro's gaan beginnen maar als je voltijds jonge vogeltjes groot brengt heb je geen tijd voor ander werk. Daar moet dan wel iets tegenover staan. Dus nu niet doen alsof euro een vies woord is.
Ik denk trouwens niet dat men zo snel broodhandopfokker kan worden bij ons soort vogels omdat het vreselijk arbeidsintensief is. Voor mij is het een passie. Wie tegen is maakt toch gewoon geen gebruik van het station.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door Gaai » 01 feb 2009, 15:02

Die mensen met de euro-tekentjes gaan er vlug uitgaan hoor. Het houden van V&I is totaal niet te vergelijken met de manier waarop bv veel liefhebbers hun papegaaien houden. Het is niet enkel tijdens de broed dat de V&I dure insecten, babymuisjes, krekels, e.d. nodig hebben. Ik denk ook niet dat er één vogelliefhebber van V&I is die rijk zal worden van zijn hobby. En de afzet voor de V&I is ook al héél beperkt. Tot slot zal de eerste jaren denk ik ook wel bijna alle nakweek met gesloten beurs worden geruild.

frank

Re: handopfok station

Bericht door frank » 05 feb 2009, 20:31

Ik denk dat we blij en trots moeten zijn dat er de kans is dat we evt. op zo iemand kunnen terug vallen.

schama
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2008, 22:41
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door schama » 15 feb 2009, 11:12

wij, mijn vrouw en ik , hebben ook wel eens een paar vogels met de hand grootgebracht.
dit alles zonder dure voedseldieren maar met alleen mijn zelfgemaakte (ei)voer.
het is zonder problemen gelukt met japanse nachtegalen, baardmannetjes , en ook de schamalijster , vanaf de eerste dag.
deze vogels zijn volwassen zelfs iets groter dan hun soortgenoten .
met deze vogels is later gewoon weer gekweekt , er is geen sprake van foute inprenting.
het is mij opgevallen dat , wanneer ze een poosje tussen hun soortgenoten leven dat ze dan haast nog schuwer zijn .

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door White_Blackbird » 15 feb 2009, 11:21

Schama,

Misschien kun je eens in het kort vertellen hoe je je vogels grootbracht vanaf dag 1. Welk voer, de hoeveelheden, temperatuur, vochtigheidsgraad, huisvesting etc. Van Ime hebben we gehoord hoe hij het deed, maar misschien heb jij wel een ander methode toegepast. Zou heel leerzaam voor ons kunnen zijn.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: handopfok station

Bericht door rockarolla » 08 jun 2014, 21:51

Ik lees hier dat het haalbaar is om ook insecteneters vanaf dag 1 met de hand te voeren.
Omwille van niet broeden van de poppen heb ik 4 eieren zwartborstlijsters en 3 eieren van zanglijsters (wildkleur/satinet x satinet) in de broedmachine gelegd.

Ik kweek vooral verschillende soorten lijsters en heb dit jaar erg veel problemen met niet broeden en niet goed voeren van jongen.
Ik zal morgen enkele foto's op het forum zetten van prachtige nestjes damalijster, satinet zanglijster, zwartborst- en grijskaplijster.
Vorig jaar heb ik de eerste ronde ook wat problemen gehad met het uitgooien van jongen na een dag of 3, maar de 2de ronde liep alles veel vlotter.
Dit jaar houden de problemen echter aan.
Ik geef een mengeling van lijsterkorrel, universeel, en nutribird. Als er jongen zijn veel regenwormen en beperkt meelwormen.
Alles eigenlijk net als de voorbije jaren.
Enerzijds wil ik natuurlijk een algemene oplossing, maar ik ben nu vooral op zoek naar meer info over handopfok van lijsters vanaf dag 1.

- Temperatuur
- welke voeding
- alle tips zijn welkom

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten