Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Re: Kweek 2009

Bericht door Arjan » 14 feb 2009, 15:12

Gewoon wachten met ringen totdat de jongen uitvliegen. Dan heb je wel een grotere ring nodig en het is misschien wat minder fraai, maar het effect is hetzelfde zonder dat je het leven van het jong in de waagschaal legt.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Gaai » 14 feb 2009, 17:27

Ik probeer ook alles te ringen. Ik hecht er zelf toch wel waarde aan, zeker als ik vogels aankoop.
Zijn er dit jaar kwekers van de aziatische blauwe ekster?

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 14 feb 2009, 19:40

Hallo allen,


Het ringen van volwassen gevangen vogels vindt volgens mij niet op kleine schaal plaats. Heb zelf het nodige aan vogelleed in deze gezien en de aantallen waren niet gering. Geld is hier toch de voornamelijkste reden van dit handelen.
Met een tussenoplossing die Arjan aangeeft zou ik me nog af kunnen vinden. Stel dat ik mijn jonge bruinmaskergaailijsters of roodstaartgaailijsters wil gaan ringen na het uitvliegen, hoeveel groter qua mm dienen de ringen dan te zijn? Moet ik dan denken aan 6mm ringen ipv 5.4 mm ringen?
Zou op 15 maart graag de jaarvergadering bijwonen maar heb een wedstrijd deze middag die ik moet fluiten. Zal binnenkort enige informatie opvragen bij de bestandscoordinator.


Groet,

Wim

Tim

Re: Kweek 2009

Bericht door Tim » 14 feb 2009, 20:04

Hallo,

Ik probeer ook alles te ringen. Het is altijd interessant om te weten hoe oud je vogel is, om nog is na te gaan vanwaar hij afkomstig is. EN dan zijn er die fraudeurs, ik weet dat ook. Vroeg of laat kom je er toch mee in contact, vooral op beurzen. Je kan er eigenlijk maar 1 ding aan doen en dat is je vogels kopen bij mensen die je vertrouwt. Daarom zal ik niet vlug geneigd zijn om daar vogels te kopen. Je hebt geen idee van de omstandigheden waarin de vogel gehuisvest is geweest. meestal zit de vogel strak van de stress, en als je die dan koopt en een paar uur in je volière hebt zitten zie je direct of je al dan niet in de spreekwoordelijke zak bent gezet. Dus probeer ik dat te vermijden.

Voor het komende jaar hoop ik jongen te kweken van bruine maskergaailijsters, roodstaart minla's, Japanse nachtegalen en driekleurglansspreeuwen. Ik hoop vooral dat ik gespaard blijf van de ziektes die me vorig jaar bijna de das hadden omgedaan. Dat wens ik niemand toe.

mvg

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 14 feb 2009, 20:12

Naast dat ik handopfok voor anderen wil gaan doen heb ik natuurlijk ook mijn eigen vogels.
Ik ga dit jaar van start met twee koppels bruine maskergaailijsters, een koppel aziatische blauwe eksters en met een koppel schamalijsters (verwacht nog niets van de schama's omdat het jongen van september en oktober zijn).
Ik ga proberen alles te ringen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 14 feb 2009, 20:13

Wim,
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat het ringen van volwassen vogels niet gaat. Je hebt het immers over "het nodige aan vogelleed" Geloof me, een volwassen vogel ringen met de voor de soort aangewezen ringmaat is met een niet gemanipuleerde officiële ring onmogelijk. Zelfs als een jonge vogel slechts een dag of 8 oud is lukt het in de meeste gevallen al niet meer de ring om te schuiven zonder de poot te beschadigen...
Vogels op latere leeftijd ringen met te grote ringen vind ik geen echte oplossing. Het is geen gezicht en legio zijn de gevallen waarbij zo'n vogel met die los 'bengelende' ring zijn poot breekt, doordat er tussen poot en ring een takje schuift en de vogel zichzelf ahw. ophangt.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Gaai » 14 feb 2009, 23:05

Als het de eerste keer is dat je met een koppel kweekt dan zou ik zeker proberen om de jonge vogels te ringen.
Ik doe dit 's avonds en geef de oudervogels eerst een hele boel verse insecten en nestmuizen. Zo hebben de oudervogels hun bezigheid en zijn ze wat afgeleid.
Vooraf heb ik eerst de ring volledig "geprepareerd". Ik doe er een pleister (geen plastic gedoe maar de ouderwetste stoffen pleister) rond en maakt deze pleister meteen wat vuil door er een beetje modder op te strijken. Vooraleer ik de jongen uit het nest neem haal ik eerst mijn handen door het universeelvoer.
Na het ringen, wat uit het zicht van de ouders gebeurd, blijf ik de vogels observeren tot wanneer de pop terug vast op het nest zit. Dit is dan meestal net voor de vogels gaan slapen. Op deze manier heb ik tot hiertoe maar weinig problemen gehad.
Wat ook nog kan helpen is om de oudervogels te ringen met een open ring zodat ze de ring al wat gewoon zijn. Dit laatste natuurlijk enkel als de oudervogels niet geringd zouden zijn.

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Roger » 15 feb 2009, 23:12

Hallo beste mensen,

Het beplakken van de ringen met een pleister ( ik neem aan met leukoplast ) heb daar na verloop van tijd geen problemen mee om deze schoon van de ring af te krijgen ? Soms hoor je ook dat mensen de ringen donker kleuren d.m.v. stiften, dat heeft toch helemaal geen zin volgens mij, het gaat er toch om dat de oudervogel het niet als verontreiniging ziet of vreemd aan voelt. Ringen met ventielslang voelen toch zachter aan, net het zelfde als een pootje van de jonge vogel en zal door de ouder vogel eerder geaccepteerd worden. Bij mijn shama's, kweekstel is ongeringd, jongen zonder ring en met ventielslang bleven in het nest de rest werd het ringetje en helaas met jong uit het nest gegooid. Het kweekstel heeft in deze helaas wel het laaste woord.

Iedereen veel succes met de kweek van 2009

groeten van Roger

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Gaai » 15 feb 2009, 23:44

De pleisters die ik gebruik zijn tamelijk dik en zacht. Ze zijn samengesteld uit textieldraden. Eenmaal de jongen uitgevlogen valt de pleister er vanzelf af na een paar keer een bad te hebben genomen. Vroeger heb ik ook wel een ventielslangetje gebruikt maar dit moet je dan later nog zelf verwijderen (doorknippen).

Tim

Re: Kweek 2009

Bericht door Tim » 16 feb 2009, 19:13

Ik gebruik hetzelfde als gaai. En heb dusver er nog geen problemen mee gehad. ik heb het al getest met mijn bruine maskergaailijsters, Japanse nachtegalen, appelvinken en driekleurenglansspreeuwen. Ik doe het wel 's avonds, zodat het licht wat minder is en de pop direkt terug op het nest gaat zitten.

De werkwijze is eigenlijk redelijk simpel. Je knipt een reepje af zo breed als de ring hoog is. Je kleeft hem op de ring en dat is het dan. Om nu te weten welke kant de bovenkant is, merk ik de ring met een klein streepje op de onderkant van de plakband. Dan ben ik zeker dat ik hem juist om doe. Je kan hem dan ook nog 'vuil' maken, maar dat doe ik niet. Gewoon zo rond het pootje van de jonge vogel en klaar is kees.
Meestal komt hij er zo af, door het baden, soms ook niet, en dan kan je het eigenlijk simpel verwijderen met de nagel van je vinger. Voorzichtig krabben en hij lost. Ook achteraf zie je niets meer aan de ring.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 16 feb 2009, 19:37

Ja, Ik gebruik ook leukoplast. Ietsje breder dan de ring, zodat ook de randjes van de ring onzichtbaar zijn. Bij erg argwanende oudervogels smeer ik de beplakte ringen ook nog in met een beetje modder. Belangrijk is ook om op het juiste moment te ringen. Dus vooral niet ringen als de jongen nog te klein zijn. De ringen worden dan nog wel eens van de poot gehaald door pa of ma of door de jongen 'afgeschopt' Ook worden kleine jongen makkelijker uit het nest geworpen als grotere jongen, dus niet te vroeg wezen... Het beste moment van ringen ligt meestal rond de tijd dat de vogels in de stoppels gaan komen en de ogen opengaan. Ringen moet met enige moeite gaan en ook moet je er de tijd voor nemen. Vooral geen haast maken. Poot goed nat maken(speeksel) of heel licht insmeren met vaseline, teentjes goed vasthouden en lichtjes wrikkend en draaiend en in etappes de ring over het gewricht trekken. Met sommige vogels ben ik wel eens meer dan 5 minuten bezig...
De jongen zorgvuldig terugleggen in het nest, ongeveer in de positie waarin ze lagen toen ze er uit werden gehaald en Pootjes onder het lichaam duwen.
Dat leukoplast of huidkleurig kleefpleister blijft soms nog best lang om de ring geplakt zitten. Sommige vogels zijn het al na een paar weken kwijt, anderen hebben het na een jaar nog altijd om hun ring zitten...

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 17 feb 2009, 22:57

Over jullie opmerkingen en adviezen ten aanzien van het wel of niet ringen van jonge vogels heb ik de afgelopen dagen meerdere keren nagedacht. Na de agumenten tegen elkaar afgewogen te hebben heb ik toch het besluit genomen de jonge vogels te gaan ringen. Ik zou wel graag nog advies willen ontvangen over de ringmaten van de roodstaartgaailijster en de bruinmaskergaailijster zodat ik ze nog tijdig kan bestellen.
Bij voorbaat dank.

Wim

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door wjvdlinden » 18 feb 2009, 10:56

Goedemorgen,

Bij deze wil ook meedoen aan dit topic.

Ik ben maar een zeer bescheiden kweker. Ik wil dit jaar proberen te kweken met één koppel japanse nachtegalen. Die zitten alleen in een vlucht van ongeveer 2m x 2m. Aangrezend heb ik nog een andere vlucht van 2,70 bij 2 m. Hier zit een koppel boomklever in. Maar die vallen waarschijnlijk niet binnen de doelgroep V&I vogels.

De japanse nachegalen zijn al jarenlang mijn grote favorieten. Afgelopen jaar had ik twee koppels naast elkaar zitten. Met een rietmat tussen de twee vluchten dit was helaas geen succes. Dit koppel is nu een jaar uit logeren bij een andere liefhebber. Tot nu was het maximaal haalbare wat ik kweekte per jaar 3 jongen japanse nachtegalen.

Dus per saldo heb ik vier vogels in mijn voliere omdat het beste resultaat zou geven bij de kweek. Persoonlijk vind ik dit wel eens jammer omdat het dan soms zo stil is je vogelhok.

In mijn schuur heb ik nog wat tropen en wat grasparkieten voor de kinderen.

Hier een linkje naar mijn vogelhok: http://www.vvvogelvreugd.nl/fotoalbum/v ... index.html

Ik hoop dit forum voortaan vrijwel dagelijks te gaan volgen.

Ik kijk nu vaak op http://www.vogelcafé.nl maar het is een kleine moeite om meerdere forums bij te houden.

M.vr.gr.
Wim

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 18 feb 2009, 12:48

De ringmaat voor de bruine maskergaailijster is zeker geen 6 mm. Ik denk eerder 4.5 of 5.00 mm. Het is een van de kleinste gaailijsters en ze zijn b.v. kleiner dan roodstaart of roodvleugelgaailijsters. Mijn lachduiven ring ik met 6 mm en die hebben toch heel wat dikkere poten. Ik denk dat de nbvv hier niet de goede informatie geeft.

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 18 feb 2009, 18:20

Hallo Ger,

Pagodespreeuwen worden b.v. geringd met 4.5 mm. Die hebben al dikkere poten dan bruine maskergaailijsters. De aziatische blauwe ekster wordt geringd met ringmaat 6.0 mm. Bij de eksters die ik heb zitten deze ringen veel te wijd. Deze eksters zijn 3 tot vier keer zo groot als de gaailijstertjes. Misschien past ringmaat 4.5 niet maar 6 mm is zeker veel te groot. Ik hoor graag van anderen die de bruine maskergaailijster hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten