Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 29 aug 2009, 11:52

Wat betreft het broedseizoen ben ik blij als het zo is afgelopen.

Bij de bruine maskergaailijsters goede resultaten. 13 jongen bij twee koppels. Helaas zijn er van die 13 vlak na het uitvliegen 4 doodgegaan. Waarschijnlijk door bedorven insecten. Maar goed negen jongen is als wat.

De witwanggaailijsters waren een ramp. Resterend jong en moordenaar vader geruild voor een koppel kastandjevleugel gaailijsters (garrulax berthemyi). Denk dat dit oude vogels zijn want ze hebben een nest gemaakt en maar 1 ei gelegd dat onbevrucht was. De pop wil gedekt worden maar de man doet het niet!

De schamalijsters doen nog niks (in oktober 1 jaar) dus ik denk dat dat de leeftijd is.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 29 aug 2009, 23:30

Hopenlijk de laatste jongen van het kweekseizoen, dat bij mij eind maart begon en nu pas op zijn eind begint te lopen...
1 van de 2 jonge olijflijsters die ik momenteel met de hand grootbreng. Jongen van deze soort die ik bij de ouders liet stierven vlak na het uitvliegen bijna allemaal aan atoxoplasmose. Alleen doordat ik handopfok toepaste en daarbij voer gaf dat ik mengde met Esb3 en O.R.S. hield ik er een paar in leven...

Afbeelding

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Gaai » 30 aug 2009, 09:06

WB,

Hoe is het afgelopen met de siberische lijsters?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 30 aug 2009, 09:27

Het ene koppel deed niets(niet verbazend want de man kon niet of nauwelijks vliegen) het andere koppel had 4 rondes eieren. Helaas werd er niet gebroed. Ondergelegde eieren onder een zanglijster kwamen wel uit, maar de jongen werden na een dag of 2 uitgeworpen. Eieren in de broedmachine kwamen ook uit, maar ik kreeg de jongen niet groot...Heb nu de nietvliegende man omgeruild voor een nieuwe, dus volgend jaar misschien betere resultaten.

pedro

Re: Kweek 2009

Bericht door pedro » 30 aug 2009, 15:05

hier in friesland weinig gekweekt
1jonge zwartborstlangstaartgaai
2jonge boomeksters
2jonge purperkuiftoerako,s die nu weer zit te broeden.
toch nog wat jongen op stok laat in het seizoen .en w.b hoe gaat het met de boomeksters?
zie in apelscha praten we even bij.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 31 aug 2009, 15:23

Hoi Pedro,

De boomeksters maken het goed. De man is bijna door de rui en de pop is helemaal doorgeruid. Leuke en makkelijke vogels die af en toe allerlei gekke geluiden maken.

We spreken elkaar volgende week!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door monileger » 26 sep 2009, 18:32

Hallo ik ben pas lid van dit forum.

Ik had dus nog niet mijn nakweek gemeld van dit jaar. Vorig jaar een tegenvaller een uitgevlogen inca gaai overleden en in het begin van de winter of kweek koppel opeens dood. Ze gingen een paar dagen na elkaar dood. Waren nog nooit ziek geweest ofzo. Nu wilde wij iets moois terug, onze keus viel op ze garrulax pectoralis een mooie grote gaailijster. Wij een paar kennisen oppad gestuurt en ze vonden er 2. 1 in belgie en 1 in barneveld. Bij thuis komst is het liefde op het eerste gezicht. De man begint te zingen de pop begint met haar vleugels te wapperen. Ik had al wel gelijk me twijfels of het de pectoralis was want hij zag er anders uit, maar dit kon ook komen omdat zij bij handelaren vandaan kwamen en niet mooi op kleur waren. Ze zetten ze bij elkaar in de voliere en alles ging goed. Als resultaat half februari een nest met 3 eieren. 2 komen er uit 1 niet. 1 jong werd groot en heb ik verkocht als de pectoralis, waarop iemand uit duistland reageerde dat het niet op de garrluax pectoralis ging maar om de garrulax monileger wat mijn vermoede al was. Dit is de veel zeldzamere broertje van de pectoralis. Dit seizoen hebben we maar liefst 6 nesten gehad zonder dat we er moeite voor deden. Gelukkig het laatste onbevrucht. Bij elk nest kwamen er 3 uit en 3 vlogen uit daarna ging het berg afwaards ze werden goed gevoerd maar werden ziek ofzo. Uiteindelijk 2 mannen en 1 pop garrulax monileger gekweekt dit jaar.

Opzich een mooi resultaat voor het eerste jaar met deze vogels. ZIJN ER OOK KWEEKERS VAN DEZE VOGELS OP DIT FORUM INVERBAND HET UITWISSELEN VAN JONGEN VOLGEND JAAR.

Ook hebben we al 4 jaar een koppel emerald spreeuwen bij elkaar maar alleen maar ruzie en niks word er gedaan. Maar dit jaar voor het eerst een nest, geen broed waargenomen toch komen 3 van de 3 eieren uit. Ze worden ook allemaal groot. Als resultaat 3 mannen gekweekt.

mvg julien

ime

Re: Kweek 2009

Bericht door ime » 28 okt 2009, 20:23

Hier even een foto van een van de bruine maskergaailijsterjongen vlak na het uitvliegen. Het staartje groeit in de komende drie weken op lengte. De tekening verandert tijdens de rui en de vogels krijgen hun masker.
Afbeelding

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Jandb » 21 nov 2009, 16:13

Zo schattig Ime, die kleine "gemaskerde"!

Leuk weer eens op het forum te komen, het is nu wel heel erg stil in de volière. Ik heb eindelijk eens geluk met de Chestnutbuulbuuls! Een vriendelijke man van Duitse Origine, heeft voor mij een man, het was een geluk bij een ongeluk, want zijn pop was gestorven. Dinsdag haal ik de vogel op. Zo kan ik eindelijk een poging doen om voor nageslacht te zorgen bij deze prachtige buulbuulsoort! Ik heb ook nog een koppel Koeitilangbuulbuuls, een jong koppel van 2009!

We hebben wel geluk met zo'n warm najaar, of brengt het onze vogels in de war?

De rui heeft in elk geval lang geduurd, voor mij



Groetjes ;)

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door René » 22 nov 2009, 15:48

Wat leuk Jan dat er weer iemand bij is die een koppel Kastanjebuulbuuls heeft en ook Koetilangs.
Ik hoop dat je er aankomend jaar mee gaat fokken!
Zoveel van deze buulbuuls zijn er niet meer!

Groeten René
www.buulbuul.nl

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Vagabunda » 17 mar 2013, 21:58

pedro schreef:zonet gekeken bij m,n zwartborstlangstaartgaaien een nest vol zes jongen. m,n purperruggaaien heeft er drie en zjn inmiddels acht dagen. m,n boomekster zijn uitgevlogen
tot zover niks te klagen.
Boomekster boomekster, je hoort er wel eens van dat iemand ze nog heeft, leest eens dat er geslaagde kweek is, maar ziet ze nooit te koop.
Zijn ze er nog? Ben op zoek naar kwekers om ervaringen/info te verkrijgen ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten