witwanggaailijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 28 sep 2009, 20:43

Martien, het blijft vreemd dat ze dood gaan. Aan vitaminen en mineralen lijkt het mij niet te liggen. Ik denk aan een bacterie.
De volwassen vogels blijven de jongen zeker 3 weken voeren na het uitvliegen. Het ietwat korten van de dagen kan het niet geweest zijn. Er was nog tijd genoeg om de jongen goed te voeren. Dat er 's morgens weinig in de maag zit is logisch. Het voer van die nacht is verteerd.

Dat er jongen dood gaan na het uitvliegen hoor je inderdaad vaak. Soms ligt het aan vitaminen en mineralen tekort maar vaak aan het ziek worden van de jongen.
Een jong dat ziek is bedelt minder met als gevolg dat het minder voer krijgt van de ouders. Daardoor gaat het natuurlijk steeds slechter met de jongen en gaan ze dood van ziekte en honger. Een vicieuse cirkel.

Redenen als: het was die week warm/ het was die week koud/ het regende/ je hoort dat het vaak voorkomt vind ik niet iets waar je iets mee kan.
Tijdens handopfok kan er net zo makkelijk iets mis gaan. Al kun je dan b.v. makkelijker antibiotica geven.
Ik wens je in ieder geval komend jaar meer succes.
gr. Ime

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 29 sep 2009, 01:18

Hallo ime
Bedankt je heb wel gelijk maar je zoek toch altijd naar de reden dat het mis gaat, vooral als het er aanvankelijk zo goed uitziet .
volgend jaar beter laat dan wel horen hoe het gaat
groeten martien

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 30 sep 2009, 09:29

Opvallend vaak horen we dat er bij liefhebbers jonge vogels sterven, in de periode vlak na het uitvliegen.
Ook een deel van mijn vogels bleef dit verschijnsel het afgelopen seizoen niet bespaard.
Zo had ik een koppel olijflijsters dat 2 rondes jongen verloor. Steeds op dezelfde manier. Bij het uitvliegen en de eerste dagen mooi hoog op de zitstokken zitten en dan ineens op de grond blijven zitten en na een dag of wat sterven. Mijn diagnose: atoxoplasmose. Bij het 3e nest besloot ik in te grijpen toen de jongen op een leeftijd van 24 dagen (bijna zelfstandig)weer op de grond bleven zitten.
De jonge vogels gepakt en iedere 2 uur een mengsel van Avian high energy aangelengd met water waarin opgelost Esb3 en O.R.S. onder dwang achter in de keel gespoten. Een jong was al zo zwak dat hij af en toe op zijn zij rolde. Toch overleefden beiden uiteindelijk en zitten nu superfit in de volière. Bij nest nr. 4 besloot ik het niet meer af te wachten en pakte de jongen op een leeftijd van 9 dagen uit het nest. De eerste 5 dagen kregen ze bovenomschreven mengsel en daarna alleen nog Avian handopfok afgewisseld met wat levend voer. Ook deze vogels overleefden en zitten nu mooi doorgeruid in een vluchtje.
Eerder in het seizoen trad het verschijnsel ook op bij mijn blauwe eksters. Zes perfecte jongen vlogen uit, maar na een kleine week ging er dag na dag steeds een jong laag op een tak of op de grond zitten en stierf vervolgens. Bij inspectie van de dode vogels viel me steeds weer op dat dat ze niet vermagerd waren, maar de buik maakte wel een verschrompelde en donkere indruk. Bij het 4e slachtoffer besloot ik Esb3 door het drinkwater te gaan mengen(2,5 gr op 1 liter) en de laatste 2 jongen bleven toen gewoon in leven en groeiden uit tot gezonde grote vogels. Bij latere nesten gaf ik direkt enkele dagen Esb3 na het uitvliegen en ook hier trad geen sterfte meer op.
Ik zal niet beweren dat de oorzaak van sterfte pas uitgevlogen vogels altijd te weten is aan atoxoplasmose en dat Esb3 altijd de oplossing is, maar wel lijkt het mij verstandig om bij optredende sterfte snel in te grijpen en niet af te wachten. Het gaat toch al te vaak om zeer zeldzame en kostbare vogels. Zo hoorde ik bijv. gisteren een verhaal van iemand die 16 Courtoisi gaailijsters kweekte(uitgevlogen), maar er uiteindelijk maar 3 in leven hield...

Afbeelding

Nauwelijks voor te stellen, maar een gezond ogende vogel als deze jonge blauwe ekster was 2 dagen na het nemen van deze foto gestorven aan atoxoplasmose...

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door lijster » 02 okt 2009, 22:16

Beste WB ,

Denk je dat de vogels die "genezen" zijn daarna/later resistent zijn tegen atoxoplasmose ?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 03 okt 2009, 13:44

Lijster,

Het zou mij niet verbazen als de jonge vogels die de atoxoplasmose eenmaal overwonnen hebben hier resistent tegen zijn geworden. Helaas is het zo dat de atoxoplasmose in het lichaam aanwezig blijft en de 'resistente' vogels dus drager zullen blijven en ook bestaat er natuurlijk de mogelijkheid dat deze vogels in een stressvolle periode of bijv. in de rui toch weer last van atoxoplasmose krijgen.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 13 okt 2009, 23:52

hallo white blackbird ik ben een paar weken weg geweest daarom deze wat late reactie.
was al van plan het volgende nest vanaf dag acht met de hand groot te brengen had dat ook al met het laatste nest willen doen maar het leek nu veel beter te gaan .
Ik vraag me wel af als de sterfte door atoxoplasmose word veroorzaakt waarom dit pas na het uitvliegen plaatsvind
ik hoor wel regelmatig dat de bij jongen die om wat voor reden dan ook met de hand grootgebracht vanaf de 7e of 8e dag weinig uitval is ook zonder gebruik van medicijnen.
ben niet echt bekent met deze aandoening , is deze met onderzoek van bv mest vast te stellen ,ik heb wel de ingewanden van de gestorven jongen bekeken maar zag geen afwijkingen ook niet de zwarte of verschrommelde buik waar je het over heb .
groeten martien
ps zal esb3 ook bij de hand houden

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door Jandb » 06 mei 2010, 16:59

Beste Martienknuit,

Atoxoplasmose is een ziektebeeld dat zich uit door een vergrote lever, maar een vergrote lever kan ook gewoon op een rijke voeding wijzen dus zo eenvoudig is het niet. Een echt sterk gezwollen lever, dan heb je meestal wel te doen met de vervelende ziekte. Absoluut uitsluitsel dat krijg je door bij een autopsie een leverafdruk te bekijken onder een microscoop. De parasiet nestelt zich in lymfocyten of witte bloedcellen, een goede vogelarts kan besmette cellen na kleuring herkennen.

mvg Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten