witwanggaailijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

ime

witwanggaailijsters

Bericht door ime » 07 jun 2009, 14:58

Sinds 2.5 week ben ik in het bezit van een koppel witwanggaailijsters. Na wat aanloopmoeilijkheden gaat het koppel weer aangenaam met elkaar om. Zo aangenaam dat vandaag het vierde ei gelegd is. Als nest hebben ze een door eksters gebouwd nest in gebruik genomen.

Wie kan mij iets vertellen over de fok van deze vogels.(het fokverslag op deze site en info op dit forum heb ik al gelezen) Of weet iemand nog ergens een fokverslag. Op internet kan ik niet veel vinden.

Welk voer kan ik ze geven als opfokvoer? Of kan ik ze gewoon hezelfde behandelen als de bruine maskergaailijsters? Die brengen hun jongen prima groot met meelwormen, redrunners/krekels, grit en zand (gisteren drieling uitgevlogen die nu alleen door de man worden gevoerd).
Bij de bruine maskergaailijsters broedt de man ook maar ik zie de witwangman nooit op het nest.
Wie heeft er tips waar ik op moet letten en wie heeft er ook ervaring met witwangen.
Laatst gewijzigd door ime op 08 jun 2009, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door Wim » 07 jun 2009, 17:07

Hallo Ime,

Ik kan je wel in contact brengen met een een liefhebster van deze vogels. Ze heeft net vier jongen van de witwanggaailijster op stok gekregen.
Graag via mijn persoonlijke mail reageren daar ik persoonlijke gegevens niet zo maar op een website wil vermelden.
Hoe doen de reeds uitgevlogen bruine maskergaailijsters het bij jou?
Mijn emailadres is w.boer43@kpnplanet.nl

Mvg,

Wim

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 07 jul 2009, 23:48

Hallo ime ik heb ook een koppel witwangen op eieren zitten bij mij broed de man ook mee ik heb ook nog geen kweekervaring met deze vogels wel heb ik ook het kweekverslag op deze site gelezen,mocht je ondertussen meer te weten zijn gekomen zou ik het graag horen heb wel de tip gekregen de ringen met waterverf in de kleur van de poten te verven
groeten martien

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 08 jul 2009, 10:11

Hallo Martien,

Ik ben ondertussen heel veel te weten gekomen. Meer dan ik zou willen. De vogels hebben hier netjes de eieren uitgebroed en vier jongen groot gebracht. Ze voerden de jongen afwisselend goed gevoerde en bepoederde meelwormen en redrunners. Het waren hele goede ouders. Man en pop voerden om beurten. Vooral de pop was een zeer goede moeder. Met bekken vol redrunners ging ze naar de jongen. De redrunners waren veruit favoriet. De redrunners gaf ik winterpeen en geweekte kattenbrokken. Daarnaast gaven de ouders ook andere zaken maar ik kon niet zien wat. Wel heb ik grit en universeelvoer altijd ter beschikking staan.

Op de vijfde dag zijn de jongen geringd met ringmaat 5. De ringen heb ik rondom afgeplakt met bijgekipte schilderstape (beige). De ouders trokken zich niks van de ringen aan en gingen door met de verzorging alsof er niets gebeurd was.
Na ongveer 12 dagen vlogen de jongen uit en werden in een struik gezet door de ouders en daar verder gevoerd. Ze zijn dan zeer onhandig en onnozel. Drie dagen na het uitvliegen zag ik de man even baltsen naar de pop en werd er gepaard.
De oudervogels verdedigden de jongen ook samen tegen overvliegende vlaamse gaaien en een kat die ze door het gaas aanvielen. Fantastisch toch.

Toen ik de vogels ophaalde bij de vorige eigenaar waarschuwde hij mij dat de pop heel erg was aangevallen door de man. Thuis moest ik ze nog een week apart zetten maar daarna accepteerde de man de pop weer en werden eieren gelegd en jongen groot gebracht. Vorig jaar waren er jongen geweest en werden deze gevonden met ingepikte schedel (vermoedelijk door medebewoners gedaan). Dit had een waarschuwing moeten zijn!!

Vier dagen na het uitvliegen waren er op een morgen jongen weg en zag ik alleen de man.... Ik ben op zoek gegaan in de voliere en vond drie jongen met ingepikte schedel en ook de pop lag dood op de grond met opengepikte en leeggegeten schedel. Hier wordt je dan wel niet goed van. Wat een monster.
Het overlevende jong breng ik met de hand groot.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 05 aug 2009, 22:11

Hallo ime ben een tijdje niet op de site geweest jammer van je kweek ook bij mij is het niet goed gegaan
De drie eieren zijn na 12 dagen broeden uitgekomen en werden goed gevoerd maar vooral met morio s en wasmot,die de ouders bij de jongen in de bek stopte en dan leegknepen een achterblijver is na 6 dagen doodgegaan de twee overblijvers vlogen of verlieten het nest op de twaalfde dag na twee dagen zag ik er nog maar een de andere bleek achteraf dood in een hoek te liggen de ouders bleven goed voeren maar erg eenzijdig morio en wasmot het andere jong is na een week ook overleden
het jong was goed doorvoerd eerder te dik als te mager.
Ik hoor van meerdere liefhebbers dat veel jongen na het uitvliegen binnen een tiental dagen doodgaan had ook al de tip gekregen ze op de 5e dag een druppel panacure te geven tegen de wormen heb dat ook gedaan maar dat mocht ook niet baten de vogels zijn nu weer met nestmatriaal aan het slepen .
Ik hoop dat het volgende keer beter gaat zit er ook aan te denken de jongen dan vanaf dag 9 of tien met de hand verder op te brengen .
HOe is dit bij jou gegaan heb je het grootgekregen.
met vriendelijke goeten martien

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 05 aug 2009, 22:48

Dag Martien,

Jammer dat je geen jongen hebt groot gekregen. (De man heeft tenminste niet de hele familie uitgeroeid). Ja, ik heb het jong groot gekregen. De eerste drie dagen wilde het geen voer aannemen maar daarna ging het heel gemakkelijk en werd de vogel heel tam. Het at goed van de insecten en af en toe een geweekt kattebrokje.

Ik heb de witwangen geruild voor berthemyi/kastanjevleugel gaailijsters. Ze hebben meteen een nest gebouwd en 1 ei gelegd. Dat wordt nu bebroed.

Ik vind wasmotten geen goed opfokvoer. Ik heb daar slechte ervaringen mee opgedaan toen ik nog japanse nachtegalen fokte. Ze bevatten veel vet en verder weinig waardevolle stoffen voor de jongen. Bij mij groeiden de jongen als kool op de redrunners en meelwormen. Misschien moet je volgend keer eens andere insecten proberen. Bepoeder je de insecten wel? Jongen die vlak na het uitvliegen dood gaan, kunnen dat door verschillende zaken doen. Dat hoeven zeker geen wormen te zijn.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 08 aug 2009, 00:46

Hallo ime
Ik had de vogels meerdere soorten insekten aangeboden levend o.a witte meelwormen buffalos wasmot morios.
diepvries pinkys,krekels,wasmot,buffalos.
voerde van te voren ook al geweekte kattebrok maar de vogels voerde hoofdzakelijk met morio en wasmot.
De insekten werden bepoederd redrunners heb ik nog niet gevoerd
kunnen die gewoon in een voerbak gedaan worden of ontsnappen ze dan
heb je bij de handopfok levende of diepvries insekten gebruikt ?
maak je de meelwormen eerst dood ?
ik hoorde van een liefhebber dat levende meelwormen soms schade aan de slokdarm veroorzaken
De eerste weken na het verlaten van het nest gaan nogal wat jongen verloren (teminste bij de liefhebbers waar ik contakt mee heb gehad)een man uit teteringen had van 3 nesten 9 jongen en maar een over
denk zelf dat ik messchien te rijkelijk gevoerd heb en de keus te veel aan de oudervogels heb overgelaten
ik hoop dat ik voor het volgende nest wat meer informatie opdoe en denk toch aan handopfok vanaf dag 8 of 9
het nest is zogoed als klaar denk dat de vogel binnen enkele dagen gaat leggen dus we gaan met goede moed verder
met vriendelijke groeten martien
Laatst gewijzigd door martienknuit op 08 aug 2009, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 08 aug 2009, 00:48

en succes met je kastanjevleugel gaailijsters

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 08 aug 2009, 13:53

Hallo Martien,

Meelwormen worden (net als alle andere insecten) eerst dood gemaakt door de ouders voor ze aan de jongen gevoerd worden. Ook bij handopfok de insecten eerst dood maken anders bijten ze soms in de maag of de keel van het jong.
De redrunners kunnen niet springen dus kun je ze gewoon in een gladde bak voeren.
Bij de handopfok heb ik levende insecten gebruikt. Ik heb eens diepvries pinkies en diepvries krekels geprobeerd maar dat doe ik niet meer. Mijn levende insecten verzorg ik goed en ik vond dat er in de diepvries krekels niets gezonds zat.
Dat er bij die liefhebber 9 worden geboren en maar 1 groot komt vind ik erg jammer. De eerste week na het uitvliegen is een lastige tijd maar als de ouders goed voeren en gezond voer geven, moeten de jongen gewoon groot kunnen worden.
Variatie is goed Martien maar zoveel soorten insecten is niet nodig hoor. Ik gebruik er nu 2 en dat gaat heel goed.
De insecten goed voeren en bepoederen dan moet het lukken.

groet, Ime

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 10 aug 2009, 23:37

Hallo ime bedankt voor de tips ik heb wel gezien dat de pop soms insekten voerde die nog leefde
ze heeft vandaag weer een ei gelegd ik hoop dat het deze keer beter gaat
heb ook gekeken op het forum over de handopfok komt nogal wat voor kijken als je het vanaf dag een doe
ga van de week redrunners halen kijken of ze die willen eten (en voeren)
kan je witte meelwormen ook invriezen zonder koken heb het al wel geprobeert maar zag dat ze naar enkele uren zwart werden maar denk toch wel dat ik ze direcht na het ondooien kan voeren dan weet ik zeker dat de pop geen levende wormen voerd en kan ik wat voorraad aanleggen
weet niet of je dit al eens geprobeerd heb graag je mening hierover
groeten martien

ime

Re: witwanggaailijsters

Bericht door ime » 11 aug 2009, 21:25

Dag Martien,

Je hoeft bij witte meelwormen al helemaal niet bang te zijn dat ze bijten. Daar zijn ze na de vervelling nog veel te zacht voor. Als je meelwormen wilt invriezen zonder dat ze daarna meteen zwart worden na ontdooien moet je ze eerst 1 minuut blancheren.
Je hoeft je echt niet bezorgd te maken over of de insecten nog leven. Soms zullen ze nog wat bewegen maar de vogels weten echt wel wat ze doen. In de natuur maakt toch ook niemand de insecten voor ze dood? Ze bewerken ze zelf genoeg.
Voordat ik jongen verwacht koop ik de meelwormen (en andere insecten). Deze voer ik een week of twee heel goed en zet ze warm. Tegen de tijd dat er jongen zijn heb je dan iedere dag genoeg witte meelwormen die je kunt verzamelen.
Die witte wormen zijn trouwens maar een dag of vijf nodig.

groet, Ime

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door Jandb » 16 aug 2009, 22:07

Ja dat klopt wat ime zegt! Ik heb het zelf al kunnen observeren bij mijn vogels. De blauwooggaailijsters bvb. bijten eerst de kop van de meelworm eraf of kapot en geven die dan pas aan de jongen, dat doen ze ook nog als de jongen uitgevlogen zijn.. Ik denk dat dit ook wel zo zal zijn bij de witwanggaailijster.

Ik geef de witte meelwormen tot de jongen uitvliegen, maar dat kies je zelf natuurlijk.

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 16 aug 2009, 22:32

Hallo ime en jandb bedankt voor het reageren ,de pop heeft 3 eieren gelegd moeten 24 august uitkomen
Bij het vorigge nest ging het goed tot na het uitvliegen ook daarna bleven ze goed voeren maar overleden de jongen toch
wil daarom dit keer de jongen voor het uitvliegen verder met de hand grootbrengen zie op de site dat je (ime)veel ervaring hier mee heb
kan je me nog wat tips geven b.v
1vanaf welke dag beginnen (zag b.v dat u reeds uitgevlogen jong de eerste dagen niet wou sperren)
2om de hoeveel tijd voeren en hoeveel ongeveer
3 alleen insekten (of ook opfokvoer)
en andere zaken waar ik op moet letten b v d
groeten martien

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 17 aug 2009, 20:36

Als ik zo lees over uitgevlogen jongen die tussen uitvliegen en zelfstandig worden vrijwel allemaal komen te overlijden dan moet ik gelijk aan atoxoplasmose denken...

martienknuit
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2009, 22:16
Contacteer:

Re: witwanggaailijsters

Bericht door martienknuit » 17 aug 2009, 23:48

Hallo White Blackbird
Ik heb de vogel bekeken die zat goed in het vlees beetje dik zelfs de buik was niet opgezwollen
ook de lever was niet opgezet de ingewanden zagen er goed uit dit was mijn eerste nest
de andere man waar ik het over had die een van de 9 over had kweekt ook andere insekteneters buulbuuls dacht ik
die pobleemloos alle jongen grootbrengen
dacht zelf aan onervarenheid van het koppel (en liefhebber)ik heb de man overgenomen van een zangliefhebber waar hij een jaar of 5
in de zandkooi heeft gezeten de pop is ook een inportvogel
buiten dat is het een goed koppel broeden samen en voeren goed ,hadden wel een voorkeur voor morios en wasmot de rest van het aangeboden voer bleef staan
denk dat het voer te eenzijdig en te vet was
mocht er deze keer weer een overlijden laat ik het door een dierenarts onderzoeken
groeten martien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten