Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Gaai » 12 jun 2010, 11:05

Hier is het seizoen voor dit jaar gedaan. De spreeuwen hebben hun eieren en jongen er weer uitgegooid. Het resultaat voor 2010 is dus drie jonge kraaien waarvan twee zilver mutaties.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 12 jun 2010, 16:36

zowel het overjarige koppel, als het koppel driekleur glansspreeuwen van 2009 hebben bevruchte eieren. met hoeveel dagen komen de jongen uit? en met welke ringmaat dient geringd te worden?
hier 2 jonge witkop-; 2 roodstuit- en 3 geelstuit koetilangs, 2 oranje vlek buulbuuls en 1 roodstaartgaai- en 1 witwanggaailijster.
verder enkele koppels op eieren en enkele nog helemaal niet.

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Omei » 13 jun 2010, 10:39

hoi,

Nu voor de 3e keer gingen de kastanjevleugelgaailijsters (truus en jandoedel (omdat hij zo geweldig kan fluiten))
2 dagen lang keurig om/om op eieren zitten, en dan vind jandoedel het wel welletjes en gooit de eieren eruit (en begint weer vrolijk te fluiten, alsof er niets gebeurt is).
Dus ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe jandoedel voor truus, dus als iemand een geweldige zanger zoekt
en een man over heeft die wel geschikt is voor de kweek!

Of heeft iemand goede raad?

groeten Maurice

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 13 jun 2010, 12:19

Maurice, jammer dat "Jandoedel" weinig respect heeft voor het nest. Het is moeilijk te zeggen wat er aan de hand zou kunnen zijn, daarvoor zou ik wat meer informatie moeten hebben, over het verblijf, de voeding etc...

Mijn gaailijsters, zitten graag goed verstopt! Rust in het verblijf is belangrijk, dus geen katten die aan de achterkant van de volière lopen enz... Hiervoor had ik vorig jaar een goed werkende oplossing, groen schaduwdoek, het verduisterd, waardoor de volière minder aantrekkelijk wordt voor katten, omdat het allemaal wat minder opvalt. Nu staat er een nieuw nachtverblijf achter, zodat de achterkant bestaat uit een vastmateriaal het doek+geperste stenen platen, waardoor het mooi groen oogt!

Het voer is ook belangrijk heb ik zelf gemerkt, pas op met meelwormen, de man wordt hierdoor veel te driftig als je niet met mate voert, waardoor hij het geduld niet heeft en situaties voorkomen, wat jij nu jammer genoeg voor hebt.

Stoorzenders, uit de volière halen! Bij mij waren het pagodespreeuwen, dat klikte echt niet! Er zit nu een koppel Chestnutbuulbuuls bij, maar de volière is ruim genoeg en goed beplant, waardoor ze nauwelijks elkaar voor de voeten kunnen lopen. Mijn verblijf is 4x4x3 (m) + binnenvlucht 1.5x2x2 (m).
Dit zijn de tips die ik je kan geven.

Als je er al eieren bij gekregen hebt, zou ik nog wat volhouden met "Jandoedel". Heb je al een controle gedaan of de eieren bevrucht waren? Dat is wel heel belangrijk, vermits het anders een volkomen natuurlijk gedrag is, dat ze de niet bevruchte eieren eruit gooien

Succes alvast! mvg Jan

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 13 jun 2010, 12:29

Hey allemaal,

de kastanjevleugel gaailijsterjongen zijn al goed gegroeid! Ime, jammer dat eentje in de steek is gelaten, ik heb dit nog niet meegemaakt met mijn gaailijsters! Ik heb steeds wel dezelfde man gehad en die zorgt zeer goed voor zijn kroost, ik hoop dat je met eventuele volgende rondes meer succes hebt! Mijn koppel is bezig met een tweede nest, dat één van de dagen wel zal klaar zijn. Bij de koeitilangbuulbuuls heb ik nieuwe nestbouwactiviteiten ontdekt, benieuwd wat het wordt, misschien dat als ze er maar geen stevig bouwwerk van kunnen maken, dat ik ze een handje zal helpen met wat extra stokjes aan te binden. De chestnutbuulbuuls zijn opnieuw met nestmateriaal aant slepen, voorlopig ook afwachten of dat iets wordt. De eieren van de japanse nachtegalen zouden één van de dagen moeten uitkomen. De man van de sneeuwkruin roodborsttapuiten, zingt de pannen van het dak! Balts of nestbouwactiviteit heb ik bij die soort nog niet gezien. Nochtans lijken ze één van de gelukkigste vogels uit de volière. Ik wacht rustig af. Iemand een idee om ze broeds te krijgen? Ik voer nu levende buffalowormen doorlopend, ze zijn er echt verzot op! Is het misschien bekend, dat ze niet gaan nestelen, omdat er medebewoners bij zitten (koeitilangbuulbuuls en japanse nachtegalen) ? Einde dit jaar ga ik de volière wel helemaal opdelen, maar ze lijken allemaal zo gelukkig nu, dat het met lichte pijn in het hart zal zijn...

Een fokverslag van de sneeuwkruin roodborsttapuit doorgestuurd naar mijn emailadres, zou zeer welkom zijn :) Een fokverslag van de witkruin roodborsttapuit heb ik wel.

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Omei » 13 jun 2010, 17:36

Bedankt Jan voor de tip.

Ze zitten in een goed begroeide rustige vlucht van 1x4,dus dat is wel oke denk ik.
Ik zal eens kijken of het iets verandert als ik voorlopig geen meelwormen meer geef.

ps. mijn witkruinen (kweek 2009) hebben ook niets anders gedaan dan gezongen.

Groeten Maurice

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 14 jun 2010, 00:08

Ger bedankt.
bert

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 14 jun 2010, 00:29

Als ik de berichten zo een beetje lees, valt mij wel wat op.
Een hoop koppels hebben er geen zin in. Behalve bij Ime.
Maar de sterfte onder de jongen is als ik mij niet vergis minder dan de laatste jaren.
Dat lijkt dus beter te gaan.

Vandaag was het weer uitvliegdag bij de kastanjevleugels.
Wij ringen altijd pas na het uitvliegen.
Het uitgevlogen jong vond ik wat wankel,(mijn vrouw vond van niet). Ring maat 6 paste nog net. gewicht 43.4 gram. Borst en buikveren aaneengesloten. Buik roze zonder zichtbare lever en zonder zichtbare darmlussen.
Het jong zat op de grond.

Het andere jong lag nog in het nest.
Niet helemaal verwonderlijk hoewel op de zelfde dag uitgekomen als het uitgevlogen jong weegt deze kolos 64.5 gram ruim 20 gram zwaarder dan het schijnbaar gezond uitgevlogen jong. Borst en buikveren niet aaneengesloten. Buik roze zonder zichtbare lever en zonder zichtbare darmlussen.
Ring 6 ging met geen mogelijkheid om deze kippepoot maar met wat slijpen kreeg ik het er netjes overheen.

Na het ringen beide vogeltjes weer terug gezet in het nest.
Het al uitgevlogen jong verliet het nest weer na 30 min.

Nu wat waarnemingen.
De man begon na het uitvliegen van het eerste jong uitzinnig te fluiten.
Het uitgevlogen jong zat constant te roepen om eten.

Hoe voeren wij?

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 14 jun 2010, 01:03

In het verleden zochten wij ons heil in allerlei verschillende insecten.
Een hoop gedoe, kostbaar maar nog het ergste wij vonden de kakkerlakken ook terug in huis.

Dit jaar weer een andere aanpak. Uisluitend de meelworm, maar wel een geconditioneerde meelworm.
De meelwormen worden in grote hoeveelheid bij een vertrouwd adres (Kreca) aangekocht en worden meteen op meelworm voer van Avian gezet.
De wormen groeien daar niet hard op. Relatief weinig wit.

Deze witte wormen worden door ons een twee keer per dag verzameld gepoederd met mineralen in de koelkast gezet .
De vogels met jongen in het nest krijgen om de 90 min een klein handje van deze witte meelwormen.
Het is een hoop werk maar met een goed pincet is het redelijk te doen en verzamel je met z'n tweeën een ons per dag in een 30 min.

Sinds dat wij dat doen (het is pas sinds kort) hebben wij bij de gaailijsters elk nest twee jongen.
Wel weer een hele zware en een normale. 20 gram is een enorm verschil.
Maar geen normale en een ondervoede.

Nu weer terug naar de waarnemingen.
Het uitgevlogen jong bleef maar schreeuwen om gevoerd te worden echter bijna alles ging naar de favoriet "de kolos in het nest"
Nu heb ik mijn buik vol van de kliko jongen en neem geen risico meer.
Bij de geringste twijfel haal ik ze naar binnen.
Zo ook dit jong.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door wjvdlinden » 14 jun 2010, 07:27

Japanse nachtegaal,

Vorige week zijn mijn twee jonge japanse nachtegalen uitgevlogen. Afgelopen donderdag alle twee redelijk in de veren. Zaterdag hebben ze opeens geen buikveren meer. De ouders slepen wel veel met nestmateriaal. De jongen kunnen al redelijk vliegen. Gelijk de eerste dag al boven in de conifeer. Maar moet ik nu grote zorgen maken?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 14 jun 2010, 10:24

Gisteren op bezoek geweest bij een vogelvriend die grote hoeveelheden insecteneters kweekt. En dan hebben we het over soorten als kwikstaarten, (roodkeel)nachtegalen, (roodborst)tapuiten, lijsters en bijeneters. Deze vogels krijgen het hele jaar rond meelwormen te eten. Ook de handopfok jongen krijgen vanaf dag 1 voor het grootste deel (bruine) meelwormen en Avian handopfok. De ontlasting van deze vogels ziet er uitstekend uit. Ook uiterlijk zijn het allemaal grote volle vogels met een perfect verenkleed. Het geheim lijkt hem te zitten in het dieet dat de meelwormen krijgen. Havermout wordt bestrooid met vitaminen en mineralenpreparaten (zo'n beetje alle merken die verkrijgbaar zijn) Vooral veel vitamine B en ook zoveel Spirulina dat de met water en ontwormingsmiddel aangelengde havermout er groen van ziet. Van dit geheel worden ballen gekneed en dit wordt aan de meelwormen gevoerd. Grote bakken met bruine meelwormen worden in de volières gezet en de oudervogels voeren deze dan aan de jonge vogels. Een onorthodoxe aanpak die toch goed lijkt te werken. Door de spirulina in het meelwormenvoer komen de bijeneters ook mooi op kleur (zie onder)

Afbeelding

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 14 jun 2010, 13:06

Ik had al eerder Ime over havermout gehoord.
Het moet heel goed voer zijn en een prima medium om als het vochtig gemaakt wordt een ontwormings middel aan toe te voegen maar ook de Esb3.
Ik ga er meteen mee experimenteren.
Een grote bak in de vlucht zetten doe ik alleen bij nood ook wij moeten weleens weg.
De vogels pikken dan zelf wel de witte eruit.
Dit in verband met hygiëne en vocht.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 14 jun 2010, 13:36

WB, dat klinkt goed. Dat ik daar niet zelf op gekomen ben. Je maakt als het ware een broodje gezond voor de meelwormen.
Door de spirulina krijg je ook nog eens het gezonde van groen in het voer. Lijkt mij een heel gezond voer. Vinden de meelwormen de spirulina niet vies? Vogels vinden dat namelijk wel.

Arjan vergis je niet in de gezondheid van dat dikke kastanjevleugeljong. Op die leeftijd had hij al in de veren moeten zitten. Houd hem in de gaten. Ik merk steeds weer dat gaailijsters hun oudste jong(en) bijna alles geven en de rest krijgt dan eigenlijk te weinig. Gaailijsters gaan blijkbaar voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. De jongste bij jouw heeft geluk gehad en bij mij pech. Gaailijsters broeden trouwens vanaf het eerste ei. Zodra het eerste jong uit komt wordt het vol gepropt. De volgende jongen moeten erg hun best doen willen ze genoeg krijgen. De ouders letten vooral op wie het hardst bedelt met de grootste bek. Dat heb ik bij de witwang de bruine masker en de kastanjevleugel kunnen zien.
Ik denk dat ik de eieren van die laatste komende keer maar ga rapen en alles terug leggen als het legsel compleet is. De eikleur maakt hen namelijk niks uit.

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Dennis69 » 14 jun 2010, 20:47

Hier zijn vanmorgen 4 jonge grijskaplijsters uitgevlogen.De roodoorbuulbuuls hadden 4 onbevruchte eieren.
Maar ben al zeer blij met 4 lijstertjes,en nou hopen dat ze gauw groot worden.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door spreeuw » 14 jun 2010, 23:36

@ WB een paar vraagjes ivm de meelwormen bij uw vriend.

Die vitamine B hoe voeg je die toe aan de havermout?
Het ontwormingsmiddel, wordt dit constant gegeven? Zoja waarom?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten