Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

girlits
Forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2009, 23:30
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door girlits » 26 jun 2010, 23:30

Als het resultaat er naar zou zijn maakt het toch niet uit dat je niet weet wat de trigger is.Je kunt beter elk seizoen een van de toevoegingen weglaten heb je mischien 1 verloren jaar.Er van uitgaande dat dit het ei van columbus is.
Als je elk seizoen wat toevoegt ben je mischien wel 5 jaar kwijt voor het beoogde doel bereikt wordt.
Heb trouwens nergens wat gelezen over de voliere waar de vogels in vliegen,als het bij degene is wat ik denk,hebben die een riant onderkomen waar ook de nodige insecten in waaien.


mvg eddie

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 27 jun 2010, 09:24

Ja Girlits, in die grote volière vangen de vogels natuurlijk ook insecten, maar omdat er relatief veel vogels meer rondvliegen dan op een vergelijkbaar stuk grond buiten de volière zijn de vogels voor het grootste deel toch afhankelijk van de aangeboden meelwormen. Om een idee te geven: ik geloof dat er gemiddeld 2 kilo meelwormen per dag wordt gevoerd.
De handopfok vogels die binnen zitten krijgen vrijwel uitsluitend de vetgemeste meelwormen en die jonge vogels zagen er ook top uit.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door spreeuw » 02 jul 2010, 16:16

Zouden stuifmeelkorrels ook een extra kunnen geven aan de ballen?

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 04 jul 2010, 01:39

Interesante ontdekking van die havermoutballen! Ik ben even van de radar geweest, omdat ik op stage was naar Polen, wat overigens prachtig was! Voor de geïnteresseerden, soortenlijstje: bastaardarend, schreeuwarend, zeearend, zwarte ooievaar, ooievaar, kwartelkoning (gehoord), witvleugel stern (100en), zwarte stern, roodmus, grauwe vliegevanger, grauwe klauwier, geelgors (met hopen), distelvink of putter, groenling, waterrietzanger, gele kwikstaart,... en nog meer algemene soorten. Naast vogels heb ik ook verschillende elanden gezien! We zaten tegen Bialystok in de Bierbzavallei, in het Pools uitgesproken als "Biebsja".

Nu over mijn eigen biotoopje! Ik had het geluk, dat een goede vriend(in) voor mijn vogels wou zorgen met zeer veel liefde! Ik had immers 3 jonge japanse nachtegaaltjes in het nest! Met een overzichtelijk voedingsschema, hoopte ik dat ze het aan zou kunnen. Gedurende de stage, kreeg ik het bericht dat de jonge nachtegalen allen uitgevlogen waren! Dolgelukkig trachte ik naar de thuiskomst. Toen moest ik echter horen dat ze maar 1 jong zagen. Ik heb een tweede kunnen spotten na heel wat zoekwerk. Ik heb beslist eens goed te snoeien, zodat de voliere terug wat overzichtelijker werd. Vreemd genoeg heb ik het derde jong nog steeds niet gezien/gevonden. Het is tijdens die 10 dagen dat ik weg was allemaal behoorlijk snel gegaan. Bij thuiskomst trof ik in een mandje een volwaardig nest aan, met hierin 1 zeer klein jong en een blauw ei van redelijke grootte. Ik dacht meteen aan de koeitilangbuulbuuls. Vermits het vorige keer niet goed is gegaan, was ik redelijk zenuwachtig. Ik zag ze niet bij de nest. Ik heb een camera geplaatst en de beelden waren op zijn minst verassend te noemen! Het popje van de sneeuwkruintapuit verzorgde het nest! Nu twee dagen later, is er een tweede jong bijgekomen! Ik kan er niet aanuit! Er lag immers een blauw ei in... dus moet het van de koeitilangs zijn. Ik denk dat de tapuit koeitilangbuulbuuls aan het grootbrengen is. Vandaag zag ik ook op de camerabeelden dat de man sneeuwkruin bij de nest verscheen! Een dag eerder (gisteren) vond ik een nieuwe nest! Ik vermoede dat het van de koeitilangs was, nu lag er een bruin ei met vlekjes in, heel anders dus dat de blauwe eieren.... Vermits ik ze in de richting van het nest heb zien vliegen en steeds het mannetje alleen zichtbaar is, vermoed ik dat ze het bebroede. Vandaag heb ik nog is gaan kijken en lagen er kersverse jongen in! Geen pluimpje te bespeuren! Ik heb de camera geplaatst, ik ben benieuwd wat de beelden zullen ontsluieren... Zoals ik het nu allemaal goed op een rijtje heb, lijkt het dat de sneeuwkruinen jonge buulbuuls aan het groot brengen zijn en de koeitilangs hopelijk sneeuwkruintapuiten. De omgekeerde wereld dus, letterlijk!!

Als dat geen vreemde situatie is, hopelijk eentje met een happy end deze keer

Het zou dan de eerste keer zijn dat ik al mijn vogels tot nestbouw en eieren krijg in 1 seizoen en samengestelde vluchten. Totaal geen agressie in de vluchten, zeker het vermelden waard. De pagodespreeuwen doen nog steeds heel raar, eieren worden elke keer opnieuw uit het nest gekieperd, bijna dagelijks ligt er een ei vooraan in de vlucht. ik ben Benieuwd hoe lang dit gaan aanhouden. Het zijn vogels van 2009, misschien hebben ze nog wat tijd nodig.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 04 jul 2010, 12:56

de koetilangs hebben GEEN blauwe eieren. ze hebben bruin paarsachtige eieren met stiptekening.
ik heb al vele nesten gehad in volieres waar ze helemaal alleen zitten dus vergissen is uitgesloten bij mij.
mvg bert

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 04 jul 2010, 14:04

Een matig kweekseizoen hier met een paar succesjes zoals deze jonge Siberische lijster. Voor mij de eerste kweek met deze soort.

Afbeelding

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 04 jul 2010, 19:50

Bedankt Bert! Dan moeten de sneeuwkruinen in tegenstelling met wat in het fokverslag stond (kleine bruine eitjes) grote lichtblauwe eieren hebben! Dit werkte wel voor verwarring bij mij. Zeer mooi is wel dat het er naar uit ziet dat ik dan met wat geluk twee EK sneeuwkruin roodborsttapuiten ga hebben :) De sneeuwkruinen lijken alvast heel goed te voeren! :)

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 04 jul 2010, 19:57

Vorige week ben ik nog een man van de witwanggaailijster wezen halen, zodat ik de pop die ik eerder die week had gehaald, kon voorzien van een man.
Nadat ik de man erbij had gezet was het gelijk koek en ei tussen deze vogels, je zou haast zeggen dat ze elkaar al kennen.
Maar ben er zeer blij mee dat het goed gaat tussen deze vogels.
De pagode spreeuwen zijn inmiddels vertrokken.

Vandaag is het jong van de kookaburra uitgevlogen.
Het jong ziet er heel goed uit, maar ik ben nu net tot de ontdekking gekomen dat er 1 teentje niet goed staat.
Is dit op een of andere manier nog te redden.
Het gaat om het achterste teentje, en die staat naar voren toe gewezen, ook lijk het teentje iets kleiner als de andere.
Of moet ik nog even geduld hebben omdat het vandaag pas de eerste dag is dat het jong is uitgevlogen en zodat het teentje nog in de goede stand kan komen te staan??
MVG Edo

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Gaai » 04 jul 2010, 21:26

Ik denk dat er nog weinig kans is dat deze teen nog in orde komt. :( Misschien een dierenarts raadplegen.
Ik heb zelf met één van mijn jonge kraaien een bezoek moeten brengen aan de dierenarts. De vogel had een stuk van een centimeter van de bovenbek voor meer dan de helft afgebroken. De dierenarts heeft de bovenbek opnieuw vastgezet met een soort hars. Gelukkig zal deze breuk nog volledig uitgroeien zodat je er binnen een paar maanden niets meer van ziet.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 04 jul 2010, 22:34

Jan, ik duim voor je dat de sneeuwkruinen door blijven gaan. ik heb 3 geelstuit- en 2 roodstuit koetilangs zelfstandig en 1 geel en 1 roodstuit uitgevlogen. ook is het chinese buulbuuljong uitgevlogen. deze heeft(ondanks het plastic gaas dat ik voor het ijzeren gaas heb gespannen) zijn kopje behoorlijk kapot gevlogen. hij/zij is zo wild. ik hoop dat ie het redt, want het is mijn eerste kweek sinds 3 jaar, mvg bert

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 05 jul 2010, 09:04

e v/d zande schreef: Vandaag is het jong van de kookaburra uitgevlogen.
Het jong ziet er heel goed uit, maar ik ben nu net tot de ontdekking gekomen dat er 1 teentje niet goed staat.
Is dit op een of andere manier nog te redden.
Het gaat om het achterste teentje, en die staat naar voren toe gewezen, ook lijk het teentje iets kleiner als de andere.
Of moet ik nog even geduld hebben omdat het vandaag pas de eerste dag is dat het jong is uitgevlogen en zodat het teentje nog in de goede stand kan komen te staan??
MVG Edo
Dat de achterste teen naar voren staat komt regelmatig voor bij jonge vogels. Een oplossing is om de vogel te pakken, de teen in de goede positie te zetten en met en strookje leukoplast aan het loopbeen te plakken. Na een paar weken zal de teen als het goed is naar achteren blijven staan. Niet te lang wachten met deze behandeling. Hoe ouder de vogel, des te minder kans op succes.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 05 jul 2010, 17:24

White_Blackbird schreef:
e v/d zande schreef: Vandaag is het jong van de kookaburra uitgevlogen.
Het jong ziet er heel goed uit, maar ik ben nu net tot de ontdekking gekomen dat er 1 teentje niet goed staat.
Is dit op een of andere manier nog te redden.
Het gaat om het achterste teentje, en die staat naar voren toe gewezen, ook lijk het teentje iets kleiner als de andere.
Of moet ik nog even geduld hebben omdat het vandaag pas de eerste dag is dat het jong is uitgevlogen en zodat het teentje nog in de goede stand kan komen te staan??
MVG Edo
Dat de achterste teen naar voren staat komt regelmatig voor bij jonge vogels. Een oplossing is om de vogel te pakken, de teen in de goede positie te zetten en met en strookje leukoplast aan het loopbeen te plakken. Na een paar weken zal de teen als het goed is naar achteren blijven staan. Niet te lang wachten met deze behandeling. Hoe ouder de vogel, des te minder kans op succes.
Hoi W.B.
Dank je voor de tip, ik ga het vanavond gelijk doen.
Had gisteren de vogel al gevangen n nog een goed gekeken, maar er is gelukkig geen spraken van een vergroeiing of dergelijke, alleen het achterste teentje staat naar voren.
Ook leek er kracht in het pootje te zitten want hij pakje stevig mijn vinger beet en heb gelukkig nog een kansje dat het goed ga komen. Nogmaals bedankt :wink:

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door paul zwartepoorte » 05 jul 2010, 17:28

hoi
ik heb dat ook wel eens gehad met me postduiven dat het teentje na voren stond ik deed het zelfde als wat wb zij met leukaplast
dat ging goed soms kan het gebeuren dat de ring net te groot is dat hij af zakt en dan het teentje na voren blijft staan
vr gr paul

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 08 jul 2010, 10:29

IK had iets gelijkaardigs eng voor met een jong van mijn kastanjevleugel gaalijsters. Omdat ze al te sterk gegroeid waren voor een 4,5 mm ring aan te doen, heb ik ze moeten ringen met 5,5mm. In het begin gaf dit geen problemen, tot ik eergisteren tot mijn schrik zag dat één van de jongen, een poot steeds optrok. Toen viel me op dat er iets mis was. Ik heb het uitgevangen en dan zag ik pas wat er aan de hand was. De ring was teruggeschoven over de achterste teen, waardoor die tegen het loopbeen zat aangekneld. Dit was duidelijk al even het geval. Ik was naar Polen, dus heb het zelf niet kunnen opmerken. Het stukje boven de afsnoering door de ring was erg gezwollen. De teen of poot had kunnen afsterven vreselijk! Met een kleine tang, hebben we de ring zo snel mogelijk doorgeknipt en het wondje ontsmet. Hij lijkt er geen last meer van te hebben, gelukkig maar..

Ik heb ook heel goed nieuws! de jongen in het nest van de sneeuwkruintapuiten groeien erg hard, de jongen van mijn koeitilangs krijgen de eerste veren in het nest (daarnet nog eens gaan piepen, kben er niet meer gerust in sinds die grote mislukking bij de eerste ronde). Eindelijk heb ik het nest ontdekt van de chestnutbuulbuuls, in een grote volière vol met planten (4x4x3 m) is het zeker niet gemakkelijk een nest terug te vinden als ze het heel onopvallend toenaderen. De plek die ik dacht waar ze naar toe gingen, daar was steeds niks te zien. Uiteindelijk lag het gewoon heel de tijd voor mijn neus, maar ik zag het niet... Op de grond, tegen de boord van de volière en grenzend aan de volgende volière, was het nest verstopt onder een varenachtige plant. Een nestje uit witte cocosvezel, met 4 eieren in! Als dat nog eens geen mooi resultaat is :) Het mooiste dit jaar eigenlijk, moesten die allemaal uitkomen, dan is het feest!

De eieren van de chestnut of kastanjebruine buulbuul zijn: een beetje langwerpig (tot 5cm) en smal toelopend naar een afgeronde top, vuilwit met roze tint en weinig tot veel donkerroze vlekjes, vooral aan de brede kant van het ei.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 08 jul 2010, 14:49

[quote="Jandb"]IK had iets gelijkaardigs eng voor met een jong van mijn kastanjevleugel gaalijsters. Omdat ze al te sterk gegroeid waren voor een 4,5 mm ring aan te doen, heb ik ze moeten ringen met 5,5mm. In het begin gaf dit geen problemen, tot ik eergisteren tot mijn schrik zag dat één van de jongen, een poot steeds optrok. Toen viel me op dat er iets mis was. Ik heb het uitgevangen en dan zag ik pas wat er aan de hand was. De ring was teruggeschoven over de achterste teen, waardoor die tegen het loopbeen zat aangekneld. Dit was duidelijk al even het geval. Ik was naar Polen, dus heb het zelf niet kunnen opmerken. Het stukje boven de afsnoering door de ring was erg gezwollen. De teen of poot had kunnen afsterven vreselijk! Met een kleine tang, hebben we de ring zo snel mogelijk doorgeknipt en het wondje ontsmet. Hij lijkt er geen last meer van te hebben, gelukkig maar..

Ik had een paar jaar geleden precies hetzelfde met een blauwe ekster. Geringd met een vaste voetring van 5.4 mm. terwijl een 4.5 mm. eigenlijk veel beter is, maar daar kwam ik dus later pas tot mijn schade achter. De officïële maat is trouwens 6.0(!), maar dat terzijde. Ook bij deze vogel kwam de achterteen klem te zitten en toen ik het in de gaten kreeg was het al te laat en moest de hele voet van de vogel geamputeerd worden. Oppassen dus met het gebruik van te wijde ringen. Niet alleen vanwege het gevaar van die afgeklemde achterteen, maar ook kan de vogel makkelijk verstrikt raken doordat er een doorn, takje of twijgje tussen ring en poot kan komen te zitten en de vogel vervolgens zijn poot breekt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten