Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door René » 09 jul 2010, 20:37

Hallo Jan,

Mooi die eieren van de Kastanje buulbuuls! Maar jij zegt tot 5 cm!
Ik heb ook 3 eieren liggen maar die zijn maar 2,5 tot 3 cm!

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 16 jul 2010, 00:12

mijn jonge koppel driekleur glansspreeuwen ( geringd 2009) hebben met succes 1 jong groot gebracht. zo is idd bewezen dat je niet kan zeggen dat ze het eerste jaar nooit kweken.
mvg bert

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 25 aug 2010, 00:54

Het kweekseizoen loopt op het einde dus tijd om een voorlopige balans op te maken.
Wij hebben een heleboel geleerd, dat wij graag met jullie willen delen.
De ESB 3 kuur die wij vorig jaar gegeven hebben gedurende 3 maanden heeft geweldig geholpen geen enkel jong gehad met atoxoplasmose.
De havermout ballen waren minder.
Heel veel dode meelwormen die gingen rotten en daardoor best wat jongen verloren aan coccidiose.
Noot: Het kan heel goed het gevolg geweest zijn van de toevoeging van ESB3 aan de ballen.
De kentering kwam nadat ik de wormenbakken voorzag van een aluminium raster en alle oude wormen vervangen waren door schone nieuwe
meelwormen en morio's.
Eens in de drie weken haal ik bij Kreca een tien kilo wormen en die gingen per twee kilo in een bak.
Als het warm werd waren wij altijd per dag uren bezig om de bakken op te schonen. het zwart eruit, uitzeven, soms rot en vochtig op de bodem enz.
Wij hadden zoveel bakken om genoeg wit te hebben voor de jonge vogels.
Sinds de aluminium rasters halen wij uit één bak drie maal zoveel wit dus heb ik maar twee bakken meelwormen nodig en één bak morio's.
Eén bak morio's van twee kilo gevoerd met een grote wortel, havermout, en meelwormensubstraat van Avian is goed voor 40 à 50 witte morio's per dag.
De rest gaat de koelkast in tot het nodig is.
Dode meelwormen hebben wij praktisch niet meer mischien per bak 3 of 4 per dag.
De bakken blijven veel koeler doordat ze van onder ventileren, veel droger, en de mest valt er keurig uit, uitzeven hoeft ook niet meer.
Kortom die aluminium rasters in de wormenbakken is een echte aanrader.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 25 aug 2010, 01:26

Dat was het practische gedeelte.
Nu de praktijk van afgelopen maanden.
Een koud voorjaar tot eind mei. Daarna warm en droog tot Augustus. Daarna gematigd en veel regen.
Veel koppeltjes van ons hadden er gewoon geen zin in. De bruinmaskers altijd goed voor meerdere nesten, twee koppels, geen ei van gezien.
Zo waren er meerdere.
Andere hadden één nest en stopten ermee.
Weer een ander koppel veel eieren maar alles op één na onbevrucht en die gooien ze nog eens het nest uit ook.
Ons nieuwe koppel witwangen, een heel leuk zingende jonge man met moppie,onze handopfok pop uit het ei, waren leuk gekoppeld, zaten staartje staartje, toch ging het fout en hij vermoord ons kind.
Kortom het zat niet mee. Eigenlijk een beroerd kweekjaar.
Alhoewel wij hebben jonge witwangen, jonge Bertemy's, jonge witkruin tapuiten, jonge kardinalen een 50 tal jonge zebravinken want wat het deed, dat ging goed.
De grote beloning zat in de staart ons prachtig koppel witkuif gaailijsters.
Die hebben wij nu drie jaar.
Twee jonge vogels gekocht vanuit Frankrijk.
Het eerste jaar wel jongen gehad maar die waren plotseling verdwenen.
In de nacht dat Nederland verloor van het Rusland van Hiddink bij de EK van 1008 ging bij ons achter een giga bom af.
De volgende ochtend vond ik mijn man dood in de vlucht met een gebroken nek.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 25 aug 2010, 01:59

De pop heeft een jaar alleen gezeten totdat wij een man te leen kregen van Ronald een clublid.
Hoera voor de club want daar gaat het toch om.
Ik kreeg hem pas rond eind juni, wel eieren gehad maar het werd niets.
Dit jaar ondanks dat zij de mooiste vlucht kregen met een kas was er geen enkel resultaat totdat het ging regenen.
Ronald had mij al verteld dat zij gingen broeden als er een regenseizoen aanbrak.
Welnu dat klopte.
Nest controle was moeilijk want ze hadden een nest op 4 meter hoog.
Na 14 dagen vond ik een eischaal in de vlucht dus hadden wij een jong.
Maar helaas alles kan verkeerd gaan.
Wat was het probleem, witkuifen zijn feestbeesten, als er iets in hun directe omgeving gebeurd doen zij daar in volle teugen aan mee.
Mijn dochter kreeg een 6 tal vrienden op bezoek en die waren luidruchtig aanwezig in de tuin.
Een feestje nou dat was spekje naar het bekje van de witkuifjes.
Pa en ma waren beide van het nest. Na een uur begonnen wij ons echt zorgen te maken. Na 6 kwartier deden wij de proef met witte meelwormpjes op de grond. Alles werd smakelijk opgegeten door pa en ma maar niets ging naar het jong.
Toen kregen wij dus de discussie ingrijpen of niet,
Het werd ingrijpen, een ladder in de vlucht brengen en dan maar zien wat je aantreft.
De ladder staat geleund tegen een 3 cm dikke tak van de perzikenboom waar de vlucht omheengebouwd is.
De ladder is 3.5 meter dus ik kan niet in het nest kijken en moest gewoon een greep in het nest doen.
Laatst gewijzigd door Arjan op 16 sep 2010, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 25 aug 2010, 02:19

Een handje vol maar alles is koud. Twee eieren en een levenloos jong.
Nee, ik zag nog wat bewegen.
De eieren en het jong in het borstzakje van mijn schirt en de ladder af.
Mijn vrouw die alles van afstand ademloos zat te bekijken vroeg maar wat is het?
Ik weet het niet Mop, twee eieren en vermoedelijk een dood jong.
Meteen het koude halfdode jong van twee dagen in de broedmachine gelegd en hopen.
Na een 3 kwartier was er weer leven in en begon het te sperren.
Door de jaren lange ervaring die wij hebben opgedaan met handopfok is het nu een appeltje eitje
Dit is kaatje een dag of drie geleden.

Afbeelding

Hij is nu 58 gram een reus en kerngezond.
Pa en ma zitten op hun volgende nest dus misschien krijgt het nog siblings.
Verder moeten er morgen nog witwangen uitkomen, en liggen er nog twee witkruintjes in het nest die morgen uit het nest gehaald worden om de handopfok in te gaan.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door smoke » 26 aug 2010, 18:20

Arjan,

bedankt om even te laten weten wat het resultaat is van de esb3 kuur.

Ik ga mijn vogels ook kuren vanaf september na jullie advies.

Ook proficiat met de jonge witkuif , zeer mooie en interesante vogels hopelijk krijg je hem groot.
Ik ga volgend jaar proberen te kweken met de roodwangtimalies .
smoke

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 30 aug 2010, 10:27

Arjan, gefeliciteerd met je resultaten. Wat een mooie witkuif. In ieder geval geen uitval meer door ziekte.
Hier dacht ik klaar te zijn met het vogeljaar. 8 jonge bruine maskergaailijsters. (2 eieren per nest) Daarna vond ik het wel welletjes maar ik kon nog een paar keer eieren van de grond halen. 1 jonge kastanjevleugel. Dat blijkt een man te zijn. Hij zingt al precies als pa.
Verder hier op de valreep een klein wonder. Mijn elliotgaailijsters hebben een derde nest gemaakt en zijn weer gaan broeden. Vandaag in ieder geval 1 jong zover ik kon horen. Het zijn goede ouders die trouw broeden en voeren. Ik hoop alleen maar dat het nest niet verloren gaat door alle regen.(gisteren zaten beide ouders op het nest als het hard regende.) De vogels zijn wel heel gevoelig voor verstoring. Het vorige nest werd verlaten en de eieren gegeten toen de buren met gevelrenovatie (drilboor) bezig gingen. Bij mij staat dat ook nog op het programma maar de regen is in dit geval ook nog nuttig want men voegt en boort niet.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 30 aug 2010, 16:26

Goed nieuws Ime.
Ik hoop dat het rustig blijft.
Even nog een foto'tje van onze witkuif op dag 20

Afbeelding

hij weegt nu bijna 80 gram.
Dat wit op de vleugels hoort hij niet te hebben maar dat komt door de kleurstoffen in de handopfok voer.
Na de jeugdrui zal het wel weg zijn.
Laatst gewijzigd door Arjan op 16 sep 2010, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 11 sep 2010, 22:06

we van de collega''s heeft roodstaart gaailijsters gekweekt?
kan iemand mij dat melden via een mailtje. bvd bert

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 18 sep 2010, 17:27

Hier zijn woensdag 2 jonge elliotgaailijsters uitgevlogen. Heel gezonde jongen die hoog in de struiken zitten en de ouders overal naar toe kunnen volgen. Ze overnachten met zijn allen in het binnenhok waar de ouders de jongen zelf mee naar toenemen. Gelukkig maar want het weer is wel erg herfstig. Elliotgaailijsters hebben een heel dik verenpak en dat hebben de jongen ook al. Zo te zien een man en een pop. Beide worden voorbeeldig door de ouders verzorgd. Ik ben heel blij met deze afsluiting van weer een spannend broedseizoen.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 00:50

Prachtig resultaat Ime. Proficiat.
Gelukkig maar dat je ze toch gehouden hebt.

Wij zijn nog volop bezig.
Kaatje is nu bijna een volwassen witkuif en de twee handopfok witkruintjes eten nu bijna zelf. Dus eindelijk rust.
Het zou nu eindelijk wel eens tijd zijn echter de vogels denken er anders over.
Vanmorgen is er weer het tweede ei uitgekomen bij de witkruin roodborst tapuiten.
Dus over 4 à 5 dagen wederom handopfok. Immers door het korten van de dag is natuurbroed geen optie meer.
Maar ons koppel Witkuifen is sinds een week ook weer gaan broeden.
Wij hebben geen idee wat er in ligt maar onze geplande vacantie staat weer op losse schroeven.
Wij zullen wel zien wat het wordt.

Wij hebben dit seizoen ontzettend veel geleerd.
Een heleboel stukjes van de puzzel zijn op hun plaats gevallen.
De handopfok is sinds ons laatste inzicht 100% succesvol.
Daar komt dus nog een groot verslag over.
Maar eerst een verslag over de grootste vooruitgang en dat is een verslag over de verzorging en aanbieding van de meelworm en morio.
Ik schrijf het onder het hoofdstuk van de voeding.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 20 sep 2010, 19:40

Afbeelding

Mooi werk Ime en Arjan. Zuinig wezen op die Elliots Ime. Je weet hoe zeldzaam ze zijn. Gewoon lekker aanhouden voor volgend jaar...
Ook hier gaat het seizoen nog even door. Een kastanjelijster is bijna zelfstandig (zie foto) De vogel is supertam omdat hij zonder soortgenoten met de hand is grootgebracht. Van de week ringde ik nog een jonge kastanjeruglijster. Ook die zal ik uit het nest moeten halen om reden die Arjan al noemde. Van mij mag het seizoen daarmee wel ten einde zijn, want de eerste jonge vogels kropen hier al in april uit het ei en we zitten nu eind september. Een heel lang kweekseizoen met heel wisselende resultaten. Uiteindelijk toch nog 9 soorten V & I eters gekweekt, maar niet in de aantallen van een paar jaar geleden. Volgend jaar proberen om wat minder soorten te gaan houden, maar wel wat meer koppels van 1 soort.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 22 sep 2010, 00:23

Mooie foto WB

Twee mooie jongen. En allebei handopfok neem ik aan.

Even een paar vragen over de handopfok.
De problemen waar ik nu tegen aan loop met mijn handopfokjes zijn.
1. Een witte verkleuring in de vleugels.
Dat heb ik bij 4 vogels de witkruin roodborst tapuiten en de witkuif gaailijster.

Afbeelding

Dat wit op de vleugel hoort er niet te zijn. Alle drie de witkruinen hebben dat.

2. De bevedering.
Ik vind dat de vleugel pennen niet optimaal zijn.
Ze zijn rommelig. Het verband in de baarden is bepaald niet goed.
Een foto volgt nog.
Vooral de witkuif heeft hier last van maar ik zie het ook bij de witkruintjes.
De kardinalen en de andere gaailijsters hadden daar geen last van.

Afgelopen seizoen haalde ik ze met een dag of 5 uit het nest behalve als ik zag dat het fout ging.
Van de week was ik helaas te laat.
Mijn vrouw had s'ochtens in het nest gekeken en gezien dat één jong van de witkruintjes er al niet lekker bij lag.
Ar. ga nu even kijken?
Maar ja ik was even druk, en toen ik ging kijken lag er nog maar één jong in.
Dat is dus weer 4 weken 24/7 werk aan de winkel een jonkie 2 dagen oud.
Zoals ik al eerder vermelde hebben wij alle jongen de laatste maanden in de handopfok tot wasdom kunnen brengen.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 22 sep 2010, 00:44

Wat wij dit jaar veranderd hebben wat tot dat resultaat geleid heeft is:
Het handopvokvoer van Avian verrijken tot 40% eiwit met 100% egg protein van Vitalive sport products.
Dat is een goedje uit de krachtsport.
En bij elke keer dat ik het voertje aan maak een klein beetje mineralen extra.
Uiteraard strikt volgens het voedings schema en altijd met het spuitje met hengeltop.
Bij hele kleintjes krijgen ze het voer op lichaams temp.
Na het uitvliegen is dat niet meer nodig.
Insecten worden pas verstrekt als ze niet meer zo graag de spuit willen meestal na een dag of 20.
Eerst krijgen ze van ons alleen witte morio's ,maar dat is puur voor ons gemak.
Na een dag of 30 eten ze zelfstandig.
Ze zien er prima uit.
Mooi van formaat , hoog op de poten.
Alleen dat veer probleem waarvan ik denk dat het na de jeugdrui helemaal verdwenen is.
Volgend jaar wil ik eens een ander merk opfokvoer proberen.
En wederom Breedmax aan het menu toevoegen.
Dit jaar heel wat koppels gehad die of niets deden of constant onbevruchte eieren hadden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten