Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

girlits
Forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2009, 23:30
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door girlits » 25 sep 2010, 23:56

Is het niet zo dat bij de jeugdrui alleen de donsveren worden vervangen?Dacht de vleugel en staartpennen pas vanaf het tweede jaar worden gewisseld.Is wel een voedingsprobleem in de eerste paar weken omdat de vleugelpennen zo,n beetje de eerste veren zijn die zich ontwikkelen.

mvg eddie

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 26 sep 2010, 13:24

Van gaailijsters e.d. weet ik dat ze een paar weken na het uitvliegen beginnen met het ruien van alle kleine veren (kop en lichaam). Ik kan dat zien omdat b.v. de bmg. bij het uitvliegen geen tekening op de kop hebben maar dan opeens wel. Als ze uitgegroeid zijn, gaan ze in datzelfde jaar de vleugel en staartpennen nog ruien.De jongen gaailijsters die ik heb van 2010 zijn daar nu allemaal druk mee bezig.
Ik denk wel Arjan dat het een probleem in de voeding is. Dat ze b.v. een bepaald soort eiwit onvoldoende in de voeding vinden. Dus niet onvoldoende eiwit maar een bepaald soort eiwit dat ze gebruiken bij de opbouw van de veer.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 26 sep 2010, 16:16

Zoals beloofd zou ik nog met wat fototjes komen.
Want dit lijkt mij weer eens een echt brein brekertje.

Afbeelding

Ime je hebt helemaal gelijk dat het om een bepaald of bepaalde eiwitten gaat.
Ik zelf denk aan methionine echter dat zit in ruime mate in zowel Avian energie als in het eiwit supplement waarmee ik het eiwit gehalte opschroef.
Dat het een voedings probleem is is duidelijk zie de volgende foto's.

Afbeelding

Wel aardig om te zien is dat het minder wit is als foto 1 en ook wat minder rommelig.
Dit jong lag één dag langer in het nest dan het jong van foto 1.
Het is dus kennelijk een gebrek in de eerste dagen van de jonge vogel.

Afbeelding

Misschien dat het een teveel aan een bepaalde stof is.
Ik zal deze foto's voorzien van commentaar ook eens naar Avian sturen.
Eens kijken wat zij er van zeggen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 26 sep 2010, 20:11

Hallo Arjan,

Dat waren idd. 2 handopfokjongen. Die met de groene trui is het best gelukt en bijzonder goed gegroeid :D

Dat wit kleuren van vleugels en soms ook staart komt mij heel bekend voor. Ik zou er vele pagina's aan kunnen wijden. Zoals je misschien weet ben ik(in tegenstelling tot de meeste leden van de speciaalclub) ook een liefhebber van mutaties of kleurafwijkingen bij Europese insectenetende vogelsoorten. Hoe vaak ik niet ben benaderd door mensen met de mededeling: "ik heb nu iets heel bijzonders voor u, een merel (of spreeuw, kraai, kauw) met witte vleugels!" Bijna altijd gaat het om handopfokvogels, maar ook in de natuur is het verschijnsel waar te nemen bij de zogenaamde "patatkraaien"Dit zijn kraaien met vlekkerige grijze of wittige vleugels, die vaak leven van afval ed. Het verschijnsel heeft zoals Ime al terecht opmerkte, met voeding te maken en dus niets met erfelijk bepaalde kleurafwijkingen of mutaties.

Als je bijv. een jonge merel van pakweg 2 weken oud neemt en je geeft het beestje 2 weken lang CEDE eivoer(wat ik een aantal jaren terug eens deed), dan zul je zien dat de vogel gewoon opgroeit, maar dat de grote (slag)pennen in vleugels en staart aan de basis eerst normaal van kleur zijn(door het goede voer van de ouders) en bij verdere doorgroei naar boven toe grijs of wit kleuren(door het verkeerde opfokvoer). Je krijgt dan als het ware 2 kleurige veren: donker van onderen en wit van boven. Zoals gezegd komt het door een tekort in het opfokvoer, want als de vogel later op ander voer doorruid verschijnen er weer normale veren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij gebruik van pure Avian handopfok afgewisseld met wat meelwormen of ander levend voer mijn jonge vogels nooit een afwijkend verenkleed ontwikkelen. Waarschijnlijk heeft het toevoegen van andere stoffen aan de Avian de balans in het voer verstoord, Arjan. Als je het opfokvoer perse wil verbeteren zal het dus met iets moeten gebeuren dat redelijk uitgebalanceerd is zoals het Avianvoer. Hierbij zou je kunnen denken aan geweekte puppybrok, zeeëendenkorrel(heel goed) of gewoon insecten zoals bepoederde meelwormen, krekels etc.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 27 sep 2010, 23:08

Het eiwit arginine is een belangrijke bouwstof voor veereiwit. Lysine is nodig voor de vorming van veerpigment. Een tekort aan lysine geeft slechte pigmentatie van de veren. Bron internet. Ik hoop dat avian je uitsluitsel kan geven Arjan.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 28 sep 2010, 14:25

Vandaag aan naar ik mag hopen ons laatste handopfok project begonnen.
Zoals ik al eerder vermelde waren de witkuiven weer aan een nest begonnen.
Zaterdag jongsleden hadden wij al een vermoeden, dat er wat was gebeurd in het nest, maar enig bewijs zoals een eischaal was niet te zien .
Ook konden wij ze niet betrappen op voeren, dat gebeurde allemaal in het geniep.
Het enige wat wij zagen was dat er hele grote drollen lagen van de ouders. Geen luiers.
Gisteren zag ik als eerste bewijs dat de man een witte morio in de snavel had.
Dus wij hadden goede hoop.
Wij zijn nog bezig met de handopfok van een jonge witkruin roodborsttapuit op dag 11 zit die nu.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de voeding nu wel aangepast het krijgt nu ook dagelijks een 3 tal morio's daarmee hoop ik dat ik het probleem van de rommelige witte veren verholpen heb.
Dat kan ik nu doen omdat ik de wormen nu houd op de verbeterde schone manier.
( Zie aanbieden gezonde wormen sectie voeding)
Voordat ik dat had zou ik het niet aangedurfd hebben en had ik die slechte veren voor lief genomen.

Ik heb er altijd een heel dubbel gevoel bij om een nest leeg te halen.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 28 sep 2010, 14:39

Een goede beschermbril opgezet en de ladder op.
Eén mooi jong en één onbevrucht ei.
Het jong werd gewogen 15,6 gram en was helemaal gezond de buik mooi glad geen uitstulpingen of dikke darmlussen.
Het is dat het geheel buiten het seizoen is anders was er geen enkele reden geweest om het bij de ouders weg te halen.
Hier wat foto's van ons laatste handopfok project.
Wij schatten het 4 dagen oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net de sekse bepaling binnen gekregen van de andere jongen Kaatje ons andere witkuif jong is Karel.
Dus dit is ons nieuwe Kaatje.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 18 okt 2010, 01:37

Een laatst verslag over onze laatste handopfokjes een witkruin roodborst tapuit en een witkuif gaailijster.
De witkruin haalden wij helaas één dag te laat uit het nest op dag drie anders hadden wij er twee gehad.
De witkuif hebben wij ook op dag drie uit het nest gehaald. (Ik dacht eerst dat het dag 4 was maar naar mate de ontwikkeling van het jong moet ik dat bijstellen naar dag 3).

Eerst even een foto hoe dat er toen uitzag.
het witkuifje:

Afbeelding

en een foto van een twee dagen oude witkruin. ( Helaas niet ons laatste jong maar : Just an impression; hoe een 2 à drie dagen jong er uit ziet.)

Afbeelding

De eerste foto van onze laatste witkruin was deze:

Afbeelding

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 18 okt 2010, 02:01

Nu zijn wij alweer drie weken verder.
En gelukkig kan ik wederom jullie laten weten dat het weer gelukt is.
Beiden zijn zonder gezondheidsproblemen op stok gekomen en tot nu zie ik geen beren op de weg.
Wel heb ik ondanks een andere voeding nog steeds te maken met een verenprobleem maar dat is door studie en onderzoek een volgend probleem.
Feit is dat ik de laatste 5 maanden geen enkele uitval gehad heb met jongen die ik vanaf dag 2 uit het nest gehaald heb.
De laatste 2 heb ik meteen elke dag witte morio's gegeven als bijvoer.
Let wel vanuit de verbeterde insecten bakken waar vanuit mijn inzicht de grote verbetering zit.
Het hoofdvoer bleef handopfok voer van Avian wat ik verrijkte met kippeneiwit en mineralen wat ik voerde met de spuit op de ganzenmanier.

Even wat foto's van onze laatste jongen:

Afbeelding

De baarden vande vleugelpennen zien er bij de witkruin een stuk beter uit, maar zijn nog steeds wit.

Afbeelding

Bij de witkruin is het wit voor een 60% verdwenen maar ik ben nog steeds niet tevreden over de baarden.

Afbeelding

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 18 okt 2010, 02:19

Dat veren probleem is voor ons de grote puzzel voor het volgend kweekseizoen.
Immers er moet wel een doorstroom zijn voor onze jongen.
Nu wij het zo ver hebben dat al de jongen het goed doen maar ik moet ze aanhouden tot na de eerste rui dan krijgen wij een echt probleem.
Even wat foto's van vandaag.
Onze grote trots de witkuifjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hopen dat het laatste jong een pop is maar persoonlijk denk ik dat het weer een man is.
Dat is als ik naar de kuif kijk.

Arjan

Re: Kweek 2010

Bericht door Arjan » 18 okt 2010, 02:40

Eeen slot woord over het afgelopen kweekseizoen.
Wij hebben gigantisch veel geleerd en vooruitgang geboekt.
Foto's zoals dit behoren gelukkig bij ons tot het verleden.

Afbeelding

Wij documenteren uitvoerig op dit forum.
Maar er is zo weinig respons , dat ik mij wel eens afvraag. Waar doe je het voor?

Welnu in ieder geval voor onze eigen vogels.
Maar het zou wel leuk zijn als het ook door anderen opgepakt werd die daar ook verslag van deden.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 18 okt 2010, 16:58

Een interessant en leerzaam kweekseizoen zo te zien Arjan! Ja, de respons op dit forum is echt minimaal, met name dit seizoen. Gelukkig hebben we hiet in het hoge noorden nog de gespreksgroep en daar wordt toch aardig wat info uitgewisseld. Ik geloof dat we ook nog een avond gaan wijden aan handopfokperikelen.

Over die handopfok gesproken. Het lukte dit seizoen een der leden van de gespreksgroep om 6 jonge blauwe eksters vanuit het ei groot te krijgen. De techniek had hij van een Duitse kweker gekregen en was eigenlijk vrij simpel: de jonge vogels werden in een vlakbroeder gehouden op ca. 37 graden. De eerste dagen alleen maar flintertjes vlees uit de dijbeentjes van eendagskuikens besmeerd met wat menselijk speeksel. Na een paar dagen de deur open van de broedstoof en de temperatuur steeds een tikje lager. Na een aantal dagen behalve de stukjes kuiken ook geweekte puppy en kattenbrokjes. Geen problemen met slechte bevedering of kleurafwijkingen. Misschien een idee om dit systeem volgend jaar op 1 of meer vogels uit te proberen?

Zelf heb ik dit seizoen een 10 tal vogels met de hand grootgebracht op Avian handopfok (zo snel mogelijk met de spatel om het spul dikker te kunnen houden) en afgewisseld met vetgemeste(kuikenmeel of handopfokvoer) en bepoederde (Aves) meelwormen.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door bert » 18 okt 2010, 20:33

Arjan,

kan me voorstellen dat geen respons niet motiverend is, maar ik denk dat velen het wel lezen en dan heeft het wel zin.
knap werk!
helaas ben ik nog niet zover en kan ook met mijn werk geen handopfok doen, helaas.
ik heb laatst een aantal jonge roodstaartgaailijsters aan iemand mee gegeven . de eerste 2 gingen goed en kwamen mooi groot, devolgende 3 helaas niet en stierven allemaal dus nog steeds geen appel eitje.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door J.J. » 19 okt 2010, 20:49

Hoi Arjan,

ook ik kan alleen maar zeggen: supergoed gedaan!!

Net als het bericht hierboven, behoort het niet tot mijn mogelijkheden om jongen met de hand groot te brengen (maar roodoorbuulbuuls hebben daar dit jaar ook geen reden toe gegeven), maar ik vind het wel zeer interessant om te lezen hoe handopfok van dergelijke vogels in zijn werk gaat!

Nogmaals gefeliciteerd met je opfok!

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door e v/d zande » 24 okt 2010, 11:20

e v/d zande schreef:
White_Blackbird schreef:
e v/d zande schreef: Vandaag is het jong van de kookaburra uitgevlogen.
Het jong ziet er heel goed uit, maar ik ben nu net tot de ontdekking gekomen dat er 1 teentje niet goed staat.
Is dit op een of andere manier nog te redden.
Het gaat om het achterste teentje, en die staat naar voren toe gewezen, ook lijk het teentje iets kleiner als de andere.
Of moet ik nog even geduld hebben omdat het vandaag pas de eerste dag is dat het jong is uitgevlogen en zodat het teentje nog in de goede stand kan komen te staan??
MVG Edo
Dat de achterste teen naar voren staat komt regelmatig voor bij jonge vogels. Een oplossing is om de vogel te pakken, de teen in de goede positie te zetten en met en strookje leukoplast aan het loopbeen te plakken. Na een paar weken zal de teen als het goed is naar achteren blijven staan. Niet te lang wachten met deze behandeling. Hoe ouder de vogel, des te minder kans op succes.
Hoi W.B.
Dank je voor de tip, ik ga het vanavond gelijk doen.
Had gisteren de vogel al gevangen n nog een goed gekeken, maar er is gelukkig geen spraken van een vergroeiing of dergelijke, alleen het achterste teentje staat naar voren.
Ook leek er kracht in het pootje te zitten want hij pakje stevig mijn vinger beet en heb gelukkig nog een kansje dat het goed ga komen. Nogmaals bedankt :wink:
Nou het seizoen is weer voorbij, en hen een jonge kookaburra groot kunnen brengen , en 2 jonge pagode spreeuwen(handopfok)
Met het teentje van de jonge kookaburra is alles gelukkig goed gekomen , nogmaals bedankt voor de tip.
Heb de ouderlijke vogels heb ik van de hand gedaan en ga met het jong verder ook heb ik er al een pop voor gevonden en erbij gezet, ging in het begin niet makkelijk omdat de gekweekte man haar eerst niet accepteerde en heb ik weer de hondebens methode toegepast en ze zitten nu gelukkig bij elkaar op de stok.
Pagode spreeuwen heb ik van de hand gedaan en heb er een koppel witwangen voor terug.
Nou mensen verwen je vogels lekker in de komende winter en hopen dat we volgend jaar weer mooie kweekverslagen mogen lezen :wink: :mrgreen:
Over een week krijgen de spreeuwen en de witwangen , een langdurige kuur van esb3.
Zodat ik ook volgend jaar met gezonde vogels kan starten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten