voeren van jongen

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door paul zwartepoorte » 09 apr 2010, 20:00

WB @ ik las dat je hand opfok voer voor watervogels voert aan de meelwormen wat kost dat en welk merk is het want als het niet al te duur is ga ik het ook bebruiken
al vast bedankt
paul

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door Roger » 10 apr 2010, 22:28

Beste Paul,

Meelwormenvoer van Aves stinkt niet !! is misschien wel iets duurder, zit geen antibiotica in en kan meerder malen gebruikt worden en wat ik veel belangrijke vindt een véél hogere voedingswaarde voor je (jonge) vogels. Voor mij een iedergeval een super product.

groet,
Roger en iedereen succes met de kweek

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 11 apr 2010, 09:34

White_Blackbird schreef:Je kunt de meelwormen ook voeren met handopfokvoer of eiwitrijk kuikenmeel (voor watervogels). In dit voer zit alles wat een jonge vogel nodig heeft, dus als het in de meelworm terechtkomt heb je een volwaardig voedseldier. Voordat je de meelwormen aan de vogels geeft deze ook nog even bepoederen met Aves insectenstrooipoeder.

Beste Paul,

Zoals je ziet heb ik het over handopfokvoer òf eiwitrijk kuikenmeel voor watervogels. Dit zijn dus eigenlijk 2 soorten producten. De eerste is bedoeld om jonge zangvogels met de hand groot te brengen en de tweede is bedoeld voor jonge nestvlieders die vanaf hun geboorte direct zelfstandig kunnen eten. Denk aan jonge eendjes. Beide producten bevatten alle noodzakelijke stoffen in de juiste verhoudingen om jonge vogels tot volledige wasdom te krijgen en zouden theoretisch dus prima meelwormenvoer moeten opleveren. Een belangrijk verschil in de toevoegingen bij deze twee producten is dat er bij kuikenmeel vaak een anticoccidemiddel wordt toegevoegd zoals amprolium. Vroeger wilde ik perse niet dat een dergelijke stof in mijn voederdieren terecht kwam. Tegenwoordig met alle Atoxoplasmose problematiek bij de verschillende liefhebbers ben ik daar een beetje anders over gaan denken en lijkt mij zo'n zo'n toevoeging aan het voer eigenlijk geen slecht idee. Voor alle duidelijkheid ik heb het hier dus niet over antibiotica!
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 13 apr 2010, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 11 apr 2010, 21:28

heren, weet iemand een adres waar ik levende red runners kan kopen? ik wil proberen die te kweken voor mijn gaailijsters. deze eten wel levende dieren maar geen diepvries.
bvd bert

ime

Re: voeren van jongen

Bericht door ime » 12 apr 2010, 08:57

Bij Kreca kan je redrunners kopen. Mijn gaailijsters zijn er dol op en voeren hun jongen er graag mee.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 12 apr 2010, 21:38

Ime,

bedankt voor de tip.ik ga er achter aan. het laatste jong lijkt het met mijn bijvoedering te redden. hij is vanavond uitgevlogen.
mijn andere koppel roodstaartgaailijsters ( pop EK 2008 x wildvang man) heeft al 2 weken hun nest klaar maar nog geen eieren gezien. ook mijn bruinmaskergaailisters (pop Ek 2008 x wildvang man) hebben hun nest sinds gisteren klaar maar ook nog geen eieren.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 12 apr 2010, 22:10

een vergelijkbare vraag als van Ime. mijn driekleur glansspreeuwen. (2009) hebben een schitterend nest gebouwd. deze vogels broeden toch niet het eerste jaar? wie heeft hier ervaring mee?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 13 apr 2010, 08:06

Je hoort het vaak: "die en die soort broed het eerste jaar niet"
In de meeste gevallen is dit wat zangvogels geen wet van Meden en Perzen. Vaak is het individueel bepaald en waarschijnlijk afhankelijk van meerdere factoren zoals de geboortemaand het jaar ervoor, de leeftijd van de aanwezige partner, de aanwezigheid van (dominante)soortgenoten in de buurt etc.
Ik zie door de jaren heen bij mijn vogels dat er regelmatig jonge vogels(van diverse soorten lijsters, spreeuwen en kraaiachtigen) in hun eerste broedjaar deelnemen aan de voortplanting. Ergens ook vanzelfsprekend, want voor zijn instandhouding kan een soort zich de 'luxe' van een jaar overslaan eigenlijk nauwelijks permiteren.Tegelijkertijd zijn er toch ook individuen die het eerste jaar overslaan.
Vaak wordt ook beweerd dat eerstejaars vogels slechte ouders zouden zijn en dat ze eerst ervaring moeten opdoen met broeden en jongen verzorgen. Ook dit zie ik zelden bevestigd bij mijn vogels. Vogels zijn goede ouders of slechte ouders. Als ze het in hun eerste kweekjaar goed doen is de kans groot dat ze het in navolgende jaren ook goed blijven doen.
Dit lijkt mij ook logisch: broeden en jongen groot brengen is immers aangeboren gedrag.

Bert, een nest klaar hebben en dan 2 weken geen eieren duidt vaak, niet altijd, op vogels die hun eieren opeten...

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door Omei » 13 apr 2010, 22:01

hoi,

vorig jaar haden mijn zwartkopsibia's bijna drie weken hun nest klaar voordat er een ei gelegd werdt.
toch het eind van het seizoen 5 jonge op stok, dit jaar haden ze 3 eieren een week gebroed "toen waren de eieren weg"
Hebben nu inmiddels weer een nieuw nest klaar ff afwachten.
sibia's hadden toen nog gezelschap van o.a. rode kardinalen of het door de gelijke groote komt weet ik niet maar dit accedeerde niet.
Ik heb nu de kardinalen apart gezet (deze zijn nu begonnen met bouwen) en sibia's zijn nu veel rustiger geworden
koppel hoppen heeft nu 5 jongen van de 7 eieren
kastanjevleugel gaailijsters hebben ook het nest nu bijna 2 weken klaar, en ze paren "maar nog geen ei gezien".
Als de man een eierpikker is moet ik dan resten van eieren vinden?

ime

Re: voeren van jongen

Bericht door ime » 14 apr 2010, 15:01

Als een nest klaar is horen er meteen eieren te volgen. Mijn koppel bruine maskergaailijsters hadden binnen 3 dagen een ei nadat hun nest klaar was. Dat ze er aan toe zijn merk je ook aan het gedrag. Piepen, vleugels flapperen en continu nestmateriaal slepen en kirrend op de nestplaats of het nest zitten. Vandaag is het derde ei gelegd en zijn de vogels gaan broeden.
Mijn kastanjevleugelgaailijsters hadden ook het nest begin april klaar en meteen werd er gelegd. Dezelfde dag zag ik de man het ei opeten en de dagen daarna at hij alle volgende eieren op. soms vond ik resten ei maar soms ook niet. Ik zag hem ook doppen eten. De pop doet hier niets tegen. Ik zag haar na het leggen rond negen uur in de ochtend van haar nest gaan en vol vertrouwen gaan eten en drinken in de veronderstelling dat de man zich van zijn taak zou kwijten.
Ondertussen zijn ze bezig met een nieuw nest maar ik heb gehoord dat deze vogels nest na nest kunnen opeten omdat ze b.v. nog te jong zijn of omdat er iets is wat ze niet zint.
Ik denk als je baltsen, nestbouw en intiem gedrag ziet en er geen eieren komen als het nest klaar is de vogels de eieren opeten.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door White_Blackbird » 14 apr 2010, 15:54

maurice schreef:hoi,

vorig jaar haden mijn zwartkopsibia's bijna drie weken hun nest klaar voordat er een ei gelegd werdt.

kastanjevleugel gaailijsters hebben ook het nest nu bijna 2 weken klaar, en ze paren "maar nog geen ei gezien".
Als de man een eierpikker is moet ik dan resten van eieren vinden?
Maurice,
Ik denk dat Ime gelijk heeft. Vrij snel na het gereedkomen van het nest(1-4 dagen) horen er eieren te volgen.
Die zwartkopsibia's hadden in die 3 weken misschien al een ronde eieren zonder dat je er iets van gemerkt hebt.
Het probleem is namenlijk dat je van opgegeten eieren maar al te vaak geen schilfertje terugvind.
Als een pop in de loop van de ochtend een half uurtje op het nest zit en er ligt 's middags geen ei, ga er dan maar gerust van uit dat het ei opgegeten is...

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: voeren van jongen

Bericht door bert » 14 apr 2010, 20:45

ik ben hier ook bang voor en ben steeds aan het controleren. s'ochtens, en s'avonds , echter noch een vogel op het nest , noch enige stukje ei of struif gevonden. vorig jaar vond ik een kapot ei op de grond. dit jaar echter niets. ze rommelen nog in het nest een stukje blad etc. ik heb een kunst ei erin gelegd en dat blijft er in liggen. ik zal er eens een onbevrucht ei van gelijke grootte in leggen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten