vrij laten

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
william
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2005, 17:20
Contacteer:

vrij laten

Bericht door william » 13 okt 2005, 09:04

welke soorten kun je eigenlijk vrij laten uitvliegen, zonder dat ze wegvliegen tijdens de kweek?

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: vrij laten

Bericht door akosua » 13 okt 2005, 09:43

Hallo William,<br><br>Bijna alle soorten kun je vrij laten, echter ben je oets te laat met het sluiten van de kooi als de jongen oud genoeg zijn of misschien zelfs overleden ben je ze kwijt.<br><br>Ligt ook aan je woon situatie bv midden in een stad of aan de rand van een dorp.<br><br>Ik zelf heb het niet gedaan en zal het ook nooit gaan doen i.v.m. de woonsituatie weinig groen in de directe ongeving en het risico vind ik te groot.<br><br>Denk er aan of er veel roofdieren in de omgeving zijn vooral katten kunnen een groot gevaar zijn.
v

ime

Re: vrij laten

Bericht door ime » 22 okt 2005, 10:38

Ik laat mijn nachtegalen zoals je hebt kunnen lezen ieder jaar vrijvliegen. Ik heb het deze week nog een aantal keren geprobeerd. Sinds de jongen groot zijn willen ze echter niet meer naar buiten. Ook nu ze helemaal door de rui heen zijn willen ze dat niet meer. Blijkbaar wilden ze vooral naar buiten om insekten te zoeken voor de jongen.<br><br>Mijn vogels zijn blijkbaar tevreden met hun voliere en willen niet weg.<br><br>Ik heb dit met andere soorten ook geprobeerd, dat was geen succes. Die zag ik niet meer terug. Die raken de weg kwijt of zijn zo bang voor mensen dat ze alleen maar weg willen en blij zijn dat ze vrij zijn. Je moet echt per soort bekijken of het kan. (een familie mezen trekt b.v. meteen weg met de jongen.) Verder denk ik dat de angst voor of de hekel aan mensen die de vogels hebben een zeer grote rol speelt. <br><br>Ime

ime

Re: vrij laten / angstig moment

Bericht door ime » 01 nov 2005, 12:25

Gisteren met het mooie weer nog eens geprobeerd de japanse nachtegalen vrij te laten.<br>De vogels wilden dit keer wel de voliere verlaten! Man en pop zaten een poosje in het krenteboompje in de tuin toen ze opeens besloten te vertrekken. Dit gebeurde om tien uur in de morgen. <br><br>Een uur later waren ze nog niet terug. Vier uur later waren ze nog niet terug. Dan kak je wel in je broek hoor! Gisteravond waren de vogels niet teruggekeerd. <br><br>Ik dacht nu toch , die zie ik niet meer terug.<br>Vanmorgen ook geen vogels te zien en ik begon al te wanhopen.<br><br>Om twaalf uur, ik was in de tuin bezig en floot nog maar eens een paar keer, kreeg ik opeens antwoord. Roep van man en pop klonken keer op keer door de bomen en struiken. Ik vatte dit natuurlijk op als, hallo we zijn onderweg. Even later zoefden de vogels de tuin in en gingen uit zichzelf weer in de voliere om van mij meelwormen in ontvangst te nemen.<br><br>Een angstig avontuur, maar blijkbaar komen de japanse nachtegalen ook terug als ze geen binding via nest of jongen aan de voliere hebben. (waarschijnlijk viel het ze vies tegen om zelf voedsel te vinden/zoeken).<br><br>Ik ben in ieder geval erg blij dat ze terug zijn. Er worden geen aanstalten gemaakt om de voliere weer te verlaten. Men zit heerlijk uit te rusten.<br><br>groet,<br>Ime<br><br><br>p.s. jammer dat ik niet in Waalwijk kon zijn. Voor mij zouden het 10 uren reizen zijn geweest op 1 dag.

Arjan

Re: vrij laten

Bericht door Arjan » 02 nov 2005, 14:08

Je neemt wel een enorm risico Ime maar wat ik begrijp laat jij ze ondanks het feit dat het je bijna dun door de broek liep toch nog los. <br>Wij hebben één keer gehad dat de Diadeem timalie man s'avonds niet terugkwam maar dat was één van de eerste keren dat hij vrij was maar de volgende ochtend zat hij er alweer in. En dan zit je inderdaad niet lekker.<br>Afbeelding<br><br>De mogelijkheid om mijn vogels nog los te laten is dit jaar voorbij. De volière is nu verdeeld in drie gedeeltes<br>waarin ik de vogels heb verdeeld die bij elkaar passen.<br>De jongen zijn op twee na in Waalwijk allemaal naar een ander plekje gegaan.<br>Het is een stuk leger in de volière.<br>Ik had het nog wel geprobeerd om de zwartkopbuulbuuls vrij te laten en heb de doorgang een week open gehad maar ik zat alleen maar de mussen te voeren de buulbuuls taalden niet naar de vrijheid<br> <br>

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: vrij laten

Bericht door akosua » 02 nov 2005, 22:41

Ik vind het los laten vliegen van de vogels een onnodig risico. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen (het verlies van de vogels zowel ouders als de jongen indien ze niet terug komen of gepakt worden door een rover).<br>Je kan op allerlei manier toch zorgen voor een afwisselrijk aanbod van levend voer.<br>Ik heb hier nog nooit geen problemen mee gehad.<br>Indien je in een buitengebied woont is het risico misschien wat minder. Maar buikpijn krijgen als de vogels 's avonds nog niet terug zijn ?????<br>Voor mij niet. Maar dit is natuurlijk een keuze die iedereen zelf moet maken.<br>
v

Arjan

Re: vrij laten

Bericht door Arjan » 03 nov 2005, 01:42

Goed dat je dit schrijft Wil, want het moet wel een doel hebben, wildbroed heeft een doel maar het is inderdaad zo dat je vraagtekens kan zetten bij het los laten vliegen buiten het broedseizoen om. Welk doel is daarmee gediend? Anders dan het genot de vogels in totale vrijheid door de tuin te zien vliegen, maar is dat het risico waard.<br>En ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet zie en ze daarom nooit meer onnodig uit de volière zal laten.<br>Ik weet niet wat Ime hiervan vind maar dat zullen wij heus wel horen.<br>Het is natuurlijk wel bere interresant om te ervaren dat de vogels zich heel goed voelen in de volière en dat ze de volière préfereren boven de vrijheid ik geloof dat deze constatering elke vogelliefhebber die zijn vogels naar de ogen kijkt met een goed gevoel vervult.<br>En dat is toch te danken aan een pionier als Ime.<br>Echter het lijkt mij niet de bedoeling dat we er postduiven van gaan maken.<br>Wildbroed is echter een totaal ander verhaal het aanbod van insecten waar nu redelijk aan te komen is en dan praat je over meelwormen wasmotten buffalo's pinkie's krekels en morio,s dan heb je het toch wel zo'n beetje gehad staat in geen enkele verhouding met de diversiteit die in de natuur voorhande is en deze mix uit de natuur die door de vogels zelf samengesteldt wordt straalt uit naar de vitaliteit van de jongen.<br>Daarnaast heeft het het voordeel dat onze vogels weer eens lekker de vleugels kunnen strekken en hun natuurlijk gedrag kunnen uitleven iets wat mijn dertig jarige lorre totaal ontbeerdt.<br>Zonder wildbroed hadden mijn zwartkopbuulbuuls nooit jongen tot wasdom gebracht de inportantie van wildbroed is dus ook per soort afhankelijk.<br>Uiteraard is er ook wijsheid bij nodig alleen gezonde vogels komen er voor in aanmerking nu ik dit schrijf moet ik eerlijk bekennen dat ik tegen deze regel wel gezondigd heb want mijn pop gaailijster was niet 100% <br>en die heb ik wel aan de risico's van wildbroed blootgesteldt.<br>Uiteraard moet je alles doen om de directe omgeving van de volière zo veilig mogelijk te maken schrikdraad tegen katten is een eerste vereiste ik zit daarnaast nog te denken aan een Goalgetter systeem tegen sperwers.<br>Van de 5 paren die ik afgelopen seizoen los heb kunnen laten vliegen is er geen één ook maar een veer beschadigd wel 15 prachtige jongen van gehad.<br>En ik weet zeker dat met de nu opgedane ervaringen wij volgend jaar het nog beter zullen gaan doen.<br>Daarnaast bied het ook de mogelijkheid om prachtige foto's te maken van onze vogels.<br> <br>

ime

Re: vrij laten

Bericht door ime » 03 nov 2005, 11:40

Hallo allemaal,<br><br>Ik vind wildbroed/vrijlaten niet alleen mooi maar je geeft je vogels inderdaad de kans om hun natuurlijk gedrag uit te leven. Dat te zien is schitterend.<br><br>Mijn ervaring is ook dat jonge vogels grootgebracht met een aandeel wilde insekten een betere start maken dan die dat niet krijgen. (ik omschrijf meelworm-jongen als verzwakte bleekneusjes) <br>Ik vind als je de keuze hebt tussen een dergelijke eigen kweek vogel of een wildvang ik liever de wildvang zou kopen!<br><br>Ik snap ook dat sommigen het risico van vrijlaten niet willen of kunnen nemen. Ieder het zijne.<br><br>Ik heb ook laatst geprobeerd de vogels vrij te laten (zonder jongen) om te onderzoeken of ze terug zouden komen. Men gaat er vaak vanuit dat vogels maar een ding willen en dat is ontsnappen en dat ze gevangen gehouden moeten worden. Ik wilde aantonen dat dat in het geval van Japanse nachtegalen dus niet zo hoeft te zijn. <br><br>Ik denk ook niet dat ik ze nog vaak zal loslaten. Vandaag stond alles open maar ze wilden gewoon niet weg. <br><br>Komend voorjaar ga ik wel weer wildbroed toestaan. Mede omdat het levendvoer wat wij de vogels bieden gewoon slecht is. De jonge vogels worden groot als het meezit maar dat is alles.<br><br>Op dit moment ben ik bezig mijn ervaring van dit jaar op papier te zetten m.b.t. de diverse insekten die ik heb geprobeerd. De verschillen in voer gaven duidelijke verschillen. <br>Ik denk dat als we ons nog meer verdiepen in welk voedsel we de ouders geven als opfokvoer we misschien een beetje kunnen tippen aan de wilde insekten en de voliere gesloten kan blijven.<br><br><br>Ime<br><br>

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten