geslachtsverschil japanse nachtegaal

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door ime » 04 nov 2005, 21:33

Omdat ik vaker gevraagd wordt hoe je het verschil kan vaststellen tussen man en pop bij de Japanse nachtegaal wil ik er graag iets over vertellen.<br><br>Ik hoop dat zo minder mensen thuis komen van vogelsmarkt of handel met een koppel dat toch weer geen koppel blijkt te zijn maar meestal twee mannen.<br><br>Bouw : de man is vaak iets grover gebouwd dan de pop.<br>Bij jonge vogels is dat al te zien. De vogels op de foto zijn erg in de rui.<br><br>Afbeelding<br><br>Kleur : de man is vaak iets mooier/feller van kleur dan de pop. De bruine borstvlek is meestal groter bij de man.<br><br>Het rood in de vleugels is bij de man dieper dan bij de pop. Bij haar is die kleur meer oker/geel.<br><br>Het groen en geel(keel) in de veren is afhankelijk van het voer dat de vogels te eten hebben gehad.  Man en pop kunnen gelijk groen en geel laten zien.<br><br>De mannen hebben aan het uiteinde van de staartdekveren witte randjes. Jonge poppen hebben dat niet. Oudere poppen kunnen ze ook hebben. <br><br>Afbeelding<br><br>Een ander goed vast te stellen verschil is aan de onderkant van de staart te zien. Bij de mannen loopt het zwart aan het uiteinde van de staart veel verder. Ook bij erg jonge vogels is dat al een goed waar te nemen verschil tussen man en pop. Bij de mannen is de staart vaak groter en is meer liervormig. zie foto's<br><br>Afbeelding<br><br>Afbeelding<br><br>Boven de staart van de man , onder die van de pop.<br><br>Bij de jonge vogels die ik heb laten zien kun je aan de onderkant van de staarten zien dat er drie mannen en 1 popje op die stok zitten.<br><br>Roep : Een zeer belangrijk verschil tussen man en pop is het geluid.  De man heeft een roep die iets lijkt op het liedje van onze zwartkop tuinfluiter en bestaat uit ongeveer 12 noten. De pop roept vijf tot zeven keer pie, pie, pie achter elkaar. Poppen en mannen die alleen zitten roepen erg hard! en zijn meteen te herkennen.<br><br>Roep van man en pop zijn te beluisteren op :<br>http://www.hkbws.org.hk/birdcall/Probin.wav<br><br>Als de vogels in de kooi of op de markt niet roepen vraag of de verkoper de vogel apart zet in een tt kooi. Al snel zal hij / zij gaan roepen naar de soortgenoten en het geslacht verraden.<br><br><br>groet,<br>Ime
Laatst gewijzigd door ime op 04 nov 2005, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door akosua » 04 nov 2005, 22:16

Hallo Ime, <br>Het klopt allemaal wat je zegt, echter kopen veel mensen vogels die niet goed in conditie zijn of verse importen. Deze vogels missen vaak staartpennen of de staart is erg beschadigd.<br>Zelf heb ik jaren een man gehad (leeft nog steeds bij een vriend) die kwa kleur en tekening een pop is.<br>Nu kan je zeggen er zijn ook poppen die wat zingen, maar ik heb jongen van deze vogel gehad.<br>Als alles in orde is en de vogels in conditie hoeft het dan ook geen probleem te zijn om het onderscheid te zien.<br>Zelfs voor een leek.
v

Arjan

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door Arjan » 05 nov 2005, 21:24

Hallo twee echte Japanse nachtegaal kenners.<br>Heel erg bedankt voor deze informatie en de foto's <br>erbij dat maakt het een stuk duidelijker.<br>Nu heb ik mij een keer laten vertellen dat er 2 soorten<br>Japanse nachtegalen zouden zijn ik heb lang vermoed dat die witte randjes op de staartdekveren een onderscheid was tussen die 2 soorten dat is dus niet zo<br>Kunnen jullie mij vertellen of er inderdaad 2 soorten zijn<br>of is dat een broodje aap verhaal.<br>Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar een goede pop Ime. Als jij er nog ééntje weet te zitten dan weet je mij te vinden.<br>Trouwens er zijn enorme prijsverschillen In Stiens vragen ze 150 Euro voor een pop In Ridderkerk heb je <br>er twee voor dat geld.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door akosua » 05 nov 2005, 21:32

Hallo Arjan,<br><br>150 euro voor een pop is wel erg duur, voor een nakweek mag je wel iets meer geven. Het dubbele is veel teveel.<br>Er zijn wel verschillen tussen de nachtegalen, dit komt omdat ze uit verschillende gebieden komen. Dus zogezegd ondersoorten. Als ik het goed heb een stuk of zes. Ik denk dat je verschillen ook alleen maar ziet als je beide naast elkaar zet.<br>
v

Ton

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door Ton » 06 nov 2005, 01:59

Nog een leuk verschil, bij deze foto's komt het er erg duidelijk uit.<br>Trek een denkbeeldige lijn langs de onderkant van de bovensnavel naar achteren en je ziet dat bij mannen het oog die lijn niet of nauwelijks raakt.<br>Bij de man staan de ogen iets hoger in de kop. <br>Bij de pop staan de ogen in 99% van de gevallen wat lager, dus dan raakt die lijn het oog wel. vaak wordt het oog er zelfs door doorsneden.<br><br>Dit geldt overigens voor alle vogels, alleen bij kromsnavels is het veel lastiger te zien.<br>Ton.<br>Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ton op 06 nov 2005, 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door ime » 06 nov 2005, 16:10

Hallo Ton,<br><br>Toevallig is mij gisteren hetzelfde verteld door een vogelhouder maar dan precies andersom. Bij de man zou de lijn van de snavelpunt-mondhoek recht naar het oog lopen. Bij de pop zou het oog boven die lijn zitten.<br><br>Ik bij mijn vogels gekeken. Bij de kanariepop zat het oog hoger dan de snavellijn, bij de man liep hij recht naar het oog. Bij mijn overige kleine vogels viel er geen pijl op te trekken. De een had zus de ander zo.<br><br>Jij hebt ook niet een lijn getrokken maar onderbroken lijnen. Als je een lineaal langs de koppen legt vallen de ogen bij beide vogels boven die lijn<br><br>Lijkt me geen nauwkeurige methode.<br><br>Ime

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door akosua » 06 nov 2005, 19:42

Daar heb je gelijk in Ime, wordt inderdaad beweert.<br>Zekerheid???
v

Ton

Re: geslachtsverschil japanse nachtegaal

Bericht door Ton » 07 nov 2005, 23:11

Het geeft zeker geen 100% garantie. Het is bedoeld als aanvullend hulpmiddel bij "moeilijke" soorten. Toch kan ik het bij heel veel vogels op deze manier zien. Het klopt erg vaak.<br>Ton.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten