Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Kweek 2011

Bericht door Arjan » 06 mar 2011, 23:41

De zon begint gelukkig al wat meer kracht te krijgen.
Wat zal 2011 ons als kweekjaar gaan brengen.
Iedereen heel veel succes toegewenst in de hoop dat er met de clubshow weer veel mooie jonge vogels te bewonderen zijn.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 08 mar 2011, 08:37

Hoi Arjan,

Het begint inderdaad de goede kant uit te gaan met de zon. De vogels hier beginnen al flink in de stemming te komen: er wordt er volop gezongen door de lijsters en spreeuwen en ook zijn er de eerste schermutselingen. Ik heb het bestand hier wel wat veranderd en veel lijsters verruild voor gaailijsters. Ik hoop gedurende het kweekseizoen wat bruikbare tips van gaailijsterkwekers te krijgen. Heel jammer dat een van onze succesvolste gaailijsterkwekers ons is ontvallen, ik had hem nog zoveel willen vragen...

WB

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door GAAILIJSTER » 13 mar 2011, 13:21

Mijn ervaring met gaailijsters is dat ze snel verstoord zijn ,veel groen is dan ook belangrijk
Ze maken graag gebruik van opgehangen nestmandjes
Ook na nest controle kunnen ze de eieren uit het nest gooien
Vooral de blauwoog drijf mij tot wanhoop,veel nesten iedere keer eieren en jongen ,maar dan gebeurt er waarschijnlijk iets niet naar de zin en worden eieren of jongen het nest uit gekiepert
Of het voeren van meelwormen daar debet aan is of dat dit aan de man ligt zie ik dit jaar,ga namelijk pas meelwormen geven als er jongen zijn
Ook ik zie graag tips of ervaringen van anderen over de gaailijsters

gaailijster

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door rickvgro » 14 mar 2011, 09:27

Gister, bij thuiskomst van de jaarlijkse ledenvergadering, trof ik mijn eerste Japanse nachtegaaleitje al aan. Vanochtend zat het popje er op en liet zich niet storen toen ik er een paar foto's van heb gemaakt. Nu maar hopen op een goede afloop...

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door rickvgro » 14 mar 2011, 21:24

Helaas was het eitje vandaag alweer weg. Geen idee wie de dader is. Ik denk de man.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door secundo » 14 mar 2011, 21:46

mijn japanse nachtegalen zitten ook sinds 9 maart te broeden op 3 eieren

Arjan

Re: Kweek 2011

Bericht door Arjan » 16 mar 2011, 23:32

Begin volgende week verwacht ik mijn eerste jongen van de witkruinen.
Ik zit er toch weer zwaar over te denken om ze weer vrij te laten als er weer genoeg insecten zijn.
Wildbroed is toch het mooiste wat er is.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door wjvdlinden » 17 mar 2011, 12:27

Mijn koppel grijskaplijsters zit vanaf afgeloepn zondag te broeden in mijn nachthok.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door rickvgro » 17 mar 2011, 15:02

Arjan,

Het is wel gewaagd! Ben benieuwd wat je doet!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 17 mar 2011, 17:46

hallo allemaal,

mijn inca gaaien zijn ook al een week aan het nestelen.
de pop kan dit jaar voor het eerst broeden 3 jaar oud. :D :D
hopen dat er snel eieren komen.

mvg monileger

aschwin
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 apr 2009, 17:23
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door aschwin » 17 mar 2011, 20:13

Hallo Monileger,

Ik heb u een vraag gesteld in een persoonlijk bericht.

Mvg, Aschwin

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Jandb » 23 mar 2011, 10:39

Hoi,

fijn om te zien dat het forum weer begint te leven! Arjan, ik ben steeds verrast hoe jij zo vroeg de vogels aan het nestelen krijgt. Heeft dat iets met het Hollandse klimaat te maken? Het is pas sinds 2-3 dagen dat mijn vogels de lente een beetje beginnen te voelen... Sneeuwkruin roodborsttapuit, heb ik nog maar 1x horen zingen. Gaailijsters doen nog niets, japanse nachtegalen beginnen nu te zoeken naar nestgelegenheid, pagodespreeuwen zijn aan het verkennen, kastanjebuulbuulbuuls beginnen broedse neigingen te vertonen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik heel wat vegetatie uit de volière van de gaailijsters en buulbuuls gehaald heb, omdat ik die in twee ga doen, de gaailijsters moeten resoluut apart en de buulbuuls ook. Ik geef weinig levend voer bij in de winter. Ze krijgen hoofdzakelijk universeelvoeder+ pellets. Ik ga vanaf nu de hoeveelheid fruit wat opvoeren in de voeding.

Succes allemaal! Het zou wel is een heel mooi kweekjaar kunnen worden!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 23 mar 2011, 19:09

Hoi,

Ook hier nog maar weinig actie. Er wordt weliswaar al flink gezongen, maar nog geen echte nestelactiviteiten. Toevallig zag ik vandaag een roodstaartgaailijster met een takje rondvliegen, maar een nest ho maar. Het is dan ook nog wel erg vroeg hoor. Normaal gesproken zie ik hier rond begin april de eerste eieren (van de blauwe ekster) en tussen half mei tot half juli zit het broedseizoen op een soort hoogtepunt. Vrijwel alle soorten hebben dan eieren of jongen.

MVG

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Jandb » 24 mar 2011, 10:26

WB,

april is hier ook meestal de maand dat ik de eerste nesten aantref. Ik heb wel gezien dat de Japanse nachtegalen met nestmateriaal beginnen te experimenteren. Het koppel sneeuwkruin rooborsttapuiten zie ik ook steeds vaker, maar er is iets met de pop... Ze zit niet goed, zit steeds wat dik en drinkt vrij veel. De ontlasting is groenig en plakkerig/slijmerig. Het is triest, want ik heb mijn hokken steeds erg proper gehouden.... Ik ben niet van plan om er mee naar de dierenarts te gaan. Ik geef ze nu een korte kuur van Baycox, tegen coccidiose en ik zal ze denk ik moeten uitvangen om haar wat beter te kunnen bekijken en als het nodig is een paar dagen Baythrill geven. Zou het ook kunnen dat ze last heeft met het overschakelen op de nieuwe voeding? Voordien gaf ik steeds Orlux premium, maar sinds een maand geef ik nu ook de pellet bij T16 Nutribird.. Het is echter heel weinig dat ze daar van bij krijgen. Ik ga het even bekijken hoe het is na de kuur met Baycox, helpt dat niet dan ga ik haar even apart moeten zetten. Ik ken iemand die dat niet leuk gaat vinden...

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 24 mar 2011, 15:13

JandB,

Als je het al niet gedaan hebt, misschien voor de zekerheid ook even ontwormen?
Heb mijn vogels van de week allemaal ontwormt.
Baycox (of Esb3 voor een langduriger behandeling) en Baytrill zijn trouwens goed te combineren. Met deze cocktail heb ik van de winter nog een San blasgaai weten te redden die dezelfde verschijnselen vertoonde als jouw vogel. Atoxoplasmose en/of Coccidiose komen vaak in combinatie voor met een bacteriële infectie, zodat een cocktail van 2 verschillende medicijnen erg effectief kan zijn.

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten