Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 22 apr 2011, 08:32

Hoi,

Een bekend verschijnsel, waarschijnlijk Atoxoplasmose. Is al veel behandeld hier op het forum.

MVG

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 22 apr 2011, 20:34

Beste WB,
Dank voor het advies.Het is een prima klikkend koppel en ook erg mak omdat ik dagelijks door de vluchten moet lopen. Het eerste nest heb ik inderdaad gecontroleerd. Direct daarna de eieren op de grond. Het tweede nest zat op 0,5 m van het looppad op 1m hoogte. Ze bleven wel zitten op het nest, maar wisten zich wel bespied. De eieren werden daarna nog sneller opgegeten dan ze gelegd werden. Vorig jaar deden ze dat ook, maar hebben ze toch een keer 10 dagen gebroed. Ik zal achter in de vlucht een paar flinke conifeerbossen hangen en vertellen of het gewerkt heeft. Bedankt.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door GAAILIJSTER » 25 apr 2011, 19:16

Hallo

Wie heeft er advies
Mijn koppel roodvleugelgaailijsters hadden vrijdag 15 april jongen ,dit zag ik aan een eierdopje in de voederschaal
Ik ben dus meteen diepvries wasmotten,pinkies buffalo's,krekels en levende meelwormen en buffalo's dit bepoedert met avian nuriboost en garmix(hier heb ik ook bruinmaskers en witwangen mee groot gekregen)
Vrijdag 23 april waren beide oudervogels van het nest en heb ik voor het eerst nestcontrole gedaan,ik zag 3 jongen waarvan 1 helaas dood
Dit jong was al even heengegaan want het rook niet al te fris meer,ik had verwacht dat ze dit jong zelf wel zouden verwijderen(zat nu een beetje aan het nest geplakt)
Maar ze zaten even later weer op het nest ,over waren nu een groot en een klein jong dit komt denk om dat ze waarschijnlijk bij het eerste ei meteen zijn gaan broeden
Vandaag 25 april waren ze weer van het nest,dus maar even kijken,helaas allebei dood,het kleine jong denk ik zaterdag want was al behoorlijk verdroogt (lag dus ook nog in het nest) en het grote jong afgelopen nacht
Ik kan niet veel bijzonders aan de jongen zien behalve dan dat ze niet meer leven(heb er nog wel een foto van gemaakt ,maar ik weet niet hoe ik de foto op de site moet plaatsen misschien kan dit eenvoudiger gemaakt worden)
Waarschijnlijk heeft iemand ervaring met deze soort en hebben ze toch een ander menu nodig
zodat ik bij een volgend legsel wat meer succes heb
Ik hoor het graag


Mijn kastanje vleugels zitten nu weer ruim een week te broeden ,en hoop dat ze de eieren laten liggen
De witkelen zijn nog altijd met het nest bezig,WB zijn de witkelen bij jou al aan het broeden
En hebben anderen al broedende gaailijsters?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 25 apr 2011, 22:19

Hoi Gaailijster,

Je zou kunnen proberen de Nutriboost te vervangen door Aves insectenstrooipoeder. De Nutriboost is erg bitter van smaak(proef zelf maar eens) en veel vogels willen hun jongen daarom niet voeren met levend voer dat bestrooid is met dit spul, zeker als je er wat te veel van gebruikt. Soms vegen ze het er zelfs af vòòr ze het voer aan de jongen geven. Het insektenstrooipoeder is smaakloos, dus wordt vaak beter geaccepteerd en je kan er niet gauw te veel op strooien. Heb je de dode jongen nog geïnspecteerd op Atoxoplasmose?

Hier een koppel roodstaartgaailijsters waarvan gisteren de eieren waarschijnlijk zijn uitgekomen. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om te observeren, want met dit mooie weer krijg ik nogal wat aanloop van familie en vrienden zodat ik nauwelijks tijd heb om naar de vogels te kijken...
Roodvleugelgaailijsters hebben wel een nest gebouwd, maar ik zie nog geen broedende vogels.
Witkeelgaailijsters hebben waarschijnlijk eieren, want de man vloog met veel misbaar van het nest toen ik de waterbak ging verschonen.
Ook de geelkeelgaailijsters hebben het nest al een tijd klaar, maar ik zie geen eieren verschijnen.
Voor de rest: een koppel blauwe eksters met pas uitgekomen jongen, een ander koppel blauwe eksters op eieren en de Sanblasgaaien hebben een nest en misschien ook eieren, maar de nestplaats zit op 3 meter hoogte, dus kan ik niet goed zien wat er gebeurt.
En verder is er hier een koppel blauwe gaaien voorzichtig gestart met de nestbouw. Voorlopig alleen de man, als de pop gaat meedoen dan zou het wel eens kunnen gaan lukken. Tot zover de laatste berichten.


MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 25 apr 2011, 22:20

1 bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 27 apr 2011, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 25 apr 2011, 23:52

het eerste jaar bracht mijn koppel roodstaartgaailijster prima de jongen groot. de jaren daarna een drama eerst voeren dan stoppen. ik heb ze van alles gegeven, diepvries en levend,alles wat te krijgen is heb ik geprobeerd. met een beetje bijvoeren heeft een enkel jong de kritische periode overleefd en namen de ouders het over. ik heb er nu een andere (bewezen) kweekman bij gezet.
het andere koppel met een ek pop en een nieuwe man doen nog niets. 1 koppel kastanjevleugelgaailijsters zit op 6 eieren te broeden ( 4 van henzelf en 2 oevermaina's eieren die op de grond lagen) zelfde mooie blauwe kleur, maar iets kleiner. als ze al bevrucht zijn, denk ik dat het niets wordt want de maina's zijn holenbroeders en de gaailijsters niet.
de oevermaina pop die de eieren legde heb ik gekocht als gesekste man met dna. alleen bleek het ringnummer niet te kloppen en het geslacht dus ook niet gezien de eierproductie.
was wel verrassend om bij een gesekste man,. eieren onder de stok te vinden.
mvg bert

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 27 apr 2011, 15:54

hallo allemaal.

Bij mij lijkt het dan eindelijk ook opgang te zijn gekomen. Me vader en ik hebben best vaak paringen gezien van me inca gaaien maar er kwamen nog geen eieren. Misschien dat het warme weekend heeft geholpen. Want me inca gaaien hebben 2 eieren.

Ik zag de pop op het nest zitten. Even later was ze eraf. ik een foto maken en jahoor 2 mooie eieren. Ik ben echt in me noptjes :D :D .

Nu hopen dat ze blijven liggen en uitkomen.

mvg monileger

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door GAAILIJSTER » 27 apr 2011, 18:07

WB
De nutriboost vervangen is een goed idee de lucht die het spul afgeeft als je de bus opent is al scherp
Ik wil de foto wel sturen misschien dat jij er iets aan ziet,heb ook een foto van de buik genomen,ik weet niet hoe ik atoxplasmose moet beoordelen
(Kan jij hem wellicht op deze site plaatsen)

mvg

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 27 apr 2011, 20:14

Ja, stuur die foto maar op Gaailijster, dan zal ik hem even op de site zetten.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 28 apr 2011, 17:26

hallo allemaal.

vandaag is het 3e ei gezien van de inca gaaien en we verwachten dat ze ook gelijk is gaan broeden. dus het gaat opeens aardig snel met ze.

Nu maar afwachten of ze bevrucht zijn, we gaan niet meer kijken en ik verwacht dat we het eerste nest ook niet gaan ringen als ze uitkomen.

monileger

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door GAAILIJSTER » 28 apr 2011, 17:34

WB

Heb je een emailadres voor me

Groet

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 28 apr 2011, 20:51

Beste WB,
Je advies opgevolgd en een kapel achter in de vlucht waar de kastanjevleugels interesse in hadden met wat conifeertakken goed afgeschermd. Ze zitten nu al enige dagen vast te broeden. Man en pop lossen elkaar prima af. Ik controleer niet en voer slechts een paar meelwormen. Roodstaarten hebben jongen. Witwang uitgevlogen maar in matige conditie.
Bedankt.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 28 apr 2011, 22:38

Mooi werk Rob,

Ja het zijn soms kleine details die het verschil tussen kweken en niet kweken kunnen uitmaken.

Hier op het moment ook jonge roodstaartgaailijsters. Beide ouders voeren goed.

MVG.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 29 apr 2011, 21:21

Afbeelding

Hierbij een foto van de gestorven jonge roodvleugelgaailijster van GAAILIJSTER. Ondanks dat de foto wat onscherp is vallen 2 zaken op: de jonge vogel heeft opvallend rood spierweefsel op het borstbeen en daaronder is duidelijk een behoorlijk donkere lever te zien.
Ik houd het op (alweer) Atoxoplasmose. Wat denken andere forumleden ervan?

MVG

bartelman

Re: Kweek 2011

Bericht door bartelman » 01 mei 2011, 19:45

Lijkt er wel op, als ik het vergelijk met de kenmerken die op internet te vinden zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten