Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 10 mei 2011, 20:41

Gaailijsters blijven boeiende vogels. Daar genieten we maar van, want bij de kweek moet je teleurstellingen incasseren, merk ik. Mijn uitgevlogen witwangen bleken slecht op de poten te staan en hebben het ook na handvoeding niet overleefd. Mijn twee roodstaarten stierven afgelopen zaterdag ook op dag 10. Onder het borstbeen een grote witte vlek met een donkerrode halve maan (niet echt vergroot). Kan niemand een diagnose geven ??
WB, de kastanjevleugels hebben sinds maandag jongen. Ik stoor ze voorlopig niet.
Arjan, hoeveel weegt een havermoutbol waaraan je 0,3 gram ESB toevoegt ?
vrgr

Arjan

Re: Kweek 2011

Bericht door Arjan » 11 mei 2011, 00:55

Het is triest om te moeten zeggen Rob maar als de jongen onstabiel uit het nest komen Atoxoplasmose.
Ik ben geen dierenarts maar voor mij is dat geen enkel vraagteken.
En mensen het blijft terug keren ondanks langdurig kuren stak het bij mij onmiddelijk weer de kop op.
Ook bij mij een onstabiel jonge witkruin.

Ik heb het daarom over een andere boeg gegooid niet meer kuren via het water maar via de voederdieren.
Ik geef nog maar één soort voederdier en controleer zelf via de maag darm wat de voedingswaarde van de meelworm is.
Dat kan ik via de havermout ballen.

Vorig jaar heb ik dat ook al eens geprobeerd maar dat werd één vieze troep want alles ging dood omdat ik teveel ESB3 er door heen gedaan had.
Dit jaar een nieuwe poging gedaan eerst met 0.3 gram per 500 gram Havermout, ik ben het langzaam aan het opvoeren en zit nu op 0.5 gram vandaag dacht ik een verlichte verhoging van de sterfte te zien.

De jongen zien er tot nu toe prima uit de oudste ( een witwang )is nu 11 dagen en torent hoog boven het nest uit zo stabiel als een rots.
Wat doe ik door de havermout ballen?

500 gram geplette havermout
0.5 gram ESB3
2 dessert lepels oplosbare calcium
1 dessert lepel strooimineralen
3 dessertlepels handopfok Nutribird A19
2 fijngeknepen pillen vit B complex

het eiwit gehalte kan ik nog verhogen dmv kippe eiwit maar daar zie ik nu geen noodzaak toe.
verder krijgen ze elke dag verse kikker visjes een paar pieren en verder wat ik in de tuin vind zoals libelle's waterjuffers enz.
Als jullie nog suggesties hebben ik sta open voor alles.

Trouwens vandaag kwam de witkruin eindelijk weer eens de vlucht uit.
Prachtig om die vogel weer door de tuin te zien vliegen de pop heeft nog geen enkele behoefte om de vlucht te verlaten misschien morgen.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door smoke » 11 mei 2011, 18:02

Hallo,

ik heb eens gehoord van een ervaren kweker om 6 dagen voor het uitkomen van het ei de vogels doxoral te geven.
deel doxoral op 4delen water en dan 10 minuten 6 wasmotten in laten zwemmen en deze aan de vogels voederen tot de jongen 6 dagen oud zijn ;

Veel minder sterfgevallen zou dan het resultaat moeten zijn.

Ik heb hier nog geen ervaring mee omdat mijn pop van de japanse nachtegalen na 4 dagen stopt met broeden ,maar ik wil het zeker eens proberen.

Ik heb een flesje doxoral gehaald bij de dierenarts;

Er is wel 1 nadeel eens geopend blijft het maar 14 dagen goed;

Veel succes allemaal.

smoke

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 11 mei 2011, 20:51

Arjan, bedankt voor het recept. ik probeer eerst 0,3 gram in de havermoutbal. Mocht een hogere dosering beter zijn dan lees ik dat graag t.z.t. Overigens is de oplossing van Smoke misschien ook een mogelijkheid met ESB. Zelf knip ik de diepvrieswasmotten. De snijkanten zuigen dan gemakkelijk de vitaminedruppel op die ik toevoeg. Mits niet te veel vitamine voeren de vogels ze goed. Dat kan natuurlijk ook door de geknipte wasmotten een tijdje in een wateroplossing met ESB te leggen.
Vorig jaar injecteerde ik met een dunne naald enkele witte meelwormen/morio met vitamine als voorafje. Wel enige werk, maar ook die werden goed gevoerd. Dat kan natuurlijk ook met een ESB oplossing.
Eerst maar de havermoutbal proberen.
bedankt.

bartelman

Re: Kweek 2011

Bericht door bartelman » 12 mei 2011, 21:03

Hoe kom ik aan de ESB3?

Bart

Arjan

Re: Kweek 2011

Bericht door Arjan » 12 mei 2011, 21:23

ESB3 is volgens mij uitsluitend te verkrijgen via de dierenarts.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 12 mei 2011, 21:31

Hallo,

Het kweekseizoen gaat hier met ups en downs:
Vorige week wilde ik mijn 3 jonge roodstaartgaailijsters uit het nest halen voor de handopfok, maar 1 dag voor het uithalen zakten ze 's nachts door de onderkant van het nest en stierven door onderkoeling! Vreselijk balen.
Ondertussen heeft het ouderpaar weer een nieuw nest gebouwd, ditmaal in een mandje dat ik op de oude nestplaats heb bevestigd. Op hoop van zegen...
Ondertussen 4 jonge blauwe eksters op uitvliegen, satinetmerels en bruine spreeuwen uit het ei gekropen en verder nog 6 jonge (bruine)spreeuwen, 1 blauwe ekster en 1 heggenmus in de handopfok, 2 koppels Siberische lijsters, een San blas jay, een kastanjelijster en 4 (mutatie)merels op eieren. Blue jays hebben het nest klaar en een andere kastanjelijster en een Japanse lijsterpop zijn ook een nest aan het bouwen.

Afbeelding
door onderkoeling gestorven roodstaartgaailijsters
Afbeelding
Mijn eerste ek. heggenmus in de handopfok
Afbeelding
6 jonge (mutatie) spreeuwen tijdens de handopfok

MVG

Arjan

Re: Kweek 2011

Bericht door Arjan » 13 mei 2011, 12:21

Een goed en mooi bericht mensen.
Vanmorgen is ons witwang gaailijstertje uitgevlogen, keurig volgens het boekje rond dag 13.
Het is ons gezondste jong sinds jaren het zit zo stabiel als een rots op een hoogte van 2.40 tegen het dak aan.
Zo te zien is de havermout met ESB3 de remedie.
Uiteraard is het nog veel te vroeg om echt te juichen, pas na enkele seizoenen kunnen we echte conclusies maken.
Maar er is weer een sprankje hoop.
Van het weekend hoop ik dat de witkuif gaailijsters de eerste jongen hebben dus daar kijken wij naar uit.
Veel succes met jouw heggemus WB het ziet er goed uit. :D

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door J.J. » 14 mei 2011, 13:38

Voor mij een tegenvaller vanmorgen:

toen ik ging voeren, viel me op dat de man van de roodoorbuulbuul weer fanatiek zat te fluiten. vorig jaar, toen ze jongen hadden, deed hij dat niet..........bij controle bleek inderdaad dat het nestje leeg was (2 jongen waren een week oud).
1 van de jongen heb ik terug kunnen vinden; zijn poten zaten onder het bloed, hij zelf had geen wonden (dit jong lag dood op de grond). Van het andere jong geen spoor.
Wat zou het kunnen zijn?
Ik heb ze gisteravond enkele meelwormen gegeven, zou dat het probleem kunnen zijn?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 16 mei 2011, 15:13

goede middag allemaal.

sinds gister hebben wij 2 jonge inca gaaien. Ze worden goed gevoerd door bijde vogels.

hopen dat ze groot worden.

mvg monileger

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door J.J. » 16 mei 2011, 17:00

WB,

mag ik vragen waarom je zoveel met de hand opfokt? Gewoon nieuwsgierigheid, maar het lijkt me een hele hoop werk, terwijl de oudervogels het 'voor niets' doen.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door pieter » 18 mei 2011, 21:24

mijn langstaartzwartborstgaaien hebben intussen vier of vijf jongen .en zijn intussen 10 dagen oud m,n purpertoerako,s zitten nog te broeden op drie eieren.
m,n hyacint gaaien zijn nog met het nest bezig. nu maar hopen dat alles goed gaat .
en wb ik verwacht wel wat bleu jays dit jaar hopelijk lukt het nu een keer.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 18 mei 2011, 21:54

Molineger,

gefeliciteerd. ik duim voor je dat het goed blijft gaan. pracht vogels, waarvan er te weinig eigen kweek zijn.
mvg bert

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 19 mei 2011, 15:01

Hoi J.J.

Ja, die handopfok is een hoop werk en het kost veel vrije tijd. Ik neem in het kweekseizoen dan ook veel verlof op om het voor elkaar te krijgen.
Bij de meeste vogels die ik kweek is handopfok gelukkig niet nodig, maar er zijn er die wat hulp behoeven. Denk aan zeldzame mutanten of soorten die erg gevoelig voor Atoxoplasmose zijn (sterfte na het uitvliegen) of soorten die opgroeien in een gezelschapsvlucht. Bij handopfok heb ik veel meer zekerheid dat alle jongen blijven leven. Als ze in de volière uitvliegen wil het nog wel eens mis gaan. Ook is handopfok qua voer veel goedkoper. Enfin, een aantal redenen zoals je ziet.

Pieter,
Mooi werk die zwartborsten.
ik dacht dat de man Blue jay een eierpikker was, want van de week was hij het nest aan het slopen. Maar nou zag ik de pop vanochtend toch op het nest zitten, dus wie weet gaat het misschien nog lukken...
De San blas jays zouden ook jongen moeten hebben, maar het ouderpaar doet heel geheimzinnig en ze laten zich vooralsnog niet betrappen op voergedrag.
Roodstaartgaailijsters zitten ook weer te broeden. Verder op eieren Siberische, Japanse en kastanjelijsters. Grijsvleugel en roodborstlijsters hebben het nest klaar.

MVG

Afbeelding

De jonge spreeuwen doen het nog steeds goed op een dieet van puppybrok en meelwormen.

jay

Re: Kweek 2011

Bericht door jay » 20 mei 2011, 06:23

Het lijkt hier tot nu toe ook goed te gaan ,mn witborstlangstaartgaaien hebben jongen
de zwartborstlangstaartgaaien zit te broeden op 3 eieren ,de kitta's zitten ook
nog te broeden, de purperruggaaien hebben ook jongen en de hyacinten zijn wel
met het nest bezig maar nog geen eieren

Hallo W.B :het zou geweldig zijn dat de bleujay's het nu eens zouden doen ,we wachten af

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten